Jump to content
Annons

Går det inte lite för långt?!?!?


L.C

Recommended Posts

Glaskatten (oregistrerad)
Varför försvarar du en av de mest inkometenta brancherna i världhistorien, skivbranchen!

Att sitta på ett monopol (oligopol) och skära guld kan vemsohelst göra. Att tänka på nästa år kräver lite mer, en förmåga som skivbranchen

uppenbarligen (pga girighet, dumhet, lathet, allihop på en gång?) saknade!

Du yrar, de flesta skivbolag är inte speciellt lönsamma, faktum är att driva ett framgångsrikt skivbolag långsiktigt är nog ett av världens svåraste jobb. Kolla bara Apple Records, Beatles otroligt framgånsrika skivbolag som lade ned sin nyutgivning, p.g.a. att de blödde pengar... 'eller Factory Records som gick i konkurs trots New Order, Happy mondays m.fl.

Monopol och Oligopol är inte samma sak, inte ens i närheten, oligopol existerar i alla branscher...

Du borde kanske ansöka om att prya på ett skivbolag för att bota dina i princip helt felaktiga fördomar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 273
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Glaskatten (oregistrerad)
Varför försvarar du en av de mest inkometenta brancherna i världhistorien, skivbranchen!

Att sitta på ett monopol (oligopol) och skära guld kan vemsomhelst göra. Att tänka på nästa år kräver lite mer, en förmåga som skivbranchen

uppenbarligen (pga girighet, dumhet, lathet, allihop på en gång?) saknade!

(Nu var det ju aldrig frågan om hur lönsamt Telia var utan hur stort det var och enligt din argumentation större än alla skivbolag (tillsammans?) 😎!)

(Apple var först med att framgångsrikt sälja musik via nätet. Att misslyckas med dyra projekt är inget jag misstror skivbranchen om att klara av 😱!)

TELIA är större än alla Svenska skivbolag tillsammans både i personalstyrka omsättning och vinst.

Apple var inte först med att framgångsrikt sälja musik på nätet, fanns ju några som gick hyfsat innan men Apple blev fort störst. Bl.a på grund av bra marknadsföring, bra teknisk lösning och för att musikindustrin stödde Apple.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
menar du att skivbolagen inte satsar på nya tekniker artister och musikstilar

Nej, i.o.f.s. inte men där har du ytterligare en sak som skivbranchen lyckas att misslyckas med!

Dom är alltid sist fram till det nya och alltid sist kvar vid det gamla! Fegare än just nu med BigIdol & Co har dom nog heller aldrig varit!

Hans har du så dålig koll att du tror att musik som den som visas i IdolTV är det enda som tex SONY/BMG ger ut eller satsar på? Du skulle verkligen behöva prya där..

Att Idol har fått sådant genomslag beror på att det är BRETT! Plus att TV-bolagen älskar konceptet men Idol hindrar ju inte SONY/BMG från att ge ut annan mer creddig musik...

Sen så måste du väl vara medveten om att tuggummipop alltid har existerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Dom har fler artister alltså? Alexander, Tessan, Lisan samt Kristoffer som släpper en skiva var i månaden, vad mer kan man begära av ett skivbolag 😆?

Nja jag tänkte mer på att de även har artister som Springsteen,Dylan, Fiona Apple, Audioslave, Tori Amos, Thelonius Monk(r.i.p.), 'Richard Bona, *Bowie, Living things, Backyard Babies, John Mayer, Mudwayne, Velvet revolver, Guns n Roses plus några tiotusen artister till, men de räknas kanske inte för att du inte har sett dom i Idolprogrammet?

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Förlåt, borde kanske förtydligat att jag (som ju själv tillhör denna eminenta generation) var ironisk 🙂!

Nåja, du framförde väl ungefär de åsikterna jag förväntat mig att höra ändå på min tidigare fråga. 😛 Poäng till dig. 😆

Det finns ju trots allt personer som på fullaste allvar ratar 80-talister... jag har mött 4 stycken. Samtliga är födda i mitten på 70-talet och bittrare än jag vet inte vad på individer som är födda under 80-talet. Udda... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Värst är nog personer födda på 60-talet! Dom är påriktigt menlösa 😆! Messmörs-generationen brukar dom kallas.

Dom protesterar mot att... minimjölken togs bort, skandal! Misantrop som Hans är så ogillar jag nog samtliga generationer!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Okej, Bruce Dylan och Bob Springsteen är bra... så då är alla skivbolagen också bra? Förstår inte riktigt logiken?

Alla artister jag räknade upp är BRA(oftast) och ligger på SONY/BMG, förstår du logiken..

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Sergej Bubka, Carl Lewis, Maurice Greene och således är IOK (IOC) en utmärkt samt effektiv och hederlig organisation! Rätt tolkat?

Förstår inte riktigt din logik, IOK är en organisation som anordnar olympiska spelen, att jämföra IOK med ett skivbolag är ju som att jämställa skivbolag med de som arrangerar melodschlagerfestivalen.

Sen tror jag iofs att IOK är en effektiv och hedervärdig organisation, men vissa av deras medlemmar gillar kanske sprit rolexklockor och fina kvinnor lite för mycket, precis som de flesta musiker.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bolagen har en skyldighet att anpassa sig till den nya tekniken precis som andra företag har behövt göra.

Den ständiga globaliseringen innebär ökad konkurrens och om man för skoj skull tar en titt på andra produkter så sänks priserna om efterfrågan sjunker.

Skivindustrin gör tvärtom de höjer priserna trots tillverkningskostnader är lägre idag än för 10 år sen och följden blir att färre köper produkterna.

Jag säger inte att piratkopiering är rätt, men skivindustrin vägrar anpassa sig och på så sätt tycker jag att de nästan är lite självdestruktiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Värst är nog personer födda på 60-talet! Dom är påriktigt menlösa 😉! Messmörs-generationen brukar dom kallas.

Dom protesterar mot att... minimjölken togs bort, skandal! Misantrop som Hans är så ogillar jag nog samtliga generationer!

::host:: 😄

Fyyyyyy!!! Gå och sätt dig på skampålen! 😛

JAg gillar inte alls messmör 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
Jag säger inte att piratkopiering är rätt, men skivindustrin vägrar anpassa sig och på så sätt tycker jag att de nästan är lite självdestruktiva.

På vilket sätt vägrar branschen anpassa sig? Ska Sony starta ett eget fildelningsnätverk? Eller bara lägga ner?

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)

Idag kan man läsa i Sydsvenska Dagbladet att Lunds äldsta skivaffär Folk och Rock ska stänga:

http://sydsvenskan.se/nojen/article155401.ece

Det är den tredje skivbutiken i staden som stänger på kort tid, kan man läsa.

Visst kan man hoppas att det handlar om ett paradigmskifte, att musiken köps digitalt istället och så vidare, men sanningen ligger nog närmare det som sägs i artikeln:

Att skivförsäljningen minskar i Lund beror enligt Kenneth Ovesson till stor del på att studenterna, som av tradition är skivaffärens bästa kunder, nu har effektivt bredband att ladda ned musik från nätet med.

Vad har ni som försvarar fildelning att säga till butikspersonalen?

"Ni får väl börja sälja t-shirts"?

Nej, folk lyssnar inte mindre på musik idag än förr.

Nej, intresset för popmusik är inte mindre.

Nej, kvaliteten på musiken är inte lägre.

En hel generation anser att kreativt skapande inte är värt ett skit, att konstnärer inte har rätt att bestämma över sina verk - och vi musiker står vid sidan och tittar på och riktar istället vår ilska mot skivbolagen....

Detta måste få ett slut, och hårdare straff, skarpare lagstiftning är ett (av flera) sätt att få slut på nedmonteringen av det som tagit årtionden att bygga upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att upphovsrättslagen ska skyddas och fortsätta finnas, men tror ej på hårdare straff dock.

Det finns de som ser det som en anledning att bli riktigt upprorslystna och ser det som ännu en anledning att öka fildelning och cracka prgm etc.

Tänkte skriva ett par rader om kostanderna för musik, program etc men anser det som att det är onödigt med tanke på att det förmodligen startar en debatt huruvida det är rätt / fel etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att upphovsrättslagen ska skyddas och fortsätta finnas, men tror ej på hårdare straff dock.

Det finns de som ser det som en anledning att bli riktigt upprorslystna och ser det som ännu en anledning att öka fildelning och cracka prgm etc.

Tänkte skriva ett par rader om kostanderna för musik, program etc men anser det som att det är onödigt med tanke på att det förmodligen startar en debatt huruvida det är rätt / fel etc...

tycker du skall skriva lite om det:P kan bli spännande

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
men som tur är behövs ju inte skiväffärer och skivbolag längre, vi som musiker har ju mycket mer kontroll över våra verk idag. jipi!!!

askönt att inte behöva försörja butikspersonal med min musik.

Aha så du fixar själv att hyra in radiosymfonikerna, mastra och kränga produkten på webben?

Sorry om detta känns hårt, men inte alla nöjer sig med att endast lyssna på hemstudiodemos.

Link to comment
Dela på andra sajter

ooooooh, det kändes hårt

är det en mänsklig rättighet att ha råd med en inspelning för massa hundratusentals kronor?

dessutom har jag inte uttalat mig tillverkningen av produkten, utan om spridningen av ens verk.

alla nöjer sig kanske inte, men väldigt många. och vadå nöjer sig, alla nöjer sig inte med att hyra in radiosymfonikerna utan gör det själv i fruityloops.

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
men som tur är behövs ju inte skiväffärer och skivbolag längre,

För att skriva ett nyanserat svar på ett korkat och kategoriskt statement:

Ja, det är sant att vi musiker har större möjligheter idag än någonsin att sprida och sälja musk via webben. Det är en finfin utveckling - som dock inte eliminerar behovet av skivbolag, branschfolk med kontaktnät och finansiering av mer kostsamma projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
är det en mänsklig rättighet att ha råd med en inspelning för massa hundratusentals kronor?

Nej, självklart inte?

Men - om jag gör det, och väljer att sälja min musik via ett skivbolag, då är det min rättighet att göra så utan att bli olovligen kopierad.

dessutom har jag inte uttalat mig tillverkningen av produkten, utan om spridningen av ens verk.

Skivbolag finansierar produktion, tillverkning, spridning - på artistens uppdrag. Det kallas skivkontrakt och är något vi frivilligt tecknar med bolagen du hatar så mycket. Hell, vissa av oss tillochmed drömmer om ett skivkontrakt.

alla nöjer sig kanske inte, men väldigt många. och vadå nöjer sig, alla nöjer sig inte med att hyra in radiosymfonikerna utan gör det själv i fruityloops.

Jaha, det är väl bra. Men ditt system, där ingen finansierar storprojekt, det möjliggör bara fl-varianten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Birgersson har rätt när han säger att det är bättre att inte pressa fildelningen och intrenet mot sk Darknet där all information är krypterad och omöjlig att spåra till avsändaren. Det finns ingen som tjänar på det. Man får inte vara blind idag och bita sig i svansen. När Darknet redan finns kan man aldrig gå tillbaka.

Lagar skall heller inte vara löjeväckande, t.ex som förbudet att gå mot röd gubbe var tidigare. Ett förbud som alla bryter mot utholkar bara lagmoralen. Att ha ett förbud mot nedladdning ger samma resultat bevisligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ooh! Ljuva vinylens tid...

Det är utvecklingen som straffar sig,

Så länge det går så görs det, allt man kan, bara för att visa att man kan.

Nu måste jag åka och jobba så jag har råd att köpa lite musik som kostar skjortan... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha ett förbud mot nedladdning ger samma resultat bevisligen.

Inte i USA, bevisligen.

först la man upp mp3-låtar på websidor och i databaser sökbara från internet. När folk jagades där drog napster igång. När napster stängdes fanns redan flera andra "napsterkopior" fungerande på marknaden. Sen kom Kazaa som inte använde sig av en centraliserad server vilket gör att ingen har kontroll över programmet. Sen kom DC++ som gjorde att man kunde skräddarsy sitt klientel och enkelt o snabbt dela med sig sina filer i en viss hub med begränsade användare. Sen kom BitTorrent och Piratebay där man enkelt kan söka på internet och distributivt ladda ner filer utan centraliserad server och med linjär belastning på nätet map simultana användare.

Det som man kommer se mer av i framtiden är krypterad informationsöverföring och gömda IP-nummer så att man inte kan se vad för trafik det är eller vem det är som skickar den. Anledningen till att det inte finns idag är att behovet av det inte anses nödvändigt, och att det tar ett tag att utveckla en konkurrerande metod.

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
Det som man kommer se mer av i framtiden är krypterad informationsöverföring och gömda IP-nummer så att man inte kan se vad för trafik det är eller vem det är som skickar den.

Så säger bredbandsleverantörerna, som desperat vill förhindra att polisen aktivt jagar fildelare.

I USA där man håller en hård linje mot brott mot upphovsrätten är digital försäljning stort, samtidigt som fildelningen minskar.

Jag ser inget stöd för Birgerssons teori som du redovisar, tvärtom tror jag fildelning av skyddat material kommer minska drastiskt om staten markerar att man ser allvarligt på brottet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...