Jump to content
Annons

köpa från USA


lodger

Recommended Posts

Annons

Skatt och tull behöver man väl bara betala om värdet på det du innhandlat överstiger en viss summa? Eller det kanske bara gäller inom EU?

Äsch, jag kan ju inget om det här så varför svarar jag på det? Jaja, tråden bumpas ju tillbaka till toppen iaf så helt värdelöst är det ju inte... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupps, det finns ett belopp så om det understiger värdet behöver du inte betala. Kolla Tullverkets hemsidor.

Oftast köper man dock saker som överstiger värdet. Då får du pröjsa, tror det var 13,5% i tull plus moms (på tullen).

Kan vara att det ändrat det sen sist jag handlade, men som sagt, kolla Tullverkets hemsida.

Ett annat bra sätt att få hem grejer utan att betala tull är att åka dit själv. Eller att någon annan gör det. Det viktiga är att man öppnar och använder produkten. Då finns det ingen som längre kan vittna om den fanns med vid utresan eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Iaf på musikintrument får du räkna med 30% påslag till vad du betalat för grejerna inkl frakt...

Så om du betalar 5000 för datorn och frakt 1000 = 6000. Då får du räkna med 30% extra (2000) i tullavgifter och moms...

Jag tror summan ni pratar om ligger på 500:-. Över det så är de väldigt duktiga på att ta ut avgifter, de gillar att öppna paket från staterna 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Ett trick som har funkat för mig är att be avsändaren skriva på att det är en presentvara el.dyl. (för att kringgå tull).

Men som en ennan kommentar kan nog sägas att det får nog vara en sjuhelvetes dator att jag sku göra mig besväret att skaffa den från USA. Prisskillnaderna är väl (normalt) ganska pytte, för att inte tala om att normerna oftast är olika (elsäkerhet etc.) så brinner huset upp, betalar du skjortan (inte försäkringsbolaget). Garanti kan du väl glömma helt, också i praktiken, om inte du vill skicka dina delar av och av kring jordklotet. Ja, vafan, allting kan ju skita sig.

Jag antar att du får den nästan helt gratis eller?

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beställde lite grejer en gång, låg väl på 1500:- sammanlagt i ett litet paket... Firman erbjöd sig att skriva ner värdet till typ 200:-. Så utanpå paketet stod det att värdet var 200:-. men nog fan hade tullen öppnat paketet ändå, och via det bifogade kvittot sett att värdet var 1500:-, de lade på 30%...

Sen får du tänka på att om firman skriver ner värdet så får du problem om något pajar eller försvinner i frakten. Det normala är väl att ha försäkring på frakten och då syns det vad det är försäkrat för...

Link to comment
Dela på andra sajter

return of repair är en bra metod som illvaesen säger/eller "mark as gift",kruxet är ju alltid det här med transportförsäkringen då varans värde måste anges om den mot förmodan blev förstörd eller försvann(det enda som kommit bort för min del är en LP-skiva som skulle gå med snigelpost förra sommaren...)tullen lägger som sagt på uppemot 30%,har man ett jädra flax slinker paketet igenom,har hänt i 50% av fallen med mina varor från USA!

Men annars är det kanon att köpa grejor därifrån tycker jag,räkna med en tredjedel av beg.priset vi har i lilla Sverige...där borta flödar det liksom över av produkter... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...