Jump to content
Annons

Studiobyggar blogg


_johnny_

Recommended Posts

Det började med att vi inte hade någon replokal till gruppen, så vi leta runt lite samtidigt som mitt intresse för inspelning tog fart.. så när vi inte hitta nån lokal bestämde jag och trummisen att bygga vår egen studio å replokal, med hjälp av en jävla massa bra tips jag fått på d fär forumet.. tack! här kommer lite bilder från bygget..

En lada å två killar som aldrig nånsin har byggt något förut... Som att de skulle kunna bli annat än bra?

valborg-021.jpg

IMG_0160.jpg

IMG_0141.jpg

Ja de va ju bara att börja.... bära ut 25 års hårt samlande av skit, och bryta bort "golvet" och bygga nytt.

IMG_0114.jpg

IMG_0115.jpg

valborg-004.jpg

valborg-005.jpg

valborg-006.jpg

Väggarna kom på plats..

Bilder.jpg

Bilder002.jpg

Bilder003.jpg

valborg-010.jpg

valborg-011.jpg

Här byggde vi en jäkla massa tak som va så jävla tråkit att vi glömde bort att ta kort på d...damn..

valborg-009.jpg

valborg-002.jpg

valborg-020.jpg

Gips å gips å gips å lite gips....

valborg-008.jpg

valborg-017.jpg

ätligen lite snickeri som kommer synas... dit ska vi lura en väldi massa bas (blandannat)

valborg-014.jpg

valborg-015.jpg

I taket har vi bestämt oss för att testa en grejj... gips på halva (den halvan som är mot kontrollrummet) och på andra halvan tyg uppspännt i ramar, förmodligen kommer diskanten reflekteras, men den mer energirikabasen borde kunna "gå" igenom fuktspärren och absorberas av ett isoleringen.

Vi tar gärna emot idéer och kritik om bygget (sålänge det inte rör golvet eller nått annat kul som vi inte vill riva hela bygget för att göra om)

Fler bilder kommer, snart.. när vi kommit nån vart. Hej på er!

Redigerat av _johnny_
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tack, ja ganska smärtfritt faktiskt... lite långsamt bara när ja ä ensam typ hälten av tiden, å bara två andra halvan.. 🙂

Men inga stora problems som sagt, fick upp en till absornbent i andra hörnet nu imorse.. d är verkligen mycket roligare att bygga sånnt som kommer att synas, än att sätta upp fuktspärr å så.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, snyggt!! skitskoj o se processen av ett studiobygge.. 😆

jag tänkte bygga studio i en lada, när vi köper hus, och det blir nog antagligen så med.. 😄 skoj att se att andra gör det med.. 😄

lägg upp mer bilder.. :rolleyes:

Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, snyggt!! skitskoj o se processen av ett studiobygge.. 🙂

jag tänkte bygga studio i en lada, när vi köper hus, och det blir nog antagligen så med.. 🙂 skoj att se att andra gör det med.. 😠

lägg upp mer bilder.. 🙂

Jonas

Tja! de kommer fler bilder snart, måste bara ha nått å ta kort på oxå =) ja hoppas på att bli mer eller mindre klar med studiorummet imorn eller övermorn, då kommer d fler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med bilder och bygge...

Det ser ut som om ni har alla förutsättningar att få det riktigt bra...

Jag kommer att tänka på Genisis gamla studio "The farm"...

Fortsätt gärna att uppdatera...

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, snyggt!! skitskoj o se processen av ett studiobygge.. 😉

jag tänkte bygga studio i en lada, när vi köper hus, och det blir nog antagligen så med.. 🙂 skoj att se att andra gör det med.. 😄

lägg upp mer bilder.. 😉

Jonas

Tja! de kommer fler bilder snart, måste bara ha nått å ta kort på oxå =) ja hoppas på att bli mer eller mindre klar med studiorummet imorn eller övermorn, då kommer d fler.

brabrabrabra...😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar d hända grejjer... vi är nästan klara med studion, lite lister å små saker kvar bara....gött!! men lite tungt att "börja om" i det andra rumet. Något proffs på takreglar som har lust att hjälpa till?? 😆

studio-001.jpg

studio-002.jpg

studio-003.jpg

studio-004.jpg

studio-005.jpg

studio-006.jpg

studio-007.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Charmigt! Vilket jobb! Ser ju super ut. Kan du bygga en åt mej sen också?  🙂

mej också!!

undrar hur det kommer låta där inne i inspelningsrummet!? jag tror det kommer låta fräckt! får komma upp med mitt rocknroll rogerskit från 60talet o lira in där!! 😉

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Charmigt! Vilket jobb! Ser ju super ut. Kan du bygga en åt mej sen också?  😄

mej också!!

undrar hur det kommer låta där inne i inspelningsrummet!? jag tror det kommer låta fräckt! får komma upp med mitt rocknroll rogerskit från 60talet o lira in där!! 🙂

Självklart, alla är välkommna! vi har mycket att lära om inspelning 😆

just nu är det ett jäkligt jobbit väldigt högt (frekvens) eko där inne, typ som det är i betongrum ibland, men vi ska bygga absoerbenter och diffusorer idag å hoppas på att få bukt med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad skoj att bygga studio i en lada 😲 Ser riktigt bra ut, bra jobbat 😎 Det där med byggmissar känner man igen, en annan hade heller aldrig byggt någonting förrän det blev dags med studion, bakom väggen döljer sig många snedslagna spikar. *skrattar*

Snyggt jobbat, fortsätt att posta bilder! Det jag undrar över är dock hur rutan sitter i förhållande till golvet i inspelningsrummet? Ser ut att bara vara nån decimeter ner till golvet? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som slår mig, men jag kanske har tjall på linserna? Det är inte mycket el ni har i väggarna? Inte många eluttag, eller kabelkanaler.. Eller infälld belysning i taket, o.s.v.?

Men tusan vad inspirerande det är att kolla på era bilder! Jag vill oxo ha en lada att bygga om...

Link to comment
Dela på andra sajter

Charmigt! Vilket jobb! Ser ju super ut. Kan du bygga en åt mej sen också?  🙂

mej också!!

undrar hur det kommer låta där inne i inspelningsrummet!? jag tror det kommer låta fräckt! får komma upp med mitt rocknroll rogerskit från 60talet o lira in där!! 😆

Självklart, alla är välkommna! vi har mycket att lära om inspelning 😄

just nu är det ett jäkligt jobbit väldigt högt (frekvens) eko där inne, typ som det är i betongrum ibland, men vi ska bygga absoerbenter och diffusorer idag å hoppas på att få bukt med det.

hehe vore skitskoj o lira in där.. vart ligger det!?

hur mycket studio utrustning har ni då!? om ni är i närheten av mig kanske man kan slå ihop det.. 😄

diffusorer ska byggas hoppas jag 😄 har en sweetass ritning på en snygg diffusor om ni vill ha..😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad skoj att bygga studio i en lada 😠 Ser riktigt bra ut, bra jobbat 😠 Det där med byggmissar känner man igen, en annan hade heller aldrig byggt någonting förrän det blev dags med studion, bakom väggen döljer sig många snedslagna spikar. *skrattar*

Snyggt jobbat, fortsätt att posta bilder! Det jag undrar över är dock hur rutan sitter i förhållande till golvet i inspelningsrummet? Ser ut att bara vara nån decimeter ner till golvet? 😉

tack! haha ja det har hänt ett par gånger att man har sagt "ääh d kommer en list där endå" =)

jepp, rutan sitter ganska lågt och det beror på att det går en stock ca 10 cm åvanför som lixom håller ihop hela ladan.... vi var inte så sugna på att kapa den 😠 Men golvet till kontrollrummet är lägre så d kommer nog fungera endå.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som slår mig, men jag kanske har tjall på linserna? Det är inte mycket el ni har i väggarna? Inte många eluttag, eller kabelkanaler.. Eller infälld belysning i taket, o.s.v.?

Men tusan vad inspirerande det är att kolla på era bilder! Jag vill oxo ha en lada att bygga om...

nopp vi visste inte riktigt hur det skulle bli i slutändan så vi bestämde oss för att köra på utanpåliggande elkablar.

Kul att du gillar bilderna, d kommer snart fler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Charmigt! Vilket jobb! Ser ju super ut. Kan du bygga en åt mej sen också?  😮

mej också!!

undrar hur det kommer låta där inne i inspelningsrummet!? jag tror det kommer låta fräckt! får komma upp med mitt rocknroll rogerskit från 60talet o lira in där!! 😠

Självklart, alla är välkommna! vi har mycket att lära om inspelning 😮

just nu är det ett jäkligt jobbit väldigt högt (frekvens) eko där inne, typ som det är i betongrum ibland, men vi ska bygga absoerbenter och diffusorer idag å hoppas på att få bukt med det.

hehe vore skitskoj o lira in där.. vart ligger det!?

hur mycket studio utrustning har ni då!? om ni är i närheten av mig kanske man kan slå ihop det.. 😠

diffusorer ska byggas hoppas jag 😠 har en sweetass ritning på en snygg diffusor om ni vill ha..😠

Det är bara å komma, ge oss lite tid bara så vi hinner bygga klart kontrollrummet, eller du kanske är sugen på att snickra oxå? 😆😉

Nja vi har inte så mycke studio grejjer än, men vi har spelat i band isådär 5 år så en massa pa grejjer har vi, typ mackie mixer, mickar, ett par förstärkare, hercules fw ljudkort , dator och så fort vi blir klara med bygget ska vi köpa ett par genlec 8030.

Torsby, i norra värmland d ä där det händer =)

EDIT: Ja, vill gärna ha ritningen på sé diffusor.

Redigerat av _johnny_
Link to comment
Dela på andra sajter

Torsby, i norra värmland d ä där det händer =)

Själv bor man ju i Stöllet 🙂

Edit: Tog bort lite onödigt

stöllet... inte är det felix pappa?

Själv har man ju bott i Likenäs... 😱

Nä, nu ljög jag... Men jag har spenderat 2 veckor av mitt liv på en slutövning norr om Arvika den kallaste Februari på mannaminnen... 😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

stöllet... inte är det felix pappa?

Ånä, jag är en liten parvel bara. Du vet nog säkert vilka mina storebröder Robin och Mikael Grund är.

Lilleman: Lät väldigt angenämnt 🙂 Nu är det plågsamt varmt om dagarna istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Charmigt! Vilket jobb! Ser ju super ut. Kan du bygga en åt mej sen också?  🙂

mej också!!

undrar hur det kommer låta där inne i inspelningsrummet!? jag tror det kommer låta fräckt! får komma upp med mitt rocknroll rogerskit från 60talet o lira in där!! 😉

Självklart, alla är välkommna! vi har mycket att lära om inspelning 😎

just nu är det ett jäkligt jobbit väldigt högt (frekvens) eko där inne, typ som det är i betongrum ibland, men vi ska bygga absoerbenter och diffusorer idag å hoppas på att få bukt med det.

hehe vore skitskoj o lira in där.. vart ligger det!?

hur mycket studio utrustning har ni då!? om ni är i närheten av mig kanske man kan slå ihop det.. 😉

diffusorer ska byggas hoppas jag 😉 har en sweetass ritning på en snygg diffusor om ni vill ha..😉

Det är bara å komma, ge oss lite tid bara så vi hinner bygga klart kontrollrummet, eller du kanske är sugen på att snickra oxå? 😮😆

Nja vi har inte så mycke studio grejjer än, men vi har spelat i band isådär 5 år så en massa pa grejjer har vi, typ mackie mixer, mickar, ett par förstärkare, hercules fw ljudkort , dator och så fort vi blir klara med bygget ska vi köpa ett par genlec 8030.

Torsby, i norra värmland d ä där det händer =)

EDIT: Ja, vill gärna ha ritningen på sé diffusor.

värmland.. va e det för ett sätt.. 😄

jag pmar dig ngn dag när jag har den uppe..!!!

hehe, jag är sugen nu ju..😉 fast jag har mina trummor utspridda i tre olika studior. samt min egna gamla. som numera fungerar som förråd..😄

(har fyra olika set, det är därför som det blev så..😄 )

om ni hade vart här i närheten, hade man kunnat jobba lite ihop..😉

men tar gärna en sväng uppåt värmland ngn gång.

hare naaajs o lycka till med fortsatt byggande.

JKW

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu är vi helt klara med studio rummet, äntligen! Men vi orkar inte vänta på kotrollrummet, så vi har så smått börjat ta in inspelningsgrejjerna... Ikväll blir d öldrickning och premierinspelning med dom nya grejjerna i den nya studion, de här ska bli kul!!! 🙁

copy%20001.jpg

copy%20003.jpg

copy%20008.jpg

Redigerat av _johnny_
Link to comment
Dela på andra sajter

Men vi orkar inte vänta på kotrollrummet, så vi har så smått börjat ta in inspelningsgrejjerna.

Det var det sämsta ni kunde gjort.

av egen erfarenhet...... 🙂

Kommer ta 100gånger längre tid om man inte gör allt klart innan man börjar spela in.

ser fint ut annars!

//S

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...