Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ja hur Àr det egentligen? En del sÀger ju att basen mÄste vara spikrak centrerad mono, annars blir lyssnaren förvirrad. Men nu sitter jag och pillar med ett basljud i en lÄt, och jÀmför mellan mono och stereo... Stereovarienten Àr vÀldigt "naturligt" stereobred, sÄ det lÄter inte konstigt, utan ger mer en sorts "nÀrhet" eftersom basen hörs mer aktivt med bÄda öronen, och dÀrför fÄr den ocksÄ en upplevt starkare volym, pÄ ett sÀtt som jag tycker Àr snyggt. Men samtidigt, om jag gör den mono sÄ blir den mer botten-ig, vilket ju egentligen Àr dess uppgift.

Vad sĂ€ger ni? Är det dödsstraff pĂ„ stereobred bas?

Redigerat av tbruce
Annons
Postat

nÀdÄ! LÄter det bra sÄ Àr det bra. NÀr jag mickat upp kontrabas mer flera mickar har det ibland funkat kanon att panna ut mikrofonerna lite.

Det Àr visst nÀr man ska pressa vinyl det inte Àr bra att sprida ut basen, men annars funkar det ju alla tiders.

Sedan har man vÀl rÀddat upp en och annan ostÀmd basist med lite stereochorus.

Postat

beror lite pÄ musikstil kanske? jag som pillar mycket house blir galen om inte allt under typ 100hz gÄr rakt ner i mono, men jag kan tÀnka mig mÄnga stunder dÄ djupaste bottenbas i mono inte alls Àr nödvÀndig.

funkar det sÄ funkar det? Àr det inte trasigt sÄ behöver du inte laga det.

Postat

I musik dÀr det bara Àr trummor, bas och en gitarr föredrar jag att panorera gitarr och bas Ät olika hÄll istÀllet för att göra en overdub pÄ gitarren. Det lÄter mycket tuffare, speciellt med lÀtt distad bas som spelas med plektrum.

Postat

som sagt-det dÀr var pÄ vinylgraveringstiden dÄ det var absoult tvunget att ha basen i mitten,personligen tycker jag att det Àr dÀr den hör hemma(kanske lite gammaldags)

men som nÄgon sÀger,techno,powermetal eller vad som helst Àr ju rÀtt hÀftigt med utpanorerade basar,men det finns i samma moment en risk för uttröttning eftersom alltför mÄnga trycker ut för högt pressade/brÀnda mastrar idag i den vevan/musiken för dom tror att det skall vara sÄ vilket Àr helt Ät skogen fel!

Postat (redigerat)
I musik dÀr det bara Àr trummor, bas och en gitarr föredrar jag att panorera gitarr och bas Ät olika hÄll istÀllet för att göra en overdub pÄ gitarren. Det lÄter mycket tuffare, speciellt med lÀtt distad bas som spelas med plektrum.

en fin tanke-men du har alldeles för mycket basfrekvent energi vilken tar mer plats Àn en gitarr,normalt sett och dÀrför fÄr du en obalans om du inte lÀgger basen skitlÄgt vill sÀga...

Redigerat av Florian le Sage
Postat (redigerat)

ojj,det mÄste jag kolla upp igen--var ju massor med Är sedan man lyssnade-kom ihÄg nÀr första plattan kom,vi(jag och min bÀsta polare)blev sÄlda direkt och sprang runt med en stereobandspelare=det var INNAN det började kallas för bergsprÀngare...

vi skrek ut lĂ„tarna i extas-det var vĂ„r och pubertet och spĂ€nnande brudar o mellis... 🙂

Redigerat av Florian le Sage
Postat (redigerat)

Det Àr ju en viss skillnad mellan en bas som ligger centrerad i mitten men har en stereobredd mot en bas med eller utan stereobredd som Àr panorerad höger alt vÀnster. Tycker nog oftast att basen ska vara centrerad i mitten oavsett mono eller stereobredd, fast undantag finns ju alltid. Sedan tycker jag personligen att en centrerad bas med stereobredd lÄter mycket maffigare och ger en hÀrligare grund för andra instrument att vila pÄ. Och dessutom Àr det kanske lite lÀttare att dÄ Àven fÄ fram kicken utan att de tvÄ slÄss lika mycket om samma frekvenser....rÀtt eller fel vet jag inte men ialla fall mina tankegÄngar. (Obs! avser elektronisk musik som Àr min genre)

//Micke....

Redigerat av MJInc
Postat

Det Àr ju inte mindre Àn fakta att lÄga frekvenser, oavsett om det Àr bas eller inte skapar förvirrning i hjÀrnan om de panoreras mer Àn 5-6% Ät diverse hÄll. MÀnniskor har en tendens att anvÀnda lÄga frekvenser som riktmÀrke för navigation och placering sÄ att isolera en basgura i vÀnstra lÄter lite bizzare. Antar vÀl dock att det finns undantag som med allt annat. DÀremot bör ju en stereobreddad bas inte vara nÄgra problem eftersom den fortfarande ger ett intryck av balans.

Postat

LÄter det bra sÄ Àr det vÀl bra.

Van Halen panorerade vÀl bas och gitarr Ät varsitt hÄll rÀtt kraftigt i början?

Postat

en fin tanke-men du har alldeles för mycket basfrekvent energi vilken tar mer plats Àn en gitarr,normalt sett och dÀrför fÄr du en obalans om du inte lÀgger basen skitlÄgt vill sÀga...

Fast man behöver ju inte ha sÄ mycket bas i basen, mycket försvinner ju med disten ocksÄ, sÄ att det mest lÄter som en nedstÀmd gitarr. Finns flera lÄtar som anvÀnder den tekniken och lÄter bra, lyssna till exempel pÄ lÄten "Skweetis" med The Melvins.

Postat
Van Halen panorerade vÀl bas och gitarr Ät varsitt hÄll rÀtt kraftigt i början?

van beatles gjorde det iallafall.

sen sÄ kan man ju anvÀnda en stereomickning pÄ olika sÀtt. dels för att fÄ med rummets klang och dÄ kan det vÀl vara fint med att Àven basen finns i stereo, kanske dÄ lite pannad och i ett enklare arrangemang.

annars sÄ Àr jag inte sÄ mycket för att sprida ett enskilt instrument mellan högtalarna, helt enkelt eftersom det lÄter vÀldigt konstgjort och onatruligt. typ, akustisk gitarr dÀr kroppen ligger i ena högtalaren och greppbrÀdan i andra, eller trumset dÀr ena pukan ligger jÀttelÄngt till vÀnster och den andra jÀttelÄngt till höger.

sÄ uppfattar vi aldrig musiken i verkligheten (om det nu Àr det man Àr ute efter)

Postat

har lÀst att om tex. bas och bastrumma krockar kan man kopiera basspÄret och panorera ut dom Ät vÀnster höger, sÄ fÄr bastrumman vara i mitten.

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Vilken roll ska basen spela? Är den en framtrĂ€dande del av musiken, eller Ă€r det "bara" kompbas?

LÄt det avgöra, tillsammans med dina öron!

Finns inga mÄsten.

Postat

tjena

som jag ser det sÄ finns det vÀl "vedertagna" regler som man kan följa. Men det Àr bara regler, inga lagar och dÀrför sÄ kan absolut inte behöva göra som alla andra gör. Visst Àr det sÄ att vi Àr vÀldigt vana att lyssna pÄ lÄtar med basen i mono och dÀrför kommer vi nog att reagera ganska mycket om man hör pÄ en bas i stereo.

Största problemet som man fÄr om man mixar en bas i stereo Àr mÀngden kamfilter som uppstÄr och som kommer fÀrga ljudet och dÀrför kommer nog en sÄdan mixningen av basen att lÄta lite annorlunda Àn om den hade gjorts i mono. Om det sen lÄter bra eller dÄligt Àr som sagt upp till var och en.

Prova!

MVH Anders

Postat

Det handlar inte om att baskanalen mÄste ligga i mono utan att balansen frÄn basen ska vara centrerad. SÄ om du har balans i din bas dÀr den inte skevar Ät nÄt hÄll sÄ Àr det ju fina fisken, men att panorera baspaketet sÄ det blir överkant Ät nÄt hÄll har jag aldrig hört ett lyckat resultat av.

Postat

Stereobred bas? Javisst, helst i det övre registret dock.

BehÄll balansen i mitten, som andra redan hade sagt.

Panorerad bas? Usch!

😳

Postat
Panorerad bas? Usch!

😳

Exakt. Tror jag har en platta med the Products hemma. ett punkband som la basen till vÀnster och en kompgura till höger. Ovanligt? Absolut! har jag lyssnat igenom hela skivan? Inte en chans. LÄter i mina öron helt för jÀvligt. Ska vara om jag gör om hela skiten till mono kanske.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Min metod:

1) Kopiera basen pÄ tvÄ spÄr (duplicera, spela inte tvÄ gÄnger)

2) klipp med eq vid 120-140Hz (jag anvÀnder HP/LP, men man kan testa med shelf ocksÄ)

3) Den lÀgre delen spikrakt i mitten, med endast kompressor

4) den övre delen 10% off-axis, med nÄnslags lÀtt symphonic/chorus-effekt

Detta brukar lÀgga basen semibrett i bottnet, utan att tappa bort djupet. Dessutom ger det ju möjligheten att stÀlla in nivÄn pÄ det basigaste i basen, och sjÀlva accenterna i speltekniken (fingerljud etc.)

(Tekniken i sig sjĂ€lv har jag ju givetvis inte hittat pĂ„, utan implementerat pĂ„ mitt vis utgĂ„ende frĂ„n nĂ„n ĂŒberguide jag lĂ€st vid nĂ„t skede..)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.