Jump to content
Annons

NOLL Latency?!


Bullfrog

Recommended Posts

Jag har sökt efter ett enkelt svar på det här men blir inte klokare så jag vänder mig till oraklen här nu...

Vilket är det absolut enklaste och billigaste sättet att få latencyn på gitarr+mjukvarustärkare ner till <1-2ms ? Måste man springa och köpa en ny toneport/guitarrig/guitarport/etc med medföljande box eller helt enkelt ett bra ljudkort med preamp och en jäkla massa ram?

Jag kan nu, med härlig athlon 2500+, AC97 och 512MB ram, få ner det till 5ms in och 5 ut med en olaglig guitarrig och några vst-spår på i bakgrunden men det går ju knappt att spela med. Jag snackar om monitorlyssningen alltså...

Och, såklart, liksom alla andra halvt arbetande fattiglappar försöker man ju komma undan så billigt som möjligt, om det ens behövde nämnas 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Du skriver inte heller hur mycket latency du har.

Antar att du med AC97 menar ett inbyggt ljudkort eller Creative.

Enklaste är att köpa ett nytt ljudkort av rang.

Ta ett M-Audio Audiophile 2496 eller EMU 0404, ESI Julia.

Ändrat :Ojdå, hur fan läste jag inlägget?

Ursäkta!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Du skriver inte heller hur mycket latency du har.

Antar att du med AC97 menar ett inbyggt ljudkort eller Creative.

Enklaste är att köpa ett nytt ljudkort av rang.

Ta ett M-Audio Audiophile 2496 eller EMU 0404, ESI Julia.

5ms står det ju knäppis.

börja med köpa 500 mb ram till.

vad har du för drivisar till ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 mS kan aldrig vara ett problem.. Och 5 mS ut.. totalt en fördröjning på 10 mS.. Som du vet åker ljudet med ca 340 meter /Sekund så 10 mS motsvarar alltsa att du sitter 3,4 meter från en gitarrstärkar och lyssnar? Hur kan du uppleva det som ett problem? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

5 mS kan aldrig vara ett problem.. Och 5 mS ut.. totalt en fördröjning på 10 mS.. Som du vet åker ljudet med ca 340 meter /Sekund så 10 mS motsvarar alltsa att du sitter 3,4 meter från en gitarrstärkar och lyssnar? Hur kan du uppleva det som ett problem? 😕

Är det så man räknar? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

5 mS kan aldrig vara ett problem.. Och 5 mS ut.. totalt en fördröjning på 10 mS.. Som du vet åker ljudet med ca 340 meter /Sekund så 10 mS motsvarar alltsa att du sitter 3,4 meter från en gitarrstärkar och lyssnar? Hur kan du uppleva det som ett problem? 😕

Är det så man räknar? 😲

Jäpp - det är det. 🙂

Om man ska komma ner under 1ms, så motsvarar det alltså att sitta med örat 34cm från högtalaren. Hur ofta gör man det i verkligheten om man inte vill bli döv..? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Med mitt HDSP9652, har jag faktiskt ingen latency när jag spelar in sång - men med det gamla kortet som inte hade samma fina mixer/router-funktioner som det nya, så låg jag på 6ms normalt - och det fungerade ypperligt. Jag lyssnar dock inte med effekter, utan föredrar att ha monitorlyssningen ren.

När man spelar in midi och samtidigt vill höra ljudet från ett VSTi, så kommer man dock inte infrån latency på något sätt - om man inte väljer att i stället lyssna på syntens eget ljud under inspelningen - och inte lyssnar på något VSTi förrän efter att midispåret är inspelat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den angivna latencyn är inte nödvändigtvis samma som den faktiska latencyn, väl? Så siffrorna i programmen kan ju vara rena påhitt. Tracktion (och andra program också, antar jag) har en funktion där man kopplar ljudkortsutgången till ingången och mäter den verkliga latencyn, som ofta är klart högre än den angivna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hmm, om jag bara styr in ämnet på rätt spår igen... 😉

10ms är ju trots allt en hundradels sekund och det händer ofta att man hamnar på en septol-känsla när det segar till sig...om det ens går så bra...

Är asio4all-drivarna smått ostabila eller är det min dator som inte mäktar med när allt drar igång? Jag kan ju köra Battery2, Broomstick bass, b4, guitarrig, amplitube + en hel drös med effekter (kring 10-12 och nån masterplug) samtidigt i "mixläge" och då kör med 20-25ms latency så jag fattar inte varför det inte går att köra bara EN av grejerna klockrent om det är ensamt...

Men svaren är fortfarande 1) Köp mer ram (gjorde jag för 10 mins sen hehe)

2) Köp ett ordentligt pci-ljudkort ????????????

Eller missuppfattade jag nåt? 🙂

Och jag snackar bara gitarr här alltså... 😄

Redigerat av Bullfrog
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Du missuppfattade.

Helhetslatensen = ljudkortets inputlatens + alla insertar och effekter du har påslaget + ljudkortets outputlatens.

Dina gitarrpluggar har stor latensm, men du har endast kollat ljudkortets helhetslatens. Därav har du en fel bild av vad 6ms innebär. I själva verket är din latens mycket längre än det.

Det finns nån meny i Cubase där man kan kolla upp pluggarnas latens, kan nån åminna sig var det var?

(Det finns en möjlighet här att jag också missuppfattade vad du kanske missuppfattade. Förlåt i förhand i så fall!)

edit: grattis på mera RAM, det är aldrig fel, men det lär inte lösa nåt av dina problem, om inte nu hela din maskin swappade och det skulle ha varit orsak till nånting. 512MB räcker i min värld bra till det du vill uppnå.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Du missuppfattade.

.......

edit: grattis på mera RAM, det är aldrig fel, men det lär inte lösa nåt av dina problem, om inte nu hela din maskin swappade och det skulle ha varit orsak till nånting. 512MB räcker i min värld bra till det du vill uppnå.

Mm kanske fast ändå inte 😉

Vad jag menade var att att det bara går marginellt sämre när jag har massa skräp igång. Tycker bara det borde stå lite i proportion till vad man kör på datorn hehe...

Ja säg gärna nån om det går att kika på nånstans vad den egentliga latencyn ligger på!

Men lite ram är inte så dumt om man har säg 2st silver orchestra med 8 instrument i varje framme och kommer på att man inte vill mixa ned innan man lägger på en ackgura eller två 😄 Alltså vad jag vill uppnå är ju såklart väldigt mycket mer men allt annat fungerar klockrent just nu. Datorn orkar med mycket mer än jag skulle kunna tänka mig med alla pluggar förutom den här j***a latensen på guran!

Men fortfarande: Jag har inte några problem egentligen?! Att känna att man ligger off med resten vid varje tagning är nåt jag får stå ut med så länge jag kör gitarren genom mjukvara?! Näe inte väl? 🙂

Redigerat av Bullfrog
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ha 19 ms latency... Jo, jag klarar mig faktiskt.

Som gamle Bosse Parnevik sa "- Man måste vänta på dom som tänker efter." 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

5ms in och 5ms ut kan du inte höra..

om du inte köper ett ljudkort som är avsett för inspelning så blir du inte av med problemet.. men du behöver inte köpa ett phantom matat med preamp, bara en eller två line ingångar.. kan få ett beganat på vendolin, för typ 700:-

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

5ms in och 5ms ut kan du inte höra..

om du inte köper ett ljudkort som är avsett för inspelning så blir du inte av med problemet..

lycka till!

Nej de har övertygat mig nu 😏

Tack för nån sade det rakt ut: jag klarar mig med ett vanligt ljudkort, jag behöver inte köpa till nån liten gitarrbox för ett par tusen extra...Jag bryr mig inte om ifall jag fattat rätt eller inte längre 😄

Och tack ska alla ha iaf för utbildningsvärdet i diskussionen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag vill ändå infoga ett litet tips på hur du kan göra för att inte lida så av den fördröjning du ändå upplever.. Om du hittat ditt supersound i Guitarrig men känner att du inte fixar feeling om du lyssnar på ditt oprocessade gitarrplonk i "torrt" läge (utan guitarrig).. Skaffa en billig DI box runt 220 :-. Har du dessutom en någorlunda väljudande gitarrstärkare så använder du den som monitor då du spelar in.. Sen Kan du lägga på Guitarrig i efterhand på ditt torra gitarrsound.. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset! Slängde iväg en order på ett 0404 nu. Funkar det inte latency-mässigt med det slänger jag skiten i väggen och återgår till inbyggt 😉

Funderar dock på en DI-box eller nån typ av preamp (alt. mixer) med fantommatning och två tappningar i vilket fall så det blir nästa lön...det och en studioprojects B1 som tydligen ska vara grym för pengarna :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset! Slängde iväg en order på ett 0404 nu. Funkar det inte latency-mässigt med det slänger jag skiten i väggen och återgår till inbyggt 😎

Funderar dock på en DI-box eller nån typ av preamp (alt. mixer) med fantommatning och två tappningar i vilket fall så det blir nästa lön...det och en studioprojects B1 som tydligen ska vara grym för pengarna 😉

AC97,, inbyggt ljudkort.. har inte läst jättenoga, men man kan väl inte köra det med ASIO??

Precis som alla säger. Köp ett riktigt ljudkort! Som har bra ASIO drivisar. Emu blir säkert bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...