Jump to content
Annons

Går det inte lite för långt?!?!?


L.C

Recommended Posts

och eftersom skivpriset är helt påhittat, inte anpassat till efterfrågan alltså, kan de ju kanske ändra på det eller?? iTunes musicstore verkar ju funka ganska bra, om de sänker priset ytterligare så kommer det säkert gå ännu bättre. Istället för att lägga skattepengar på att hjälpa multinationella bolag kanske man ska se vad folk vill ha, inte CD-skivor för 200spänn iallafall.

drok: varför går du skivbolagens ärende, det tjänar ju faktiskt inte musiker jättemycket på heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 273
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

drok (oregistrerad)
drok: varför går du skivbolagens ärende, det tjänar ju faktiskt inte musiker jättemycket på heller.

Gör jag inte alls, upphovsrätt har inget med skivbolag att göra.

Om inte vi som sysslar med musik har rätt att bestämma över våra verk, då är vi fuckade. Fattar ni inte det?

Det piratbyrån och dom andra roffarungdomarna sysslar med är att underminera konstens möjligheter att existera utan kommers:

Om inte konstrnären själv har kontroll över sitt verk är han osjälvständig och kommer att vara helt i händerna på marknadskrafter samt folks godtycke.

Skivbolag förresten, är inte lika med multinationella utsugarjättar, de allra flesta är småföretag ägda av musiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, men småbolag har ju mycket mindre problem med fildelning, för många är det ju en fördel. Småbolag använder helt andra kanaler, oftast, att få ut skivor med.

och självklart är de flesta småbolag, multinationella jättar kan det ju knappast finnas en uppsjö av.

Men skivförsäljning, upphovsrätt och fildelning hänger inte nödvändigtvis ihop så mycket som skivbolagen vill påskina. Fildelning och försäljning av fysiska skivor till överpris hänger nog ihop ja, men att använda lagen och skattemedel för att få upp försäljning på en produkt folk inte vill ha, och då menar jag inte musiken, känns jävligt skumt. Skivförsäljning är ju heller inte den enda inkomstkällan för musiker. Varför inte se inspelningar som gratisrekklam inför livespelningar. Nu är det ju tvärtom, omöjligt att få en vettig summa för en livespelning som blir en sorts reklampaus för att sälja plattor för massa pengar.

och det är väl inte särskilt många musiker som tjänar sina pengar på just skivförsäljning.

Redigerat av debbie
Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Hans kan utveckla 😎!

Dom som är födda på 80-talet och därmed gått i nya lärofria skolan har (i stort sett) inga kunskaper, lägg sedan till allmän Svensk konflikträdsla

i kombination med slapp orkar inte tänka-mentalitet och krydda slutligen med lite vad jag än säger kan det vara ironi-stuk så har du ibland det mest

menlösa som världen någonsin skådat: 80-talisten 😉! Vars valspråk lyda: "Jag" vill ha, alltså "vill" jag lixom ha (... not)!

Oj, vilken generalisering. Tänk om världen skulle vara uppbyggd på den typen av uppfattningar, vad härligt. 😳

Jag förmodar att du inte riktigt är så gammal att du ska behöva framstå som en bitter gammal åsna som står begravd i sitt eget usla omdöme.

Jag är tidig 80-talist och känner inte igen mig i den beskrivningen av "mig" du ger. Det är lite tråkigt att du förlitar dig på dina egna sura idéer istället för att upptäcka en annan sida utav det du tror dig förstå dig på. I varje generation finns det rötägg. 🙂

"Världen är så stor så stor...Hasse Hasse liten." 😠😛😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är på intet sätt givet att fildelning skulle fortsätta i oförminskad styrka och med nya avancerade metoder, om straffen blev kännbara och polisen började jaga brottslingarna, bara att Birgersson påstår det.

jasså, och vad tycker du i dagsläget talar mot det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
och eftersom skivpriset är helt påhittat, inte anpassat till efterfrågan alltså, kan de ju kanske ändra på det eller??

Skivpriset är inte påhittat utan beräknat efter faktorer som tillgång efterfrågan lönenivåer och produktionskostnad. Priset justeras ju också efter hand, en storsäljande fullprisplatta går ju så småningom ner i pris när efterfrågan minskat och en flopp-platta reas fort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hans kan utveckla 🙂!

Dom som är födda på 80-talet och därmed gått i nya lärofria skolan har (i stort sett) inga kunskaper, lägg sedan till allmän Svensk konflikträdsla

i kombination med slapp orkar inte tänka-mentalitet och krydda slutligen med lite vad jag än säger kan det vara ironi-stuk så har du ibland det mest

menlösa som världen någonsin skådat: 80-talisten 😄! Vars valspråk lyda: "Jag" vill ha, alltså "vill" jag lixom ha (... not)!

Jag är född på 80-talet. Innebär det att du automatiskt anser att även jag är en menlös, konflikträdd ironiker utan kunskaper? 😱

Allmän fråga: Varför måste alla trådar av den här typen alltid ha med åtminstone ett inlägg där någon kritiserar andras retorik. Skit i retoriken och använd lite social kompetens så förstår ni förmodligen vad andra menar ändå!

/L

Edit: Allmän betyder allmän, alltså riktat till alla och inte till någon. 😛

Redigerat av Odels_tant
Link to comment
Dela på andra sajter

och eftersom skivpriset är helt påhittat, inte anpassat till efterfrågan alltså, kan de ju kanske ändra på det eller??

Skivpriset är inte påhittat utan beräknat efter faktorer som tillgång efterfrågan lönenivåer och produktionskostnad. Priset justeras ju också efter hand, en storsäljande fullprisplatta går ju så småningom ner i pris när efterfrågan minskat och en flopp-platta reas fort.

ja, men om nu skivförsäljningen har rasat, varför har inte priset det då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
och eftersom skivpriset är helt påhittat, inte anpassat till efterfrågan alltså, kan de ju kanske ändra på det eller??

Skivpriset är inte påhittat utan beräknat efter faktorer som tillgång efterfrågan lönenivåer och produktionskostnad. Priset justeras ju också efter hand, en storsäljande fullprisplatta går ju så småningom ner i pris när efterfrågan minskat och en flopp-platta reas fort.

ja, men om nu skivförsäljningen har rasat, varför har inte priset det då?

Å ena sidan så har ju cdpriserna de facto gått ned en del , å andra sidan så är det inte säkert att en cdprissänkning ger större intäkter.

CD priset har ju dessutom legat relativt konstant de senaste 5 åren. Medans många andra varor har höjts.

Link to comment
Dela på andra sajter

nej, eftersom inte efterfrågan har ökat, man kan ju inte gnälla på att ens produkt inte ger de intäkter man själv vill. ja eller det kan man väl men det är ju jävligt puckat.

som att det är en regel att folk vill köpa musik som finns på en skiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar glida lite väll långt från ursprungsämnet nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med piratkopiering är inte något stort i jämmförelse med mord & våldtäkter etc så naturligtvis så bör det ju läggas på rimlig nivå när det skall straffsättas etc.....

Det enda jag tycker i frågor som denna är att det oftast låter som om det vore folks rättighet att tanka musik, film, program etc.. Ibland kan det nästan låta som om upphovsmännen skulle vara girigbukar bara för att de inte vill ge bort sin skapelse när det i själv verket är den som inte vill betala som är girig snyltare.

Jag tycker folk skall förstå att det faktiskt kostar att tillverka dessa produkter och så länge upphovsmännen inte vill ge bort sin produkt och någon tar hem den utan att betala så är det faktiskt stöld.

Personligen kommer jag förmodligen alltid ge bort det jag tillverkar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men "problemet" är ju att det inte går att sätta dit alla fildelare om man inte inför ett allseende gestapofilter på varenda internetleverantör, och det skulle vara en rejäl kränkning av allas integritet, oavsett hur laglydig man är.

Och om det nu ska vara straffbart att fildela eller knäcka kopieringsskydd (vilket jag absolut inte tycker) får det absolut inte leda till fängelse eller ekonomisk avrättning (skuldsatt i ung ålder = förstört liv).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hans kan utveckla 🙂!

Dom som är födda på 80-talet och därmed gått i nya lärofria skolan har (i stort sett) inga kunskaper, lägg sedan till allmän Svensk konflikträdsla

i kombination med slapp orkar inte tänka-mentalitet och krydda slutligen med lite vad jag än säger kan det vara ironi-stuk så har du ibland det mest

menlösa som världen någonsin skådat: 80-talisten 😄! Vars valspråk lyda: "Jag" vill ha, alltså "vill" jag lixom ha (... not)!

Oj, vilken generalisering. Tänk om världen skulle vara uppbyggd på den typen av uppfattningar, vad härligt. 😲

Jag förmodar att du inte riktigt är så gammal att du ska behöva framstå som en bitter gammal åsna som står begravd i sitt eget usla omdöme.

Jag är tidig 80-talist och känner inte igen mig i den beskrivningen av "mig" du ger. Det är lite tråkigt att du förlitar dig på dina egna sura idéer istället för att upptäcka en annan sida utav det du tror dig förstå dig på. I varje generation finns det rötägg. 🙂

"Världen är så stor så stor...Hasse Hasse liten." 🙁🙂😆

Förlåt, borde kanske förtydligat att jag (som ju själv tillhör denna eminenta generation) var ironisk 🙂!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill heller inte ha nåt "Gestapofilter" även om jag ine har nåt att dölja!

Naturligtvis borde det vara förbjudet att fildela sådant som man inte har rätt att fildela.

Att knäcka kopieringsskydd borde inte vara förbjudet om man nu har det som hobby, däremot dela ut dessa eller de krackade programmen borde vara förbjudet.

Det är ju inte förbjudet att "knäcka" ackorden till en låt och lira den hemma, vill jag däremot framföra den offentligt så skall ju upphovsmannen ha sin del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
nej, eftersom inte efterfrågan har ökat, man kan ju inte gnälla på att ens produkt inte ger de intäkter man själv vill. ja eller det kan man väl men det är ju jävligt puckat.

som att det är en regel att folk vill köpa musik som finns på en skiva.

Det är ju en regel att folk vill köpa fysiska varor och trots att en majoritet av världens befolkning har tillgång till datorer och bekvämligheten att köpa från iTunes t.e.x. på en armslängd så säljer ändå "riktiga" skivaffärer fortfarande betydligt mer musik än internetmusikbutikerna.

När man säljer varor (av alla slag) så kan man välja på att försöka gå med hyfsad vinst med liten risk eller jättevinst med jätterisk. Att ge ut skivor är relativt riskfyllt. Många mindre skivbolag drivs ju dessutom som Ebberöds bank...

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
Det är på intet sätt givet att fildelning skulle fortsätta i oförminskad styrka och med nya avancerade metoder, om straffen blev kännbara och polisen började jaga brottslingarna, bara att Birgersson påstår det.

jasså, och vad tycker du i dagsläget talar mot det?

Situationen i USA.

Där har digitalförsäljningen skjutit fart, på bekostnad av fildelning.

Inte bara för att iTunes och andra mp3sajter legat på hårt, utan också för att musiker och musikbranschen gjort fullkomligt klart att man inte tänker stå med armarna i kors och titta på när det man sysslar med, det vi sysslar med, slås i spillror av snyltare.

Link to comment
Dela på andra sajter

[Om jag däremot livnärde mig på att sälja bredband och hotades av nya läskiga avgifter, då skulle jag absolut tycka det vore en god idé att måla upp dylika skräckscenarion.

Denna "risk" har mycket riktigt påtalats på senare tid - av Jonas Birgersson och hans kollegor, eftersom dom vet att klockan klämtar och att dom förr eller senare kommer få betala tillbaka lite av alla oärligen tjänade pengar.

Jag ser inte hur denna eventuella skrämselproganada skulle göra så att de slapp betala! Jag har även hört samma sak, men ifrån helt andra källor!

Du har dock rätt i att man kanske inte bör lita på vad Jonas (Alla kommer bli miljardärer på Internet, jag lovar) Birgersson säger 🙂!

Samtidigt skulle man kunna säga att du ivrigt springer skivbranchens ärenden!

(Självfallet vet dom som vanligt inte vad som är deras eget bästa, eller så bryr de sig inte längre än fram till årslutet... och dess bonus!)

Vad jag fortfarande inte kan greppa är att när fildelningen var ngt nästan bara datanördar sysslade med, varför o varför var det inget skivbolag som tänkte:

Aha, ett enkelt sätt att öka våran vinst med 500% om bara några år ifall vi investerar i lite ny teknik!

Skivbolagen hade ju då utan de minsta problem haft råd att köpa bredbandsbolagen.

Det finns 3 möjliga förklaringar!

1 Det är enbart årets vinst som är intressant. Nästa års vinst skulle lika gärna kunna vara nästa årtusendets vinst.

2 Vad är intelnot?

3 Har inte tid ska ut och titta på nya båten!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis borde det vara förbjudet att fildela sådant som man inte har rätt att fildela.

Det är väl förbjudet...men håller med i poängen 🙂

Det är ju inte förbjudet att "knäcka" ackorden till en låt och lira den hemma, vill jag däremot framföra den offentligt så skall ju upphovsmannen ha sin del.

Skulle vara synd att bli straffad för att ha gehör 😉

Detta är ett ämne som är och kommer bli oändligt.

Min åsikt är dock att straffet ska vara anpassat efter brottet.

Har man tjänat pengar på fildelning så straffa med böter, storleken på böterna efter hur mycket man tjänat etc...

Det behöver ej bestraffas med att någons liv ska bli helt förstört genom flera års fängelse.

Enligt mig finns det bra mycket större och grövre brott än fildelning att lägga ner energin på och samtidigt se över lite strängare straff för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
[Om jag däremot livnärde mig på att sälja bredband och hotades av nya läskiga avgifter, då skulle jag absolut tycka det vore en god idé att måla upp dylika skräckscenarion.

Denna "risk" har mycket riktigt påtalats på senare tid - av Jonas Birgersson och hans kollegor, eftersom dom vet att klockan klämtar och att dom förr eller senare kommer få betala tillbaka lite av alla oärligen tjänade pengar.

Jag ser inte hur denna eventuella skrämselproganada skulle göra så att de slapp betala! Jag har även hört samma sak, men ifrån helt andra källor!

Du har dock rätt i att man kanske inte bör lita på vad Jonas (Alla kommer bli miljardärer på Internet, jag lovar) Birgersson säger 🙂!

Samtidigt skulle man kunna säga att du ivrigt springer skivbranchens ärenden!

(Självfallet vet dom som vanligt inte vad som är deras eget bästa, eller så bryr de sig inte längre än fram till årslutet... och dess bonus!)

Vad jag fortfarande inte kan greppa är att när fildelningen var ngt nästan bara datanördar sysslade med, varför o varför var det inget skivbolag som tänkte:

Aha, ett enkelt sätt att öka våran vinst med 500% om bara några år ifall vi investerar i lite ny teknik!

Skivbolagen hade ju då utan de minsta problem haft råd att köpa bredbandsbolagen.

Knappast sant, kolla situationen i USA där ett bredbandsbolag AOL i princip tog över TIME/WARNER för några år sedan med sina övervärderade internetaktier.

Sen fans det ju bolag som EMI och MNW som satsade 100 tals miljoner på att sälja musik över nätet på ett flertal olika sätt redan för 5-6 år sedan, floppade rätt friskt...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska inte underskatta hur ett brott känns att utföra! Att stjäla en film på Åhlens känns (för de flesta) fel!

Att ladda hem en film/cd känns för de flesta inte särsklit brottsligt! Lägg ovanpå detta att alla vet att vissa skådespelare tjänar +100,000,000 kr per film dom

medverkar i, en filminspelning som kan ta mindre än en månad att slutföra så känns det ju kanske inte som att världen går under ifall han/hon nu bara tjänar

142,000,000 kr på nästa film istället för 158,000,000 kr

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man tjänat pengar på fildelning så straffa med böter, storleken på böterna efter hur mycket man tjänat etc...

Hur tjänar man pengar på fildelning? Jag har personligen inte tjänat ett öre på min nedladdning, utan helt tvärtom då det gjort att jag köpt mer skivor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Knappast sant, kolla situationen i USA där ett bredbandsbolag AOL i princip tog över TIME/WARNER för några år sedan med sina övervärderade internetaktier.

Jag skrev inte nu, en viss skillnad! Skivbranchen ligger 10 - 20 år efter i tänket! För skivbranchen är detta år 1994, vid nyår blir det kanske 1995.

Att folk misslyckas är inget bevis på att ett koncept är fel! Exempelvis tidigare nämnda Joans Birgersson är utmärkt exempel! Konceptet var geni! Utförandet ett fiasko!

Datorer var nog en dålig idé, titta bara på hur det gick för Compis för några år sedan 🙂!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Har man tjänat pengar på fildelning så straffa med böter, storleken på böterna efter hur mycket man tjänat etc...

Hur tjänar man pengar på fildelning? Jag har personligen inte tjänat ett öre på min nedladdning, utan helt tvärtom då det gjort att jag köpt mer skivor.

Att bränna ner MP3 på eller 😎? Nej, men jag fattar inte heller detta med att bara sätta dit dom som tjänar pengar på fildelning!

Telia är dom enda som tjänar pengar på fildelning, ingen annan! Om ngn laddar hem musik istället för att köpa en skiva spar denne en kostnad.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Knappast sant, kolla situationen i USA där ett bredbandsbolag AOL i princip tog över TIME/WARNER för några år sedan med sina övervärderade internetaktier.

Jag skrev inte nu, en viss skillnad! Skivbranchen ligger 10 - 20 år efter i tänket! För skivbranchen är detta år 1994, vid nyår blir det kanske 1995.

Att folk misslyckas är inget bevis på att ett koncept är fel! Exempelvis tidigare nämnda Joans Birgersson är utmärkt exempel! Konceptet var geni! Utförandet ett fiasko!

Datorer var nog en dålig idé, titta bara på hur det gick för Compis för några år sedan 😎!

Nej skivbolagen hade inte råd att köpa bredbandsbolagen då heller. De flesta bredbandsbolagen var då som bottenlösa hål som krävde miljardinvesteringar som bara Bell,AT&T och MCI och kanske Telia hade råd att satsa i. Då pratar jag om riktiga bredbandsbolag med egen teknik, de flesta bredbandsbolag har ju egentligen ingen egen teknik och går inte med någon större vinst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tror att Telia är ett enormt företag i jämförelse med skivbolagen så får du nog tänka om. Men dom kunde kanske köpt ett i Sverige 😱!

Eller startat ett eget! Ni förstår principen! Att satsa på ngt nytt eller vänta tills ngn annan kör om en! Och var ju fortfarande Apple som pinsamt

nog var först. Man måste inte äga ett bredbandsbolag för att utveckla programvara för betal-nedladdning av musik, Nämn nu istället en enda

framgångsrik biltillverkare som inte utvecklar nya modeller, så vann ni debatten 😎!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Dom kunde kanske köpt ett i Sverige 😱! Eller startat ett eget! Ni förstår principen! Att satsa på ngt nytt eller vänta tills ngn annan kör om en!

Och det var ju fortfarande Apple som pinsamt nog var först. Nämn nu istället en enda framgångsrik biltillverkare som inte utvecklar nya modeller, så vann ni debatten 😎!

*Dålig liknelse, eller menar du att skivbolagen inte satsar på nya tekniker artister och musikstilar?

eller tycker du att skivbolag ska gå in nya branscher, kan bli lite problem eftersom de stora skivbolagen redan ägs av elektronikföretag, bokförlag och vattenföretag, inget stort skivbolag förutom EMI (kanske) har varit tillräckilgt lönsamt för att inte bli uppköpta.

Telia har varit enormt mycket mer lönsamt än de flesta (i princip alla) skivbolag. Telia har i sverige årligen gjort större vinster än vad det totalt sålts skivor i Sverige för per år...

och Nej Apple var verkligen inte först med att sälja musik över nätet, de hade dock turen att släppa ITMS i rätt tid och deras lösning var komplett...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför försvarar du en av de mest inkometenta brancherna i världhistorien, skivbranchen!

Att sitta på ett monopol (i detta fall oligopol) och skära guld kan vemsomhelst göra. Att tänka på nästa år kräver lite mer, en förmåga

som skivbranchen uppenbarligen (pga girighet, dumhet, lathet, allihop på en gång?) helt har saknat!

(Nu var det ju aldrig frågan om hur lönsamt Telia var utan hur stort det var och enligt din argumentation större än alla skivbolag (tillsammans?) 😎!)

(Apple var först med att framgångsrikt sälja musik via nätet. Att misslyckas med dyra projekt är inget jag misstror skivbranchen om att klara av 😱!)

menar du att skivbolagen inte satsar på nya tekniker artister och musikstilar

Nej, i.o.f.s. inte men där har du ytterligare en sak som skivbranchen lyckas att misslyckas med!

Dom är alltid sist fram till det nya och alltid sist kvar vid det gamla! Fegare än just nu med BigIdol & Co har dom nog heller aldrig varit!

Desperata är bara förnamnet, patetisk är ett utav mellannamnen, vad efternamnet blir får väl framtiden utvisa!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...