Jump to content
Annons

without you


karl

Recommended Posts

För det mesta har jag inga som helst problem att komma vidare....men med denna har jag fastnat rejält...efterlyser tips om hur fortsättningen kan vara...efter sången tar slut.....

Tack //: karl

LÅTNAMN:without you

ARTIST/GRUPP:karl

GENRE:???

LÅTLÄNGD:4:01

KOMPOSITÖR:karl

PRODUCENT:same

EV. MEDVERKANDE:same

INSPELNINGSÅR:06

FORMAT: (ex. mp3

STORLEK: (ex.3 megabyte)

STATUS: Fastkörning

LÅTLÄNK:Without you

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Härlig låt

vacker låt lite omöjlig melodi.. läckert.. Påminner mig om The Wall tredje sidan (om nu nån har kvar LPn).

men du ville ha förslag för du kört fast OK.

om jag hör rätt hör jag i introt sång, bas, piano, synth-stråkar och orgel som spelar ungefär samma melodi. det är åtminstone 4 för många 🙂 .

Kanske räcker det med enbart piano och sång. och låta basen bara ge grundtoner, eller om du vill ha ett fetar arr ska du spela en helt annan melodi som färgar ackorden på något av det andra intsrumenten, och som skapar lite spänning.

Kanske en ensam triangel eller klocka här och där skulle pigga upp och göra det ännu ödsligare.

Sen skulle det inte störa med sång på partiet med trummor, kanske inte hela, men du kan väja att sjunga om en bit av texten, den är bra. och jag gillar rösten.

sen är ju aldrig stäm-sång fel på den här typen av låtar.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Du låter exakt som sångaren i Men at work 😠 du vet, dom som har gjort land down under.

Jag är kass på att kommentera på såna här låtar. Men den var fin. Kanske lite tom emmellan där vid trumpartiet. SKulle gärna sitta fint med nåt mer där, kanske lite jäklarannamma. Hehe, kan inte bidra med nåt mer. kämpa på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för lyssningen Oski...nyss hem kommen efter en kväll på bluesklubb.....

Jag har fått den jämförelsen förrut en gång...han heter colin hay tror jag och i så fall tar jag det som en komplimang....

Link to comment
Dela på andra sajter

Long time no see, no hear... Välkommen tillbaka! Alltid intressant att lyssna till det du prånglar ut. Den här gången får jag nästan lite musikalvibbar och med de ödesmättade mollräckorna med dimackord tänker jag på Brecht/Weil. Jättesnyggt arrat särskilt med blåset, stråkarna, vilka snygga crescendogrejor! Levande och konstnärligt. Trumman har lite svårare för, behövs den? Kanske längre bak i mixen. Flaskljuden är ju skönt "spooky" mot vattenljuden. Tycker kompostionen är lysande, ger mig sköna rysningar och fattar inte vad du saknar? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Marrexxx...tack för lyssningen, länge sedan jag lyssnade på The Wall om du menar Floyd....Jag har provat att sjunga i trumpartiet men tycker inte jag grejar det eller det blir inte så bra 😄 men jag ska fnula på vad du sagt...tack

equality...Brecht/Weil är ingen dålig jämförelse... 😛 men helt klart inte Rn'R

men det känns lite för lite med sång i början och sedan en lång transportsträcka men man kanske ska vila i det också...vet inte 🙁 tackar för din känsliga näsa

osiris....kul att du tycker den är fin...sången lagd (copy) på två spår utpannad och ambiencereverb... och kanske ovant att inte ha trycket i mitten men här tycker jag det täcker ändå 😆 tack

quizz_kid... Colin Hay...jag är inte så bevandrad mer än att jag hört MAW och lite sologrejer...har som sagt fått jämförelsen förrut och även PG och jag tror mer det handlar om sångmelodin än röstlikheter men kanske också betoningar 😆 ...not shure

ang. trumpartiet så står jag fortfarande lost...tack för lyssningen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Direkt känner jag igen rösten! 😉

Sån här musik kan ju inte sitta bättre än på en tyst söndagskväll. Låter skönt. Dock tycker jag virveln är lite störande i längden. 😮

Skulle passa finemang till nån svensk dramaserie!

Kör på!

Link to comment
Dela på andra sajter

osiris....kul att du tycker den är fin...sången lagd (copy) på två spår utpannad och ambiencereverb... och kanske ovant att inte ha trycket i mitten men här tycker jag det täcker ändå 😉 tack

Jag tycker det inte riktigt funkar, för mig kändes sången alldeles för avlägsen... Skulle vilja ha den i mitten! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

osiris....kul att du tycker den är fin...sången lagd (copy) på två spår utpannad och ambiencereverb... och kanske ovant att inte ha trycket i mitten men här tycker jag det täcker ändå 😉  tack

Jag tycker det inte riktigt funkar, för mig kändes sången alldeles för avlägsen... Skulle vilja ha den i mitten! 😮

Tro det eller ej, men jag håller med osiris där.

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första. Jag gillade sången som den var. Men sedan sitter inte jag på feta monitorer på rätt avstånd från öronen som återger kanalerna helt isolerat och exakt heller.

Jag fortsätter med det tekniska. Jag gillade ljudet. Allt var bra förutom virveltrumman. Den är dels för hög men sedan så låter den helt enkelt för skrikig. Jobba lite på den är mitt råd.

Nu till det viktiga, själva musiken. Jag gillade det här som fan. Tidigare har jag varit lite reserverad till det du har delat med dig av men det här satt som handen i handsken för mig. Mycket härligt. Bra komposition, arr, you name it.

Nu är det bara att fortsätta arbetet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det här var skitbra.

Råd: skippa virveln eller byt ut till något annat för att markera takten(behöver ju inte altid vara en trumma), sen tycker jag du skulle bygga upp något mera orkestralt efter sången och sedan ta ner de igent med lite vacker sång.

Verkligen en härlig stämning i låten 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Byt en del virvelslag mot pukor i nån sorts följsam ordning. Nån snygg sampling; hav, skog, fåglar.

Spoken text, midle8, med ett snabbare mittparti, sen tillbaka till huvudtemat.

Många möjligheter.

Härlig låt för övrigt.

Rättat: Skrev medley men menade "midle8" som det brukade stå i texthäftena till Mody Blues skivor. 🤪

Redigerat av dede
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att "se" dig igen! 🙂

Fantastiskt vackert och det låter som du arbetat mer än vanligt, det här gick väl inte på två timmar eller? 🙂

Jag har bara lyssnat i lurar än så länge men i dom fungerar det bra med pannad sång, det skapar utrymme för allt det andra på ett rätt skönt sätt, men man kanske får ställa om lite. Viveln tycker jag heller inte illa om, gillar "distinktheten", kanske sänka nån db bara. Trumpartiet är skönt!

Nån gång efter 2 minuter tror jag att du skulle komma tillbaka med antingen spröd sång eller lite pratsång men inte för mkt prat. Eventuellt korta några takter kring dryga två minuter (återkommer när jag kollat närmare).

Sedan återkomma till sången du användt tidigare på nästa parti men sedan inte gå tillbaka till nästa sångparti utan hänga kvar på slutraderna flera ggr.

Lite svårt att förklara så här snabbt, skall försöka att ge mer exakta förslag i morgon om du vill. 🙂

Jag har inte lyssnat på texten och dess eventuella betydelse för arret ännu.

Det här kommer att bli kanon när du blir färdig!

Instrumenteringen är kalas och du sjunger bättre än nånsin!

Link to comment
Dela på andra sajter

Viken snygg början! Du sjunger kanonbra där! Väldigt fin melodi. Virveltrumman är lite för spetsig för min smak. Kan sänkas ett par db också.

Du har kört fast alltså. Börja med att reda ut de olika delarna. Ta intro, vers, brygga, chorus och stick. Försök att se strukturen och hur du vill ha det. Jobba sedan med de delarna du känner är svag eller inte sitter ihop riktigt. Du har som oftast väldigt starkt material och även denna gång. Lycka till!

Mvh

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Osiris och Dana...mina reglage står i mitten hela vägen... 😎 så jag kan inte ge besked vad det hela handlar om...

Pluffo....Tackar det värmer när nå'n annan blir berörd...men visst jag låter ju inte alltid på detta viset...jag ska försöka peta i virveln eller så gör jag nå't annat...vet inte riktigt...Jättetack för lyssningen iaf...

chrickon....kul att du gillar 😉 jag lutar nog också åt orkestrala varianten men man får se om det kommer nå'n inspire....tack för öronen....

pwayne....Tackar allra ödmjukast....att ha ett uppehåll (som jag verkligen har haft)... jag tror inte innan denna att jag sjungit på säkert tre veckor och då blir rösten annorlunda...försökte lägga en andravers på en annan låt som jag håller på med men det blev så olika karaktärer på den första som jag sjungit in för en månad sen och nu....men roligt att du tycker om det.....tack för fin fina tips du också, jag får se vart bär hän.....

Grannen.... Tack för lyssningen....Ja, det är säkert så man ska jobba....genomarbeta tills man är nöjd men jag är så direkt när jag är igång så första tagningen tycker jag oftast blir bäst och då vill det till att man har texten klar innan för det är nå't speciellt med den första iaf för mig...men jag ska försöka bena ut turerna och se vad jag kommer fram till...just nu ingenting men jag tycker också början funkar bra så det vore synd att inte komma vidare.....

Bajenuffe1....Absolut...har du hans nummer???? 😎 Tack för dina öron....

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Här snackar vi konstnärlig musik med ett mycket speciellt och unikt uttryck, skulle nog dra ner trummorna en del, ska nog iofs. vara softa vispar vid närmare eftertanke virvelkaggen blir lite för hård. Det behöver nog bara vara en vers till i samma stil och sen fejda ut med ett rytmiskt syntljud.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag tycker det här stycket förtjänar mer uppmärksamhet. Har gått tillbaka flera gånger och lyssnat och och blir så jädra impad hur hur ledigt melodin rör sig över en räcka ackord som jag som inte i min vildaste fantasi skulle kunna drömma om att lyckas få ihop i samma låt (00:13-19 fullständigt lysande). Häftigt också hur man invaggas i några säkra räckor och så kommer något dimackord som bryter ens ro och man undrar var det skall ta vägen. Ett riktigt höjdarparti är också synth-bas-vatten(?)-ljudsdelen (02:12-40 nånting), en drömsk, smått kuslig slow-motionstämning över detta. Verket är som sprungen ur någon centraleuropeisk musiktradition men en tidlös, unik komposition är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här snackar vi konstnärlig musik med ett mycket speciellt och unikt uttryck, skulle nog dra ner trummorna en del, ska nog iofs. vara softa vispar vid närmare eftertanke virvelkaggen blir lite för hård. Det behöver nog bara vara en vers till i samma stil och sen fejda ut med ett rytmiskt syntljud.

Göran

Tack Burning Sven för dina öron.....ska jobba vidare och se om jag får till kanske någon annan fortsättning....men tack för det konstnärliga 😕😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag tycker det här stycket förtjänar mer uppmärksamhet. Har gått tillbaka flera gånger och lyssnat och och blir så jädra impad hur hur ledigt melodin rör sig över en räcka ackord som jag som inte i min vildaste fantasi skulle kunna drömma om att lyckas få ihop i samma låt (00:13-19 fullständigt lysande). Häftigt också hur man invaggas i några säkra räckor och så kommer något dimackord som bryter ens ro och man undrar var det skall ta vägen. Ett riktigt höjdarparti är också synth-bas-vatten(?)-ljudsdelen (02:12-40 nånting), en drömsk, smått kuslig slow-motionstämning över detta. Verket är som sprungen ur någon centraleuropeisk musiktradition men en tidlös, unik komposition är det.

😏😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra! Som bäst tycker jag dock det är då virveltrumman tystnat. Du har fått till arret med de olika instrumenten så känsligt fint. Låter som levande orkester i bakgrunden. Fortsätt låten som du hade den i början, innan hihat och virveln kommer in. Här behövs inga trummor över huvud taget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...