Jump to content
Annons

Ray Charles död


Fridh

Recommended Posts

Annons
En kanske inte alltför långsökt liknelse till denna diskussion om fundament: Vad har T-Forden gjort för dagens bilar? De har nödvändigtvis inte så många likheter med dagens moderna bilar sett ur förfinade tekniska eller formmässiga perspektiv, men Ford var likväl med och formade hur konceptet bil skulle se ut.

En liknelse, som sagt. Inte en beskrivning. För det finns många T-Fordar i musikerlandet. Men snart inte så många kvar...

EDIT: förtydligade

Jag skulle precis svara nattvaktaren med en liknelse, men så såg jag att det redan var gjort. Så jag instämmer bara =)

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Om någon med en krystad liknelse kan påvisa hur mina hjältar Cage och Stockhausen har något med Ray Charles att göra blir jag verkligen imponerad.

Att Roffe Wikström sörjer idag kan jag förstå, liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppenbarligen har Ray Charles gjort dig något ont eftersom du är så angelägen om att berätta hur lite du bryr dig... 😉

Tror inte du ska ta det personligt mot Ray Charles, nattvaktarn har ett program som letar upp politiskt korrekta trådar och sen automatiskt genererar en slagkraftig fet-snyting. Blev lite ställd själv av det här i början, men numera gillar jag det, det är lixom skönt att få ett anti-perspektiv på saker och ting när man sitter där och kliar varandras ryggar. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte lätt att sörja en person som inte har betytt något för en. Jag lyssnade varken på hans musik eller kännde honom som person

Tänk på att det var Ray Charles som uppfann TRANCE.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon med en krystad liknelse kan påvisa hur mina hjältar Cage och Stockhausen har något med Ray Charles att göra blir jag verkligen imponerad.

Det har inte nödvändigtvis med samma musikstil att göra, utan hur man förhåller sig till de musikstilar som redan finns. Ray var lika obarmhärtig och respektlös i sina närmanden av olika musikstilar och tolkningar av dem, som elektronmusikerna var inför "vanlig" musik när det begav sig. Och vad Moogarna därefter bidragit till musiken är nog välkänd historia som knyter an till Cage och Stockhausen ganska väl. Så vem var först? Wendy Carlos "Switched-On Bach" dröjde till 1968...

There you go.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte lätt att sörja en person som inte har betytt något för en. Jag lyssnade varken på hans musik eller kännde honom som person

Tänk på att det var Ray Charles som uppfann TRANCE.

😉

Jag trodde det var inom gabba Ray var störst? Där fick man så man teg.

Link to comment
Dela på andra sajter

😮😄

Ser nu att jag uttryckte mig lite klumpigt. Menade förstås att han, eftersom

han byggt fundament för pop och rock därmed också byggt fundament för

underkategorier, eller om man så vill, kommande kategorier. Givetvis är det

enormt många storheter som deltagit i detta arbete, alla räknas. Men han var

där, från början, och det är väl det jag menar.

Nåväl, jag kommer minnas Ray Charles som den ikon han var.

Här är han...

😎

You see?

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl i stort sett omöjligt att utdana var folk får sina influenser ifrån, och därmed även hur mycket Ray Charles påverkat den moderna musiken. Ray Charles var säkert en tungviktare inom sin genre, men knappast hos dom som knappt aldrig hört en enda låt, mig själv inkluderad.

Du har väl aldrig hört "Hit the Road Jack" eller "Unchain my heart" ........2 alster av Ray Charles 😆 som används i var och varannan musical idag ?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...