Jump to content
Annons

Bästa firewirekortet för 6000kr?


Recommended Posts

Sitter här som sagt och funderar på att byta system helt och hållet. Från stationärt med pci till bärbart med firewire!

Så just nu spanar jag på lite firewirekort. Har ni några bra tips på vad man ska satsa på? Har funderat lite på M-audio 1814 kortet. (följdfråga, får man med protools le då eller måste man köpa till det efteråt?) Den verkar annars rätt bra för plnboken. Schysst också att den har två stycken hörlursutgångar. Är det något att satsa på då?

Finns det kanske något annat jag bör kolla upp lite extra noga? Edirol, Motu ?

Gärna så bärbart men bra som möjligt

Har läst lite att TC powercore inte funkar bra med m-audio prylar.

Ska satsa på Mac + powercore eller liknande och då något form av firewire kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du vill inte ha mic preamps till alla kanaler i boxen då gissar jag? Annars kan ju Presonus Firepod eller den kommande Focusrite Saffire Pro 2 vara något kanske? Kostar iofs en tusenlapp över din budget.

EDIT: Missade att du skrev bärbart. Edirol FA-101 är ju trevlig tycker jag. Om du kan tänka dig PCMCIA så är ju E-mu 1616/1616m väldigt prisvärda.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Edirol FA-101 är faktiskt ett av korten jag spanat in. Hur skiljer den sig rent kvalitativt gentemot M-audio 1814?

Jag kan inte riktigt säga om jag gillar ett märke framför ett annat. Har bara spelat in via emu-1820 så det är väl det jag kan typ.

Men jag har läst lite om Motus ultralitekort och det är såklart intressant det också!

Focusrite Saffire Pro 2 kan ju annars vara tänkbart. Ser ju relativt litet ut ändå. Vanlig rackstorlek, och säkert inte så tung! Men jag behöver kanske inte så många kanaler, så det kan kanske vara enklare med ett mindre kort.

Om jag skaffar Motu eller Edirol så kan jag såklart inte spela ProTools LE. Program har jag ändå. Har Nuendo och Cubase så dom kan jag.

Men folk säger att jag borde lära mig Logic om jag ska använda Macintosh. Men det är en annan fråga. Just nu står ljudkortet i fokus.

Och de jag nämnt ligger ju i samma prisklass. Är något av dem ett riktigt köpfel eller får man i stort sett samma sak för pengarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

haiko (oregistrerad)

kan bara prata utifran min egen erfarenhet, som gäller firepod. har haft den ett tag och är nöjd med den. skönt med 8 micpreamps, man kan spela in 8 kanaler samtidigt utan att behöva tänka pa preamps. med en bärbar dator sa har du den lilla portabla studio. har dock hört att man kan fa ner latencyn mer pa fireface-kortet, men da är du uppe i en annan prisklass... 🙂 har som sagt inte jämfört med andra ljudkort, firepod är bra för mig eftersom jag mest spelar in manga kanaler samtidigt med mina band.

Henrik Hallberg

Link to comment
Dela på andra sajter

några snackar ju om hercules här då och då. Är det bra kort?

Jag har ju lite preamps så jag behöver kanske inte ha ett kort med inbyggda preamps. Vill väl samtidigt skaffa en till preamp. Men det kommer ju senare.

Vad tror ni funkar bäst då?

Måste minst kunna spela in 8kanaler alltså. Och dator jag kommer använda blir väl förmodligen en iBook om det nu är ett måste att veta.

Ska kolla hercules nu. De som testat/äger dom ljudkorten som nämns här. Vore kul och höra om ni är nöjda med dem elelr inte. Problem osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

hercules 16/12

just nu har musikbörsen det för 2995:- normalt kostar det 6995:- ..

Kul för MB att nån går på deras marknadsföringsknep 🙂 Priset för Hercules har sänkts överallt, inte bara på MB. Så det kostar inte normalt 6995kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

några snackar ju om hercules här då och då. Är det bra kort?

Jag har ju lite preamps så jag behöver kanske inte ha ett kort med inbyggda preamps. Vill väl samtidigt skaffa en till preamp. Men det kommer ju senare.

Om du söker kommer du hitta trådar om Hercules-kortet. Tror säkert det kan vara helt ok beroende på ens egna ljudkvalitetskrav. Det finns säkert en anledning till det väldigt billiga priset.

Om du nu har 6000:- Så skulle jag köpt en Presonus Firepod, eller varför inte en begagnad MOTU 828?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle oxå köpt en PreSonus Firepod... för det har vi i vår studio... 🙁

Skulle gärna ha en till så man kan spelain 16 kanaler samtidigt hehehe... 🙂

Men de har fortfarande inte fixat stöd för flera enheter i deras drivrutin väl? Focusrite-boxen har ju hursomhelst 2xADAT så den är ju billigare att expandera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle oxå köpt en PreSonus Firepod... för det har vi i vår studio...  😲

Skulle gärna ha en till så man kan spelain 16 kanaler samtidigt hehehe... 😛

Men de har fortfarande inte fixat stöd för flera enheter i deras drivrutin väl? Focusrite-boxen har ju hursomhelst 2xADAT så den är ju billigare att expandera.

Jodå. det går att köra flera enheter. kolla HÄR.

"You can use up to three Firepods on the same system over a single Firewire connection."

Så det ska funka det... =)

Snart kommer ju oxå PreSonus FireStudio som har ADAT in/ut plus lite annat smått å gott, men då går man ju upp lite i pris... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

ff400_front2.jpg

ff400_rear.jpg

Mmm... a050.gif

Det där interfacet är jag riktigt sugen på!

EDIT: Vi får fråga Fitzpatrick om priset...

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...