Jump to content
Annons

Konstigaste mickningen du har provat?


HONUNG

Recommended Posts

Ibland har man ju haft tiden att försöka hitta ett roligt eller knepigt ljud.

Hur långt har du gått?

Jag kan motvilligt erkänna att jag har testat lägga micken på golvet sedan sjungit genom ett Papprör med mindre lyckat resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
captain nemo (oregistrerad)

Jag hade viss framgång under 80-talet genom att sätta ett par gamla hörlurar på huvudet, med den ena hörsnäckan över munnen, in i en distbox, in i en digital delay, in i en flanger, in i gitarrförstärkaren.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
sm-57 på hi-hat,bara för att terra mig själv-inte att rekommendera-hårt och konstigt ljud!

Ja herregud den var riktigt tosig.

Jag känner en kille som sjunger genom en tröja istället för att ordna puffskydd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var ljudtekniker åt Dana Dragomir en gång på slutet av 80-talet. Skulle micka upp henne live i en kyrka i Vilhelmina och hade en AKG C12 som mick. Tyvärr hade jag inte fått med nån upphängning till den utan hade den stumt i micstativet.. Problemet var bara det att när Dana spelar på sin panflöjt så stampar hon gärna takten med foten vilket i sin tur skapade bummliga (oönskade) basbumpar... Lösningen på problemet fick bli att ställa micstatviet på 3st psalmböcker (jag var ju i en kyrka).. Det funkade faktiskt riktigt bra 🙂

EDIT: Förresten.. SM57 på hihat kör jag alltid med live då det är rockmusik.. Brukar låta virvelmicken (en SM57) ta in hihatten... Tillsamans med CM2 som overhead så funkar det skitbra på rock.. Live i alla fall.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inget konstigt med att mika upp en hihat med en sm57a! 😎

Däremot så finns det INGEN som slår mitt konstigaste mikning:

Det är ju alltid en massa snack om hurvida bra en mik låter, eller hur?

"-Ja, jag tycker att en SM57a låter bäst på en fyrtolva bla bla osv osv..."

Men eftersom en mik låter bra, varför inte mika upp just den miken som låter bra? Eftersom den låter så bra...

"-Öh, den här miken låter så jävla bra, så vi mikar upp den..!" 😛😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd i denna värld av "såhär ska man göra och allt annat är fel".

En kul grej är att sätta t.ex en SM57 någon millimeter från en reflekterande yta, t.ex kontrollrumsfönstret, golvet, eller någon dörr. Det blir en finfin rumsmik att mixa in när man spelar in trummor, gitarr eller liknande. Kör två stycken för stereo. Min kompis testade med gott resultat att vända en SM57 rakt ned i golvet någon meter framför ett trumset en gång, har inte testat det själv.

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd i denna värld av "såhär ska man göra och allt annat är fel".

En kul grej är att sätta t.ex en SM57 någon millimeter från en reflekterande yta, t.ex kontrollrumsfönstret, golvet, eller någon dörr. Det blir en finfin rumsmik att mixa in när man spelar in trummor, gitarr eller liknande. Kör två stycken för stereo. Min kompis testade med gott resultat att vända en SM57 rakt ned i golvet någon meter framför ett trumset en gång, har inte testat det själv.

Hälsningar

/Henrik

Undrar om det funkar med heltäckningsmatta?

Spännande att prova, i alla fall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd i denna värld av "såhär ska man göra och allt annat är fel".

En kul grej är att sätta t.ex en SM57 någon millimeter från en reflekterande yta, t.ex kontrollrumsfönstret, golvet, eller någon dörr. Det blir en finfin rumsmik att mixa in när man spelar in trummor, gitarr eller liknande. Kör två stycken för stereo. Min kompis testade med gott resultat att vända en SM57 rakt ned i golvet någon meter framför ett trumset en gång, har inte testat det själv.

Hälsningar

/Henrik

Undrar om det funkar med heltäckningsmatta?

Spännande att prova, i alla fall. 🙂

Man har ju väldigt lite att förlora på att testa. Men jag tror att det som gör att man kan få ett väldigt stort ljud på detta sätt är just att miken befinner sig invid en reflekterande yta.

Tjipp,

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
halfre (oregistrerad)

Spelade in en hardcore demo med en sm57 på golvet direkt in i ett technics kasset deck. den fick ta upp sång trummor och elgitarr! Det "bästa" sound jag fått till...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

konstig mickning jo ni.

1. tag en stycken kaffebryggare häll i ca 2 dl hallonsoda slå på kaffebryggaren. vänta till det börjar dofta hallon i studion. tryck på rek på inspelnings enheten så kommer det att höras ett bubblande ljud.

2. tag en stycken damsugare slå på den gnugga mickrofonen intensivt mot den räfflade ytan där luften sugs ut ur dammsugaren ger en rolig effekt.

3. skrik igenom ett par mikrofoner på en elgitarr koppla gitarren igenom koola effekter men mycka ljud. oxo en rolig effekt.

NOTE det fanns ingen annan vätska att använda

Link to comment
Dela på andra sajter

Mickade virveltrumma med ett par AKG K240 lurar. Faktiskt riktigt bra ljud, lite "vått" sådär.

Har även testat micka baskagge med ett 4x12 kabinett. Det lät mindre bra.

Men apropå SM57, har gjort många rock och metalinspelningar med SM57 som överhäng. Brukar oftast låta helrätt för rockmusik. Det sägs ju att kent åkte med tre SM57´or på trumsetet på första turnén. 2 överhäng o en i kicken.

Har även mickat fiol med SM57, testade först Röde NT ettor och neumann U47. SM57´an lät bäst för det ändamålet. Konstigt nog.

En annan lite weird sak var att Neumanns KM84 (?) lät förvånande prima på virveltrumma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, öh, egentligen är det inte mickning som är konstig i min anekdot utan vad man mickade. Kände ett band som var ute o lirade mycket under mitten av 90. För att minska kånkandet använde trummisen caset till virveltrumman som bastrumma... såg lite lustigt ut med ett uppmickat case där bastrumman brukar stå. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, öh, egentligen är det inte mickning som är konstig i min anekdot utan vad man mickade. Kände ett band som var ute o lirade mycket under mitten av 90. För att minska kånkandet använde trummisen caset till virveltrumman som bastrumma... såg lite lustigt ut med ett uppmickat case där bastrumman brukar stå. 😆

Det va möjligtvis inte Ola i Sonny Liston? Han kör nämligen så fortfarande och har gjort så länge vad jag vet 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sjungit in verserna på en låt genom den inbyggda talkbackmicken i ett Soundcraftbord modell äldre. Det lät skitsnyggt men det var lite jobbigt eftersom jag fick stå framåtlutad över bordet för att komma nära samtidigt knappen behövde hållas in. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt mycket SM57 i den här tråden.. Är det månne favoritmicken?

Kom på en knasig uppmickning jag gjorde runt 1980.. Hade inte så många mickar så jag använde en Hosiden mic köpt på Hobbex för cirkus 150:-. Den hade inbyggt fjäderreveb som lät asdåligt.. Men när jag mickade baskaggen med den så fick ett fränt rymdsound... Klart udda 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

hörlurar o 57or är ju klassiker vid det här laget..😮

jag har mickat:

- virveltrumma med 58 med påtejpat hushållspappersrör.. det lät....udda..

- sång genom en gammal högtalare jag hittade i min fars garage, det lät jädrans udda o instängt..

- lajnat en laptop genom en behringer mixer, och det lät bra tills jag satte i nätadaptern. då surrade det så mkt att ingen hörde ngt alls!

- satt en orange dynamisk 50spänns mick på en tv, och samplat coola filmer(hahahaha!!) och det surrade så mkt att det inte var ngn idé att spara..😲

- ett helt band med en 57 riktad från instrumenten. det blev asgött! lite iaf. det var punk, på bandare.

- samma orangea dynamiska plastmick som tidigare nämndes slaktades och monterades i en gammal gitarrkropp, vilken jag fäste två strängar på. lät som.. kinesiska instrument..😉😄 :D

kommer inte på ngt mernu, men det lär väl dyka upp snart..😄

peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, öh, egentligen är det inte mickning som är konstig i min anekdot utan vad man mickade. Kände ett band som var ute o lirade mycket under mitten av 90. För att minska kånkandet använde trummisen caset till virveltrumman som bastrumma... såg lite lustigt ut med ett uppmickat case där bastrumman brukar stå. 😲

Det va möjligtvis inte Ola i Sonny Liston? Han kör nämligen så fortfarande och har gjort så länge vad jag vet 😉

Njet, det var Palle i Aukustik (stavning vet jag inte...). För övrigt fanns det ett annat band med samma gimmick (att spela med aukustiska instrument) i samma område som hade döpt sig till Bakustisk. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah jag blev så sugen på att testa det där med hörlurar som mic, så jag pluggade in ett par AKG K171 som mic på PAt.

Och en Sony F-V420-mic hamnade på hörlursutgången.

Rätt coolt faktiskt, även om det nu rent tekniskt är en självklarhet... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

En rolig sak jag testade på var att slå mickar på platser "där dom int hör hemma"

Typ beta 52 på virvel, dpa 4006 in i kicken o.s.v

har faktist allt innspelat om någon vill höra på resultaten 🤪

en sak vat jag att en beta 52 inte ska vara på en virvel 🙂

ja eller fan vet fall det är de man söker efter 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jens-RKLR (oregistrerad)

Fick tag på en liten, underlig konding, stor som en tändare ungefär, som stoppades i en kondom. Knöt åt den hårt och sänkte ner i en PET-flaska fylld med vatten. Placerade spektaklet ca. 3 m ifrån en skrikande Marshall. Funkade grymt bra på hårt fingerspel, mindre bra på allting annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick tag på en liten, underlig konding, stor som en tändare ungefär, som stoppades i en kondom. Knöt åt den hårt och sänkte ner i en PET-flaska fylld med vatten. Placerade spektaklet ca. 3 m ifrån en skrikande Marshall. Funkade grymt bra på hårt fingerspel, mindre bra på allting annat.

Är det sant? Varifårn fick du den iden? Låter jättekonstigt 🤪 Finns resultatet att lyssna på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...