Jump to content
Annons

Mickstativ


wusty

Recommended Posts

Fick för mig att jag behöver ett nytt mickstativ häromdagen (eftersom den nuvarande är lite för stor/klumpig/seg/dålig för mitt lilla rum.. 😆) och tog en sväng förbi förstärkardoktorn.. fick där tipset om ett stativ av märket stagg som kostade 400:-

...lite i överkant tycker jag men stativet såg stabilt ut och gick att sänka lägre än normalt istället för att behöva böja ner "armen" (ursäkta för den konstiga beskrivningen 😄 )

flexibel och bra alltså.. frågan är om det inte finns något bättre? om man ska lägga ner 400kr på ett stativ så kan man ju lika gärna lägga till någon hundring och köpa ett stativ av bra kvalitet.. har kollat runt lite på nätet och sett att även k&m håller sig runt den prisklassen (iaf de billigare modellerna) och de verkar ju vara bra.. eller?

vilka mickstativ föredrar ni? har ni någon favorit för allroundanvändning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag ett köpte ett billigt för några år sedan. det gick sönder efter en månad. gängorna var helt väck vid bommen. till förklaring fick jag att man inte skulle "skruva på det".

Till våran replokal har vi köpt musikbörsens billiga varianter. samma sak där. värdelösa.

Därefter har jag köpt k&m för att slippa alla problem.

lika bra att lägga en hundring extra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet egentligen ingenting om just micstativ, men har erfarenhet av kamerastativ. Billigare stativ är skit. De är instabila, dålig kvalitet och allmänt irriterande. Ett bra kamerastativ går löst på lite över 2 laxar, så ett bra micstativ borde gå på en liten tusing. Det är det värt, irritationen kostar mer än så....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet egentligen ingenting om just micstativ, men har erfarenhet av kamerastativ. Billigare stativ är skit. De är instabila, dålig kvalitet och allmänt irriterande. Ett bra kamerastativ går löst på lite över 2 laxar, så ett bra micstativ borde gå på en liten tusing. Det är det värt, irritationen kostar mer än så....

Mannfrotto! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

K&M bäst ever!!! har väl en sex sju st. stora ett par stycken mellan och 4 par små(för baskagge etc!!) dom är helt enkelt bäst, stabila som fan!!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Eehhh...vad billiga stativ ni pratar om, tänker jag nu spontant. Är det fullängds- eller bordsmodeller ni menar? De senare kostar ju mycket mer än så, inte sant?

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet egentligen ingenting om just micstativ, men har erfarenhet av kamerastativ. Billigare stativ är skit. De är instabila, dålig kvalitet och allmänt irriterande. Ett bra kamerastativ går löst på lite över 2 laxar, så ett bra micstativ borde gå på en liten tusing. Det är det värt, irritationen kostar mer än så....

Mannfrotto! 😉

Usch, de är nog de jävligaste som finns, väger bly och man lyckas alltid göra illa sig på något sätt på dem....

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande att de använder en bild på ett QuilLok-stativ, när det är en helt annan tillverkare... 🙂🙂

Det tråkiga med sådana stativ, är att bommen inte brukar kunna hållas uppe när man har använt dem ett tag - så egentligen blir det billigare i längden att köpa ett bättre stativ, men det är klart att om pengarna inte räcker, så har man inte mycket val... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet egentligen ingenting om just micstativ, men har erfarenhet av kamerastativ. Billigare stativ är skit. De är instabila, dålig kvalitet och allmänt irriterande. Ett bra kamerastativ går löst på lite över 2 laxar, så ett bra micstativ borde gå på en liten tusing. Det är det värt, irritationen kostar mer än så....

Mannfrotto! 🙂

Usch, de är nog de jävligaste som finns, väger bly och man lyckas alltid göra illa sig på något sätt på dem....

Jo det är sant.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har erfarenhet av Proels stativ? De gör ju fina kablar, men det behöver ju inte betyda att de gör bra stativ. Kan lika gärna vara något billigt inköpt de satt sitt namn på.

Proel gör schyssta synthställ också, så då borde ju även mickstativen kunna va bra, men jag vet inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande att de använder en bild på ett QuilLok-stativ, när det är en helt annan tillverkare... 

Det tråkiga med sådana stativ, är att bommen inte brukar kunna hållas uppe när man har använt dem ett tag - så egentligen blir det billigare i längden att köpa ett bättre stativ, men det är klart att om pengarna inte räcker, så har man inte mycket val... 

instämmer!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag köpte ett par märkeslösa golvstativ för cirka halva priset på Musikbörsen för ett tiotal år sedan. Det innebar strax under tusingen ihop. De hette ingenting...

Sedan har jag ett bordsstativ från JVC och ett från Velbon. Det från JVC kostade 300 SEK för 15 år sedan. Ena benet är sönder, så det står snett.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla tips! det får bli ett stativ av märket k&m alltså! funderar på att beställa från thomann (aldrig beställt därifrån förut). Någon som skulle kunna ge lite tips på vilken modell som skulle passa bra till en kondensatormick? det finns ju så ofantligt många modeller 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
Fick för mig att jag behöver ett nytt mickstativ häromdagen (eftersom den nuvarande är lite för stor/klumpig/seg/dålig för mitt lilla rum.. 😉) och tog en sväng förbi förstärkardoktorn.. fick där tipset om ett stativ av märket stagg som kostade 400:-

...lite i överkant tycker jag men stativet såg stabilt ut och gick att sänka lägre än normalt istället för att behöva böja ner "armen" (ursäkta för den konstiga beskrivningen 😉 )

flexibel och bra alltså.. frågan är om det inte finns något bättre? om man ska lägga ner 400kr på ett stativ så kan man ju lika gärna lägga till någon hundring och köpa ett stativ av bra kvalitet.. har kollat runt lite på nätet och sett att även k&m håller sig runt den prisklassen (iaf de billigare modellerna) och de verkar ju vara bra.. eller?

vilka mickstativ föredrar ni? har ni någon favorit för allroundanvändning?

Men jag vet inte rikitgt va det är för något. Men ett sådant stativ som Joey Tempest (sångaren i europe) har, är fett snyggt.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...