Jump to content
Annons

Vad är felet


Lasse Mongo (oregistrerad)

Recommended Posts

Jag skulle vilja påstå att det är typiskt svenskt att skylla på jantelagen. Att jag inte gillar Yngwie beror på att jag inte gillar hans musik, inte att jag är avundsjuk.

Jantelagsanalysen är inte ens gymnasiepsykologi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 146
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Lasse Mongo (oregistrerad)

japp det är ok att inte gilla musiken oavsett om det är Yngwie eller vikingarna men det verkar som det är få som i fallet Yngwie inte har lyssnat på nåt annat än hans solon, de är ganska irrelevanta, lyssna istället på hur låtarna är arrangerade med instrumenten etc det är där som han lyser med sin kompetens, men som sagt var man har rätt att inte gilla musiken men att säga att det är dåligt eller att man som lyssnare är dålig för att man gillar t ex Yngwie visar på nåt sjukt dumt, det är ju det jag försökte belysa medans de flesta börjar diskutera Yngwie i sig... whew man häpnar!

Om inte annat så kan man ju tänka så här: om han och andra virtuoser vore så otroligt "dåliga" varför skulle så många köpa det? ni som häckar här har ju kanske och jag säger kanske lyckats nå ut till en spottloska i havet av publik med era alster medans då Yngwie (igen) fan har sålt miljoner av skivor och är älskad av otroligt många människor runt om i världen vilket får en att tänka här hemma att det måste ju vara fel i huvet på människor som bara som uppgift att gnälla över en så fin exportprodukt och dessutom ett namn som ger Sverige ett gott rykte i världen av just duktiga och kompetenta musiker som vi levererar, men den biten verkar ingen vara intresserad av!?

Ja vi kan ju ta en hel drös med idrottsmänniskor också för den delen men där är det ingen som klagar över att t ex Kajsa Bergkvist inte utvecklas och hoppar på tvären eller kanske lägst istället! utan då är alla överens om hur fint det är men när det kommer till just ämnet musik då är det jäkla gnällande och påpekande osv, är inte just det märkliga? jag stöter ideligen på människor som ska förklara hur dumt det är att gilla nåt bra för det är inte bra.... Jag gillar inte Carolas musik eller hennes låtar men att säga att hon är dålig sångerska skulle ju vara att verkligen sänka sig lågt som människa tycker jag...

det är ju just det som är så otroligt märkligt och sen det faktum att alla här helt plötsligt beter sig just så som jag försökte beskriva genom att haka upp sig på just Yngwie!!!!!! vafan tänk efter lite hur många av er skulle gnälla på att den där Robert Wells bara hamrar på sitt jävla piano hela tiden, han utvecklas ju inte! ja eller Elton john då eller varför inte alla wailande sångerskor som bara gapar ur sig ballader som låter likadant hela tiden....

Man undrar det var det jag ville säga!

Link to comment
Dela på andra sajter

är jag den enda som fattar vad du snackar om eller? 😄😉😆

det är verkligen som att musikindustrin är det enda området där man inte får visa vad man kan utan att folk ska hacka på det... Jag hatar sport men Kajsa hon e duktig, trots att jag skiter i henne fullständigt... 🙂

jag håller med dig helt.

Punkt Slut... 🙂

...onödigt inlägg, men dock ett sätt att få sin röst hörd.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det finns väl både bra och dåligt i båda lägren skulle jag vilja tillstå. Annars generaliserar man lite farligt... t ex finns det mycket enkel musik som är jävligt bra just för att den är så enkel - den kan uttrycka så mycket bakom det som låter (och är) bara tre ackord. Likaledes finns det musik som är så otroligt vacker just för att den som utför den är så skicklig och ger musiken en extra dimension. Vad gäller Yngwie så tyckte jag att han startade så bra med Rising Force men sedan gick det väl lite så där. Jag har liiite svårt för en text som går "I see the light tonight, burning oh so bright" - oavsett hur skickliga musikerna är. 😉

Skål på dig, Lasse!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, handlar inte allt om personligt tycke och smak? Jag gillar inte Yngwies musik särskilt mycket, och därför köper jag inga av hans plattor. Har inte jag rätt att tycka på det viset? Han får vara hur duktig musiker han vill, när allt kommer till kritan är det ändå låtarna det handlar om. Och vissa tycker dom är bra, andra inte. Och det är därför det finns folk som avgudar honom medans andra bara gäspar uttråkat.

Förresten kan jag säga att jag hört mer än bara hans solon. Jag har för det första en slags Best Of med honom (kommer inte ihåg vad den heter) och sedan så har jag en G3-dvd, där han är med.

Och att jag och många andra här använder Yngwie som exempel, är väl för att han är en av de mest utskällda populära musiker som finns. Det verkar inte finnas något mellanting med honom, antingen hatar man honom eller så älskar man honom! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja påstå att det är typiskt svenskt att skylla på jantelagen. Att jag inte gillar Yngwie beror på att jag inte gillar hans musik, inte att jag är avundsjuk.

Jantelagsanalysen är inte ens gymnasiepsykologi.

Och din analys luktar jantelag som flugor luktar surstörming på långt håll 😉

Skål och gla påsk.!

Link to comment
Dela på andra sajter

men det är väl inte musikerna vi talar om egentligen.. det är ju fansen vi talar om,,?

om varför man knappt tillåts att gilla avancerad musik förrän man får spö.. jag har tillåmed blivit slagen och mobbad för att jag gillar den typen av musik... 😆

det är ett enda sosse-parti här i musiksverige.. 😉 alla ska vara likadana. resten mobbar vi ut.. 😄🙂😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns TOTO oxå... det är om möjligt ännu värre..... 🙂

men jag älskar toto.. 🙂

Jag tycker också att Toto är rätt schyssta, i alla fall i början av deras karriär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte annat så kan man ju tänka så här: om han och andra virtuoser vore så otroligt "dåliga" varför skulle så många köpa det?

Vill du veta var jag köpt min tröja?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du faller ju på eget grepp, ena stunden bannar du mänskligheten för att de tycker Yngwie är skit, inte för att han är skit utan för att vi _TYCKER_ att han är skit. I nästa andetag säger du att du tycker tröjlåten är _SKIT_ att just du _TYCKER_ att det är _SKIT_. Du har så att säga dömt ut dej själv. In i dimman med dig istället.

Böbaj!

För övrigt tycker jag tröjlåten är bra och det står jag för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar bara om tycke och smak, så vad spelar det för roll?

Javisst. Om folk föredrar att bläddra i bilderböcker snarare än att läsa en roman så handlar det också om tycke och smak. Dock så tycker jag nog ändå att man kan peka på ett förfall.

Spontant tänkte jag att du menade att yngwie var bildboken men så kom jag på att du antagligen menade tvärt om.

Hur som helst. För mig är yngwie och hans duktiga snabbhänta vänner bildboken och jag letar efter romaner. Nån polare får gärna skicka nåt häftigt videoklipp med tony royster jr och jag facineras i några minuter men skulle aldrig nånsin ladda min iPod med sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Du faller ju på eget grepp, ena stunden bannar du mänskligheten för att de tycker Yngwie är skit, inte för att han är skit utan för att vi _TYCKER_ att han är skit. I nästa andetag säger du att du tycker tröjlåten är _SKIT_ att just du _TYCKER_ att det är _SKIT_. Du har så att säga dömt ut dej själv. In i dimman med dig istället.

Böbaj!

För övrigt tycker jag tröjlåten är bra och det står jag för.

ja du om du läste vad jag skrivit och inte vad du vill läsa så skulle du förstå bättre men jag citerar mig själv då så du kan läsa det i lugn och ro och sen inte öppna din käft med meningslösheter som du bara vräker ur dig utan eftertanke

"jag vill inte veta var du köpt din tröja" är det verkligen bra???? NEJ det är ren skit men jag klandrar inte de som tycker att FAKTISKT är bra utan låter dem tycka det och lägger ingen aspekt på det"

jag upprepar:

"jag vill inte veta var du köpt din tröja" är det verkligen bra???? NEJ det är ren skit men jag klandrar inte de som tycker att FAKTISKT är bra utan låter dem tycka det och lägger ingen aspekt på det"

så förstår du bättre nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

DÄRFÖR ÄR YNGWIE LITE PINSAM

Lasse mongo, slipa lite på att korta ner det du vill få sagt (önskemål bara). Jag känner inte igen något om att det är fult att gilla Yngwie/DT, men ibland så sänder en del folk som lyssnar på dessa av lite HOLIER THAN THOU vibbar när de totalt überdissar all musik som inte har femtiotre taktskiftningar och mest-toner-per-solo mentalitet.

Skill gör inte musik bra, och bortsett från just skillen som dessa band har så är de faktiskt inte särskilt kul att lyssna på tycker jag. Jag fick höra att jag inte var riktig musiker när jag en gång påpekade att jag inte gillade DT, jag tror problemet ligger på andra sidan faktiskt. Det känns som om en del band är musikfascistmagneter.

Edit: död länk

Edit2: SEE YOU IN TOKYO BIOTCH!

Edit3: You released da FOCKIN' FJÅRY!

Redigerat av Coffeemidget
Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
DÄRFÖR ÄR YNGWIE LITE PINSAM

Lasse mongo, slipa lite på att korta ner det du vill få sagt (önskemål bara). Jag känner inte igen något om att det är fult att gilla Yngwie/DT, men ibland så sänder en del folk som lyssnar på dessa av lite HOLIER THAN THOU vibbar när de totalt überdissar all musik som inte har femtiotre taktskiftningar och mest-toner-per-solo mentalitet.

Skill gör inte musik bra, och bortsett från just skillen som dessa band har så är de faktiskt inte särskilt kul att lyssna på tycker jag. Jag fick höra att jag inte var riktig musiker när jag en gång påpekade att jag inte gillade DT, jag tror problemet ligger på andra sidan faktiskt. Det känns som om en del band är musikfascistmagneter.

är det ett problem med hur långa inlägg jag gör?????? räcker inte bokstäverna till till er andra? ja man undrar ju eller är det en regel jag missat? ENDAST 1200 tecken per inlägg och dygn??? Olsberg!? hur är det egntligen...

Om det är jobbigt att läsa långa meningar, varför inte klippa ut dem och ordna dem i nån lämpligare ordning i ett word-dokument så kan du ju läsa det som du vill, alla andra läser ju ändå bara det som de vill läsa och inte det man skrivit,

så kan du ju läsa en mening om dagen och kanske efter nåt år ha kommit till nån slutsats om det hela.

Jag som sagt var tycker att man kan lyssna på vad man vill så länge det är som jag vill! bara för att spä på din fördom om det hela!

Nu ska jag fan bli full och skita i detta så kan ni ju tycka nåt om det också om det känns bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

DÄRFÖR ÄR YNGWIE LITE PINSAM

Lasse mongo, slipa lite på att korta ner det du vill få sagt (önskemål bara). Jag känner inte igen något om att det är fult att gilla Yngwie/DT, men ibland så sänder en del folk som lyssnar på dessa av lite HOLIER THAN THOU vibbar när de totalt überdissar all musik som inte har femtiotre taktskiftningar och mest-toner-per-solo mentalitet.

Skill gör inte musik bra, och bortsett från just skillen som dessa band har så är de faktiskt inte särskilt kul att lyssna på tycker jag. Jag fick höra att jag inte var riktig musiker när jag en gång påpekade att jag inte gillade DT, jag tror problemet ligger på andra sidan faktiskt. Det känns som om en del band är musikfascistmagneter.

är det ett problem med hur långa inlägg jag gör?????? räcker inte bokstäverna till till er andra? ja man undrar ju eller är det en regel jag missat? ENDAST 1200 tecken per inlägg och dygn??? Olsberg!? hur är det egntligen...

Om det är jobbigt att läsa långa meningar, varför inte klippa ut dem och ordna dem i nån lämpligare ordning i ett word-dokument så kan du ju läsa det som du vill, alla andra läser ju ändå bara det som de vill läsa och inte det man skrivit,

så kan du ju läsa en mening om dagen och kanske efter nåt år ha kommit till nån slutsats om det hela.

Jag som sagt var tycker att man kan lyssna på vad man vill så länge det är som jag vill! bara för att spä på din fördom om det hela!

Nu ska jag fan bli full och skita i detta så kan ni ju tycka nåt om det också om det känns bra!

jaja. Hade du ordnat upplägget på din lilla uppsats om fulmusik eller what-evuh så hade jag orkat läsa igenom det ordentligt. Då hade jag nog även förstått vad du menat bättre och på så sätt kunnat svara bättre.

Det jag orkade upfatta nyss var något i stil ned förorättad snorungefason. Vill du att folk ska förstå dig så skadar det inte att underlätta för de du tänkt debattera med. det var trots allt bara ett önskemål, så vet du vad. Skriv hur mycket du vill! Fajt teh powah, men tänk nästa gång du läser igenom ett långt och veligt inlägg hur skönt det hade vart om skrivaren bara streamlajnat sin poäng bättre. Skål

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja påstå att det är typiskt svenskt att skylla på jantelagen. Att jag inte gillar Yngwie beror på att jag inte gillar hans musik, inte att jag är avundsjuk.

Jantelagsanalysen är inte ens gymnasiepsykologi.

Eftersom det var jag som drog in Jantelagen så får jag väl försvara varför.

Jag fattade inte att Lasses tråd handlade om huruvida Yngwie gjorde bra eller dålig musik. Det måste ju vara en smaksak.

Jag fattade det mer som att han var ute efter varför det jämt klankas ner på folk som lyckas bra med saker. Jag kan tycka att Jante lagen i allra högsta grad fortfarande är ganska giltig. Kanske inte orden i sig eller vissa av stroferna, men själva andemeningen.

Är man svensk och lyckas bra, så skall det gärna göras tillägg typ; "Yngwie är ju bra, men han är så pinsam, korkad, divig o s v.

Förresten, jag avgudar inte Yngwie och har inte mer än kanske en eller två plattor. Men han revolutionerade hårdrocksgitarrspelandet i en tid när alla bara höll på med olika fretborardtricks alá VAn Halen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Jag skulle vilja påstå att det är typiskt svenskt att skylla på jantelagen. Att jag inte gillar Yngwie beror på att jag inte gillar hans musik, inte att jag är avundsjuk.

Jantelagsanalysen är inte ens gymnasiepsykologi.

TACK! Äntligen en som delar mina tankar kring denna malande tandvärk.

Yngwie är grym men hans musik säger mig nada. Därför lyssnar jag inte på honom. Det finns inte mer att säga. Så enkelt är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja påstå att det är typiskt svenskt att skylla på jantelagen. Att jag inte gillar Yngwie beror på att jag inte gillar hans musik, inte att jag är avundsjuk.

Jantelagsanalysen är inte ens gymnasiepsykologi.

Eftersom det var jag som drog in Jantelagen så får jag väl försvara varför.

Jag fattade inte att Lasses tråd handlade om huruvida Yngwie gjorde bra eller dålig musik. Det måste ju vara en smaksak.

Jag fattade det mer som att han var ute efter varför det jämt klankas ner på folk som lyckas bra med saker. Jag kan tycka att Jante lagen i allra högsta grad fortfarande är ganska giltig. Kanske inte orden i sig eller vissa av stroferna, men själva andemeningen.

Är man svensk och lyckas bra, så skall det gärna göras tillägg typ; "Yngwie är ju bra, men han är så pinsam, korkad, divig o s v.

Förresten, jag avgudar inte Yngwie och har inte mer än kanske en eller två plattor. Men han revolutionerade hårdrocksgitarrspelandet i en tid när alla bara höll på med olika fretborardtricks alá VAn Halen.

Har du verkligen belägg för dessa påståenden? Jantelagen myntades för länge sedan för att beskriva en snål bymentalitet. Vill du då påstå att den gäller idag för Sverige och svenskar i gemen - till skillnad från alla andra länder där allt är "så himla bra" då?

Jag för min del tycker - i dagens samhälle - att det låter som borgelig progaganda. Obs jag säger inte att det är så du menar men, för mig låter det mycket Bildt, kungen osv. Det är effektivt att använda mot kritiker av något man vill försvara.

Massor med folk idagens sverige hyllar ju framgångsrika artister och älskar kändisar m.m. Var kommer då jantelagen in - ja kanske är det de hemska intellektuella och kulterknuttarna med ambitioner större än populärkultur som är jantepoliserna?

Men framförallt; finns verkligen belägg för dessa påståenden om svenskar och jantelagen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Jag fattade det mer som att han var ute efter varför det jämt klankas ner på folk som lyckas bra med saker. Jag kan tycka att Jante lagen i allra högsta grad fortfarande är ganska giltig. Kanske inte orden i sig eller vissa av stroferna, men själva andemeningen.

Är man svensk och lyckas bra, så skall det gärna göras tillägg typ; "Yngwie är ju bra, men han är så pinsam, korkad, divig o s v.

Äntligen nån som satte huvudet på spiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill först och främst säga att jag inte har läst igenom tråden, så jag kanske bara tar upp massa gamla saker, vad vet jag.

Men iaf, jag kan omedelbart säga att jag är en av de personer som starkt ifrågasätter virtuositet, och poängen med den. Det ska dock påpekas att det finns en väldigt viktig skillnad mellan virtuositet och virtuositet; åenasidan finns det musik som ger intrycket av att någon har konstruerat musiken för att kunna visa vad han kan göra med sin gitarr, och åandrasidan finns det musik där det önskade målet kräver virtuositet för att kunna uppnås. Givetvis; vill man göra klassisk musik så krävs det att man har en orkester som kan sina instrument ordentligt för att det inte ska låta apa. Inget fel på det, inte alls. Men det som jag personligen inte står ut med är musik som gör tvärtom, där liksom själva grejen med musiken är att den är framförd av en virtuos. Då blir det liksom ett cirkustrick istälelt för en musikalisk upplevelse, och även om sånna kan vara underhållande så hör de hemma på cirkus, inte i min skivback. Alltså; detta är mina personliga reflektioner kring vad jag tycker om att lyssna på. Du och du och du och du får gärna tycka annorlunda.

Jag kan dock tycka att det finns en rätt stor skillnad på livesammanhang och inspelat material. Live så hör ju "spex" av alla de slag till, och där kan virtuositet vara underhållande på ett bra sätt tycker jag. Man kanske kan säga att på scen så blir musiken mer cirkus, men där är det okej för man är förmodligen mer ute efter cirkusupplevelsen än den musikaliska.

Jag kan t ex gilla att kolla på jazz live, och se duktiga musiker improvisera... men jag skulle aldrig i livet sätta på en jazzskiva hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...