Jump to content
Annons

UNDERSÖKNING: Behov av fler avdelningar?


Björn Olsberg

Behövs fler avdelningar för dig?  

218 röster

  1. 1. Behövs fler avdelningar för dig?

    • Ja, och jag anger vad/vilka nedan
      39
    • Nej, det är bra som det är
      101
    • Det är för många avdelningar redan
      41


Recommended Posts

Annons
Jag har tidigare tillsammans med en del andra efterlyst någon form av text/lyrik-forumdel, förslagsvis under "Låtskriveri". Eftersom det är en väsentlig del i låtskriveri och en stötesten för många vore det önskvärt att kunna få hjälp, kritik och ideer. Kanske hjälp med engelsk grammatik? Med översättningar till/från svenska? Med språklig rytmik? Med ämnesförslag? Kanske framgent en studiofestival med temat bästa tonsatta text på ett särskilt tema?

Möjligheterna är många. Många andra underfora tangerar varandra många ggr men lyriksidan är ganska eftersatt.

Jag är på......

Link to comment
Dela på andra sajter

Gärna en avdelning för trackerprogram också 😄

Äsch... Trackerprogram uppstod i en tid då både bitar, minne, och datorer var enkla... Där är vi inte längre som tur är, numera kan vi göra riktig HIFI-musik (det är ingen som gör en hit med 40~50 tals sound numera heller såå).. Bort med sådan dret 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Gärna en avdelning för trackerprogram också  🙂

Äsch... Trackerprogram uppstod i en tid då både bitar, minne, och datorer var enkla... Där är vi inte längre som tur är, numera kan vi göra riktig HIFI-musik (det är ingen som gör en hit med 40~50 tals sound numera heller såå).. Bort med sådan dret 😉

Du var ironisk va? 🙂 Om inte; gå hit och skriv samma sak...

Finns ju "HIFI" trackerprogram nu, så begränsningarna ligger i vad man använder till programmet - och hur man använder det (nuförtiden.) Aldrig programmet i sig.

För övrigt; var fick du 40-50 tals sound ifrån ? 😄 Trackers har aldrig förknippats med det.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt; var fick du 40-50 tals sound ifrån ? 😆 Trackers har aldrig förknippats med det.

Jo jag förknippar Trackersoundet ( 8 bit ) med en förlegad teknik.. Jag är gammal som gatan och tycker att då det här med trackers föddes en gång i tiden så handlade det om att över huvud taget kunna göra musik med en dator.. Då blev det som det blev.. Iof. så har det varit stilbildande och skapat en genre.. Men är det inte dags att släppa den nu kanske.. Det är inte 80-talet nu.. Fast med t.ex Reason kan man fortfarande jobba som på trackertiden (då det var enda alternativet) men ändå göra musik i HIFI-kvalitet.

Vad jag menar är att man i dagens läge inte direkt försöker att eftersträva 40~50 tals sound om man vet att man då, då tiden begav sig, försökte att så mycket som möjligt skapa ett HIFI-sound. Jag tycker att "trackers" är lite väl bakåtsrävande.. Håller sig kvar i dåtid och inte följer med vad som är tekniskt möjligt i dagens läge.. Låter bara billig Vic64 för mig.. Robotmusik, Ingen känsla etc etc.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt; var fick du 40-50 tals sound ifrån ? 😄 Trackers har aldrig förknippats med det.

Jo jag förknippar Trackersoundet ( 8 bit ) med en förlegad teknik.. Jag är gammal som gatan och tycker att då det här med trackers föddes en gång i tiden så handlade det om att över huvud taget kunna göra musik med en dator.. Då blev det som det blev.. Iof. så har det varit stilbildande och skapat en genre.. Men är det inte dags att släppa den nu kanske.. Det är inte 80-talet nu.. Fast med t.ex Reason kan man fortfarande jobba som på trackertiden (då det var enda alternativet) men ändå göra musik i HIFI-kvalitet.

Vad jag menar är att man i dagens läge inte direkt försöker att eftersträva 40~50 tals sound om man vet att man då, då tiden begav sig, försökte att så mycket som möjligt skapa ett HIFI-sound. Jag tycker att "trackers" är lite väl bakåtsrävande.. Håller sig kvar i dåtid och inte följer med vad som är tekniskt möjligt i dagens läge.. Låter bara billig Vic64 för mig.. Robotmusik, Ingen känsla etc etc.. 😕

Jag har ingenting emot dig som person, men din besser wisser attityd är ganska besvärlig. Är det något jag stör mig på väldigt mycket är då folk snackar om grejer de inte har någon aning om. Så... Ledsen men du har fel på varenda punkt. Jag har använt dessa grejer i 10 år så lyssna på mig för fan 🙂

1) Du pratar utifrån fördomar.

2) Du är väldigt ouppdaterad. Renoise är ett ex som dagligen utvecklas.

3) Renoise har t ex stöd för VSTi, det har inte Reason.

4) Renoise är ledande på samplehantering. (Jag har t ex använt Pro Tools och jag känner mig handikappad där på den punkten.)

5) Projektet är framåtsträvande.

6) T o m gamla trackerprogram kunde få fram känsla i musiken (med olika slags effeker som man programmerade.) Robotmusik my ass... Det var i så fall du som inte orkade sätta dig in i dem.

7) När Renoise skaffat Recording funktion (den är näst på tur), mix view, pianoroll/structure view kommer det kicka allt annat (eller åtminstonde ha exakt samma förutsättningar som andra ledande program + trackeralternativ vilket inte de andra har.) Om ett tag kommer ni veta att jag hade rätt - kanske 5 år... Högst.

8) Om du trots denna kunskap fortfarande ogillar idén trackers så är det fortfarande en massa som gillar den. Och då har det att göra med åsikter, där endast din attityd är problemet och inget annat.

9) Sedan om det finns ett forum om det här... Vad gör det dig för övrigt?

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Låttexempel tack.. Jag älskar att bli övertygad om jag har fel... Men jag har inte hört nåt ännu.. Sen heter det messerschmitt och inte besser wisser 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Låttexempel tack.. Jag älskar att bli övertygad om jag har fel... Men jag har inte hört nåt ännu.. Sen heter det messerschmitt och inte besser wisser 😕

Ok tar tillbaka lite dumma grejer ja sade, du är villig att ändra ståndpunkt om det här... Det är positivt 🙂

exempel

denna fil kommer inte vara online länge dock 😄

edit: mixad och mastrad Pro Tools, eftersom det är lite behagligare där på den punkten. men eftersom det är plugins ja använde så hade ja lika gärna kunnat använt det i trackerprogrammet. annars är det 100% renoise och VSTi's...

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Låttexempel tack.. Jag älskar att bli övertygad om jag har fel... Men jag har inte hört nåt ännu.. Sen heter det messerschmitt och inte besser wisser 😎

Ok tar tillbaka lite dumma grejer ja sade, du är villig att ändra ståndpunkt om det här... Det är positivt 🙂

exempel

denna fil kommer inte vara online länge dock 😎

edit: mixad och mastrad Pro Tools, eftersom det är lite behagligare där. men eftersom det är plugins ja använde så hade ja lika gärna kunnat använt det i trackerprogrammet. annars är det 100% renoise och VSTi's...

Ja men det här gillade jag.. Inte 8 bitar i alla fall.. Lite skönt ambient sound. Kan tala om att jag själv jobbar en hel del med

Buzz och gillar det.. Men det låter fortfarande lite väl hårt och maskinellt.. En bra låt jag röstade på nyss som gifte sig bra med det syntetiska soundet och det spelade soundet hittar du HÄR

Ok.. Men varför envisas med att kalla detta "trackers" ????

Link to comment
Dela på andra sajter

Låttexempel tack.. Jag älskar att bli övertygad om jag har fel... Men jag har inte hört nåt ännu.. Sen heter det messerschmitt och inte besser wisser 😎

Ok tar tillbaka lite dumma grejer ja sade, du är villig att ändra ståndpunkt om det här... Det är positivt 🙂

exempel

denna fil kommer inte vara online länge dock 😎

edit: mixad och mastrad Pro Tools, eftersom det är lite behagligare där. men eftersom det är plugins ja använde så hade ja lika gärna kunnat använt det i trackerprogrammet. annars är det 100% renoise och VSTi's...

Ja men det här gillade jag.. Inte 8 bitar i alla fall.. Lite skönt ambient sound. Kan tala om att jag själv jobbar en hel del med

Buzz och gillar det.. Men det låter fortfarande lite väl hårt och maskinellt.. En bra låt jag röstade på nyss som gifte sig bra med det syntetiska soundet och det spelade soundet hittar du HÄR

Ok.. Men varför envisas med att kalla detta "trackers" ????

Buzz... Jahaja så nu kommer det fram 🙂

Men de flesta är eniga om att Renoise är den ledande inom Trackers...

Och varför heter det så? Här finns en del info: http://en.wikipedia.org/wiki/Tracker

Tracker is the generic term for a class of software music sequencers which, in their purest form, allow the user to arrange sound samples stepwise on a timeline across several monophonic channels. A tracker's interface is primarily numeric; notes are entered via the keyboard, while parameters, effects and so forth are entered in hexadecimal. A complete song consists of several small multi-channel patterns chained together via a master list.

Link to comment
Dela på andra sajter

någon form av text/lyrik-forumdel, förslagsvis under "Låtskriveri".

Oj! Hoppsan, den idén håller jag med om. Nu ångrar jag lite att jag röstade på 'Nöjd'. :rolleyes:

Det är en bra idé!

Link to comment
Dela på andra sajter

So.. What's next?

En klar majoritet tycker det är bra som det är. Så.. inget händer? 😄

Annars vore det trevligt med en "Text & Lyrik"-avdelning... 😠

edit: eller har jag sagt det förr kanske...? 😉

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vi skickar tidning just nu, men så snart midsommarn är över och en regnig dag infaller på semestern så samlar jag ihop utmärkta förslag i tråden och gör ett race 😉

EDIT: Som text och lyrik...

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag tycker vi borde ha en "gratis" avdelning!

Det vill säga..

Om jag gör en låt som jag inte vet vart jag ska göra av den, det är inget riktigt seriöst utan kanske något roligt bara.. Så kan jag slänga upp den där så kanske någon annan kan använda den i sina verk, eller kanske tom fortsätta på den..

Det kan vara egna samplingar du gjort som alla kan få ta del av..

Det kan vara att du recordat in ett coolt gitarr riff så alla får lov att använda i sina låtar..

egna presets till synthar osv osv..

Kan vara shyssta saker som man får lov att använda helt enkelt, i sina produktioner!

hade vart coolt 😄

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...