Jump to content
Annons

Dark Side of The Moon sync med Trollkaren från Oz


Tranback

Recommended Posts

Tjena!

Undrar om det är någon som har testat den här legendariska syncen och isf funkar det bra.

För de som inte vet vad jag pratar om så är det att Pink Floyds skiva Dark Side of The Moon ska funka som ett alternativt soundtrack till filmen trollkaren från oz, har inte testat det här själv har däremot läst väldigt mycket om det.

Länk Med Info

MVH

//Tranback

Redigerat av Tranback
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grejen är att man ska vara hög när man ser/lyssnar! Har aldrig provat så jag kan inte bekräfta ryktet!

Men ett problem dock... filmen är ju mastodont-lång! Hur gör man då när skivan tar slut, repeat?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Bör påpekas att skivan funkar antingen med NTSC eller PAL, kommer inte ihåg vilkendera (troligen NTSC). Alltså med 50Hz, inte med 60Hz. Den går ur sync i det senare fallet. Anyway, det är inte heller meningen med repeat, vid det skedet kan man skurva upp TV-volymen istället 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste nog vara hög för att ens komma på tanken att prova. 😉 Misstänker starkt att det inte är annat än en skröna... Om viljan att tro på det finns, så kan man förstås tolka in saker lite som man känner för det - och få enstaka saker att stämma överens mellan många filmer och skivor... 🙂

Ska man se realistiskt på det, så ska man förstås inte bara titta på vad som stämmer överens - utan också hur mycket som INTE stämmer överens... 😲

Nåja - om någon har för mycket fritid, så kan de ju alltid testa... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett bra tag sedan hittade jag en sån här på ... tja, en gemensam area på Internet skulle man kunna säga även om det inte är en helt adekvat beskrivning. Då jag hade väntat mig en koncert med Pink Floyd eller något liknande blev jag lite paff när det var musiken från Dark side of the moon till bilden från Wizard of Oz. Vid det tillfället hade jag inte hört talas om detta så jag kollade aldrig om det var synk, vilket jag iofs tvivlar på! Men summa sumarum så finns den säkert att få tag på om man letar lite på den mörka sidan av Internet.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, ja... Jag kan dela med mig av en liten anekdot på ämnet vara hög och ljud/bild/film.

En kompis till mig som rökt lite annat än bara vanlig tobak kom och hälsade på mig medans jag var en snabbis på den lokala matbutiken, jag hade lämnat ytterdörren olåst då jag bara skulle vara borta en liten stund. Då jag inte var hemma sätter han sig och kollar på filmen som jag även lämnat igång (Vanishing Point, den från 1971, inte remaken) medans han väntade. Förutom dörren öppen och filmen igång hade jag även lämnat TV-ljudet avstängt och en CD skiva igång i dess plats. Eller om det var en playlist med lite blandade låtar, minns inte så noga - det här var länge sen. Det var något i dub-svängen om jag minns rätt i alla fall. Hur som helst hade han då jag kom tillbaka från affären fortfarande inte fattat att ljud och bild inte hörde ihop. 😉

Kort slutsats: Med lite jazztobak i systemet behöver inte ljud och bild ha någonting med varandra att göra för att hjärnan ska sammankoppla dem som en enhet. För övrigt slutade kvällen med att jag smakade lite av hans medhavda gröna varor och vi kom enhetligt fram till att Barbarella är en genuint bra film. På riktigt. 😆

Hahaha kul story men Barbarella är INTE en bra film. På riktigt alltså, mest långtråkig.... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är att man ska vara hög när man ser/lyssnar! Har aldrig provat så jag kan inte bekräfta ryktet!

Men ett problem dock... filmen är ju mastodont-lång! Hur gör man då när skivan tar slut, repeat?

Som Stefan E påpekade: Då syncar ju vad sjutton som helst med varandra. Av det jag har läst nu så hittar jag ingen information om att man måste vara stenad. Det handlar ju om tydliga referenser till det de sjunger. Om man är hög fattar man ju inte vad dem säger ändå.

Här finns filmen och musiken, uppspelade i sync

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bör påpekas att skivan funkar antingen med NTSC eller PAL, kommer inte ihåg vilkendera (troligen NTSC). Alltså med 50Hz, inte med 60Hz. Den går ur sync i det senare fallet. Anyway, det är inte heller meningen med repeat, vid det skedet kan man skurva upp TV-volymen istället 🙂

Rättelse:

NTSC = 60 Hz

PAL = 50 Hz

onödigt och nördigt inlägg jag vet, men ack så viktig information.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska tydligen även gå att köra plattan på repeat och ändå få det relativt bra synkat genom hela filmen...

Här finns den "definitiva" listan över sammanträffanden:

http://members.cox.net/stegokitty/dsotr_pa...nitive_list.htm

Även om Pink Floyd inte har gjort detta med flit (vilket jag inte tror att de har) så är det likväl coolt att det finns så många sammanträffande.

PS. Laddar ner fullversionen av Dark Side of the Rainbow nu. Kanske återkommer när/om jag orkar se den. DS.

EDIT: SatVfel

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...