Jump to content
Annons

hur spelar jag in sånt som spelas upp på internet


sixties

Recommended Posts

Har lyssnat på några referat som finns på SR´s hemsida som spelas upp i realplayer (?) när man klickar på länken.

skulle vilja spela in det på nått sätt, det blir dåligt ljud om jag spelar in på kassett och tillbakatill datorn. kopplar jag direkt til datorn blir det brus/rundgång eller inget ljud alls.

jag har Emu1820 så jag tycker det borde gå att få tillbaka ljudet in i soundforge eller cubase

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
krueger (oregistrerad)

Har du ett standardljudkort i datorn som sitter på moderkortet? Så du har 2 ljudkort? I så fall kan du spela upp klippet med det ljudkortet och koppla line out till line in på ditt Emu kort och spela in den vägen..

Link to comment
Dela på andra sajter

I EMU-mixern så skapar du en send från Waveout till Wavein (eller Host In kanske den heter). Sedan startar du valfritt program som använder DirectX drivrutiner för att spela in. Exempelvis gratisprogrammet Audacity, spela sedan upp ljudet och tryck på Rec. Klart! 😛

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

har testat era förslag men får inget att funka. vet inte vad jag gör för fel.

sidan där ljuden finns

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Går det inte att spela in genom att högerklicka med pekdonet och spara som, så...

DAT.

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej jag tog till efter mycket testande hit å dit var att jag tog Audacity (Gratis liten ljudredigerare) när jag ville spela in strömmande musik från en hemsida.

Installerade den och konfigade den till datorns ljudkort och vips så fick jag spela in.

Efteråt får man ta och klippa upp filen lite, lite segt att få en mp3 fil med 15 låtar i ett svep . Wavelab tar annars det mesta som spelas upp i vilken spelare som helst.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Installerade den och konfigade den till datorns ljudkort och vips så fick jag spela in.

tack, det var där jag hade missat. gick in under "edit" och ner till "preferences" och ändrade där.

EDIT:

Det funkar fortfarande inte, glömde att jag hade micen på så det var den som spelade in det som gick ut i högtalarna och inte direkt ftrån ljudkortet. 😱

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Funkade det ?

som jag skrev ovan så gjorde det ju inte det när jag stängde av micen. så det går ju att spela in från högtalarna men jag skulle vilja ha det direkt från ljudkortet så inte kvaliten blir sämre än den redan är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte om det här fungerar med Emu:n (fungerar med mitt inbyggda kort men inte med mitt ESI Quatafire) men så här brukar jag göra:

1. Se till att ljudkortet är inställt som Windows default

2. Öppna Windows Volume Control

3. Tysta alla onödiga ingångar (line-in etc kan skapa brus fast man inte använder dem)

4. Öppna Options - Properties fönstret

5. Se till att Mixer Device är ljudkortet du vill justera

6. Klicka 'Adjust volume for: Recording'

7. Klicka Ok (nu borde du se 'Recording Control' mixern)

8. Välj Stereo Mix

9. Öppna valfritt ljudinspelningsprogram (t.ex. Audacity) och definiera Windows ljudmixern som inspelningskanal; i Audacity heter denna 'Microsoft Sound Mapper - Input'

10. Tryck på rec i ljudinspelningsprogrammet

11. Spela upp ljudet du vill banda in (stream, fil e.d.)

12. Justera volymen (antingen i spelaren som spelar filen, eller inspelningsvolymen i Recording Control) så att inbandningen får rätt volym

Borde fungera i de flesta fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte om det här fungerar med Emu:n (fungerar med mitt inbyggda kort men inte med mitt ESI Quatafire) men så här brukar jag göra:

1. Se till att ljudkortet är inställt som Windows default

2. Öppna Windows Volume Control

3. Tysta alla onödiga ingångar (line-in etc kan skapa brus fast man inte använder dem)

4. Öppna Options - Properties fönstret

5. Se till att Mixer Device är ljudkortet du vill justera

6. Klicka 'Adjust volume for: Recording'

7. Klicka Ok (nu borde du se 'Recording Control' mixern)

8. Välj Stereo Mix

9. Öppna valfritt ljudinspelningsprogram (t.ex. Audacity) och definiera Windows ljudmixern som inspelningskanal; i Audacity heter denna 'Microsoft Sound Mapper - Input'

10. Tryck på rec i ljudinspelningsprogrammet

11. Spela upp ljudet du vill banda in (stream, fil e.d.)

12. Justera volymen (antingen i spelaren som spelar filen, eller inspelningsvolymen i Recording Control) så att inbandningen får rätt volym

Borde fungera i de flesta fall...

Japp, precis så ska du göra. Jag brukar ladda ner på det sättet när det bara går att streama. Typ nån premiärvideo på aftonbladet eller typ där man kan bara previewa nån melodi. Eller typ melodifestivalen osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och då tar vi det igen 😠

Öppna E-MU mixern. Längst ned till höger har du send-bussarna i mixern (aux-bussarna). Sannolikt så är en av dess ställda till Wave L/R Host. Om du ökar på aux1 så kommer du alltså att skicka signal på ljudingången till värdprogram som använder DirectX drivrutiner.

Är det inte så att du har någon Wave L/R Host så får du helt enkelt aktivera en, det kan också vara en idé att ta bort den som ligger på aux-bussen för att göra inställningarna enklare.

Klicka på en tom plats på Wave kanalen i E-MU mixern, välj insert send och välj sedan Wave L/R Host. Nu skickas allt ljud som spelas upp till ljudingången på Windowsdrivrutinerna och du kan i lugn och ro spela in precis vad du vill som spelas upp på ljudkortet.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

För att kunna konvertera Sveriges Radio filerna utan att streama behöver du gratisprogrammet Streambox Ripper. Du drar filen och släpper den och vips konverteras den. Men för att det ska fungera måste du avinstallera Real Audio Player och ersätta det med gratisprogrammet Real alternative 145. Sveriges Radio anger Real Audio Player som spelare för sina filer men programmet hindrar dig att kopiera deras filer. Med Real alternative fungerar det!

http://www.free-codecs.com/download/Real_Alternative.htm

http://www.sonicspot.com/streamboxripper/s...mboxripper.html

Tipset fick jag för ett halvår sen av equality!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack majken 😛

nu har jag gjort precis om du förklarade och allt funkar perfekt! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med Streambox Ripper och Real alt145 är ju som jag tidigare nämnde att man slipper rippa musiken man vill spara och bränna. Jag ville spara P3:s Pippirullsändningar och ha på CD. På hemsidan gick det bra att högerklicka och spara varje sketch på hårddisken och det blev hundratals. Däremot gick det inte att bränna dem på skiva för formatet stöddes inte. Men genom att dra filerna och släppa dem i Streambox Ripper så konverterades dom till Wav eller mp3 som jag ville och sen gick det bra att bränna. Men för att Streambox Ripper skulle ta emot dem var man tvungen att först avinstallera Real One Player och ersätta det med Real alt145.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...