Jump to content
Annons

Barré-ackord


Villa Superstar

Recommended Posts

Ett lätt sätt att få bättre ton i sina barreackord är att använda tunnare strängar...

Vilket även är ett bra sätt att få sämre ton ur sin gitarr. Men för nybörjare kan det ju vara en bra idé. Annars brukar jag rekomendera folk att spela med så tjocka strängar de klarar. Själv kör jag mycket på 0.011-0.56.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Barreackord är bra att kunna men tänk på att i många sammanhang vill man faktiskt inte använda alla strängarna inte minst i studiosammanhang.

Ofta använder man bara dom två basigaste strängarna. För diskanten är det ofta att föredra en annan stämning och eller ett capo.

Ett bra exempel är Dmaj på dom fyra nedersta strängarna andra bandet (tar det visserligen som ett halvbarre) som klingar mycket bättre än barre dito på femte eller tionde.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Nånting som jag märkt hjälpt de flesta av mina elever är att se till att de ligger "långt upp i banden". Oavsett om du spelar barré eller melodispel så kan det skilja flera 100 gram i hur hårt du trycker beroende på hur långt i från den övre bandstaven du ligger.

Se till att du har fingret så nära bandstaven som möjligt. Utan att halka över.

Och med övre bandstaven menar jag naturligtvis den som är närmare gitarrkroppen,

inte den som är närmare huvudet. Alltså, håll till höger i bandet (om du spelar på en

vanlig högersträngad gitarr). Tonhöjd.... inte geografi.

Se där... ett litet gubbigt tips som hjälpt mig genom oändliga Bach- och Barrios-passager

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett lätt sätt att få bättre ton i sina barreackord är att använda tunnare strängar...

Vilket även är ett bra sätt att få sämre ton ur sin gitarr. Men för nybörjare kan det ju vara en bra idé. Annars brukar jag rekomendera folk att spela med så tjocka strängar de klarar. Själv kör jag mycket på 0.011-0.56.

Nu tänkte jag akustisk gitarr, och då är ju 011 ganska tunt. Men en gitarr låter klart sämre om man inte kan spela på den, det är upp till var och en att ha självinsikt att veta vilken strängtjoklek man klarar av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gha!

Lägg pekfingret över ett helt band. Börja med det. Forma därefter dina övriga fingrar (lång, ring, lill) som typ Em, Am, A, C....precis som om ditt pekfinger vore en barréklämma. Smidigt va?

Testa och få in en go teknik med tummen om du har det tuft. Det var det första jag gjorde fel. Ha den så utsträckt som möjligt längsmed gitarrhalsen. Funkar för mig 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon sa. Gamal tråd.

Och barre akord är nog bra men popmusiken har get gitarren en alldeles för stor roll. Låt oss bekämpa detta!

Innom klassisk musik är det bra men tyvärr kommer aldrig gitarren att hitta sin plats där.

Allt styrs av institutioner och det är mycket lättare att anställa en harpist till än en gitarrist tyvärr.

I framtiden så är gitarren död för att den upptar ett för stort frekvensomfång.

Punkt.

OK jag ändrar mig. Gitarren kommer inte att dö men det är ingen flygel.

Det jag eftersöker är gittaren som en del av en klang precis som en klarinett eller en fagott!

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett konstigt ämne att älta på ett forum.....

Råkade tappa ett pekfinger på vänsterhanden för drygt 20 år sedan och har sedan dess spelat vidare på både gitarr och bas utan att det ställer till några större problem.

Va!! säger någon, inga större problem.....

Det jag menar är att jag fick lov att börja tänka lite annorlunda och att lyssna ordentligt på vad jag ( och mina medmusikanter för den delen ) spelar, det är det enda sättet att avgöra vilka toner som tillför något och vilka som man lika gärna kan hoppa över.

Funkar för mej....

PS det går att ta barré även med långfingret om någon undrar DS

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...