bdatony Postat 25 april 2006 Postat 25 april 2006 Jag Ă€r nybörjare och vill förstĂ„ och lĂ€ra mig massor om musikteori sĂ„ att jag kan göra min hit och bli jĂ€tterik :-) SkĂ€mt Ă„sido. Det hĂ€r med kyrkotonarter... Hur funkar det? NĂ€r anvĂ€nds de? NĂ€r man kollar i listor sĂ„ fĂ„r man tex en skala i C. DĂ„ Ă€r skalan FRĂ N G, G mixolydisk eller nĂ„t. Vilken tonart Ă€r det dĂ„? Ăr det fortfarande C? eller ska man tĂ€nka att det Ă€r i G dĂ„? AnvĂ€nder man de olika skalorna för att man ska ha olika ackord till eller Ă€r det tvĂ€rtom? Tacksam för alla svar eller lĂ€nkar som kan förklara. Jag spelade med ett rockband för 10Ă„r sen och de snackade om dessa skalorna hela tiden och nu nĂ€r jag försöker förstĂ„ fattar jag inget...
Nikolaus Postat 25 april 2006 Postat 25 april 2006 En del av 7akorden har sygit sig in i kyrkomusiken men dim-akroden lyser med sin frÄnvaro dÄ de fortfarande anses vara allt för snuskiga.
HONUNG Postat 25 april 2006 Postat 25 april 2006 En del av 7akorden har sygit sig in i kyrkomusiken men dim-akroden lyser med sin frĂ„nvaro dĂ„ de fortfarande anses vara allt för snuskiga. Lite som religös porr? đ
JÀrven Postat 25 april 2006 Postat 25 april 2006 Om du tar tex C-durskalan sÄ kallas den olika saker beroende pÄ vilken ton du börjar pÄ. Det Àr exakt samma toner i C-dur(ionisk/jonisk) som i: D-dorisk, E-frygisk, F-lydisk, G-mixolydisk, A-moll(eonisk/aeonisk), B-lokrisk(slÄ mig om jag skrev fel namn pÄ nÄn) men beroende pÄ vilken ackordsföljd man spelar sÄ kan man anvÀnda lite olika skalor. Orkar inte ta nÄt exempel bra just nu, det Àr sÄ bra vÀder att jag Àr pÄ vÀg ut genom dörren nu! Men nÄn annan kan sÀkert utveckla detta lite mera!
Nikolaus Postat 25 april 2006 Postat 25 april 2006 En del av 7akorden har sygit sig in i kyrkomusiken men dim-akroden lyser med sin frĂ„nvaro dĂ„ de fortfarande anses vara allt för snuskiga. Lite som religös porr? đ heh, ja typ. antar ja
MagnusB Postat 25 april 2006 Postat 25 april 2006 Spelar man g mixlydisk sÄ Àr tonarten g. om det kÀnns som du "landar" nÀr du spelar g7.
bdatony Postat 25 april 2006 TrÄdstartare Postat 25 april 2006 Om du tar tex C-durskalan sÄ kallas den olika saker beroende pÄ vilken ton du börjar pÄ. Det Àr exakt samma toner i C-dur(ionisk/jonisk) som i: D-dorisk, E-frygisk, F-lydisk, G-mixolydisk, A-moll(eonisk/aeonisk), B-lokrisk(slÄ mig om jag skrev fel namn pÄ nÄn) men beroende pÄ vilken ackordsföljd man spelar sÄ kan man anvÀnda lite olika skalor. Orkar inte ta nÄt exempel bra just nu, det Àr sÄ bra vÀder att jag Àr pÄ vÀg ut genom dörren nu! Men nÄn annan kan sÀkert utveckla detta lite mera! Jag vÀntar till det regnar dÄ. Tack sÄ lÀnge
DÄligtGehör Postat 25 april 2006 Postat 25 april 2006 Du kan lÀsa en del om modes (kyrkotonarter) hÀr http://chrisjuergensen.com.hosting.domaind...com/modes_1.htm
Micke H Postat 25 april 2006 Postat 25 april 2006 Grejen Àr att en C-skala upphör att vara en C-skala om du anvÀnder G som utgÄngspunkt. DÄ Àr det nÀmligen en helt ny skala, alltsÄ G mixolydiskt. Det Àr kanske lÀttare att förstÄ om du ser alla kyrkotonarter som egna skalor i sig.
Tophe Postat 25 april 2006 Postat 25 april 2006 (redigerat) Ja.. det bÀsta Àr att först lÀra sig den rena durskalan och den rena mollskalan. Alla kyrkotonarter Àr ju varianter pÄ de tvÄ. En mixolydisk Àr t ex en durskala med liten 7:a. Och G dur har ett korsförtecken, nÀmligen F# som Àr den sjunde tonen (GABCDEF#) om du sÀnker sjuan sÄ fÄr du (GABCDEF) som av en hÀndelse rÄkar vara samma toner som C dur... och D Dorisk.. och A moll och E frygisk.. osv. LÀr dig vilka toner som Àr Àndrade frÄn vanliga dur moll. Ex. Jonisk = Ren dur Dorisk = Moll med höjd 6:a (höjd sext) Frygisk = Moll med sÀnkt 2:a (sÀnkt sekund) Lydisk = Dur med höjd 4:a (höjd kvart) Mixolydisk = Dur med sÀnkt 7:a (sÀnkt septima) Eolisk = Ren moll Lokrisk = Moll med sÀnkt 2:a och sÀnkt 5:a (sÀnkt sekund och sÀnkt kvint) Kan ha skrivit nÄt fel.. Àr lite trött och förkyld. Men jag tror det ska vara rÀtt. LÀr dig dem som egna skalor. Leta ut en skala och sitt och lek med den mot en bordun (grundtonen helst) sÄ lÀr du dig snart höra karaktÀren hos de olika skalorna.. SjÀlv Àr jag extremt svag för Lydisk och Doriskt... mmmmm..... Lycka till! Redigerat 25 april 2006 av Tophe
MagnusB Postat 25 april 2006 Postat 25 april 2006 Jonisk = Ren durDorisk = Moll med höjd 6:a (höjd sext) Frygisk = Moll med sÀnkt 2:a (sÀnkt sekund) Lydisk = Dur med höjd 4:a (höjd kvart) Mixolydisk = Dur med sÀnkt 7:a (sÀnkt septima) Eolisk = Ren moll Lokrisk = Moll med sÀnkt 2:a och sÀnkt 5:a (sÀnkt sekund och sÀnkt kvint) tycker ocksÄ detta Àr bÀsta sÀttet att lÀra sig skalorna.
Desecrated Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 Key = C Ionian, Ionisk dur C, Cmaj7 E |-------------------------------------------------7--8*--10--8*---------| B |-----------------------------------------8--10-------------------------| G |-------------------------------7--9--10--------------------------------| D |-------------------7--9--10*-------------------------------------------| A |---------7--8--10------------------------------------------------------| E |-8*--10----------------------------------------------------------------| E |------------------------------------------------------10--12--13---8*----| B |-------------------------------------------10--12--13*-------------------| G |--------------------------------9--10--12--------------------------------| D |----------------------9--10*--12-----------------------------------------| A |------------8--10--12----------------------------------------------------| E |--8*--10--12-------------------------------------------------------------| Key = D Dorian, Dorisk Dm, Dm7,m9,11 E |------------------------------------------------------10*--12--13--10*----| B |-------------------------------------------10--12--13---------------------| G |--------------------------------9--10--12---------------------------------| D |----------------------9--10--12*------------------------------------------| A |-------------10--12-------------------------------------------------------| E |-10*--12--13--------------------------------------------------------------| E |----------------------------------------------------------12--13--15-10*--| B |-----------------------------------------------12--13--15*----------------| G |-----------------------------------10--12--14-----------------------------| D |-----------------------10--12*--14----------------------------------------| A |------------10--12--14----------------------------------------------------| E |-10*--12--13--------------------------------------------------------------| Key = C Dorian, Dorisk Cm, Cm7,m9,11 E |------------------------------------------------------------8--10--11---| B |-----------------------------------------------8--10--11----------------| G |-----------------------------------7--8--10-----------------------------| D |-----------------------7--8--10----------------------------------------| A |-------------8--10------------------------------------------------------| E |-8--10--11--------------------------------------------------------------| E |--------------------------- H |------------------------- G |--------------------5---- D |-----------5-7-8-------- A |---5-6-8---------------- E |--8---------------------- Key = E Phrygian, Frygisk Em, Em7, Em7+5, Em11-9 E |-----------------------------------------------------12*--13--15--12*------| B |------------------------------------------12--13--15-----------------------| G |-----------------------------------12--14----------------------------------| D |------------------------12--14*--15----------------------------------------| A |-------------12--14--15----------------------------------------------------| E |-12*--13--15---------------------------------------------------------------| Key = F# Phrygian, Frygisk E |--------------------------------------------------------3--5--7--2*--| B |---------------------------------------------3--5--7*-----------------| G |----------------------------------2--4--6-----------------------------| D |-----------------------2--4*--5---------------------------------------| A |------------2--4--5---------------------------------------------------| E |-2*--3--5-------------------------------------------------------------| Key = C Phrygian, Frygisk E |--------------------------------------------------------4--6--8--3--4--| B |---------------------------------------------4--6--8-----------------| G |----------------------------------3--5--6-----------------------------| D |-----------------------3--5--6---------------------------------------| A |------------3--4--5---------------------------------------------------| E |-3--4--5-------------------------------------------------------------| E |----------------------------------- H |------------------------------ G |-------------------------------- D |-----------------------8-10----- A |----------8-10-11----------------- E |--8-9-11-------------------- Key = F Lydian, Lydisk F, Fmaj7, Fmaj7-5 E |--------------------------------------0--1*--3--1*-----------------| B |-----------------------------0--1--3-------------------------------| G |-----------------------0--2----------------------------------------| D |---------------0--2--3*--------------------------------------------| A |-------0--2--3-----------------------------------------------------| E |-1*--3-------------------------------------------------------------| E |--------------------------------------------3--5--7--1*--------------| B |-----------------------------------3--5--6*--------------------------| G |---------------------------2--4--5-----------------------------------| D |------------------2--3*--5-------------------------------------------| A |----------2--3--5----------------------------------------------------| E |-1*--3--5------------------------------------------------------------| Key = C Lydian, Lydisk dream theater skala E |-------------------------------------------------------------------7--8--10--12----------| B |------------------------------------------------------7--8--10----------------------------| G |------------------------------------------7--9--------------------------------------| D |---------------------------7--9--10-------------------------------------------| A |--------------7--9--10------------------------------------------------------| E |-8*--10--------------------------------------------------------------| Key = C Lydian, Lydisk andra period, lÄter bra pÄ maj7 E |-----------------------------------------------------------------------------8--10--12----------| B |--------------------------------------------------------8--10--12----------------------------| G |---------------------------------------------9--11-------------------------------------| D |----------------------------9--10*--12-------------------------------------------| A |---------------9--10--12----------------------------------------------------| E |-8*--10--12------------------------------------------------------------| E |----------------------------------- H |------------------------------ G |-------------------------------- D |---------------------7-9-10---- A |----------7-9-10----------------- E |--8-10--------------------- Key = G mixolydian, mixolydisk G7, 9,11,13 E |-------------------------------------1--3*--5--3*----------------------| B |--------------------------------3--5-------------------------------| G |------------------------2--4--5-------------------------------------| D |---------------2--3--5*----------------------------------------------| A |-------2--3--5------------------------------------------------------| E |-3*--5--------------------------------------------------------------| E |-------------------------------------------5--7--8--3*---------------| B |----------------------------------5--6--8*--------------------------| G |--------------------------4--5--7-----------------------------------| D |------------------3--5*--7------------------------------------------| A |----------3--5--7---------------------------------------------------| E |-3*--5--7-----------------------------------------------------------| E |----------------------------------- H |---------------------------------- G |--------------------5------------ D |-------------5-7-8------------- A |----5-7-8------------------------- E |--8---------------------------- Key = A Aeolin, Aeolisk, vanlig jÀvla moll Am, Am7,m9,m11, E |----------------------------------------5*--7--8--5*------------------| B |--------------------------------5--6--8-------------------------------| G |------------------------4--5--7---------------------------------------| D |-------------------5--7*----------------------------------------------| A |-----------5--7--8----------------------------------------------------| E |-5*--7--8-------------------------------------------------------------| E |---------------------------------------------7--8--10--------------| B |-----------------------------------6--8--10------------------------| G |---------------------------5--7--9---------------------------------| D |------------------5--7*--9-----------------------------------------| A |----------5--7--8--------------------------------------------------| E |-5*--7--8----------------------------------------------------------| E |----------------------------------- H |------------------------------ G |-------------------5------------- D |------------5-6-8--------------- A |----5-7-8---------------------- E |--8----------------------------- Key = B Locrian, Lokrisk Bdim, Bm7-5, Bm7-5-9 E |---------------------------------------------7*--8--10--7*----------| B |---------------------------------------8--10------------------------| G |------------------------------7--9--10------------------------------| D |--------------------7--9*--10---------------------------------------| A |-----------7--8--10-------------------------------------------------| E |-7*--8--10----------------------------------------------------------| E |-------------------------------------------------8--10--12--7*-------| B |---------------------------------------8--10--12---------------------| G |------------------------------7--9--10-------------------------------| D |--------------------7--9*--10----------------------------------------| A |-----------7--8--10--------------------------------------------------| E |-7*--8--10-----------------------------------------------------------| Key = C Locrian, Lokrisk Cdim, Cm7-5, Cm7-5-9 E |---------------------------------------------------------------8*--9--11--8*----------| B |--------------------------------------------------9--11------------------------| G |-------------------------------------8--10--11------------------------------| D |-----------------------8--10--11---------------------------------------| A |-----------8--9--11-------------------------------------------------| E |-8--9--11----------------------------------------------------------| E |----------------------------------- H |------------------------------ G |-------------------------------- D |-----------------------8-10----- A |----------8-9-11----------------- E |--8-9-11-------------------- hÀr Àr nÄgot jag knÄpade ihop nÀr jag sysslade med det till ett projekt.
bdatony Postat 26 april 2006 TrÄdstartare Postat 26 april 2006 HMMM nu fattade jag inget hÀr med den hÀr gitarren, tackar för försöket... Jag spelar Keyboard, vilket jag har för mig Àr det bÀsta för att lÀra sig teorin dÄ man "ser" allt lite bÀttre.. Nu börjar jag ana ett mönster hÀr. Men jag trodde sÄ hÀr: Tog man C dur skalan rakt upp med alla vita tangenter sÄ var det ionian. och började man sedan pÄ D tonen och spelade samma vita tangenter rakt upp sÄ var det C dorian... Men sÄ Àr det inte va? Ska jag spela C dorian ska jag spela D dur skalan? C frygisk Àr E dur? Tex.... Jag lÀser och kÀmpar ska ni veta. Tackar Äterigen för era försök. NÀr jag fÄtt klÀm pÄ det har ska jag lÀgga ut en förklaring som förklarar allt det hÀr pÄ ett lÀtt sÀtt... om det gÄr.
johahl Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 Ska jag spela C dorian ska jag spela D dur skalan? C frygisk Àr E dur? Du har förvÀxlat det. C dorisk Àr samma sak som Bb dur och C frygisk Àr samma sak som Ab dur. Egentligen Àr det inte sjÀlva skalan Àr grejen utan mer ackorden man spelar över. Skulle du spela C dorisk över ett Bbmaj7 sÄ kommer det ÀndÄ lÄta som Bb dur. DÀrför ifall du vill ha den rÀtta effekten av skalan sÄ mÄste du spela ett Cm7. Ta durskalan och börja med Cmaj7 och spela C dur över det ackord tills du börjar ana hur det lÄter. Sedan gÄr du vidare till Dm7 och spelar D dorisk(C dur) och upprepar samma sak. SÄ gÄr du igenom hela skalan tills du kommit tillbaka. Inte nog med att man förhoppningsvis börjar förstÄ teorin utan man lÀr sig höra skillnaderna pÄ modesen. Det Àr det som gör modesen till vad dom Àr, de smÄ tonÀbyten som Àndrar stÀmningen pÄ skalan. HÀr Àr alla modes i C dur. Cmaj7, C jonisk (dur) Dm7, D dorisk Em7, E frygisk Fmaj7, F lydisk G7, G mixolydisk Am7, A aeolisk (ren moll) Bm7b5, B lokrisk
chrisB Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 Det gĂ„r att krĂ„ngla till det hĂ€r hur mkt som helst . . . đ Ok. Enklast Ă€r att förstĂ„ att: Jonisk börjar pĂ„ första tonen i en dur-skala. Dorisk börjar pĂ„ andra tonen Frygisk den tredje Lydisk den fjĂ€rde Mixolydisk den femte Aeolisk den sjĂ€tte Lokrisk den sjunde Dvs: C-dorisk Ă€r Bb-dur skalan med början pĂ„ Bb-dur skalans andra ton (dvs C) C-frygisk Ă€r Ab-dur skalan med början pĂ„ Ab-durs skalans tredje ton (dvs C) Ett enkelt sĂ€tt att öva detta Ă€r att spela alla dur-skalor med början ifrĂ„n resp. skal-ton. Dvs: C-dur skalan börja ifrĂ„n C upp och ner. sedan frĂ„n D till D upp och ner (dorisk) E till E upp o ner (frygisk) Sedan ta Db-dur skalan och börja pĂ„ 1:a tonen, sedan 2:a tonen
chrisB Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 HĂ€r Ă€r alla modes i C dur.Cmaj7, C jonisk (dur) Dm7, D dorisk Em7, E frygisk Fmaj7, F lydisk G7, G mixolydisk Am7, A aeolisk (ren moll) Bm7b5, B lokrisk Hmm rent solistiskt sĂ„ skulle jag aldrig spela en ren moll eller en frygisk Ă€ver en Xm7 akord utan alltid hĂ„lla mig (nĂ„ja) till den Doriska skalan. Den frygiska Ă€r mer till att spela över dess X7 akord. Dvs E-frygisk över E7 _om_ jag vill dĂ„ fĂ„r fram dess typiska spanska karaktĂ€r. Lite samma med den Lydiska skalan, den Ă€r lite skön tvetydig i o m dess höjda kvart, det passar inte allt till att spela pĂ„ ett Xmaj7 akord. Kyrkotonarter eller Modes som de heter pĂ„ Engelska Ă€r just det som det Engelska namnet sĂ€ger: Modes dvs stĂ€mningar. De Ă€r mer till för att skapa en stĂ€mning som inte dĂ„ dur-moll tonaliteten rĂ€cker till för. Men som sagt . . . de kan anvĂ€ndas till för mycket . . . Ă€ven debatter om deras funktion đ
bdatony Postat 26 april 2006 TrĂ„dstartare Postat 26 april 2006 HĂ€r Ă€r alla modes i C dur.Cmaj7, C jonisk (dur) Dm7, D dorisk Em7, E frygisk Fmaj7, F lydisk G7, G mixolydisk Am7, A aeolisk (ren moll) Bm7b5, B lokrisk Hmm rent solistiskt sĂ„ skulle jag aldrig spela en ren moll eller en frygisk Ă€ver en Xm7 akord utan alltid hĂ„lla mig (nĂ„ja) till den Doriska skalan. Den frygiska Ă€r mer till att spela över dess X7 akord. Dvs E-frygisk över E7 _om_ jag vill dĂ„ fĂ„r fram dess typiska spanska karaktĂ€r. Lite samma med den Lydiska skalan, den Ă€r lite skön tvetydig i o m dess höjda kvart, det passar inte allt till att spela pĂ„ ett Xmaj7 akord. Kyrkotonarter eller Modes som de heter pĂ„ Engelska Ă€r just det som det Engelska namnet sĂ€ger: Modes dvs stĂ€mningar. De Ă€r mer till för att skapa en stĂ€mning som inte dĂ„ dur-moll tonaliteten rĂ€cker till för. Men som sagt . . . de kan anvĂ€ndas till för mycket . . . Ă€ven debatter om deras funktion Ăr X valfri ton?
chrisB Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 Jag mĂ„ste kolla upp bland filerna; X-filerna . . .ha ha aj aj dĂ„ligt skĂ€mt: stĂ€ller mig 5min i bĂ„set. đ± Jo, X Ă€r vilket som helst. i princip (enklast) sĂ„ spelar man dorisk över en Xm7 och mixolydisk över en X7 (9/13) om man vill ha lite spanskt fĂ€rgning sĂ„ spelar du en frygisk över en X7. börja dĂ€r sĂ„ kan du lĂ€gga till Lydisk/lokrisk/aeolisk/ sen. nĂ€r du har fixat det sĂ„ kommer dĂ„ halvton/heltons skalan för X7aug typ: C7(b5#913) sen heltonsskalan sen . . . i jazzen sĂ„ anvĂ€nds II-V-I vĂ€ndningen en hel del. dvs Dm7-G7-Cmaj7 dĂ„ spelar du D-dorisk - G-mixolydisk - C-jonisk dĂ€r alla tre Ă€r C-durs skalan fast med olika starttoner. Om man har en lĂ„t med t.ex Dm7-G7-Cmaj7-Gm7-C7-Fmaj7-Fm7-Bb7-Ebmaj7 sĂ„ Ă€r det egentligen bara tre skalor du behöver hĂ„lla reda pĂ„; C-dur, F-dur och Eb-dur. IstĂ€llet för 9(!) olika skalor.
VacUm Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 Hmm rent solistiskt sĂ„ skulle jag aldrig spela en ren moll eller en frygisk Ă€ver en Xm7 akord utan alltid hĂ„lla mig (nĂ„ja) till den Doriska skalan. Den frygiska Ă€r mer till att spela över dess X7 akord. Dvs E-frygisk över E7 _om_ jag vill dĂ„ fĂ„r fram dess typiska spanska karaktĂ€r. Lite samma med den Lydiska skalan, den Ă€r lite skön tvetydig i o m dess höjda kvart, det passar inte allt till att spela pĂ„ ett Xmaj7 akord. Frygisk Ă€r moll och det Ă€r helt galet att enl. jazzharmonilĂ€ran spela frygisk skala över ett dominantackord. I sĂ„ fall spelar man altererad eller mixolydisk b2b6 (dĂ€r #9 fĂ„r spelas). Vid sus7b9 skulle man möjligens kunna fĂ„ ta till frygisk. Aldrig annars. Lydisk skala anvĂ€nds nĂ€r ett majackord har subdominantisk karaktĂ€r (Fmaj7 i C-dur) Ăven om det kan lĂ„ta skitsjysst att spela lydisk över en tonika sĂ„ Ă€r det fel enl. reglementet. Solistiskt gĂ„r det alldeles utmĂ€rkt att spela bĂ„de ren, harmonisk, melodisk, dorisk och frygisk moll. Allt beror pĂ„ ackordets funktion. Ett A moll nĂ€r lĂ„ten gĂ„r i C-dur --> ren moll, Ett Amoll om lĂ„ten gĂ„r i F-dur --> frygisk, Ett Amoll om lĂ„ten gĂ„r i a moll --> harmonisk eller melodisk. Ett amoll om lĂ„ten gĂ„r i G-dur (eller har en II-funktion) --> dorisk. SĂ„ sĂ€ger regelboken. Men visst, alla skiter ju i reglerna Ă€ndĂ„, fast det Ă€r bra att ha nĂ„gon sorts grundkoll att kunna luta sig tillbaka pĂ„...
Desmond Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 (redigerat) Edit: Nevermind, e lite trött Redigerat 26 april 2006 av Desmond
bdatony Postat 26 april 2006 TrĂ„dstartare Postat 26 april 2006 HMMMM Det har var svĂ„rare Ă€n jag trodde :-) Har allt kommit med nu? Kan jag med all ovan information förstĂ„ detta nu eller har nĂ„gon nĂ„got att tillĂ€gga? Jag lovar att jag ska försöka anvĂ€nda detta och lĂ€ra mig. Ni Ă€r JĂTTESNĂLLA!!!! đ
Tophe Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 Tycker fortfarande att du ska strunta i att koppla tonarterna till nÄgon annan, t ex att G mixolydisk Àr samma skala som C dur. Det Àr inte samma skala, bara samma toner. Börja med att spela varje modus modalt. AlltsÄ att du inte byter skalor pÄ olika ackord, utan lÀr dig hur varje modus lÄter. SÄ.. om du spelar D dorisk ska du INTE spela en C-durskala men börja pÄ tonen D. Utan du ska spela en D-mollskala och höja den 6:e tonen en halvton. Resultatet blir teoretiskt samma, men din förstÄelse av moduset blir helt annorlunda. Jag minns att jag gjorde sÄ dÀr ocksÄ nÀr jag lÀrde mig skalorna först, men det blir snabbt ohÄllbart. "Om jag ska spela en Bb dorisk sÄ blir det samma som en Ab Jonisk... och vilka toner var det nu? Och Ät vilket hÄll ska jag tÀnka? Och om jag ska göra en lydisk.. dÄ ska jag alltsÄ hoppa 7 halvtoner upp och köra en durskala.. hmmm.. Bb... det blir en F durskala...en kvint alltsÄ... men just det ja, börja pÄ Bb" Till slut blir det extremt invecklat och man lÀr sig inte riktigt de egna skalorna, utan man spelar bara rena dur/moll skalor över andra ackord och fÄr ofta svÄrt att inte byta grundton. Det Àr alltsÄ lÀtt att man sitter och spelar i C dur över ett F ackord istÀllet för att spela F lydisk... samma toner, olika skalor och helt olika sound. UtgÄ ifrÄn moll/dur skalorna och höj/sÀnk de toner som det gÀller. DÄ kommer du behandla tonernas funktioner bÀttre.
chrisB Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 Frygisk Ă€r moll och det Ă€r helt galet att enl. jazzharmonilĂ€ran spela frygisk skala över ett dominantackord. Ledsen, men det Ă€r det inte. đ
Florian le Sage Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 (redigerat) Ja.. det bĂ€sta Ă€r att först lĂ€ra sig den rena durskalan och den rena mollskalan. Alla kyrkotonarter Ă€r ju varianter pĂ„ de tvĂ„. En mixolydisk Ă€r t ex en durskala med liten 7:a. Och G dur har ett korsförtecken, nĂ€mligen F# som Ă€r den sjunde tonen (GABCDEF#) om du sĂ€nker sjuan sĂ„ fĂ„r du (GABCDEF) som av en hĂ€ndelse rĂ„kar vara samma toner som C dur... och D Dorisk.. och A moll och E frygisk.. osv. LĂ€r dig vilka toner som Ă€r Ă€ndrade frĂ„n vanliga dur moll. Ex. Jonisk = Ren dur Dorisk = Moll med höjd 6:a (höjd sext) Frygisk = Moll med sĂ€nkt 2:a (sĂ€nkt sekund) Lydisk = Dur med höjd 4:a (höjd kvart) Mixolydisk = Dur med sĂ€nkt 7:a (sĂ€nkt septima) Eolisk = Ren moll Lokrisk = Moll med sĂ€nkt 2:a och sĂ€nkt 5:a (sĂ€nkt sekund och sĂ€nkt kvint) Kan ha skrivit nĂ„t fel.. Ă€r lite trött och förkyld. Men jag tror det ska vara rĂ€tt. LĂ€r dig dem som egna skalor. Leta ut en skala och sitt och lek med den mot en bordun (grundtonen helst) sĂ„ lĂ€r du dig snart höra karaktĂ€ren hos de olika skalorna.. SjĂ€lv Ă€r jag extremt svag för Lydisk och Doriskt... mmmmm..... Lycka till! LĂ„ter som om du skulle gilla Balkan och RumĂ€nsk folkmusik,annars Ă€r det ett hett tips i dessa tongĂ„ngar,mkt suggestivt och bra-otroligt bra! đ EDIT:det finns inga regler egentligen,men det Ă€r en stor fördel med baskunskaper,alltid bra,skalor och harmonilĂ€ra som man sedan bryter upp med inför nya eskapader och irrlĂ€ror,bara det lĂ„ter bra i lyssnarens öron! Redigerat 26 april 2006 av Florian le Sage
VacUm Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Frygisk Ă€r moll och det Ă€r helt galet att enl. jazzharmonilĂ€ran spela frygisk skala över ett dominantackord. Ledsen, men det Ă€r det inte. đ jo! đ Man sĂ€ger aldrig att ett dominantiskt ackord har frygisk karaktĂ€r eftersom det Ă€r en omöjlighet nĂ€r durtersen finns med.
chrisB Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 jo! đ Man sĂ€ger aldrig att ett dominantiskt ackord har frygisk karaktĂ€r eftersom det Ă€r en omöjlighet nĂ€r durtersen finns med. Nej det sĂ€ger "man" inte. vem Ă€r denna mystiska "man" som bestĂ€mmer? đ Jag Ă€r teorilĂ€rare, jazzmusiker ocksĂ„, jag sĂ€ger och pĂ„stĂ„r att t.ex E-frygisk till en E7 Ă€r helt i sin ordning. LĂ„t stĂ„! đ Speciellt (som var min exempel i ett tidgare inlĂ€gg hĂ€r) m man vill fĂ„ fram en spansk prĂ€gel pĂ„ det hela. Ett klassiskt jazzexempel Ă€r just Chick Coreas La Fiesta, dĂ€r solar man med E-frygisk över akorden: E, F, G. Vilket ger dĂ„ E7b9b13/Fmaj7b5/G9 feelingen - vilket har ett mycket starkare och mer dynamisk kraft Ă€n att anvĂ€nda t.ex mixolydisk pĂ„ dominantseptimaakorden. I Chick Coreas bilaga till sin lĂ„t sĂ„ anger han just "solo with E-phrygian". En annan skala som Ă€r mycket anvĂ€ndbart till en dominantseptimakord med alternerad kvint/nona/tretton Ă€r The Half tone/Whole tone scale som dĂ„ blir med E som utgĂ„ngspunkt: E F G G# Bb B C# D E Att just inte sola med durtersen över en dominantseptimakord ger en starkare (och skönare) bluesfeeling i mitt tycke. Men om jag hade en Bm7 - E7 - Amaj7 vĂ€ndning att sola över sĂ„ skulle jag inte anvĂ€nda mig av en E-frygisk, utan mer dĂ„ B-dorisk/E-mixolydisk feeling i stĂ€llet. Till syvende och sist sĂ„ beror det pĂ„ vilken sorts (genre) musik man spelar och pĂ„ vilket sĂ€tt man vill vĂ€cka kĂ€nslor hos lyssnaren.
Bultage Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 (redigerat) jo! đ Man sĂ€ger aldrig att ett dominantiskt ackord har frygisk karaktĂ€r eftersom det Ă€r en omöjlighet nĂ€r durtersen finns med. Speciellt (som var min exempel i ett tidgare inlĂ€gg hĂ€r) m man vill fĂ„ fram en spansk prĂ€gel pĂ„ det hela. Ett klassiskt jazzexempel Ă€r just Chick Coreas La Fiesta, dĂ€r solar man med E-frygisk över akorden: E, F, G. Vilket ger dĂ„ E7b9b13/Fmaj7b5/G9 feelingen - vilket har ett mycket starkare och mer dynamisk kraft Ă€n att anvĂ€nda t.ex mixolydisk pĂ„ dominantseptimaakorden. I Chick Coreas bilaga till sin lĂ„t sĂ„ anger han just "solo with E-phrygian". Hur skiljer dom dĂ„ pĂ„ "spanskfrygisk" och frygisk skala pĂ„ engelska? Rent ordamĂ€ssigt.. Redigerat 27 april 2006 av Bultage
VacUm Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 (redigerat) jo! đ Man sĂ€ger aldrig att ett dominantiskt ackord har frygisk karaktĂ€r eftersom det Ă€r en omöjlighet nĂ€r durtersen finns med. Nej det sĂ€ger "man" inte. vem Ă€r denna mystiska "man" som bestĂ€mmer? đ Jag Ă€r teorilĂ€rare, jazzmusiker ocksĂ„, jag sĂ€ger och pĂ„stĂ„r att t.ex E-frygisk till en E7 Ă€r helt i sin ordning. LĂ„t stĂ„! đ Speciellt (som var min exempel i ett tidgare inlĂ€gg hĂ€r) m man vill fĂ„ fram en spansk prĂ€gel pĂ„ det hela. Ett klassiskt jazzexempel Ă€r just Chick Coreas La Fiesta, dĂ€r solar man med E-frygisk över akorden: E, F, G. Vilket ger dĂ„ E7b9b13/Fmaj7b5/G9 feelingen - vilket har ett mycket starkare och mer dynamisk kraft Ă€n att anvĂ€nda t.ex mixolydisk pĂ„ dominantseptimaakorden. I Chick Coreas bilaga till sin lĂ„t sĂ„ anger han just "solo with E-phrygian". En annan skala som Ă€r mycket anvĂ€ndbart till en dominantseptimakord med alternerad kvint/nona/tretton Ă€r The Half tone/Whole tone scale som dĂ„ blir med E som utgĂ„ngspunkt: E F G G# Bb B C# D E Att just inte sola med durtersen över en dominantseptimakord ger en starkare (och skönare) bluesfeeling i mitt tycke. Men om jag hade en Bm7 - E7 - Amaj7 vĂ€ndning att sola över sĂ„ skulle jag inte anvĂ€nda mig av en E-frygisk, utan mer dĂ„ B-dorisk/E-mixolydisk feeling i stĂ€llet. Till syvende och sist sĂ„ beror det pĂ„ vilken sorts (genre) musik man spelar och pĂ„ vilket sĂ€tt man vill vĂ€cka kĂ€nslor hos lyssnaren. Jag gĂ„r efter Ola Bengtsons regelverk. Mossigt och hemskt. men den bottnar i det man fĂ„r lĂ€ra sig pĂ„ Berkley om jag fattat det hela rĂ€tt. alltsĂ„, hur saker lĂ„ter (om det lĂ„ter bra eller dĂ„ligt alltsĂ„) fĂ„r man absolut inte blanda in hĂ€r. Man kan ju i sĂ„ fall hĂ€vda att det gĂ„r alldeles utmĂ€rkt att spela kromatiskt över vadsomhelst (vilket det gör om man behĂ€rskar det), men det hör egentligen inte hit. Eftersom man benĂ€mner skalor efter ackordet och dess funktion _KAN_ inte ett dominantackord (som innehĂ„ller en durters) ha en frygisk klang. I sĂ„ fall ska ackordet heta F/E som bestĂ€mmer modaliteten E frygisk. Eller Emoll7 b13b9. Chick Coreaexemplet Ă€r roligt. E7b9b13 har jag redan motiverat varför E frygisk inte Ă€r rĂ€tt, Fmaj7b5 inehĂ„ller inget C. Kalla det Fmaj7#11 sĂ„ Ă€r jag med. G9 Ă€r helt riktigt. Att det Ă€ndĂ„ _lĂ„ter_ bra har inte att göra med om det Ă€r rĂ€tt eller fel. edit: och att han just skriver "e-phrygian" kan ju bero pĂ„ att ingen hade fattat det annars... Halv-hel anvĂ€nds aldrig med altererad 13 (det lĂ„ter tillochmed apa om man spelar en ren 13 nĂ€r andra spelar den altererad). Ăver altererade ackord spelar man superlokrisk skala. Fast egentligen bryr man ju sig inte Ă€ndĂ„. En bra melodisk linje Ă€r ju hundra gĂ„nger viktigare Ă€n att man spelar "rĂ€tt". Anledningen till att jag stĂ„r pĂ„ mig Ă€r att trĂ„dstartaren ville ha koll pĂ„ kyrkotonarterna, och för att fatta poĂ€ngen med dom Ă€r det tvunget att gĂ„ via traditionell jazzharmonilĂ€ra. Lyssnar man pĂ„ nyare jazzmusik kommer man mĂ€rka att vÀÀldigt lite stĂ€mmer, och kyrkotonarterna Ă€r ganska ovĂ€sentliga dĂ„. Redigerat 28 april 2006 av VacUm
chrisB Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 (redigerat) Men jag har aldrig pĂ„stĂ„tt att en X7 akord skulle ha en frygisk fĂ€rgning utan "Den frygiska Ă€r mer till att spela över dess X7 akord. Dvs E-frygisk över E7 _om_ jag vill dĂ„ fĂ„r fram dess typiska spanska karaktĂ€r." [Om du VaCum har uppfattat mig sĂ„ sĂ„ Ă€r det bara att beklaga att jag har uttryckt mig pĂ„ ett sĂ€tt att du inte uppfattat pĂ„ vilket sĂ€tt jag har uttryckt mig pĂ„. Dvs med humor och pedagogiskt.] Vilket Ă€r ett tips för sjĂ€lva spelandet - solistiskt - och inte vad som finns i X7 (dominantseptimakord) eller vad som ett X7 akords funktion. SĂ„ lĂ€gg inte ord i min mun tack đ Nu kĂ€nner inte jag Herr Ola Bengtsson eller Ă€r bekant med hans verk eller lektioner som han dĂ„ har inhĂ€mtat frĂ„n Berkley (som ligger i Californien), skolan (bland flera andra) jag har inhĂ€mtat mina kunskaper pĂ„ heter Berklee och ligger i Boston. Kanske ett östkust/vĂ€stkust grej? vad vet jag . . . đ Men vi har hamnat lĂ„ngt ifrĂ„n frĂ„gestĂ€llningen bdatony började hela trĂ„den med vad Ă€r kyrkotonarter och hur anvĂ€nder jag dem. Och en anvĂ€ndning av den frygiska-skalan Ă€r just att anvĂ€ndas nĂ€r man vill ha en spansk prĂ€gel pĂ„ sin melodi/solo. Du ser . . jag ger mig inte . . . đ± Redigerat 28 april 2006 av chrisB
MusicNixon Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 sus b9-ackord kallas ibland X(phryg.) och anvĂ€nds som dominant (V)-substitut. Ăver detta ackord kan man improvisera med frygisk skala. Exempel frĂ„n The Jazz Theory Book av Mark Levine. (fotat med min mobilkamera)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.