Jump to content
Annons

Tacka inte ja till remix på osläppt låt!


Drik

Recommended Posts

Här är ett exempel på vad som kan hända om man tackar ja till att en kille ska göra remix på en låt som man inte släppt.

Här lyder lite mailväxling:

Här skriver jag:

Hi Mark 😆

Been a while!

I've been basically sitting at home almost my whole vacation making music and the emortal website.

How's things going for you?

Anyway, I havent done any collabs before, but it would be cool to do one, but I need to know how we would do it in that case 😆

Och hans svar lyder:

Hiya Fred,

    Thanks for getting in touch again, great to hear from you. I've just been away for a few days, sorry I couldn't get back to you sooner. I did send you a few messages a while back, did you get them?

    I just checked out your website... totally amazing! One of the best looking sites I've ever seen, did you create it all yourself? And the music is just out of this world, Jesus... I really mean it. You know I've never heard a tune as gorgeous as Days Like These, the first time I heard the breakdown my heart just melted. Listen man, I want to make a serious offer... could I do a remix of this track?

Cheers again, hope to hear from you

Mark.

Och på detta svarar jag:

Hey Mark,

Yep I created everything on the website, except the vector images of the characters as those are from imagebanks, glad you liked it!

Sure thing, remixes never hurt 🥰

I'll send you the vox for it when I get home.

Sedan efter ett bra tag ser jag att han fått napp på en label, DÖPT om låten till "Mark Thornton vs. E-mortal - Days Like These" och ska ha med den på sin EP.

Visst tänker jag som en fegis jag är, han promotar ju mig plus att man kan få lite extrapengar..

Så jag skriver till honom:

Hey Mark. Fred from E-mortal here.

You were saying before that you'd let me know the progress of Days like these? So how's it going? 😛

Also, I would like to make some kind of deal on it. As I have written the original, I think that any profits on it should be shared 50/50, and I would also like to be able to include it if I release an EP or album. So a 50/50 deal would benefit us both.

Hope to hear from you

/Fred

Och han svarar på detta:

Hiya Fred,

    Great to hear from you and great to hear about your progress! I wish you all the best with your forthcoming tracks, sounds like you're finally getting what you deserve for your efforts, well done. And yeah I've heard of Tiff Lacey a number of times recently, brilliant that she's helping you out with the vocals mate.

    Yeah very little to report about Days Like These other than it should be included on this next EP of mine... but as I've mentioned it won't be surfacing til at least next March, so it's just a case of sit and wait til then. Basically it'll be going on a CD with a few other tracks, and with trance music sales the way they are atm I'm not likely to get any money from CD sales myself, let alone you.. 😄  All the money will probably get chewed up to pay the other people who've remixed my tracks and going to the label. Believe me if there's any money due at the end of this I'll let you know, but I never got any money from the last one, it's been very much just getting my foot in the door.

But listen cheers again for getting in touch, keep me posted on your latest stuff and speak to you soon!

Mark.

Nu ska jag eventuellt släppa två versioner av låten, med annan sångerska, under en annan titel och jag ber honom att ta bort låten från hans EP, varvid han ber mig överse detta.

Jag återkommer med att jag inte kan det eftersom jag varken sett eller skrivit på kontrakt, plus att jag ska ha släpp under annat namn. Plus att vi diskutterade en remix, inte ett "vs" som egentligen betyder att två nissar skriver en låt ihop.

Men jag är snäll, tycker att han ska ändra låten så att den längre inte liknar min, droppar "vs E-mortal" så överser jag detta.

Han svarar typ att han inte orkar ändra och skiter i det, tycker att jag ska ta upp de med hans label...

Så nu blir det extra onödigt krångel, jag måste ta i hårdhandskarna och krångla via lagens vägar, som jag inte kan mycket om..

Så.. a word to the wise..

Tacka INTE JA till att folk ska göra remix på dina osläppta låtar, och i värsta fall, skriv kontrakt!!

/Olycklig musiker

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är du med i musikerförbundet? De har ju juridisk rådgivning, även stäm och ncb kan ju vara med om du har anmält låten. Hänvisa till att han ju faktiskt inte har varken tillstånd eller kontrakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Huj, otrevlig historia 😄

Men du har ju helt klart lagen på din sida. Ta kontakt med skivbolaget och förklara att du är upphovsman men aldrig gett tillåtelse till att den ska släppas på bolaget. Någon 50/50 deal är det inte du som ska förhandla om eftersom du är upphovsmannen. En sån deal får istället han och bolaget förhandla fram. Eftersom sången antagligen kan anses utgöra den största delen av låten bör du dessutom få den större procentdelen.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inget kontrakt - kontakta labeln som ska släppa och hota!

Dom kommer garanterat inte gå vidare.

"This guy stole my track, I will sue!"

Om det nu är det du vill?

Kan det inte vara bra reklam att hamna på en samlings-cd?

Link to comment
Dela på andra sajter

En massa bra tips här.

Nej jag är inte med i musikförbundet, jag har inte registrerat mig på stim och ncb, kanske dags för mig att göra detta nu 😄

Dumb Dan, det är ju hans egna EP med hans egna låtar, så det är ju ingen officiell samlings-cd. Och faktum är att om den går vidare till samlings-cd i ett senare skede kommer jag i dagsläget antagligen inte få en jota för det, jag har skrivit låten och jag vill ha min del..

Plus att han använder en sångerska som jag inte är med I E-mortal längre (vi har avtal med Tiff Lacey nu) plus att låten ska komma ut med annat namn, så det kommer bli en krock om hans ges ut..

Han har också varit dum att skriva på hans hemsida "written by Fredrik Johansson", så det är ytterligare ett argument i min fördel

Iaf, Blacktigerrecordings skulle skicka någon "cease and desist order" eller nåt? Han ska kontakta a-tcr iaf...

Link to comment
Dela på andra sajter

En massa bra tips här.

Nej jag är inte med i musikförbundet, jag har inte registrerat mig på stim och ncb, kanske dags för mig att göra detta nu 😕

Dumb Dan, det är ju hans egna EP med hans egna låtar, så det är ju ingen officiell samlings-cd. Och faktum är att om den går vidare till samlings-cd i ett senare skede kommer jag i dagsläget antagligen inte få en jota för det, jag har skrivit låten och jag vill ha min del..

Plus att han använder en sångerska som jag inte är med I E-mortal längre (vi har avtal med Tiff Lacey nu) plus att låten ska komma ut med annat namn, så det kommer bli en krock om hans ges ut..

Han har också varit dum att skriva på hans hemsida "written by Fredrik Johansson", så det är ytterligare ett argument i min fördel

Iaf, Blacktigerrecordings skulle skicka någon "cease and desist order" eller nåt? Han ska kontakta a-tcr iaf...

Jag vet folk som inte är med i Stim för att de på ngt sätt har större valfrihet om hur deras musik skall användas... men det ger ju en trygghet i fall som dessa, ring till stim nu (jag menar genast) och förklara hur det ligger till. Försök även få kontakt med ngn jurist på skap eller liknande. Om du inte har ngn sådan där stor maskin bakom dig kan det ju vara dyrt att driva ditt fall själv. Om du inte redan är med i ngn fackförening kanske musikerförbundet är intressant också, ring och surra med dem, de är trevliga rackare. De kan säkert hjälpa dig att hitta vad du ska göra (misstänker att du måste gå med först)... dessutom har de bra instrumentförsäkringar (och studioförsäkringar också). =)

Det är så jädra rutten attityd du har blivit utsatt för.

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, kolla med dem genast... har ingen erfarenhet av förlags relation med stim, men kolla med båda. Föreslår att du gör det snarast och med mer kött på bena så skriver du ett härligt brev på vattenstämplat papper (lite sådär klassiskt grovt) till både bolaget och den där killen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är problemet? Det var ju ok att han gjorde en remix va? Det var aldrig snack om att dela på stålar från hans eventuella framgångar med remixen på din låt.. Dessutom så heter ju hans version "Mark Thornton vs. E-mortal - Days Like These" så du är ju med i racet lixom. Du får väl ta och samarbeta med honom och gör en remix på nån av hans osläppta låtar låtar då.. Jag ser bara en win win situation här 😉

Det är väl så det ska funka i dessa nya tider eller?

Eller rättare sagt så tycker jag att det är så det ska funka i alla fall 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Så ni tycker det är ok att någon tar ens låtidé, gör sin egen prod utifrån melodin och släpper den med ett vs och skiter i upphovsmannen?

Hans vs E-mortal kommer krocka med min låt när den släpps. Så de kommer finnas två låtar ute med olika namn som har samma melodi. Inge bra för min del..

Och vad står i kontraktet? Vad händer när jag släpper mitt, kommer det krocka med någon punkt som står i hans kontrakt t.ex?...

Hela grejen känns så fel.. det är en principssak för mig också, det är som om Tiff Lacey sjunger och skriver sång fast inte är med i kontraktet sedan, att alla inkomster går till mig, det är inte ok i mina ögon..

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

Så ni tycker det är ok att någon tar ens låtidé, gör sin egen prod utifrån melodin och släpper den med ett vs och skiter i upphovsmannen?

Tja vem var det som sa "Sure thing, remixes never hurt 😎

I'll send you the vox for it when I get home." ?

Du godkände ju, med andra ord, att han fick göra en remix helt utan förbehåll.

Sen ser jag absolut inga kontraktsproblem om du ska ge ut en ny version med samma melodi.. Rent juridiskt så är det superlätt att bevisa att din orginallåt fanns före ju.

Jag tycker du ska se det positiva i detta och vad det kan ge i PR för dig.. Inte vara snål och sniken efter pengar... Det är alltid lätt att vara efterklok men nu vet du ju till nästa gång ju. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

All the money will probably get chewed up to pay the other people who've remixed my tracks and going to the label

Att han väljer att spendera sina pengar på att hyra in musiker på sin skiva rör som jag ser det inte dig. Du ska skrivas in i kontraktet och få en viss procent på försäljningen. Rör det sig exempelvis om fyra låtar så bör du ha 50% på en av dem, alltså 12.5% på försäljningen allt som allt.

Hur han sedan spenderar sina 87.5% är helt upp till honom.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkit att han inte har skött kontakten med dig på ett värdigt sätt.

Antar att han måste ansöka hos NCB eller liknande för att få tillstånd att framställa sin skiva. Då blir han tvungen att betala en viss summa för varje exemplar han framställer. Skynda dig att ansluta dig till STIM.

NCB, Nordiska Copyright Bureau, med huvudkontor i Köpenhamn samägs av de nordiska upphovsrättssällskapen och har till uppgift att för deras räkning förvalta upphovsmännens rätt till ersättning vid inspelning och mångfaldigande av deras musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst skulle det kunna vara bra PR men jag förstår att det har blivit en principsak för dig nu. Det är en jäkligt taskig attityd som killen visar upp. Som Majken påpekar så är det inte ditt problem vad han gör med sina pengar, men absolut vad han gör med dina.

Oherhört drygt att han visar upp den här attityden. Jag tycker att han ska vara tacksam att du ens inte började ditt nästa mail till honom med "WTF" eller "Your mama" vilket hade varit en helt godkänd attityd från din sida 😄

Nä, rätt ska vara rätt. Stäm honom tillbaka till stenåldern.

Edit: Vilket land huserar han i?

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja vem var det som sa "Sure thing, remixes never hurt 🙂

I'll send you the vox for it when I get home." ?

Du godkände ju, med andra ord, att han fick göra en remix helt utan förbehåll.

Nu är det ju så att bara för att du gör en remix så blir du ju inte automatiskt uppehovsmannen för det. Det är ju fortfarande han som gjorde orginalet som "äger" remixen också, och får bestämma vad som ska göras med den.

Om nu låten i alla fall ska med på EP'n ska den heta 'E-Mortal - Låttitel ("Killen som gjorde mixen" Remix)' så det så 😄

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tänker signa låten med ett skivbolag eller förlag ska du INTE låta den få finnas på någon annans skiva. Det kommer inte bolaget gå med på.

Jag vet inte hur reglerna är när låten är något modifierad, men med demolåtar som har legat ute på nätet för allmän nerladdning är bolagen inte så förtjusta i.

Ponera att du gör en demo-låt och lägger den på din hemsida och alla människor som vill tankar ner den. Sedan blir låten signad och rättigheterna hamnar hos skivbolaget och de försöker stämma någon stackars fjortis som tankat ner låten gratis på DC++. Han kommer ju att säga att han tankade låten från din hemsida innan den blev signad, och därmed kommer inte bolaget att kunna få skadestånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Du har gett tillåtelse att remixa, och lägga på nätet - eller hur?

Han har alltså inte fått tillstånd att ge ut den på en kommersiell EP.

Att ge honom tillstånd att remixa fritt är en sak.

Att han skulle få tjäna pengar på din musik, utan att ersätta dig, är en helt annan sak. Ska låten på EP, ska du ha cash. Så är det bara.

Du har skrivit låten. Du har rätt till pengarna som kompositör (och Tiff ska ha betalt som textförfattare om det var hon som skrev texten).

2. Det spelar egentligen ingen roll om han har ont om cash. Han får väl höja priset på sin EP, så han får råd att betala upphovsmännen. Ditt skivbolag ska också ha betalt, eftersom de äger rättigheterna till din inspelning/sångspår.

3. Det är en remix, ingen collab. "vs."-grejen är lite jobbig, men inte lika jobbig som Marks attityd verkar vara.

4. Han kan komma undan och trotsa dina önskemål genom att välja att göra en cover istället för remix.

Sen kan han ge ut låten samtidigt som dig... men bara så länge du får betalt. Två versioner av samma låt från två olika artister har hänt många gånger förr. (Dragostea din tei, någon?)

Men ska det vara en cover får han, återigen, inte använda sångspåren - eftersom de ägs av ditt skivbolag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon ovan påstod så har "hegobald" mycket riktigt en poäng. Det är dock inte så "superlätt att bevisa" (eller snarare hävda) ägande-/förfoganderätt inom det immateriella. Det Drik har råkat ut för är inte bara tråkigt utan också knepigt att reda ut, i synnerhet eftersom han trots allt, mer eller mindre, gav sitt medgivande till remix/bearbetning. Oavsett medgivande görs skriftligt, muntligt eller genom e-post så är "dealen" ett faktum. Problemet är att "dealen" är så obestämd och svävande när det gäller detaljer att lagarna i respektive länder istället kan komma att styra överenskommelsen - om rättstvist skulle uppstå.

Som en mycket klen tröst (för Drik) kan nämnas att om "Mark" nu verkligen ingår ett avtal med ett någorlunda namnkunnigt skiv-/producentbolag, så är det mycket vanligt i avtal att artisten - dvs, "Mark" - ska garantera att samtliga rättigheter till verket som är nödvändiga för produktionen är förvärvade eller inhämtade. En mustig friskrivningsklausul som mellan raderna betyder att alla ev. stämningar som skulle kunna hamna på bolaget istället hamnar på artisten. Skulle det visa sig att artisten brustit i sin garanti enligt villkoret, kommer såväl utomstående rättsinnehavare som bolaget att stämma sketan ur artisten, som i sådant fall kommer att få leva på existensminimum resten av sitt liv.

Tre + 1 gyllene regler när det gäller avtal inom musikproduktion:

1. Alltid skriftligt (och undertecknat)

Skriftliga avtal kan inte drabbas av "viskningslekssyndromet", eller bortförklaringar av typen "Ja, det är riktigt att vi sa 10%, men jag menade givetvis netto och dessutom efter break-even... Det förstod du väl?"

2. Förstå innebörden av/i alla villkor - innan undertecknandet

Om du inte förstår ett avtalsvillkor, ifrågasätt det! Gör medvetna misstolkningar vid förhandlingarna. Om ett villkor är alltför svävande eller rimligen kan tolkas på mer än ett sätt ligger det i den svagare partens intresse att få avtalstexten omformulerad. Och var för sjutton uppmärksam på trixiga formuleringar som "Utan hänsyn till vad som sagts ovan så gäller att...".

3. Var inte din egen jurist om du inte måste!

+. Pacta Sunt Servanda

Nu drev jag iväg lite för långt utanför ämnet... sorry!

MVH/

Valle

http://www.valenzia.se

Link to comment
Dela på andra sajter

vad du bör göra är att Stima din låt.

gå in på www.stim.se anmäl dig som tonsättare och stima din låt. vilket i och för sig inte är ett krav för att du ska ha upphovsrätten till din musik, men det underlättar.

Att du gett honom tillåtelse att remixa innebär inte att han har rätt att ge ut verket. Du äger fortfarande verket och bestämmer hur det ska användas. Om det ska ges ut får den som vill göra det göra en deal med dig. Du har inte lovat bort det förbehålls löst.

Om han hävdar motsatsen är det upp till honom att bevisa att han har tillåtelse att göra det, å andra sidan så att driva det i domstol kostar förmodligen mer pengar än du kan få in, och risken finns ju alltdi att man förlorar.

Bestäm dig vad du vill göra. Vill du ansluta dig till priaterna - gör det - men menar du i stället att du som upphovsman vill ha rätten till din musik, och andra inte ska sno och tjäna pengar på den - andra medverkande får tydligen betalt - är det (minst ) lika OK.

Sluta maila tag i stället kontakt med en advokat och se till att han skriver brev, till remixaren och till skivbolaget. Ett brev där ni talar om hur du vill bli ersatt, sånt brukar göra nytta.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blanda för böveln inte ihop koddarna med morötterna.

STIM har inget med SKYDD att göra dom hovar bara in

pluringar...

NCB däremot skyddar verken och dess inspelningsrätt.

Tryck ner färdig master...OBS INGEN DEMO NU...utan FÄRDIG master

på CD. Anmäl dig till NCB och skicka skivan dit. Lägg den på det antal

du behagar att ha peningar till. Kan gå med en och förhoppningsvis

gratis. Men kolla med NCB och när det är gjort STIMAR du...

Alla ni rävar i branchen vet väl hur det ska gå till va... 😠

EDIT: missa ett a 😆

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
hygienteknikern (oregistrerad)

Inget råd men väl ett beröm!

Lysande! Du blåser nytt liv i trance-genren helt klart.

Får man fråga vad du kör för gear? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...