Jump to content
Annons

Tror du på någon gud?


Overkill

Tror du på Gud?  

176 röster

  1. 1. Tror du på Gud?

    • Ja.
      39
    • Ja, men jag är inte kristen (t.ex muslim, jude, buddhist etc.)
      9
    • Nej.
      79
    • Ibland, när jag känner för det.
      12
    • Jag firar kristendomens högtider men är inte troende.
      25
    • Ingen aning
      10


Recommended Posts

Du kan ju tjafsa hur mycket du vill om procent och siffror, men det kommer du ingenstans med. Hur som helst var det som jag reagerade på dina generaliseringar. Du påstod rakt upp och ner att man skulle vara svagare och mindre tillfreds med livet för att man var troende. Med andra ord menar du att du kan tala för alla dessa hundratals miljoner människor världen runt och så kan du med all säkerhet säga att du är med tillfredställd och starkare? Jag skulle snarare tro motsatsen i sådana fall. Att de är mer tillfredställda, lugna och säkra i sig själva. Att generalisera och argumentera som du gör ser jag snarare som ett tecken på fördom, rädsla och ignorans. Och om du själv aldrig ens varit troende, vem är du då att uttala dig om de troende? Det är din översittarattityd jag reagerar på. Du är inte ett dugg bättre, eller mer tillfredställd med livet eller starkare än den genomsnittlige kristna personen. Du vill säkert gärna tro att du är tuff och stark och självständig för att du inte tror på Gud, men tro handlar inte om attityd eller image. Det är en personlig sak som du helt missat. Bara för att du saknar någon mening med livet behöver du i din bitterhet inte missunna andra det.

😛

du är ju verkligen rolig ibland

du menar att det är ok för dig att generalisera men inte för mig?

nädu, jag står fast vid min generalisering

är dock medveten om vad en generalisering är för något - vilket inte du verkat greppa

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Mitt liv och de flesta andra normal troende människor hade säkert klarat sig lika bra utan sin tro. Mitt liv har mening, innefattar lycka, trygghet och hade gjort det även utan min tro på Gud. Tron är alltså något som ytterligare ger mig ett synsätt på livet, ytterligare en dimension av välmående! Anledningen till att du inte kan förstå det är för att du inte tror.

har du varit icke-troende?

Link to comment
Dela på andra sajter

Till skillnad mot forskningsresultat så kan man inte bevisa gudar, just för att det INTE går att forska om något som bara finns i sin fantasi.

Man kan inte heller bevisa att Gud inte finns. Så säg då inte att den bara finns i fantasin.

😛

Man kan inte heller bevisa att Tomten inte finns. Så säg då inte att den bara finns i fantasin.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Till skillnad mot forskningsresultat så kan man inte bevisa gudar, just för att det INTE går att forska om något som bara finns i sin fantasi.

Man kan inte heller bevisa att Gud inte finns. Så säg då inte att den bara finns i fantasin.

😛

Man kan inte heller bevisa att Tomten inte finns. Så säg då inte att den bara finns i fantasin.

Med tomten är det en helt annan sak. Där finns det ju rörliga bildbevis från Rovaniemi.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Suck. Jag orkar inte. Jag går och lägger energin på något mer givande, typ byta soppåse.

Näe, gör inte det. Åtminstone jag tycker du har vettiga saker att säga. 😛

EDIT: öhum, med den där smileyn menade jag inte att vara sarkastisk, det kanske uppfattades så...

Redigerat av Micke H
Link to comment
Dela på andra sajter

Suck. Jag orkar inte. Jag går och lägger energin på något mer givande, typ byta soppåse.

gör det

saker man inte tycker är intressanta ska man inte delta i

bättre att göra nåt annat än att bara säga att man inte är intresserad hela tiden 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt liv och de flesta andra normal troende människor hade säkert klarat sig lika bra utan sin tro. Mitt liv har mening, innefattar lycka, trygghet och hade gjort det även utan min tro på Gud. Tron är alltså något som ytterligare ger mig ett synsätt på livet, ytterligare en dimension av välmående! Anledningen till att du inte kan förstå det är för att du inte tror.

har du varit icke-troende?

Ja det har jag!

Det är ganska dummt av dig att kritisera något du inte kan förstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt liv och de flesta andra normal troende människor hade säkert klarat sig lika bra utan sin tro. Mitt liv har mening, innefattar lycka, trygghet och hade gjort det även utan min tro på Gud. Tron är alltså något som ytterligare ger mig ett synsätt på livet, ytterligare en dimension av välmående! Anledningen till att du inte kan förstå det är för att du inte tror.

har du varit icke-troende?

Ja det har jag!

Det är ganska dummt av dig att kritisera något du inte kan förstå.

vad är det jag inte kan förstå?

varför blev du troende när du var lika nöjd med livet innan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte det att du inte KAN förstå, det är det att du inte VILL förstå. Du verkar inte kunna sätta dig in i hur andra människor tänker och tycker, och därigenom inte kunna respektera deras åsikter och framförallt: deras tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte det att du inte KAN förstå, det är det att du inte VILL förstå. Du verkar inte kunna sätta dig in i hur andra människor tänker och tycker, och därigenom inte kunna respektera deras åsikter och framförallt: deras tro.

vad grundar du det på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag venne...kanske att du tror att alla troende är mentalt handikappade? Att du tror att alla "nätpirater" är tjuvar och bovar som ska sättas bakom lås och bom? Välj själv...

vad har troende med piratkopiering att göra?

vad har mentalt handikappad med troende att göra?

förklara hur du tänker här

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag tror inte på någon Gud! Jag tror på ett "nyktert tänkande" och sunt bondförnuft. Jag anser även att religion i största allmänhet bara skapar massa Krig/Konflikter i världen!

MVH/Blodis

Tack för ett bra inlägg. Du tror på samma sätt som jag själv gör alltså. Enda undantaget är att jag tror att det är Gud som i slutändan sitter nånstans och som har fått dig och mig att satsa på den där sortens tänkande. Jag märker även din vördnad inför Gud, genom att du stavar Gud med stor bokstav.

Peace!

:musik

Hehe, jag skriver även Nalle Puh med stor bokstav, men kan inte påstå att det är för att visa stor vördnad 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte det att du inte KAN förstå, det är det att du inte VILL förstå. Du verkar inte kunna sätta dig in i hur andra människor tänker och tycker, och därigenom inte kunna respektera deras åsikter och framförallt: deras tro.

Demonproducenten, Micke H har faktiskt en poäng. Försök släppa garden lite nån gång. Du behöver inte alltid ha "rätt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag venne...kanske att du tror att alla troende är mentalt handikappade? Att du tror att alla "nätpirater" är tjuvar och bovar som ska sättas bakom lås och bom? Välj själv...

vad har troende med piratkopiering att göra?

vad har mentalt handikappad med troende att göra?

förklara hur du tänker här

Ingenting. Jag diskuterar inte längre religion eller piratkopiering, jag diskuterar dig och din attityd. Men visst, nu går vi ifrån ämnet och farligt nära personliga attacker, så jag lägger ner. Poängen är dock denna: försök visa lite förståelse för andra så behöver inte alla debatter du är med i förvandlas till flame wars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte det att du inte KAN förstå, det är det att du inte VILL förstå. Du verkar inte kunna sätta dig in i hur andra människor tänker och tycker, och därigenom inte kunna respektera deras åsikter och framförallt: deras tro.

Demonproducenten, Micke H har faktiskt en poäng. Försök släppa garden lite nån gång. Du behöver inte alltid ha "rätt".

vad för poäng då?

menar du att han bättre än jag själv kan avgöra vad jag vill eller kan förstå?

isf måste det omvända gälla också - tex att jag bättrre än du kan avgöra vad du vill eller kan förstå

släpper du den garden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag venne...kanske att du tror att alla troende är mentalt handikappade? Att du tror att alla "nätpirater" är tjuvar och bovar som ska sättas bakom lås och bom? Välj själv...

vad har troende med piratkopiering att göra?

vad har mentalt handikappad med troende att göra?

förklara hur du tänker här

Ingenting. Jag diskuterar inte längre religion eller piratkopiering, jag diskuterar dig och din attityd. Men visst, nu går vi ifrån ämnet och farligt nära personliga attacker, så jag lägger ner. Poängen är dock denna: försök visa lite förståelse för andra så behöver inte alla debatter du är med i förvandlas till flame wars.

var hittar du belägg för att dina påståenden har något med mig att göra?

känns som att du gick ut lite hårt här å nu backar?

vad i det jag sagt anser du är att likna vid ett flame war?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det är inte det att du inte KAN förstå, det är det att du inte VILL förstå. Du verkar inte kunna sätta dig in i hur andra människor tänker och tycker, och därigenom inte kunna respektera deras åsikter och framförallt: deras tro.

Demonproducenten, Micke H har faktiskt en poäng. Försök släppa garden lite nån gång. Du behöver inte alltid ha "rätt".

vad för poäng då?

menar du att han bättre än jag själv kan avgöra vad jag vill eller kan förstå?

isf måste det omvända gälla också - tex att jag bättrre än du kan avgöra vad du vill eller kan förstå

släpper du den garden?

Det Micke förmodligen menar är väl att du inte visar någon förståelse i dina uttalanden. Huruvida du egentligen förstår eller inte går inte att diskutera eftersom bara du har tillgång till dina tankar, men dina uttalanden på forumet har vi alla tillgång till och därmed kan vi alla bilda oss en uppfattning om din förståelses vara eller icke-vara. Vare sig du gillar det eller inte.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Det Micke förmodligen menar är väl att du inte visar någon förståelse i dina uttalanden. Huruvida du egentligen förstår eller inte går inte att diskutera eftersom bara du har tillgång till dina tankar, men dina uttalanden på forumet har vi alla tillgång till och därmed kan vi alla bilda oss en uppfattning om din förståelses vara eller icke-vara. Vare sig du gillar det eller inte.

du har rätt till din åsikt

kan du ge några exempel på uttalanden som visar att jag inte har förståelse? (och inte bara har en från dig avvikande åsikt)

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Det Micke förmodligen menar är väl att du inte visar någon förståelse i dina uttalanden. Huruvida du egentligen förstår eller inte går inte att diskutera eftersom bara du har tillgång till dina tankar, men dina uttalanden på forumet har vi alla tillgång till och därmed kan vi alla bilda oss en uppfattning om din förståelses vara eller icke-vara. Vare sig du gillar det eller inte.

du har rätt till din åsikt

kan du ge några exempel på uttalanden som visar att jag inte har förståelse? (och inte bara har en från dig avvikande åsikt)

Detta t ex? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det Micke förmodligen menar är väl att du inte visar någon förståelse i dina uttalanden. Huruvida du egentligen förstår eller inte går inte att diskutera eftersom bara du har tillgång till dina tankar, men dina uttalanden på forumet har vi alla tillgång till och därmed kan vi alla bilda oss en uppfattning om din förståelses vara eller icke-vara. Vare sig du gillar det eller inte.

du har rätt till din åsikt

kan du ge några exempel på uttalanden som visar att jag inte har förståelse? (och inte bara har en från dig avvikande åsikt)

Det är meningslöst för om jag presenterar någonting som jag tycker visar på att du inte har förståelse så kommer du tycka att det bara är en avvikande åsikt.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Nivå? som att disskutera med en femåring!

men en femårings argumentation måste du väl ändå rå på rätt lätt?

Du disskuterar inte för att du har någon åsikt att framföra utan disskuterar bara för disskusionens skull. Du slänger ju bara in ett inlägg i en tråd som hävdar motsattsen till vad de flesta andra i tråden tycker och sen argumenterar du emot med helt menningslösa svar som inte tillför något i disskusionen. Verkar bara som att du inte har något bättre för dig och tycker det är kul att jävlas med folk och det nöjet vill iaf jag inte ge dig så jag tänker i fortsättningen bara svarar bara på dina inlägg om du verkligen har något relevant att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...