Jump to content
Annons

Går det inte lite för långt?!?!?


L.C

Recommended Posts

Annons
  • Svar 273
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Problemet är ju att det han började diskussionen med bottnar i en piratkopierings-

debatt och det är klart att vad man har för åsikter om den frågan avgörs helt av

hur man ser på piratkopiering. Det är som att man bara skulle få starta en tråd om

alla ämnen, t.ex: en tråd för cubase för alla frågor om cubase handlar ju i

botten om cubase även om det kanske involverar andra aspekter som skiftar med tiden.

nej, den här debatten är så mycket större än fildelning. Det är ett stort problem när inte gemene man förstår det men ännu mycket större problem när våra politiker inte inser det. En sådan här lag tar bort en av grundbultarna i vårt demokratiska samhälle, nämligen individens integritet. Det är sedan inte ett långt steg till att inskränka yttrandefriheten och därifrån inte långt till hemskheter som "förebyggande attacker", "illegala kombatanter" och annat hyss som jänkarna redan hittat på.

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
Det är sedan inte ett långt steg till att inskränka yttrandefriheten o

Tramsigt - och direkt förödande inställning om man bryr sig om saker som yttrandefrihet på riktigt.

Det handlar om att klämma åt folk som bryter mot lagen om upphovsrätt, inte om att tortera misstänka terrorister. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Problemet är ju att det han började diskussionen med bottnar i en piratkopierings-

debatt och det är klart att vad man har för åsikter om den frågan avgörs helt av

hur man ser på piratkopiering.

Absolut! Och det var nog just därför han var klarsynt nog att varna för en piratdebatt.

Jag ser inget problem att skilja på en diskussion om lagstifelser och piratmoral. Risken som jag tror trådskaparen oroar sig för är att det ena ska ta överhanden. Och att läsa argument om fildelning tycker jag iallafall, ursäkta, är tråkigt och sällan utvecklande.

Det är klart att man ska få spinna vidare på trådar i vilken riktning man vill. Men om just trådskaparen har bett att inte föra in det på ett visst område tycker jag man kan respektera det. Det finns som sagt väldigt många trådar med utrymme för det.

Hursomhelst.. Det kanske vore dags att omvärdera namnen för våra styrningsskick. Folkstyre, demokrati. Bolagsstyrning? 😉 Nåja, jag är säker på att det kommer fixa sig rätt fint ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saxat från PiratPartiet:

"

Personlig Integritet:

Datalagringsdirektivet beskriver hur telefonbolag och internetoperatörer i en snar framtid ska tvingas att lagra information om alla svenska medborgares telefonsamtal, internetanvändning samt våra mobiltelefoners position. Men exakt vilka metoder som används för att övervaka oss är egentligen mindre intressant än vilka regler och förordningar som övervakarna styrs av. Vem vaktar väktarna? Allt som kan missbrukas måste genomlysas och debatteras ordentligt innan, bevakas kontinuerligt och följas upp av oberoende grupper av folkvalda. Det är det enda sättet att på ett rimligt sätt garantera både den personliga integriteten och att inte samhället spenderar pluringens mångfald på verkningslösa övervakningssystem. Så har inte skett. Direktivet trumfades igenom i princip helt utan debatt, med förevändningen att det behövdes för att skydda oss mot terrorister. Som om...

Vem tror t.ex. att terroristerna Sven och Kalle mailar varandra i klartext efter att direktivet införts? Självklart kommer de att söka andra, obevakade, vägar att kommunicera på. Bodström har ju varit vänlig nog att berätta hur det här ska gå till (även om han varit påfallande tyst om hur rättssäkerheten ska garanteras).

Man hör ibland att man måste ge upp lite frihet för att få trygghet. Knäcka några ägg till omeletten. Och om man hårddrar det så kan man ju faktiskt garanterat fängsla samtliga brottslingar som finns i Sverige idag. Man behöver bara ett fängelse med plats för nio miljoner personer. Visst, det är lite opraktiskt, men bara det hjälper till att fånga grova brottslingar så är det väl helt OK med vilka medel som helst? Och omelett är ju både gott och nyttigt.

I remissvaren till datalagringsdirektivet framgår att Copyswede (den branschorganisation som bl.a. administrerar privatkopieringsersättningen i Sverige) vill kunna använda det mot intrång i Upphovsrätten, ett grepp som kräver att maxstraffet ökas till fyra års fängelse. Smaka på den du, när polisen scannar din Internetlina och hittar en rolig bild på Thomas Bodström som du nyss mailade till en kompis. Inte hade väl du upphovsrätt till den? Men oroa dig inte, du får säkert lära dig en massa nyttigt på kåken. Och de får bra mat har vi hört.

De allra flesta lagar går ut på att det de förbjuder är undantagsfallen. OM du mördar nån så ska du få den och den påföljden, OM du snattar på ICA får du böter. Till och med fartkamerorna gör så, OM du kör för fort så tas en bild. Datalagringsdirektivet gör tvärtom. Alla ska alltid övervakas och OM du inte gör nåt brottsligt så har du inget att oroa dig för. Visst, det kanske bara är 100% tillförlitliga människor som sitter på alla Internetoperatörer och loggar trafiken, det kanske bara är 100% tillförlitliga människor som sitter hos Polisen och går igenom utdragen sen, men hur kan vi garantera att det alltid kommer att vara så? Just kartläggning av åsiktsmotståndare är ju ett vanligt inslag i de högerextremistiska grupperingarnas metodik och man kan misstänka att de kommer att vilja satsa ganska stora resurser på att muta sig till de här registren.

Allt detta medan förundersökningar redan idag läcker ut till pressen, sjukjournaler läses utan tillstånd på våra sjukhus och Göran Persson vägrar lämna ut UDs telefonlistor till de som betalar hans och Freivalds löner. Exakt samma sorts listor som Bodström vill samla in från oss alla. Utom anställda på Regeringskansliet, kan man tro. Och UD. Och Partiet förstås, iaf den regeringstrogna falangen...

Vi vill ge Bodström ett par gratis tips: Döp den myndighet som ska ha hand om datalagringsdirektivet till Informationsbyrån - allt annat vore falsk marknadsföring. Lagstifta sedan om att all post som skickas i Sverige går som vykort. De som inte har nåt att dölja kan glädjas åt miljövinsterna medan Postens sorteringspersonal kan ersättas av uniformerade poliser.

De första som sätts under övervakning i ett övervakningssamhälle är teknikerna och journalisterna som kan upptäcka och avslöja övervakningen.

/"

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
Problemet är ju att det han började diskussionen med bottnar i en piratkopierings-

debatt och det är klart att vad man har för åsikter om den frågan avgörs helt av

hur man ser på piratkopiering.

Absolut! Och det var nog just därför han var klarsynt nog att varna för en piratdebatt.

Jag ser inget problem att skilja på en diskussion om lagstifelser och piratmoral. Risken som jag tror trådskaparen oroar sig för är att det ena ska ta överhanden. Och att läsa argument om fildelning tycker jag iallafall, ursäkta, är tråkigt och sällan utvecklande.

Det är klart att man ska få spinna vidare på trådar i vilken riktning man vill. Men om just trådskaparen har bett att inte föra in det på ett visst område tycker jag man kan respektera det. Det finns som sagt väldigt många trådar med utrymme för det.

Hursomhelst.. Det kanske vore dags att omvärdera namnen för våra styrningsskick. Folkstyre, demokrati. Bolagsstyrning? 😉 Nåja, jag är säker på att det kommer fixa sig rätt fint ändå.

Inget svar på min fråga alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
Inget svar på min fråga alltså?

Skriv i någon av de trådarna?

shrlalala

Japp för i denna tråd rymmes endast en uppfattning, tydligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Japp för i denna tråd rymmes endast en uppfattning, tydligen.

Kära mr Drok.

Jag har fastnat med huvudet under en mangel och kommer att vara oanträffbar i all evighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)

Japp för i denna tråd rymmes endast en uppfattning, tydligen.

Kära mr Drok.

Jag har fastnat med huvudet under en mangel och kommer att vara oanträffbar i all evighet.

Försök inte med några vimsiga tweeklyschor, jag ser rätt igenom dig.

Ämnet är visserligen knepigt, men ska det verkligen vara svårt att fullfölja en tankegång, att stå för sin åsikt?

Är du född på 80-talet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm! Jag trodde det var allmän praxis i demokratiska länder att man inte kan döma någon som inte gjort sig skyldig till något brott?

Ungefär som att bötfälla någon för fortkörning bara för att han har bil.

/Daniel

Ja, eller att ta betalt för tv-program som man inte tittar på....eller...vänta nu 😏

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående: http://www.idg.se/ArticlePages/200604/24/2...G.se511.dbp.asp

så tror jag att jag förstår precis vad du ser som skrämmande, att det skulle vara otroligt enkelt att med hjälp av denna lagstifning sätta dit dataprogrammerare

man av ngn (politisk) anledning inte gillar! Å ena sidan. Å andra sidan, borde det inte vara olagligt att knäcka kopieringsskydd? Är ju olagligt att planera bankrån,

fast bara för potentiella bankrånare så b.l.a. Hans har då tillåtelse att planera bankrån bäst han vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp för i denna tråd rymmes endast en uppfattning, tydligen.

Kära mr Drok.

Jag har fastnat med huvudet under en mangel och kommer att vara oanträffbar i all evighet.

Försök inte med några vimsiga tweeklyschor, jag ser rätt igenom dig.

Ämnet är visserligen knepigt, men ska det verkligen vara svårt att fullfölja en tankegång, att stå för sin åsikt?

Är du född på 80-talet?

Men herregud, lugna ner er nu, gubbar.

Jag tror trådstartaren ville diskutera hurvida det är rätt att till vilka metoder som helst för att fånga så kallade pirater. När han specifikt har uttryckt att han vill undvika att skapa just den debatt som det tyvärr ändå blev, borde man väl försöka respektera? Starta en ny tråd, eller ännu hellre, skriv i en gammal om ni vill älta alla gamla argument igen som åtminstone jag har hört tusentals gånger redan, och det bara på detta forum!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sedan inte ett långt steg till att inskränka yttrandefriheten o

Tramsigt - och direkt förödande inställning om man bryr sig om saker som yttrandefrihet på riktigt.

Det handlar om att klämma åt folk som bryter mot lagen om upphovsrätt, inte om att tortera misstänka terrorister. 😏

jo, det handlar faktiskt i förlängningen om att spärra in folk som man tror kanske skulle komma att utgöra ett "hot" senare. Man kan inte bara spotta ur sig lagar som man tror skyddar t.ex upphovsrätten och några år senare inse att "hoppasan, de lagarna tillämpas ju på allt möjligt annat också som inte var meningen från början..."

Patriot Act i USA skulle ge myndigheterna mer befogenheter att leta efter terrorister. I förlängningen blev det att tusentals oskyldiga amerikaner åsiktsregistrerades (kommunister mfl) och trakasserades på andra vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen handlar det ibland om att erkänna att vissa lagar inte går att genomföra!

Skulle jag vilja förbjuda alkohol? Rent teoretiskt, med tanke på allt elände som den skapar, jo kanske.

Skulle jag vilja att man på riktigt förbjöd alkohol i Sverige 2006? Absolut inte! Skulle enbart skapa en enorm

inkomstkälla för den organiserade brottsligheten samt urholka medborgarnas tro på lagar och förordningar!

Så, skulle jag vilja att man förbjöd fildelning? Rent teoretiskt, med tanke på... 🙂!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst drok, du tar i och står för din åsikt. Inget fel i det. Då står jag för min. Min är att det håller helt klart på att slå in på fel spår. Överens om en sak? Att kopieringen ska straffas? Kan vi vara det?

Det som jag vill få fram med denna tråd är var gränsen ska gå. Ska en sexton åring som laddat ner en låt få 5 års fängelse meddans våldtäktsmän går nästan ostraffad idag?

Det svaret är nästan mer logiskt än det faktum att jorden snurrar. Nej så fan heller tycker jag.

Det är vad jag vill få en uppfattning om här, inte om piratkopiering är bu eller bä. Den debatten kan föras i någon av trådarna Maxmaxmax postade.

Att man nu plocka sönder individens rättigheter i denna jakt samt försöker att smälla till med straff jämförbart med mord och misshandel är för mycket. Visst, jag vill skydda mina verk om jag får skivkontrakt men inte med denna absurda grav av straff. Inte fan dör jag om jag blir kopierad men kul är det inte. Speciellt inte med lagar som framlobbats i USA först av en organisation där som inte vet vad den sysslar med. http://www.idg.se/ArticlePages/200604/25/2...131_NOK.dbp.asp Med detta motiverar jag det svaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst drok, du tar i och står för din åsikt. Inget fel i det. Då står jag för min. Min är att det håller helt klart på att slå in på fel spår. Överens om en sak? Att kopieringen ska straffas? Kan vi vara det?

Det som jag vill få fram med denna tråd är var gränsen ska gå. Ska en sexton åring som laddat ner en låt få 5 års fängelse meddans våldtäktsmän går nästan ostraffad idag?

Det svaret är nästan mer logiskt än det faktum att jorden snurrar. Nej så fan heller tycker jag.

Det är vad jag vill få en uppfattning om här, inte om piratkopiering är bu eller bä. Den debatten kan föras i någon av trådarna Maxmaxmax postade.

Att man nu plocka sönder individens rättigheter i denna jakt samt försöker att smälla till med straff jämförbart med mord och misshandel är för mycket. Visst, jag vill skydda mina verk om jag får skivkontrakt men inte med denna absurda grav av straff. Inte fan dör jag om jag blir kopierad men kul är det inte. Speciellt inte med lagar som framlobbats i USA först av en organisation där som inte vet vad den sysslar med. http://www.idg.se/ArticlePages/200604/25/2...131_NOK.dbp.asp Med detta motiverar jag det svaret.

det är inte så kul att som privatperson bli utsatt av något sådant. Särskilt inte om man ändrar lagen och kräver att man skall bevisa sig oskyldig. Hur fan gör man det!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att man ska få spinna vidare på trådar i vilken riktning man vill. Men om just trådskaparen har bett att inte föra in det på ett visst område tycker jag man kan respektera det. Det finns som sagt väldigt många trådar med utrymme för det.

Word!

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
Ska en sexton åring som laddat ner en låt få 5 års fängelse meddans våldtäktsmän går nästan ostraffad idag?

Jag förstår inte frågan?

Om du är missnöjd med hur straffskalan ser ut för våltäkt - jaha? Skriv och klaga.

Och var läser du att lagstiftarens intentioner är att slänga sextonåringar i fängelse i fem års tid - för att ha laddat en låt?

Djärva retoriska grepp är bara kul om man behärskar konsten samt har någon som helst substans i det man skriver.

Min bestämda åsikt är att upphovsrätten måste skyddas med näbbar och klor, och ärligt talat fattar jag inte hur någon som har ambitionen att syssla med musik -på vilken nivå det nu må vara- kan tycka annorlunda.

Och återigen, om du vill ha en seriös debatt om hur piratkopieringen bör bekämpas (eller inte bekämpas, tydligen...🙂 ) där jag förväntas motivera mina ställningstaganden, fatta då att piratkopiering självklart kommer diskuteras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att skivbranchen sen 10 år tillbaks stuckit huvudet i sanden måste inte vi som vill värna om alla "musikarbetare" göra detsamma, eller?

Visst, det var perfekt när det var möjligt att ha som yrke att spela in skivor och sedan leva på inomsterna ifrån detta, men om detta nu pga teknikens

oförhinderliga framfart snart inte längre är en möjlighet så får man väl börja leta alternativa lösningar, eller? (... Huvudet i sanden i 10 år till?)

Avgifter ifrån dom som bevisligen tjänar en massa pengar på andras flit & slit, ex då Telia som genom sina (höga) bredbandsavgifter så att säga bestjäler

musiker & Co ifrån all ersättning för nedlagt arbete. Skulle kunna fungera som ngn slags internetradio.

Främja konsertklimatet, folk vill se livemusik men i ex Stockholm är inte utbudet särskilt stort, i synnerhet inte jämfört med vad det lätt skulle kunna vara.

För att stoppa fildelningen går inte. DET GÅR INTE! Jag har sagt det förut i trådar som denna och nu även börjat höra det i media, nämligen detta att om

det på allvar börjas tas i med hårdhandskarna mot fildelarna och/eller i lite större omfattning så kommer detta ganska snabbt bara leda till att det skapas

användarvänliga krypteringsprogram för privatpersoners internettrafik och därefter är det helt kört, för all framtid! Och då är det heller inte längre möjligt

att skapa sådant som "internetradio" med ersättningar till de mest nedladdade låtarna.

Jag talade med en datasnubbe som retoriskt frågade om politiker & Co verkligen insåg hur enkelt det vore att skapa program som krypterade all internettrafik.

Och hur extremt säkra dessa krypteringsprogram är, omöjliga att knäcka - helt ogenomträngbara och då pratar vi de simpla varianterna!

Ett enkelt exempel på vad som krävs för att komma åt filerna på en privatpersons krypterade dator är fysisk tillgång till dennes fysiska hårddisk

samt lösenordet som bara finns i personens huvud! Så för att fälla en enda fildelare krävdes m.a.o:

1 husrannsakan

2 att en datatekniker plockar isär datorn, tar ut hårddisken och analysrerar denna samt

3 att fildelaren frivilligt ger ut sitt lösenord!

Enda som krävs är just några orealistiska lagar i kombination med att ngn myndighetsperson missbrukar dessa och vipps var kryptering den nya modeflugan!

Och då dröjer det heller inte länge innan alla och edward vet om flertalet bra, buggfria och gratis krypteringsprogram som installeras medels 3 st musklick!

Som liten bonus kan man då om man vill även helt riskfritt ladda hem gratis musik, programvara samt film! Så ju fler fildelare man fäller i domstol desto större

är samtidigt risken (chansen) att fildelning, via allmän kryptering, inom en snar framtid i praktiken släpps helt fri!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skäms nästan för att gå in med en kommentar i en så infekterad tråd.

Så jag går bara in med en tanke:

Undra hur många musiker gör låtar och spelar in för att tjäna pengar och inte för det är kul?

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur många magiskt begåvade musiker som har tid att jobba heltid 8 timmar + restid 2 timmar för att försörja familjen som man sedan vill

umgås med i några timmar för att slutligen sova säng i 8 timmar som utöver detta dessutom har tid att ägna massa timmar åt att skapa musik?

Allt handlar om tid, inte pengar! Var alla ekonomiskt oberoende skulle musik lika gärna kunna vara gratis. Men sålänge hus och hem

kräver arbete så lider musiken av att de mest begåvade inte har tid = råd att ägna sig åt att skapa musik, ifall den inte går att leva på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Är du född på 80-talet?

Snälla utveckla det där! 😠 :angry: 🙁

Redigerat av Katla
Link to comment
Dela på andra sajter

Hans kan utveckla 😠!

Dom som är födda på 80-talet och därmed gått i nya lärofria skolan har (i stort sett) inga kunskaper, lägg sedan till allmän Svensk konflikträdsla

i kombination med slapp orkar inte tänka-mentalitet och krydda slutligen med lite vad jag än säger kan det vara ironi-stuk så har du ibland det mest

menlösa som världen någonsin skådat: 80-talisten 😠! Vars valspråk lyda: "Jag" vill ha, alltså "vill" jag lixom ha (... not)!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att staten bör gå ännu längre än idag och slå vakt om upphovsrätten med alla medel man kan. Om det innebär åtal av Janne Svenne som fildelar The Boss så må det va hänt - han får väl för fan köpa skivan om han behagar lyssna på den.

ser du någon risk i att jakten på fildelare driver tekniken till en allt större anonymitet, med följd att annan internetrelaterad brottslighet -som exempelvis distribution av barnporr, olaga hot, förtal, eller annan planerad grov brottslighet- blir svår eller omöjlig att spåra?

denna risk har påtalats allt mer under senare tid. hur väger du dessa syften mot varandra?

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
Jag tycker att staten bör gå ännu längre än idag och slå vakt om upphovsrätten med alla medel man kan. Om det innebär åtal av Janne Svenne som fildelar The Boss så må det va hänt - han får väl för fan köpa skivan om han behagar lyssna på den.

ser du någon risk i att jakten på fildelare driver tekniken till en allt större anonymitet, med följd att annan internetrelaterad brottslighet -som exempelvis distribution av barnporr, olaga hot, förtal, eller annan planerad grov brottslighet- blir svår eller omöjlig att spåra?

denna risk har påtalats allt mer under senare tid. hur väger du dessa syften mot varandra?

Nej.

Om jag däremot livnärde mig på att sälja bredband och hotades av nya läskiga avgifter, då skulle jag absolut tycka det vore en god idé att måla upp dylika skräckscenarion.

Denna "risk" har mycket riktigt påtalats på senare tid - av Jonas Birgersson och hans kollegor, eftersom dom vet att klockan klämtar och att dom förr eller senare kommer få betala tillbaka lite av alla oärligen tjänade pengar..

Itzahk agerar nyttig idiot när han springer telekombranschens ärenden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hans kan utveckla 😄!

Dom som är födda på 80-talet och därmed gått i nya lärofria skolan har (i stort sett) inga kunskaper, lägg sedan till allmän Svensk konflikträdsla

i kombination med slapp orkar inte tänka-mentalitet och krydda slutligen med lite vad jag än säger kan det vara ironi-stuk så har du ibland det mest

menlösa som världen någonsin skådat: 80-talisten 😄! Vars valspråk lyda: "Jag" vill ha, alltså "vill" jag lixom ha (... not)!

HAHAHAHA!!!

Missförstå mig inte men jag tycker det var kul formulerat;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att staten bör gå ännu längre än idag och slå vakt om upphovsrätten med alla medel man kan. Om det innebär åtal av Janne Svenne som fildelar The Boss så må det va hänt - han får väl för fan köpa skivan om han behagar lyssna på den.

ser du någon risk i att jakten på fildelare driver tekniken till en allt större anonymitet, med följd att annan internetrelaterad brottslighet -som exempelvis distribution av barnporr, olaga hot, förtal, eller annan planerad grov brottslighet- blir svår eller omöjlig att spåra?

denna risk har påtalats allt mer under senare tid. hur väger du dessa syften mot varandra?

Nej.

...

Itzahk agerar nyttig idiot när han springer telekombranschens ärenden.

vet inte vad du avser med "nyttig idiot", eller hur du kopplar mig till telekombranschen, men du roar mig.

utveckla gärna om du kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
Jag tycker att staten bör gå ännu längre än idag och slå vakt om upphovsrätten med alla medel man kan. Om det innebär åtal av Janne Svenne som fildelar The Boss så må det va hänt - han får väl för fan köpa skivan om han behagar lyssna på den.

ser du någon risk i att jakten på fildelare driver tekniken till en allt större anonymitet, med följd att annan internetrelaterad brottslighet -som exempelvis distribution av barnporr, olaga hot, förtal, eller annan planerad grov brottslighet- blir svår eller omöjlig att spåra?

denna risk har påtalats allt mer under senare tid. hur väger du dessa syften mot varandra?

Nej.

...

Itzahk agerar nyttig idiot när han springer telekombranschens ärenden.

vet inte vad du avser med "nyttig idiot", eller hur du kopplar mig till telekombranschen, men du roar mig.

utveckla gärna om du kan.

Bredbandsbolagen tjänar på att du tror på skräckscenariot och sprider myten, eftersom deras verksamhet vilar på den illegala fildelningen. Att lagstiftaren intar en slapp hållning tjänar deras syften.

Det är på intet sätt givet att fildelning skulle fortsätta i oförminskad styrka och med nya avancerade metoder, om straffen blev kännbara och polisen började jaga brottslingarna, bara att Birgersson påstår det.

Som vanligt gäller det att fundera över vem som sänder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att staten bör gå ännu längre än idag och slå vakt om upphovsrätten med alla medel man kan. Om det innebär åtal av Janne Svenne som fildelar The Boss så må det va hänt - han får väl för fan köpa skivan om han behagar lyssna på den.

ser du någon risk i att jakten på fildelare driver tekniken till en allt större anonymitet, med följd att annan internetrelaterad brottslighet -som exempelvis distribution av barnporr, olaga hot, förtal, eller annan planerad grov brottslighet- blir svår eller omöjlig att spåra?

denna risk har påtalats allt mer under senare tid. hur väger du dessa syften mot varandra?

Nej.

...

Itzahk agerar nyttig idiot när han springer telekombranschens ärenden.

vet inte vad du avser med "nyttig idiot", eller hur du kopplar mig till telekombranschen, men du roar mig.

utveckla gärna om du kan.

Bredbandsbolagen tjänar på att du tror på skräckscenariot och sprider myten, eftersom deras verksamhet vilar på den illegala fildelningen. Att lagstiftaren intar en slapp hållning tjänar deras syften.

Det är på intet sätt givet att fildelning skulle fortsätta i oförminskad styrka och med nya avancerade metoder, om straffen blev kännbara och polisen började jaga brottslingarna, bara att Birgersson påstår det.

Som vanligt gäller det att fundera över vem som sänder.

Du vill slå vakt - kanske även slå till med alla medel? Vad är det för medel - totalkontroll, övervakning, åsiktsregistrering, tjallare, infiltratörer, mer polis skall jaga fildelare m.m? Förhoppningsvis menar du inte alls så... eller så kanske du gör det?

Om jag funderar/fantiserar över vad du är beredd till så tycker jag det ser rätt mörkt ut även om ditt uppsåt var gott menat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...