Jump to content
Annons

Placering av monitor


berch

Recommended Posts

38817_PE130807_S4.jpg

Har bestämt mig för en par Behringer 2030a då det passar både utrymmesmässigt och för min budget. Möbeln ut som ovan med en 19-tums dataskärm i mitten och kommer att ställa monitorerna på varsin sida av den, i första hyllplanet cirka och palla upp lite på andra sidan så jag får huvudhöjd där när jag sitter ner. Verkar det ok eller kommer monitorerna att vara för nära. Ca 50-60cm isär och 40-50cm från mitt huvud från varje monitor.

Eftersom jag tänker gå och handla idag så skulle jag uppskatta alla råd jag kan få!

Edit: Möbeln har måtten Bredd: 112 cm, Djup: 112 cm Höjd: 141 cm.

Rummet där möbeln står är en liten möblerbar hall på ca 2x3 meter, ca 2.40 takhöjd.

Edit2: Hittade en del råd efter att ha letat runt lite på forumet vilket jag borde ha börjat med. Ledsen :rolleyes:

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Köpte till slut ett par Behringer 2030A och är nöjd så här långt. Lite småjusteringar så blir det nog kanonbra! 🙂

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Bor man i en liten lägenhet så gör man, triangeln blev 60 - 60 - 60 vilket ju inte är så illa. Men håller med dig om att det hade varit bra med lite större avstånd.

Det jag främst var ute efter att höra missljud och sådant i mixen som jag inte tydligt hört innan är uppnått, så visst jag är nöjd.

Kan dessutom växla enkelt nu mellan monitorer, hörlurar och de Logitech Z-5500 som jag lyssnade innan med, så får en form av omedelbar referenslyssning också 😄. Funderar att köpa en par sunkiga datahögtalare att koppla in så har jag ju hela spektrat.

Provlyssnade ett par Genelec 8020 på musikbörsen i samband med köpet och av någon anledning lät min mix "hoptryckt" och "bumlig" i dessa. Fick mer "luft" och tyckte jag hörde mixen tydligare i b2030a. Skumt måste ha berott på akustiken i butiken?

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Så här gjorde jag med mitt data-bord satte ditt en hylla på varje sida

som jag kunde ha mina monitorer på funkar riktigt bra. 😄

Det är 85 cm mellan dom.

yamaha%20hs50m.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att rummet (hallen) ser ut ungefär så här:

ritning.GIF

Så lite svårt att hitta utrymme på sidorna för momitorerna. Får kolla separation egen via hörlurar alternativt mina andra högtalare. Tack ändå för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Så här gjorde jag med mitt data-bord satte ditt en hylla på varje sida

som jag kunde ha mina monitorer på funkar riktigt bra. 😆

Det är 85 cm mellan dom.

yamaha%20hs50m.jpg

En till som kör Yamaha Hs....men det är 80 va...lite svårt att uppfatta skärmens storlek.

Hyr-Pc från atea regerar 😄

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

P-O, Är det en inåtgående dörr?

:rolleyes:

Ja inåtgående dörr kanske inte världens bästa rum

betongväggar men det får duga. Jag använder mycket hörlurar ganska lyhört

dessvärre hos mej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Så här gjorde jag med mitt data-bord satte ditt en hylla på varje sida

som jag kunde ha mina monitorer på funkar riktigt bra. 😎

Det är 85 cm mellan dom.

yamaha%20hs50m.jpg

En till som kör Yamaha Hs....men det är 80 va...lite svårt att uppfatta skärmens storlek.

Hyr-Pc från atea regerar 😛

Njet HS50M fast HS80M det hade nog funkat fast dom är lite stora men deras sub till hade inte varit fel kanske. 😉

yamaha_hs10w.jpg

Det stämmer jag har en Hem-Pc ifrån atea. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

studio.jpg

Yamaha här med, inte optimal placering men man får ta vad man har. Har sedan dess flyttat ut datorn till vardagsrummet och lagt ett par feta böcker under varje så att de kommer upp i höjd. Och den där suben... vill också ha! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...