Jump to content
Annons

Screentan

Medlem
  • Antal inlägg

    37
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om mig

  • Stad/plats
    Stockholm
  1. Oh shit. Jag såg nyheten förs 7 april Hade 'garden' ner och gick på'et först. Puh.
  2. Nu får du för bövelen ta och tala om vad som finns på dina 10000 filer eller är det bara principen du är ute efter? 🙂
  3. Vad jag menar är att i den fysiska världen där behöver du förstärka gitarrsignalen för att kunna driva slutsteget (rör/trasist.) och "överdriva" detta för att feta på med dist. Bruset från hela signalkedjan följer naturligt vis med upp samtidigt. Men i den digitala existerar (väl?) inte samma förhållande mellan "Gain" och dist. Det är ju bara en matematisk algoritm som oberoende av hur insignalen ser ut ska räkna fram en utsigna som ska simulera en distad gitar rigg. Riktiga världen - fysik, digitala världen - matematik. Eller är jag helt ute å cyklar... 😄 Gainen på 12? Jag har bytt mina rattar till såna som går till 13. De blir högt, du.
  4. Någon annan som funderat på det här; Varför brusar digitala gitarrstärkar simulatorer som de riktiga stärkarna gör? Det är visserligen en riktig modellering att det låter vattenfall om en rejält gain'ad och distad stärkare men det måste väl gå att koda en amp sim sim håller käften (utan gate) när den inte har nån signal från guran!? Någon som har nån inside info om detta? Tube, or not tube: that is the question: Whether 'tis nobler in the mind to suffer The noise and hum of outrageous volume,,,
  5. Precis. Ärt det inte t.o.m förbjudet i lag att använda elektronisk utrustning som stör andra grunkor...? Förstår hur ni har det. Jag hade replokal/studio 30 meter från en radioamatör en gång i tiden 😆
  6. Jag har sedan Win98 tiden alltid kört med dubbla ljudkort. Sblive för soundfonts och gejming, Delta 2496 för musiken. Har moderkortet haft ljudkretsar inaktiverar jag dessa i bios innan OS'et installeras. Just i fallet med SBlive är det allmänna rådet att drivisarna för detta ska på först. Sedan ev. andra ljudkort. 2496'an är tydligen ett snällt ljudkort som kan sitta tillsammans med andra ljudkretsar utan att ställa till problem. Jag använder två hårdvarukonfigs i Win XP beroende på vilket ljudkort jag vill ska ta hand om ljudhanteringen. Du kanske kan kolla upp om Gina3g kortet kan samexistera med andra ljudkretsar/drivrutiner. Jag har ett problem dock. Win XP ser det två ljudkorten som EN enhet i "enhetshanteraren". All ljudhårdvara ligger listat under "Ljud- video- och spelenheter". Det innebär att kör jag Cubase SX 2 synktest i "ASIO Multimedia Setup" funkar synktesten bara i 16 bitars upplösning. Antagligen för att SBlivekortet bara kan hantera 16 bitar och enhetshanteraren meddelar att det finns ett 16 bitars kort med i leken. Det hjälper inte heller att avaktivera SBlivekortet. Misstänker att 16 bits drivisarna fortfarande ligger kvar och hojtar "16 bit only, ffs!" till ASIO setup'en. Är det någon som har nån info om nåt "workaround" beträffande detta är jag tacksam. Googlat mig blå om detta men hittar inget. Hursomhelst gör jag synktetsten i 16 bitarsläge med ok resultat, sen sätter jag om bitupplösningen till 24 och stänger ASIO setup'en. Cubase protesterar först men går igång och synkar snyggt i 24 bits projekt ändå 🙂 SBlivekortets dagar är iallafall räknade. Åker ut vid nästa XP installation.
  7. Distar. Tydligast i attacken på bassträngarna. Vackert annars.
  8. Det här är lite intressant. MP3 formatet kan ha en del hyss för sig. Speciellt om det som ska komprimeras inte är färdigpolerat, mastrat studiomaterial. Ju mer "energi" det finns utanför de hörbara frekvenserna, ju svårare har MP3 encodern att avgöra vad som är musik att bearbeta och vad som är buller och högfrekvent brus. Finns det en massa "skräp" i ljudfilen blir totalkvalitén lidande. Jag gjorde en test i Audition. Samma låt i två MP3 versioner. Båda sparade med identiska inställningar, 160kbps, 44,1khz. På den ena har jag mixat in en massa vitt brus över 15000hz. På orginalfilen hörs inte det pålagda bruset alls (mina öron tar tyvärr stopp vid 15khz 😉 ) Vid konvertering till MP3 formatet blir resultatet: Utan brus Med brus Så alltså, håll rent i ljudfilerna om MP3'orna ska låta bra.
  9. Jag blir så trött på alla mjukvarusyntar. Lyssnat igenom ett gäng freewaresyntar för att se om det finns nåt nytt spännande och konstaterar att i princip alla preset fläskar man på med allt av delayer, reverb och korus man har. Låter stort men oanvändbart. Varför är inte syntkreatörern lite praktiska och lägger sina schyssta, framskruvad ljud som en torr preset med några blöta varianter... Ok, det är gratis. Man ska väl inte gnälla. Så hade jag då förmånen att få bläddra mig igenom presetsen på ett par av Arturias VST syntar. De är ju proffs. Lever väl på att göra bra syntar med bra sounds, färdiga att plugga in i studion. SAMMA SAK! Evighetslånga delayer och reverb som sparkar katedralstjärt på nästan samtliga presets. Ok, de hade iallafall inte lagt delay/reverb/korus på alla basljuden som en del andra syntmakare gör.
  10. Det går alltid att lura Kreti&Pleti som ska köpa dessa grejer. Mer diskant och högre volym får folk (= normalkonsumenten) att tro de lyssnar på en förbättring. Typiskt Creative taktik. Skyr dem som elden sedan "SoundDisaster" tiden.
  11. Du har inte nåt drygt reverb typ SIR eller nåt som ligger på en FX kanal? Alla grejerna på FX kanaler ska ju ha sin process tid. Det brukar jag åka på när det ska liras i realtid över Cubase. OFF knappen fixar. Waves pluggar föresten, är inte det DirectX bara...?
  12. Intressant! 😳 Men hur har du ställt attack och release? Det påverkar övertonsspektrat en hel del (givet samma knee, ratio och threshold). Tänk dig en baskagge som du komprimerar så att du får en framträdande attack. Transienten kommer från den kraftiga dynamikförändringen och låter ganska olika beroende på vilken attack kompressorn har. Så att de två spektrumanalyserna skiljer sig behöver inte betyda mer än att Mj ger tydligare attack i soundet. Just kompressorer är ju också svåra att A/B-jämföra eftersom de brukar ha rätt olika release-kurvor. Även om du ställer in två kompressorer på lika releasevärde kommer de att återgå till ursprungsläget på olika sätt. Enkelt uttryckt kan den ena arbeta efter en linjär kurva och den andra logaritmiskt. Det har stor betydelse för soundet. Vilket som är att föredra är en smaksak och beroende på materialet. Sant. Attack och release spelar roll. Det är ju t.ex inte smart att ha kortare attacktid än vad det tar för den lägst bastonen i materialet att göra ett halvt "varv". Jag har testat pluggarna vid olika attack/release tider och resultatet är detsamma i jämförelsen mellan pluggarna. Lite mindre övertoner vid lång attacktid, lite mer vid kortare. I detta fall var attack 10ms, release 50ms. De mjukvarukompressorer jag testat har i möjligaste mån haft samma inställningar. Teoretiskt alltså. Säger pluggen 10ms så får man ju hoppas att det stämmer någotsånär. Det gör det inte alltid har jag sett. Det finns några pluggar vars inställningar i praktiken blir nåt helt annat. Blockfish t.ex har ju ingen gradering. I det fallet har jag testat olika inställningar till resultatet (på ljudfilen) blev detsamma som Waves C1 som jag använt som referensplugg. Just Blockfish är lite märklig. Den visar osannolikt lågt med övertoner. Bättre än nån kommersiell plugg jag testat. Och det hörs tycker jag.
  13. Vad var det för ljud du testade med, om man får fråga? Vad hade du för inställningar på kompressorerna? Hur en kompressor mäter är ju ganska ointressant. Vad har du för referenser på hur en bra kompressor låter i förhållande till hur den mäter? Har du jobbat med analoga kompressorer av hög kvalitet? Testa att mäta på en analog UA175, 1176 eller LA2A så ska du få se på mätresultat som gör dig mörkrädd. Låter dom illa? Inte i mina öron iallafall... 😉 Däremot anser jag just Waves C1 vara marknadens kanske tråkigaste kompressor. Det fina med att ha olika kompressorer är ju att dom alla har olika karaktär och därför funkar olika bra i olika situationer. Jag upplever MJ som mjukare (typ Sonalksis SV-315) och Vanilla som aggressivare. Jag tycker Vanilla, MJ och Blockfish kompletterar varandra ganska väl bland gratiskompressorerna där ute. Jag jobbar inte med hårdvarueffekter över huvud taget. Jag försöker hitta de bästa mjukvarugrejerna, helst freeware. De referenspluggar jag har tillgång till är Waves prylar i Dx format. Jag testar pluggarna i Audition för att försöka förstå varför den ena låter annorlunda än den andra och det blir oftast en bekräftelse på lyssningsintrycket. I det här fallet har jag ett stycke musik, tar bort alla frekvenser över 2,5khz. Lägger på kompressorn och dels kollar spektralt vad som hänt och dels lyssnar om det hänt något hörbart med materialet. Alla tester med samma inställningar. Tresh. -10db, ration 3:1, knee 50% samt gain så musiken peak'ar på samma nivå (-0,5db) som orginalet. Inga extreminställningar alltså utan ungefär dom en kompressor brukar få jobba. Får se om det här funkar. Lägger ut jämförelse på VanillaComp och Jm comp. Spikarna ovanför 2500hz är alltså frekvenser som kompressorn genererat och som inte finns i orginalmusiken VanillaComp. Ljudexempel här. Mj Compressor. Ljudexempel här. Båda har gjort samma jobb men den ena låter bättre i mina öron. Har ett gäng såna här (nördiga) tester på freeware pluggar. Funderar på att lägga dem på webbsida.
  14. Ja den är riktigt fin om man är ute efter en transperant kompressor. Det är den såndär som man ibland inte märker förrän man stänger av den. På gott och ont 🙂 Med risk för att veva om med pinne i getingboet. Jag har lyssnat, hör skillnad och i i Audition mätt utsignalen på olika freeware VST kompressorer för att ta reda på vad som gör att det har olika sound. Jag blev intresserad av detta då jag hittade BLOCKFISH som fick sångspår och gitarrer att låta bättre än via Cubase egen kompressor helt enkelt. Fortfarande bland mina top 3. Just MjCompressor varken låter eller mäter bra. En av de sämsta faktiskt tillsammans med MDA's Dymanic. Jag har en ljudfil där man hör hur de lägger till dist. De två kompressorer jag hittat hittills som jobbar bäst är GComp från http://www.gvst.co.uk/ och ChunkWares VanillaComp. Synd att Vanilla'n har så taskigt interface. Den mest transsparenta hittills. Testar lika bra som Waves C1.
  15. Det löste sig. Efter nån timme med manualen och en massa testande. Cubase's input transformator fixar det, men det var ju inte direkt glasklart hur det skulle göras. Mycket manual och lite musik blev det idag... 😆 Det positiva är att rätt mycket ballt alltså kan styras direkt från pitch hjulet.
×
×
  • Skapa ny...