Jump to content
Annons

Audio Options WDM/KS


remolade

Recommended Posts

Är det någon som orkar förklara:

Audio Driver Bit depth 24

Sampling Rate 96000 kz

File Bit Depth 16

vad betyder allt det här???det är mina instälningar och det funkar bra 🙂 låg latency 🙂

Är det dom ultimata inställningarna?

jag har sonar xl och audiophile 2496.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om allt fungerar bra, varför rådda i inställningarna? Det är så lätt att snöa in på teknik bara för att det teoretiskt sett ska gå att fila bort någon millisekund eller kräma ur ett par extra procent ur datorn. Här kan man trimma i all oändlighet. Min tes är: rör inte det som fungerar. Fungerar det dessutom bra - håll tassarna borta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
bjorn (oregistrerad)

Har man en 24-bits produktion kan man använda "dithering" när man konverterar till 16-bitars CD format. Jag skulle vilja påstå att dithering är ett måste för att få snyggt ljud på en 16-bitars CD, dvs produktionen före CD konvertering måste göras i 24-bitar.

Att förklara dithering tänker jag inte ge mig in på men det finns att läsa här: http://www.izotope.com/products/audio/ozon...heringGuide.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt oss nyansera lite:

Fördelen med 24bit och 96kHz är som sagt att Samplingen blir bättre, t.o.m. bättre än vad man kan höra... Varför då denna "överkvalité"? Jo, när du sedan processar ljudet och kanske rentav submixar i ett antal steg, så tappar man "upplösningen" eller antalet bitar som de facto används. De ursprunliga 16 kan helt plötsligt bli 12 eller 10...

Nackdelen är förståss att det går åt betydligt mer disk och CPU för att orka med att hantera denna extra upplösning. Ca 2.5 ggr för att generalisera.

MIN högst personliga rekommendation är därför: Jobbar du med musik vars URSPRUNG kommer från 16 bitar (t.ex. Loopar, samplade instrument etc) ELLER att du aldrig processar i mer än ett steg, håll dig till 16/44

Jobbar du med MYCKET dynamisk musik och inspelningar av "riktiga" instrument, öka till 24 bitar.

96kHz är för den 10:dels promille som har utrustning och öron att höra över 20kHz...

Allt enligt min enkla uppfattning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
ok,det innebär att 24bit och 96kHz är bra vid själva inspelandet av audio,men sen är det skitsamma för det som man kommer höra på en färdig CD är 16/44 

Det är bra ända fram till mastering, då det ska ner till CD-format och göras om till 44/16. (om du inte gör en SuperAudio-CD ;-)

//Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Om jag har förstått det rätt så är gäller "Audio Driver Bit Depth" vid kommunikation mellan Sonar och ljudkortet. "File Bit Depth" gäller vid skrivning av audiodata till hårddisk. Funkar "Audio Driver Bit Depth" på 24 behöver man inte bry sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...