Jump to content
Annons

Alesis io|26


Mutz

Recommended Posts

Har börjat kolla på att få lite fler ingångar. Sitter idag med 6st men det är jäkligt tajt vid tex inspelning av trummor.

Så jag har glott på dom flesta trådarna här och så dyker denna lilla godingen upp

Alesis io| 26.

Någon som testat?

Kompletera det med tex en AD/DA från behringer

Då har man 16 kanaler med 16 preamps, kanske inte det bästa men smidigt till ett nice pris. 7000 kr för 16 kanaler. Skönt att slippa krångla med mer kablar, mixer när tanken är att vara mobil.

Sen att Alesis io| 26 har två HI-Gain till att line bas och gitarr är nice.

Eller har ni tipps på något annan setup? Krav är minst 12 ingångar helst då även 12 preamps. Ska vara firewire. Kosta max 7000 kr.

Har tittat lite på Hercules FW 16/12 riktigt bra pris, men bara 2 preamps och verkar vara en del strul med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tror inte den finns för leverans ännu, därav bristen på svar.

Jag kollar på detta kort också men har även haft ögonen på detta kort: Phonic Firefly 808.

Phonic och kvalitet låter i mit huvud som en dålig kombination men jag ska säga att jag inte har så mycket erfarenhet av dom. Kan någon annan berätta om Phonic som märke och företag?

Alesis har väl då ett längre och godare rykte i studiovärlden?

De är väl mest kända som förnyare men kanske inte dom som gör bäst grejor och då menar jag bra grejor som Neumann eller varför inte gamla analogbandare á la Studer.

Men deras ADAT tog ju världen med storm och satte en ny studiostandard.

Just nu lutar jag åt Alesis io|26 för egen del (när den väl kommer) men jag får väl öka på Mutz fråga: Vad tror ni andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte den finns för leverans ännu, därav bristen på svar.

Jag kollar på detta kort också men har även haft ögonen på detta kort: Phonic Firefly 808.

Phonic och kvalitet låter i mit huvud som en dålig kombination men jag ska säga att jag inte har så mycket erfarenhet av dom. Kan någon annan berätta om Phonic som märke och företag?

Alesis har väl då ett längre och godare rykte i studiovärlden?

De är väl mest kända som förnyare men kanske inte dom som gör bäst grejor och då menar jag bra grejor som Neumann eller varför inte gamla analogbandare á la Studer.

Men deras ADAT tog ju världen med storm och satte en ny studiostandard.

Just nu lutar jag åt Alesis io|26 för egen del (när den väl kommer) men jag får väl öka på Mutz fråga: Vad tror ni andra?

Phonic verkar vara riktigt nice den med... Rätt skönt med 19" rackformat om man då ska kompletera med med fler kanaler AD/DA converter. Då kan man sätta dom tillsammans...

Hittade detta Fire wire kortet också TERRATEC PHASE 88 Är för mig helt okänt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade detta Fire wire kortet också TERRATEC PHASE 88 Är för mig helt okänt.

Terratec-kortet har funnits rätt länge på marknaden. Fast det som sålt mest är inte Phase 88 utan Phase X24 (som testats i Studio i höstas). Det är visserligen inte 8 I/O men ändå.

Phase 88 har fått mediokert mottagande och jag har inte hört så mycket positivt. Å andra sidan har jag inte hört så mycket negativt heller. Borde finnas begagnade vid det här laget.

När ni andra som lurkar runt här vill hoppa in och säga något om korten eller företagen vi diskuterar så är ni välkomna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag tror att det kan vara lite svårt att få två system att samköra (Alesis fw + Behringer via ljudkort). Men det är klart, även om det skulle hamna i osynk så kanske det går att fixa till i efterhand?

Är nog annars kanske ont om färdiga system för 16 kanalers samtidig inspelning, speciellt i hemstudioprisklass.

Enligt EMU ska man dock på deras ljudkort kunna samköra alla inputs+adat, vilket på laptopkortet 1616(M) då skulle ge 14 kanaler in. För stationära datorer är det ju 1820(M) som gäller, då blir det 16 kanaler (alla dessa ljudkort har 2 kanaler med mickpreamp, 4 resp. 6 balanserade linjeingångar samt ADAT). Alltså, för en laptop köper man då t ex EMU 1616 (ca 4000 kronor), Behringer ADA8000 (ca 2500 kr) och t ex en SM Pro Audio PR4 (ca 800 kr) och håller tummarna för att det tekniska löser sig så har man 14 kanaler för 7000 och några hundra i a f.

Har ingen aning om ifall det funkar på riktigt dock, eftersom jag inte provat själv. Har ännu inte bestämt mig för om jag ska satsa på att skaffa en massa kanaler in, eller köpa ett digitaltrumset (som rockmusiker så är ju trummor det enda man behöver en massa kanaler till, allt annat klarar man sig ju på med max 2 kanaler).

Link to comment
Dela på andra sajter

Opps, blandade ihop Alesis-prylen med deras firewire-mixrar (utan ljudkortsfunktion). Då är det nog inga problem. Förstod det som om du skulle köra en mixer via fw OCH ett ljudkort med ADAT (plus ev. andra IO på ljudkortet). Då hade det nog blivit råddigt. Men den där Alesis-prylen kommer nog att göra sig fint ihop med Behringers ADA8000.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...
Kolla in detta monstret Mackie 1200F

-Ser ju hyfsat ok ut....

Tjohopp!

Såg inte så tråkigt ut....

Beställde mina prylar i lördags och det blev ett sådant här Motu 8pre

6995:- Rätt nice price!

Plus en Behringer converter när man behöver lite mer kanaler.

Redigerat av Mutz
Link to comment
Dela på andra sajter

Najs,

Då får vi be om en testrapport med alla 16 kanaler...låter nästan för bra för att vara sant på nåt sätt -drygt 9500 spänn för 16 kanaler med preamps 😱

Gött!

Tjohopp!

Ja det är ju riktigt nice. Mycket smidigt att ha 2 19" enheter, 16 kanaler ingen mixer som är klumpig mm.

Det är ju synd att behöva köra med en Behringer converter. Men den är så grymt prisvärd plus att jag inte hört något direkt dåligt om den.

Tanken är att köra det som är kritiskt genom Motu och ta resten genom Behringern.

Bara hålla tummarna att det kommer funka bra!!

Väntar ivrigt som fan på att få mina leksaker :-) Gott 9 dagar sedan jag beställde...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in detta monstret Mackie 1200F

-Ser ju hyfsat ok ut....

Tjohopp!

Såg inte så tråkigt ut....

Beställde mina prylar i lördags och det blev ett sådant här Motu 8pre

6995:- Rätt nice price!

Plus en Behringer converter när man behöver lite mer kanaler.

Visst, Motu:n ser jättenice ut. Men är det inte lite snålt med en stereo-utgång bara (och en hörlursutgång)? Antar att man kan bygga på det med de digitala utgångarna iofs, men ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så som jag arbetar så ser jag absolut ingen användning för mer en en stereo utgång. Sen så skulle det inte vara fel med fler hörlursutgångar, men det blir ändå att köpa en vettig hörlursförstärkare.

Mm, det var det jag tänkte, att man i alla fall skulle behöva fler hörlursutgångar. T.ex. om man spelar in ett helt band och alla vill ha egen medhörning. Hur funkar det då, köper man en hörlursförstärkare med digital ingång då eller? Finns det? Eller behöver man en AD-omvandlare mellan?

Vad finns det annars för användningsområden för fler utgångar? Om man typ mixar surround eller?

(Är ganska mycket nybörjare, därför jag undrar lite sådana grejer)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Tar upp den här gamla tråden då jag jag just fått hem ett ALESIS i|O 26 firewireljudkort.

Initialt verkar allt skitbra. Trevlig kvalitetskänsla när man packar upp den. -Gjuten aluminium och gummerade sidor, förtroendeingivande tyngd, skönt motstånd i knobsen osv. Installaionen av drivrutinerna tog 10 sekunder och allt verkar funka fint! Spelade in fyra spår i 24bit 96 kHz (går upp till 192 -vad det nu ska vara bra för) utan problem (har inte testat fler samtidiga spår, för jag hade inte fler mikar). Detta för under 3300 kr (!) hos tysken.

Har inte hårdtestat än, utan mest skissat lite. Ska dock antagligen använda denna till att spela in livetrummor i helgen, så jag återkommer i fråga isåfall.

Märker att preamparna är aningen svaga... inte så att det stör direkt, men jag kanske får ta och komplettera med ett par externa preampar för krävande situationer med svaga ljud och så...? Till "vardags" funkar säkert de inbyggda fint. De verkade väldigt transparenta. Återkommer dock efter mer utförliga test.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej hopp!

Nu har jag satt detta kort på prov. Har spelat in trummor (7 kanaler +slaskgitarr) i 24bitar 48 kHz helt utan problem. Preamparna låter transparent och bra. Inte så smickrande, utan mer åt det ärliga hållet. Kan eventuellt upplevas som lite kallt och digitalt av den kräsne (saker låter precis som de låter mao. Gillas det inte kan man ju koppla in sin favorit-rörpreamp helt enkelt... A/D-omvandlarna verkar vara väldigt bra). Har även spelat in sång, lajnad bas samt nedstämda gitarrer genom mikade Buddha- och Marshal-stärkare. På gura-inspelningarna så har jag lajnat guran in i kortet, spelat in ren signal på spår 1 samtidigt som jag skickat till output 8 som jag kört in i stärkaren i annat rum, sen mikarna in i input 2, 3 & 4 på kortet. Direktlyssning på 2, 3, och 4 genom kortet. Det mesta har funkat väldigt smidigt och varit så pass självförklarande att tom en amatör och nybörjare som jag lyckats få det att funka! -Utan manual. Måste väl ses som ett gott betyg. Att ljudkvaliten dessutom är hög är ju suveränt*

Mitt betyg så här långt av Alesis i|O 26 är: Löjligt Prisvärd!

*Note: jag är amatör och hjälper ett hobbyband spela in en demo, så ta mina ord med en nypa salt. Det är bara mina åsikter jag presenterar, ingen universiell sanning. Jag påstår mig inte vara värsta studioräven som direkt kan avgöra prislappen på miken i en mix 🙂

Edit: Nu ska det ju mixas och så. Får nog vila en vecka tror jag, så man kan lyssna med fräscha öron. Om bandet ger tillåtelse kan jag ju presentera nått resultat här.

Hoppas det blir bra! Hehe, jag är ju typ en blues-, rock- och singersongwriter-snubbe, bandet jag spelat in lirar nån slags Screamo Grindcore Metal... kan det bli mycket mer fel? 😆 Aja, man får leka musikalisk kameleont och anpassa sig helt enkelt.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Hej hej!

Tänkte höra om nån mer har provat detta ljudkortet (Alesis io26). Verkar ju svinbra för det priset (ca 1700kr från det tyska riket). Läst på ett par ställen att pre-amps'en inte har så mycket gain och som någon nämnde i denna tråden att de känns kalla och digitala. Kallt och digitalt sound vill jag gärna vara utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...