Jump to content
Annons

Bra ljud på slut-mp3filen


Garbom

Recommended Posts

Tjabba! jag tänkte höra om någon kan hjälpa mig med denna sak

jag använder mig utav en Guitarport som jag lägger allt med, men jag har det lilla problemet att när jag exporterar till Audio Mixdown så blir ljudet bra som wav fil.

Jag blev då tillsagd att den ej orkar convertera allt direkt till mp3 så jag skulle då alltså först spara ner som .wav fil och sedan dra in den i ett nytt projekt och då exportera till mp3 192kbs/s och sample rate: 44.100kHz

Då vidare till problemet....

När jag då sedan gör om filen till mp3 så blir ljudet betydligt "skarpare" som att man tar bort all fyllnad ur låten och bara har kvar diskant.... vad gör jag fel?

jag kör med triggade trummor och triggad bas.... om det har någon betydelse?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag har ungefär samma problem som du låter det som. jag får väldigt basigt ljud när jag exporterar låten till mp3 men har inte provat det här med wav skall göra det och se om det funkar för mig. vad använder du för inspelningsprogram, jag använder cubase sx 3.

Link to comment
Dela på andra sajter

mp3 är en form av destruktiv kompression vilket helt enkelt medför att ljudet blir sämre. det kan skilja mellan olika encoders och beroende på hur frekvensgången hos det inspelade materialet ser ut, men en försämring blir det alltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

DrHans tips på att använda lamedrop var väl ganska konkret? När det gäller mp3-kodning så är det väldigt mycket skillnad mellan vilken encoder som används för att konvertera till mp3. Lame är väl ansett att vara den bästa encodern.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft samma problem som du - i början. Jag märkte att ju bättre jag blev på att mixa, desto mindre problem hade jag med att mp3:an lät skarp och otrevlig. Alltså tror jag att svaret är ganska enkelt: du mixar helt enkelt fel. Du kanske har för mycket diskant på något, vad vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

det kan gott och väl stämma... men jag stör mig ju isf på att om jag mixxar ner den till wav så låter den som jag vill ha den medans om jag senare exporterar den filen till en mp3 så fuckar allt upp sig... varför låter det bara inte likadant! skit program:P haha... ajja jag får väll testa att införskaffa mig det där andra tjoxet eller nånting då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med DrHans & Co. Kör på LameDropXPd v2.

När det gäller mp3-codecs så är det LAME 3.97 beta 2 som förståsigpåarna rekommenderar. Det är den som används i LameDropXPd v2 som jag länkat till ovan. 🙂

Personligen är jag lite allergisk mot att köra på en fast bitrate på mp3orna. Brukar själv använda VBR. 😑

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

det råkar inte vara så att du lyssnar på dina mp3-filer i någon mediaspelare där du har t ex en equalizer påslagen? 😳

nope, för det blir den samma "skillnad" om jag importerar filen i Cubase sedan också och lyssnar där

Link to comment
Dela på andra sajter

Ooops! läste först att du gick från 192Khz samplerate till 44.1.. my bad.

Men spelar du in i högre samplerate?

Det känns ändå på något sätt som om det kunde vara en högre samplingshastigheten som ställer till det för dig.. om det inte är en lousy encoder..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har aldrig mixat ner till mp3 i cubase..men däremot tar in wav filen i wavelab & converterar den där..

wavelab använder lame encoder..och du kan välja att convertera i high quality eller snabbare med sämmre kvalitet..

men det kanske man kan i cubase åxo..vad vet jag

wavelab är ett måste för mig ivilketfall!!

lycka till

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt varför ni använder .mp3 Det formatet kom ju till för att "spara plats" skicka filer på nätet osv. Om man tar bort 80% av något låter det inte lika dant 😆 Tobias

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt varför ni använder .mp3 Det formatet kom ju till för att "spara plats" skicka filer på nätet osv. Om man tar bort 80% av något låter det inte lika dant 😏 Tobias

ibland kanske man vill skicka det man gjort till någon..

då känns det smidigare med mp3 en att skicka en wav fil!!

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på Lamedrop i 192kbps och ni kommer inte att höra någon tydlig skillnad jämfört med originalet.

Undvik att använda program som Cubase eller dylikt för att spara ned mp3'or eftersom de använder en undermålig kodare.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
[...]

När jag då sedan gör om filen till mp3 så blir ljudet betydligt "skarpare" som att man tar bort all fyllnad ur låten och bara har kvar diskant.... vad gör jag fel?

[...]

Jag tror inte att det är mp3-kodningen i sig som skapar det här problemet för dig. Det låter som om det är nåt större fel. De allra flesta "normalöron" brukar inte störa sig så grovt på mp3-komprimeringen, och definitivt inte om du är uppe i såpass hög kvalitet som 192 kbps.

Antingen är det nånting som inte gillas med din fil INNAN du kodar om den till mp3. Svårt att säga vad. Konstigt bitdjup eller samplingsfrekvens kanske. Eller några mycket låga frekvenser eller DC offset som du inte hör, men som förvirrar omkodaren.

Eller så är det nåt knas med själva mp3-kodaren. Det har tipsats om LAME (och LameDrop) tidigare i tråden vilket jag skulle vilja instämma i. Det är inte alls jobbigt eller krångligt att installera/använda.

En annan gissning hade varit knas i uppspelningen av mp3, men jag tror du har uteslutit det redan i en tidigare postning...

Link to comment
Dela på andra sajter

använder razorlame för att göra om mina wave filer till mp3.

...ju bättre jag blir på att använda cubase vid inspelningar samt mixning/mastering ju bättre slut resultaten blir .... trodde mycket berodde på cubase eller omformatering till mp3 innan men har lärt mig att det mesta kan bara vara mitt fel....

...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är lite intressant. MP3 formatet kan ha en del hyss för sig. Speciellt om det som ska komprimeras inte är färdigpolerat, mastrat studiomaterial. Ju mer "energi" det finns utanför de hörbara frekvenserna, ju svårare har MP3 encodern att avgöra vad som är musik att bearbeta och vad som är buller och högfrekvent brus. Finns det en massa "skräp" i ljudfilen blir totalkvalitén lidande. Jag gjorde en test i Audition. Samma låt i två MP3 versioner. Båda sparade med identiska inställningar, 160kbps, 44,1khz. På den ena har jag mixat in en massa vitt brus över 15000hz. På orginalfilen hörs inte det pålagda bruset alls (mina öron tar tyvärr stopp vid 15khz 😉 )

Vid konvertering till MP3 formatet blir resultatet:

Utan brus

Med brus

Så alltså, håll rent i ljudfilerna om MP3'orna ska låta bra.

Redigerat av Screentan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...