Jump to content
Annons

Instrument- och högtalarkabel


gsol

Recommended Posts

Morsning,

Är rätt kass på många plan när det kommer till sånt här. Har ju aldrig behövt köpa annat än instrumentkablar, men nyligen var jag i full färd med att koppla in gitarren i stärkaren med vad som i mina ögon såg ut som vilken telekabel som helst.

...Men då fick jag höra att det där var inte alls någon instrumentkabel, utan en högtalarkabel.

Så, vad är skillnaden mellan dessa två typer av telekablar? Förutom att man använder den ena till instrument och den andra till högtalare då... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Instrumentkabel är skärmad och har tunna ledare, medan högtalarkabeln är oskärmad och har grövre ledare för att klara den högre ström som går i kabeln.

Om du kopplar en instrumentkabel mellan slutsteg och högtalare, så är det risk att den blir varm av den för höga strömmen, så att isoleringen smälter - och du har en kortsluten kabel som följd.

Att använda en högtalarkabel mellan gitarr och förstärkare, är däremot ofarligt - men du får mer brum, eftersom den saknar skärmningen som finns i instrumentkabeln...

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha! Där har vi det, svart på vitt...

Var just nere och köpte ett par monitorer som är aktiva. Gäller samma sak med instrumentkabel där? Alltså mellan monitorerna och ljudkortet. Tänkte eftersom det inte finns något slutsteg. Eller är på något sätt inbyggt i monitorerna?

Tack för svaret förresten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mellan ljudkortet och aktiva monitorer använder du instrumentkabel eller mickabel, eftersom det är lågnivå som går i den kabeln. I de aktiva monitorerna är ju slutstegen inbyggda och kablarna från slutsteg till högtalare finns inne i lådan.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

varsågod 😎 vad gäller detta med högtalarkabel får jag väl passa på att inflika att vilken grövre elkabel som helst duger, glöm detta med supra-tjafs hit och dit, waste of money! 😉

Stämmer bra! 😛 Jag funderade på att nämna det själv också, men skippade det denna gången...

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
får jag väl passa på att inflika att vilken grövre elkabel som helst duger

.... men i finvävd silver går ju diskanten bättre fram än i kopparkappel med 1 ledare?

Link to comment
Dela på andra sajter

.... så därför kan du köra med bägge typer på samma gång!!!!

En tjock enkelledare i koppar och en flertrådig ledare i silver. : )

Dock föga troligt att du kommer höra nämnvärd skillnad på det i ett par studiomonitorer!?

Claes har bättre koll på sånt!

Han kan med all säkerhet även förklara termen "Bi-Amped" som många hybridhögtalare har. Fast det kanske blir en ny tråd!

Take care!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Oki,, jag erkänner att jag tillhör skaran som är övertygad om att kablaget har stor betydelse. Men "svensson" varken bryr sig eller ser det som ett problem. Om man vill fördjupa sig i kabelhelvetet så finns det nog ingen botten! Sunt förnuft räcker ofta tillräckligt, så man behöver inte köpa någon svindyr silverkabel.

Personligen så skiljer jag på studiolyssning och hifilyssning. I studion så är det inte alls samma saker som gäller som i finlyssningsrummet.

Samma sak med monitorerna,,, och jag vet att många anser att ett par bra monitorer är bättre "hifi" än ett par hifi-högtalare. Det jag menar är att monitoerarna i studion skall inte vara sköna att lyssna på, de skall vara så extremt neutrala och "tråkiga" som möjligt, för i studion vill du höra exakt hur panoreringen ligger, exakt hur frekvenserna påverkar varandra... Hifi, då vill man att allt skall vara en helhet och låta så vackert/fint/tajt/maffigt/snärtigt o.s.v. som möjligt.

Men det är ju bara mina egna funderingar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...