Jump to content
Annons

Filter


Ravioli

Recommended Posts

Köpte senaste numret av Studio och där står det att man ska köra filter (framförallt då högpassfilter) på sina spår innan man lägger kompressor och EQ. Hoppsan. Det har ju då inte jag gjort (dock har jag i EQ:n dragit ner kurvan vid 20 Hz). Och jag har ingen lust att börja om från början igen. Så min fråga är: Kan jag på något sätt lägga lite filter så här i efterhand? Kan man filtrera även när man mixat klart och ska mastra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu har jag inte läst artikeln, men jag gissar på att det handlar om att ta bort saker i låga frekvenser som inte hörs men som tar mycket plats och kan få andra effekter (som compressor och limiter) att jobba fel. Då hjälper det ju föga att lägga på filter vid mastringen.

Men att dra ner EQn i de regionerna kan ju likagärna räcka så länge det låter bra. Ett highpassfilter är ju samma sak, bara enklare och snävare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att dra ner EQn i de regionerna kan ju likagärna räcka så länge det låter bra. Ett highpassfilter är ju samma sak, bara enklare och snävare.

True 'dat! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte senaste numret av Studio och där står det att man ska köra filter (framförallt då högpassfilter) på sina spår innan man lägger kompressor och EQ. Hoppsan. Det har ju då inte jag gjort (dock har jag i EQ:n dragit ner kurvan vid 20 Hz). Och jag har ingen lust att börja om från början igen. Så min fråga är: Kan jag på något sätt lägga lite filter så här i efterhand? Kan man filtrera även när man mixat klart och ska mastra?

Vet inte hur du jobbar, men det är ju ganska enkelt att ändra i de flesta eqpluggar och ställa om det lägsta bandet till ett högpassfilter. Men om du är nöjd med mixen, vilket du måste vara eftersom du inte orkar mixa om, så är det inget att bry sig om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur du jobbar, men det är ju ganska enkelt att ändra i de flesta eqpluggar och ställa om det lägsta bandet till ett högpassfilter. Men om du är nöjd med mixen, vilket du måste vara eftersom du inte orkar mixa om, så är det inget att bry sig om.

Hur ska man kunna göra det när man redan applicerat effekten på spåret? Ta in alla kanaler igen? (20 kanaler per låt, buhuu)

Nöjd och nöjd. Det låter väl bra nu men det brukar kunna bli jäkligt basigt sen när man lägger kompressor och sånt vid mastringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

det brukar kunna bli jäkligt basigt sen när man lägger kompressor och sånt vid mastringen.

skippa loudnesskurvan och skär basen lite högre upp 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Låter som en bugg i din mixningsprocess om du på riktigt applicerar nån effekt på en wav. Man vill väl undvika att göra det in i det längsta. Därför ställer man ju in alla sina spår som man vill ha det och kör ner en mixdown till stereo. Vill man ha en ändring, petar man lite på eq:n på spårena och gör en ny mixdown. Tar några minuter, då man i bästa fall kör liknande spår genom gemensam group-track och har allmänna saker (som högpass på sång etc.) där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte. Använder TrackPlug som EQ. Inte kan man väl gå in och ändra inställningar efteråt?

skippa loudnesskurvan och skär basen lite högre upp

Jo, får ju bli nåt sånt! 😆 Ska bli skoj att se om jag lyckas få till nåt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Ja, har man gått och kastat bort det som kryckan kallar "multikanalssessionen", alltså själva projektet, alltså det allra heligaste - då kan man ju nog kasta hoppet om att få det fixat med annat än någonslags eq-kompromiss på den kvarvarande stereomixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaa.. alltså.. det handlar lite om hur en compressor funkar. Jag brukar alltid mastra i Wavelab och där har man en effektrack man pular in sina pluggar i.. den effektracken skickar signalen uppifrån och ner.. Det första (överst) jag brukar lägga i racken för en snabb preremastering är den medföljande EQn Q.. Den har en ypperlig hipassfunktion som jag brukar använda för att skära av allt över 20~35HZ med. Varför.. Jo för om detta material finns kvar så påverkade det envelopen på compressorn.. Den känner av bumlet och "triggar" fel helt enklet.. Därför ska man alltid börja med att skära bort det låga onödiga frekvenserna. Visst kan man fixa till det efteråt men Compressorn påvekras alltid av de låga frekvenserna som inte hörs ändå.. Bäst är att skära bort dessa innan kompressor alltså..

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, har man gått och kastat bort det som kryckan kallar "multikanalssessionen", alltså själva projektet, alltså det allra heligaste -

Nej, det har jag naturligtvis inte gjort. 😄

Jag använder denna eq-plugg.

När man applicerar den så ser man hur ljudkurvan ändras för den kanalen. Vad jag undrade då var hur man skulle kunna ändra i efterhand när effekten redan är lagd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där sa du nåt. Svaret är nej. Jaha, där ser man hur grön man är... Bra att veta till nästa gång dock! Nåväl nåväl, verkar som det här kan bli ganska bra ändå, EQ:n gjorde väl en stor del av jobbet som nån sa.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Nja, jag har för mig att om man i Cubase verkligen kör en "process" på waven man bandat, så kör den verkligen ingen backup av nåt slag, utan processerar filen direkt. Your mileage may vary, förstås, men generellt sett har man nog förstört det för sig om man processerar waven direkt.

Med andra program vet jag ju inte sen alls, men troligen fungerar det liknande där också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag har för mig att om man i Cubase verkligen kör en "process" på waven man bandat, så kör den verkligen ingen backup av nåt slag, utan processerar filen direkt. Your mileage may vary, förstås, men generellt sett har man nog förstört det för sig om man processerar waven direkt.

Med andra program vet jag ju inte sen alls, men troligen fungerar det liknande där också.

Det beror på om man väljer replace eller new file när man bränner fast pluggen om jag minns rätt. Chansen är alltså att de gamla filerna finns kvar. Titta i Audio Poolen och leta efter filer som inte används i projektet.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...