Jump to content
Annons

CPU femdubblas efter en halvtimme?


Hans

Recommended Posts

Hej!

Ibland om jag startar Cubase i ett projekt som tar säg 10% kommer det vara 10% cpu-belastning i kanske en halvtimme!

Sedan blir det helt plötsligt typ 50%, men om jag då sparar och stänger ner cubase och startar upp projektet är det nu nere i 10% igen...

... i typ en halvtimme för att därefter... Är egentligen inget större problem, dock underligt??

Just det - detta gäller enbart internt i Cubase, datorns processorbelastning är hela tiden, i ovanstående fall, då ca 10%!

Dock om man har ett projekt med över säg 20%´s belastning kommer ljudet börja hacka som om även datorns cpu överbelastades.

Har spånat igenom eventuella felkällor men alla dom som jag kommit på har känts ologiska, vad tror ni är anledingen?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Anledningen,,

Jag läste som hastigast något som låter som detta,, det var ett tag sedan och jag kommer inte ihåg var jag hittade det..

Men, det handlade om att minneshanteringen inte fungerade som den skulle. Minnet "fylldes" undand för undan med skräp,, som en hårddisk som är totalfragmenterad..

Lösingen kommer jag inte ihåg, men det fanns en lösning.

Hoppas att detta flummiga inlägg inte fått er att tappa sugen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen aning om vad som är fel men dom hade en test av datorer i studio nr3 2005. Du kanske kan ladda ner dom filerna för att jämföra kapaciteten och se vad som händer när datorn har stått en stund med dom. Det är bara ett förslag till felsökning. eller händer samma sak om du öppnar upp ett nytt projekt utan spår. Vad händer då efter en halvtimme?

MVH

Stephan

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara nån VST plug eller instrument som ställer till det. Testa att ladda ur dem en och en.

Link to comment
Dela på andra sajter

atterdal (oregistrerad)

Jag kör de flesta av mina effekter i direktx. Skulle det påverka om jag bytte till vst? Vad är det för skillnad på Direktx och Vst (ex i prestanda osv)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om det är någon prestandaskillnad. Har du dem i båda versionerna så testa 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tagit bort och lagt till de flesta plugins men blev inte klokare för det, jag lutar åt att det är ngn demo-version som ligger kvar och spökar!

Har haft problem med demo-versioner förut! Mitt tips är - Ladda Aldrig Hem Demos 😆!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...