Jump to content
Annons

First class lover - Schoolyard Casanova


Recommended Posts

LÅTNAMN: Schoolyard Casanova

ARTIST/GRUPP: First class lover

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD: 3.41

KOMPOSITÖR: ML

PRODUCENT: ML

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: 192 kbit mp3

STORLEK: ca 5 mb

STATUS: Mix

LÅTLÄNK:) Nedan

Nu har jag äntligen börjat få färdigt lite nya låtar igen och skulle gärna vilja höra spontana reflektioner kring mixen...

Väldigt tacksam för alla kommentarer 😉

/Matthew

EDIT: Så där nu har jag sprungit och köpt ez-drummer och är lika impad som andra. Har väl ingen jättekoll på programmet än men tycker låten lyft en bit med nytt trumsound. Har även varierat slagen på några ställen...

Blev lite stämsång på ref, ändrat reverb på sången lite, en liten elpianoslinga i andra versen och lite synth i mellanpartiet.

NY VERSION

Hoppas ni inte tycker det blev sämre... 😱

Gamla versionen är kvar där nere om ni vill höra.

Schoolyard_Casanova.mp3

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det låter ju helt ok, men det känns som att det saknas något, denna låten kanske inte passar i ett så här minimalistiskt arr, men vad vet jag. JAg får dessutom otäcka depeche mode vibbar från synten i refrängen 🙂

Men rent ljud mässigt låter det bra, lite väl jobbiga trummljud kanske, men det känns som om du ska jobba om arret lite och återkomma med något, iallafall om jag får bestämma, lite mer ösigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Otäcka depeche mode-vibbar 🙂 Vad säger du karl? 🙂😄

Kanske har man färgats en del av att lyssnat på Depeche hela uppväxten 😄

Jo det är ganska minimalistiskt, har börjat göra låtar med gitarr från grunden allt mer. Men det kanske låter konstigt med för mycket dynamikskillnad mellan vers/ref...

Tack för ditt svar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

bra låt!

har personligen lite svårt för när hihaten är panorerad så långt åt höger (den är väl pannad typ 100%?)... jag tycker att den ska ligga en aning åt vänster.. 😑

Tar mig friheten att bumpa denna för att få nån kommentar till kring själva mixen; för låg röst t.ex?

lyssnar i lurar just nu pga. den sena timmen.. men nivåer i övrigt låter bra, men jag ska lyssna mot monitorerna imorgon... jag återkommer!

Redigerat av mange_andersson
Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst låt och bra sångröst! Men som tidigare nämnts skulle den tjäna på att arras lite bättre. Sen skulle jag nog lägt ner lite energi på att hitta bättre ljud om jag var du, både trummorna och synthen låter rätt sunkiga.

Men helt klart en bra grund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst låt och bra sångröst! Men som tidigare nämnts skulle den tjäna på att arras lite bättre. Sen skulle jag nog lägt ner lite energi på att hitta bättre ljud om jag var du, både trummorna och synthen låter rätt sunkiga.

Men helt klart en bra grund.

Får väl som jag pratat om tidigare införskaffa ez-drummer som alla lovordar eftersom alla alltid tycker trummorna låter skit 😉

Synthen kände jag mest var så sunkig och sjutti-tal så att det blir snygg. Så den kommer jag behålla.

Men det är ju en intressant tanke att ändra lite i arret...

Tackar för ditt svar! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul låt och bra idé. Stråkarna låter verkligen tape-strings och dom ska du behålla.

Sen har vi det där med arret. Låten borde få mer driv ju längre den går. Trummorna är inte dom bästa. Låten börjar stillsamt men borde få mer uppbackning efter första refrängen. Mer stake i beatet. Varför inte en sequensad synth beated bass som ger mer driv ? Sen skulle jag rekomendera stämsång eller dubbla röster på refrängen...Keep on going.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grym låt å bra sång men tycker trummorna (trumljudet) sabbar ganska mycket tyvärr! Kan hålla med om att lite körer skulle göra susen på ref, konstiga klipp där vid 1:01 samt 2:08, bör fixas.

Gillar akkarna! Första lyssningen gillade jag dock inte sångreverbet, speciellt inte på verserna eftersom sången hörs mer där men vid andra lyssningen hade jag vant mig och nu tycker jag det funkar! 😄

Kör hårt, Mathew!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren 😳

Spaceman: Vad skönt att iaf någon gillar tapestringsen 🙁 Trummorna inser jag att jag måste göra något åt...Stämsång i ref? Tja kanske det...

Richie76: Ja trumljudet ska som sagt försvinna. Roligt att du gillar gitarrerna. Har i tidigare låtar kört med virtual guitarist när det skulle spelas acke-gura (av ren lathet) men nu har jag lite bättre inspelningsmöjligheter så det fick bli äkta vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att se nåt nytt ifrån dig!

Tycker att vissa av trumfillsen gör att flödet i låten blir väldigt konstigt och upphackat, men annars är det en bra låt (men kanske inte en av dina bästa...?).

Tycker också att synthljudet är alldeles lagom sunkigt. 😠

Kanske vore det förresten trevligt med ett rejält avbrott nånstans i låten, som det är nu lunkar det på ganska så mycket i samma stuk hela tiden...

Ser fram emot att höra mer!

Kul också att du skaffat egen domän, jag letade efter dina låtar för ett tag sedan och hittade ingenting alls, så nu har jag passat på att ladda ner allt du hade på sidan! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Android: Kul att höra från dig. Har sett att du blivit "signad" vilket man ju får gratulera till 🙂

Bra att även du tycker att synthljudet är lagom sunkigt. :rolleyes: Vad gäller uppehåll i låten har jag faktiskt inte gjort några större ändringar utan istället har jag fyllt på med trummor på ett par ställen i den nya versionen.

Även glad att någon har hittat till min sida...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är lite väl mycket olika rum i din ljudbild. Gitarren spelar 3 cm ifrån mina öron och trummorna låter som de spelar i det stora rummet intill. Försök få instrumeten att spela mer "i samma rum". Laborera med reverb och mickningar. Annars så har jag inte så mkt att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är lite väl mycket olika rum i din ljudbild. Gitarren spelar 3 cm ifrån mina öron och trummorna låter som de spelar i det stora rummet intill. Försök få instrumeten att spela mer "i samma rum". Laborera med reverb och mickningar. Annars så har jag inte så mkt att säga.

Hmm. Låter ju ganska intressant det där. Förra trummorna var ganska torra och när jag skaffat ez-drummer så blev man ju frestad att ta i alldeles för mycket rum, vilket jag kanske gjort :rolleyes:

Har nog tänkt att jag inte vill dränka allt i reverb vilket jag eg. har en stor förkärlek för. Kanske skulle lägga på en aning på gitarr och sänka det på trummorna kanske blir bättre att balansera ut det hela...får nog prova.

Tack för tipset 🙂

Nån annan som tycker nåt innan jag går in med skalpellen (el. motorsågen kanske)?

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst låt med fin uttrycksrik sångröst som alltid. 😉 Inte för att jag kan mixning nåt vidare men jag tycker det är väl mycket rum på det mesta som att du är för långt från micken på sång och instrumenten förutom gitarren då kanske som Neko påpekade. Brukar inte bry mig om eng uttalet speciellt men om du tycker det är viktigt finns det ytterligare en del att göra där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...