Jump to content
Annons

mic till fiol


david.roennlund

Recommended Posts

Hej!

Jag och min fiol har nu börjat spela i sammanhang där det skulle behövas lite förstärkning... har funderat lite på kond.myggor och kontaktmicar !

Men viktigt är att det är ett bra fiolljud, har hört en del elförstärkta fioler som låter som de är täpta i näsan.. vilket inte är det ljud efterträvar! Vill ha et så klart och rent fiolljud som möjligt!

EDIT :stavfel

Redigerat av david.roennlund
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Denhär tycker jag låter riktigt fint. Kostar iofs en slant men det kan det ju vara värt.

Den har jag inte provat 😄

Demoinspelningarna låter snorbra. Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

använder du den själv?

Nej inte än. Jag har bara testat den några timmar. Men den står på inköpslistan 😄 har lite andra prylar att beta av först med bara. Jag spelar inte akustiskt så ofta så det är ingen brådska för min del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vad jag vet finns inget bättre alternativ än häftmassa....

Det är nog det ända som finns för tillfället, det ska ju vara något som gör att miken fäster bra , men även gå att ta bort...knepigt ... häftmassa har vad jag förstått den bra ljudegenskaper, den för över "lagom"mycket vibrationer från locket...

Den enda kontaktmic jag provat är en T-bearpickupp till Nyckelharpa,fästs med kladmassa, ( byggd till Mats Wester,nordmantiden) , Den ger ett ljud som går att förstärka upp ordentligt och är inte så rundgångskänslig!

Oj hur snöade jag in på detta med nycklharpskontaktmikar 😄

Redigerat av david.roennlund
Link to comment
Dela på andra sajter

Denhär tycker jag låter riktigt fint. Kostar iofs en slant men det kan det ju vara värt.

Jag äger och använder frekvent en Ehrlund kontaktmic. Den är definitivt värd sina pengar. Låter svinbra, i princip helt transparent. Spelar på en akke-gura jag själv byggt som av uppenbara (piezo, brrrr) skäl saknar inbyggdt mic-system.

Att fästa den med häftmassa är inga problem, blir inga märken alls. Det är princip bara fett i häftmassa och det både fäster och lossnar fint.

Köp en Ehrlund, lär icke ångra dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

För fiol, kolla även DPA-s mygga. Fästs med en gummihållare i strängarna.

http://www.dpamicrophones.com/

Klicka på application guide, fiol.

4061 (eller 4060) heter micken, mindre än en ärta.

MHS6001 heter hållaren.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så är jag inte så förtjust i kontaktmickar alls till fiol. Det låter alltid lite distat, täppt och utan kropp när man kör med såna mikrofoner. Nu håller jag med om att Ehrlundmikrofonen låter ganska ok och verkar vara en av de bättre jag hört men ändå inte riktigt bra. Jag skulle däremot bara använda en sån ifall jag hade behovet av att spela i en miljö med mycket elförstärkta instrument och trummor.

Ska du istället spela där ljudvolymen är lägre, så skulle jag istället rekommendera en mygga: AKG C 419 som även fast den "kategoriseras" som en blåsmick fungerar bra till fioler (och nyckelharpor osv). Att den har "svanhals" av samma skäl gör också att den är bra till fiol, eftersom det är lätt att placera micken på olika sätt beroende på ifall man vill ha mycket strängljud eller vill få med mer av kroppen.

/Henning.

Redigerat av henning
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är en jättesvår avvägning. Kondensator för "riktigt" ljud, men rundgångskänslig / Vs

det motsatta.

Ehrlund mikrofonen du kollat på är säkert jättebra, men kom i håg att du måste

köpa till en bra d.i box om du inte redan har det.

T Bear - GamlaTullgatan 3, 632 20 Eskilstuna har erfarenhet som ovan skrev att anpassa

mikrofoner / mickstärkare för dig.

Vi har använt mikrofofen Knott från Siljum compine www.siljum.com.

Kondensator som kommer med en smart fotbrytare. Låter bra, men igen, är

lite känslig för att runda.

B la alla fioler i Chess är inspelad med denna.

http://www.schertler.com/inglese/about.htm Schertler räknas som de bästa, men jag tror

Ehrlund eller T-bera kan leverera lika bra resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...