Jump to content
Annons

Kyrkotonarter


bdatony

Recommended Posts

Annons
Så Jazz theory book kan vara nåt bra att införskaffa?

Ja, det är en bra bok att ha i sitt referensbibliotek. Den är på engelska, och alla exempel är i noter.

Jag rekommenderar nog att du tar en och en annan privatlektion med någon som är duktig på musikteori. Det kan bli snårigt att studera helt själv, utan nån som kan förklara begrepp och spela exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har aldrig påstått att en X7 akord skulle ha en frygisk färgning utan

"Den frygiska är mer till att spela över dess X7 akord.

Dvs E-frygisk över E7 _om_ jag vill då får fram dess typiska spanska karaktär."

[Om du VaCum har uppfattat mig så så är det bara att beklaga att jag har uttryckt mig på ett sätt att du inte uppfattat på vilket sätt jag har uttryckt mig på. Dvs med humor och pedagogiskt.]

Vilket är ett tips för själva spelandet - solistiskt - och inte vad som finns i X7 (dominantseptimakord) eller vad som ett X7 akords funktion.

Så lägg inte ord i min mun tack  😄

Nu känner inte jag Herr Ola Bengtsson eller är bekant med hans verk eller lektioner som han då har inhämtat från Berkley (som ligger i Californien), skolan (bland flera andra) jag har inhämtat mina kunskaper på heter Berklee och ligger i Boston. Kanske ett östkust/västkust grej? vad vet jag . . .  😱

Men vi har hamnat långt ifrån frågeställningen bdatony började hela tråden med vad är kyrkotonarter och hur använder jag dem.

Och en användning av den frygiska-skalan är just att användas när man vill ha en spansk prägel på sin melodi/solo. Du ser . . jag ger mig inte . . .

😱

Jag ber så hemskt mycket ursäkt för felstavningar... Men du vet säkert vem Ola B är, eftersom hans böcker är dom som "gäller" på sveriges musikhögskolor sen många år tillbaka. Om dom är bra eller dåliga lägger jag ingen värdering i här, det kan man diskutera någon annanstans.

Poängen är att vi inte alls är långt ifrån bdatonys frågeställning. Den grundläggande jazzharmonilära som jag diskuterar bygger på just kyrkotonarter, och för att ha någon _egentlig_ nytta av dom så bör man med all kraft tillämpa just ovannämnda lära. Annars är det liksom ingen mening med dom. I alla fall inte om man vill hålla på med afromusik.

På vilket sätt förklarar du dig att man kan spela frygisk över dominantackord (ej sus) där du har argument som håller, och som har någon som helst substans om man relaterar till annan jazzharmonilära? (och att det "låter bra" räknas inte dit)

edit: fast hela diskussionen är ganska nördig... ville bara säga det. 🙁

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det här med kyrkotonarter. Egentligen ingenting du behöver bry dig om. I alla lägen förutom när du ska förklara för någon vad det är för nåt den ska spela så handlar det ju bara om vilket tonförråd som passar. Så ta t ex So what(miles davis, eller är det mingus?) så är det ju en C-dorisk man solar över, men det är ju samma tonförråd som Bb. Kyrkotonarter är ett uråldrat begrepp egentligen, skriver man låtar måste man använda sig av örat och inte musikteorin. Musikteorin finns bara för att påminna oss om vad som oftast kan låta rätt. Vill även säga att bara för att det står att du ska sola över en dorisk skala kan du ju spela vilka toner du vill bara du spelar t ex en liten ters i ett 7 ackord så får du spela det bluesigt, eller nån #5 spelar man ju också med lite mera bett. Så bry dig inte om kyrkotonarter helt enkelt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det här med kyrkotonarter. Egentligen ingenting du behöver bry dig om. I alla lägen förutom när du ska förklara för någon vad det är för nåt den ska spela så handlar det ju bara om vilket tonförråd som passar. Så ta t ex So what(miles davis, eller är det mingus?) så är det ju en C-dorisk man solar över, men det är ju samma tonförråd som Bb. Kyrkotonarter är ett uråldrat begrepp egentligen, skriver man låtar måste man använda sig av örat och inte musikteorin. Musikteorin finns bara för att påminna oss om vad som oftast kan låta rätt. Vill även säga att bara för att det står att du ska sola över en dorisk skala kan du ju spela vilka toner du vill bara du spelar t ex en liten ters i ett 7 ackord så får du spela det bluesigt, eller nån #5 spelar man ju också med lite mera bett. Så bry dig inte om kyrkotonarter helt enkelt..

Jag saknar förmodligen öron och söker allt "fusk" jag kan komma över :-). Sitter just och läser "songwriting for dummies".

Jag tackar jättemycket för all hjälp här än så länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...