Jump to content
Annons

Studiomonitorer från INO Audio


moOd

Recommended Posts

Hej,

Jag tänkte höra om det är någon av er som har erfarenhet av INO Audio:s mytomspunna högtalare? Tänkte då främst på modellen piP och pr18..

Har aldrig hört någon använda dessa som studiomonitorer, men englit skaparen Ingvar Öhman själv så passar dem ypperligt för ändamålet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Här hittade jag två kommentarer:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=4329

https://www.studio.se/index.php?showtopic=7462&hl=monitorer

Sedan så har ju Ino Audio varit uppe för diskussion i den här tråden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=12493&st=330

Tack för länkarna!

Hittade redan de flesta av dem själv, men missade en av trådarna du nämnde.. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

En gång i tiden, på MM´s forum, hade några arga och mycket bestämda män ett asroligt och tekniskt gräl angående INO. En slängde upp mätning efter mätning och en annan skrev med CAPSLOCK att det inte var en monitor utan en hifi-högtalare som enbart passade jämte TVn. En tredje sa att rummet måste byggas om när man skaffar INO och en fjärde filosiferade om ljud egentligen låter eftersom vi alla hör olika...

(Den sista personen är redigerad och monterad)

Roliga tider.

Tyvärr verkar det vara borta nu (inte forumet men tråden).

Link to comment
Dela på andra sajter

Pi P finns att köpa direkt om du själv monterar ihop dessa.

Finns i tre olika utföranden av fanér/finish.

Vill du ha dom färdigbyggda och/eller i annan fanér måste du tyvärr ställa dig i en låååång kölista.

Beställningarna överskrider tillgången kraftigt.

På större modeller är väntetiden snart 2 år.

Jag rekommenderar pi P framför pi 18. Pi P har genomgått fler uppdateringar.

Bor du i Sthlm kan du boka tid hos IÖ för demo (en måndag varje månad).

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hej,

Jag tänkte höra om det är någon av er som har erfarenhet av INO Audio:s mytomspunna högtalare? Tänkte då främst på modellen piP och pr18..

Har aldrig hört någon använda dessa som studiomonitorer, men englit skaparen Ingvar Öhman själv så passar dem ypperligt för ändamålet.

Inos högtalare är väl ok men jag rekommenderar dig att satsa på ett par aktiva monitorer istället så får du mer för pengarna och oftast betydligt bättre anpassningsmöjligheter till rummet du ska använda dom i. Ett par bra aktiva monitorer kostar färdigbyggda från ca 3.000 kronor paret alltså mindre än vad ett par INO pip kostar i byggsats.

Dessutom För att INO ska fungera riktigt bra så krävs en förstärkare som kostar ungefär lika mycket som högtalarna...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
😄 

Glaskatten - förnuftets antipol.

Du är helt ute och cyklar, igen.

Exakt vad var det som jag skrev som inte stämde?

Vad är så förnuftigt med att betala för mycket för ett par hifihögtalare som inte ens är så lämpade till hemstudion?

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur lätt som helst att påvisa dina missuppfattningar och generaliseringar.

Inos högtalare är väl ok

Dom är inte ok - dom är otroligt bra med tanke på prestanda och pris.

Detta kan verifireas av mättester, blindtester och allmän uppfattning av folk med mycket höga krav och gedigna kunskaper i högtalarkonstruktion.

satsa på ett par aktiva monitorer istället så får du mer för pengarna

Aha, så fort det är aktivt så är det bra?

Seriöst katten - du kan väl mer än så?

Du kan köpa aktivt från 1000 kr och upp över 100 000 kr och mer - och enligt dina generaliseringar så är aktivt alltid bättre.

Sorry - men du har en hel del att lära.

Mer för pengarna? Hur har du jämfört då, glaskatt?

Ska du slingra dig som vanligt eller svara på frågan:

Vilka monitorer ger bättre prestanda förhållande i pris?

Eftersom du skriver att Ino bara är ok borde du kunne namnge ett antal monitorer som är bättre. Så, var så god.

Dessutom För att INO ska fungera riktigt bra så krävs en förstärkare som kostar ungefär lika mycket som högtalarna

Den där lögnen har man läst från dig förut. Vad är anledningen till att du försöker bluffa användare och misskreditera Ino?

I andra diskussioner har du slingrat dig hela tiden utan att kunna stå bakom många av dina felaktiga påståenden om Ino, du bara fyller på med fler lögner eller missuppfattningar.

Det är inte så en debatt går till - kom med fakta istället.

Ino pi P fungerar utmärkt med billig förstärkare.

Med en bättre förstärkare får du bättre ljud - SÅKLART!

Det gäller alla högtalare - aktiva som passiva.

Måste man ens diskutera en sådan självklarhet? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hur lätt som helst att påvisa dina missuppfattningar och generaliseringar.
Inos högtalare är väl ok

Dom är inte ok - dom är otroligt bra med tanke på prestanda och pris.

Detta kan verifireas av mättester, blindtester och allmän uppfattning av folk med mycket höga krav och gedigna kunskaper i högtalarkonstruktion.

satsa på ett par aktiva monitorer istället så får du mer för pengarna

Aha, så fort det är aktivt så är det bra?

Seriöst katten - du kan väl mer än så?

Du kan köpa aktivt från 1000 kr och upp över 100 000 kr och mer - och enligt dina generaliseringar så är aktivt alltid bättre.

Sorry - men du har en hel del att lära.

Mer för pengarna? Hur har du jämfört då, glaskatt?

Ska du slingra dig som vanligt eller svara på frågan:

Vilka monitorer ger bättre prestanda förhållande i pris?

Eftersom du skriver att Ino bara är ok borde du kunne namnge ett antal monitorer som är bättre. Så, var så god.

Dessutom För att INO ska fungera riktigt bra så krävs en förstärkare som kostar ungefär lika mycket som högtalarna

Den där lögnen har man läst från dig förut. Vad är anledningen till att du försöker bluffa användare och misskreditera Ino?

I andra diskussioner har du slingrat dig hela tiden utan att kunna stå bakom många av dina felaktiga påståenden om Ino, du bara fyller på med fler lögner eller missuppfattningar.

Det är inte så en debatt går till - kom med fakta istället.

Ino pi P fungerar utmärkt med billig förstärkare.

Med en bättre förstärkare får du bättre ljud - SÅKLART!

Det gäller alla högtalare - aktiva som passiva.

Måste man ens diskutera en sådan självklarhet? 😳

Omni, INO pip är inte otroligt bra för priset eller storleken eftersom de ändå kostar minst 10.000 med förstärkare och är ändå inte så små.

För 10.000 så kan man köpa t.e.x. ett par Genelec eller EMUs nya monitorer som är mycket bra och ändå ha några TUSEN ÖVER...Stordrift och massproduktion ger stora kostnadsfördelar vs liten produktion.

Med tanke på att pip är ganska trögdrivna så duger inte en billig förstärkare. INO själva brukar ju rekommendera förstärkare som kostar en bra slant....

Att jag inte rekommenderar INO pip hifihögtalare till hemstudion är som jag tidigare skrivit för att de inte är konstruerade för ändamålet, hade de haft inbyggda förstärkare aktiv delning och justeringsmöjligheter så hade jag kanske varit mer positiv, men vem kan tycka att det är vettigt att köpa högtalare som för att prestera bra så måste man bygga om rummet, när det är så mycket enklare att ställa in högtalarna så att de passar rummet istället...

Vad gäller Inos kvalitet eller inte så har många blivit grovt besvikna när de väl hört dom live, hype och annat hokus pokus är svårt att leva upp till, iaf utanför sekten.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Är ditt svar alltså:

Genelec och EMU?

Dom är alltså bättre och billigare?

Du syftar på Genelec 8020 och dess förgångare då alltså om priset ska ligga under 10 000 kr.

Herregud - du ÄR vekligen ute och cyklar!

Vad är dom bättre på då?

VAD ÄR DOM BÄTTRE PÅ ?

Sekt? 😳

Försök inte bluffa ännu mer. Jag känner Ingvar och jag vet exakt vad han har sagt angående förstärkare och pi P.

Du har fel - igen.

Men jag vet att du inte kan erkänna din brist på fakta ingående Ino, det har du inte gjort hittills utan bara försökt byta inrikting på diskussionen när du märker att du har haft fel, vilket är ett genomgående fenomen när du försöker diskutera monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Är ditt svar alltså:

Genelec och EMU?

Dom är alltså bättre och billigare?

Du syftar på Genelec 8020 och dess förgångare då alltså om priset ska ligga under 10 000 kr.

Herregud - du ÄR vekligen ute och cyklar!

Vad är dom bättre på då?

VAD ÄR DOM BÄTTRE PÅ ?

Sekt? 😳

Försök inte bluffa ännu mer. Jag känner Ingvar och jag vet exakt vad han har sagt angående förstärkare och pi P.

Du har fel - igen.

Men jag vet att du inte kan erkänna din brist på fakta ingående Ino, det har du inte gjort hittills utan bara försökt byta inrikting på diskussionen när du märker att du har haft fel, vilket är ett genomgående fenomen när du försöker diskutera monitorer.

Ja genelecs 8020 är betydligt bättre än INOs pip till hemstudiobruk om man ska gå efter pris storlek och inställningsmöjligheter. De kostar bara 6.000 paret....liksom EMUs nya monitorer http://www.emu.com/products/product.asp?ca...0&product=14280

Sen har ju Fostex KRK och Event grymt bra monitorer som inte skäms för sig..

Kul att du erkänner att du är partisk och känner INO konstruktören, sekt som sagt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Och sakteliga skall de olärda komma till insikt...

Jag ser att du inte kunnat tala om vad som är bättre. 😳

Och roligare blir det.

Fostex, KRK och Event i samma prisklasser - är dom också bättre?

Jag har inget att erkänna, jag har lärt känna Öhman efter ett antal beställningar.

Tycker du att det är underligt?

Skulle aldrig använda monitorer av partiska själ. Vi använder det som är bäst för pengarna. Hittar vi bättre än Ino så byter vi direkt. Punkt.

Du däremot klarar som sagt inte av att erkänna när du har fel.

Sorgligt beteende, katten.

Det är alltså dags för dig att tala om vad som är bättre med dessa monitorer mot pi P gällande pris och prestanda.

We are waiting...

Eller tänkte du slingra dig igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Och sakteliga skall de olärda komma till insikt...

Jag ser att du inte kunnat tala om vad som är bättre. 😳

Och roligare blir det.

Fostex, KRK och Event i samma prisklasser - är dom också bättre?

Jag har inget att erkänna, jag har lärt känna Öhman efter ett antal beställningar.

Tycker du att det är underligt?

Skulle aldrig använda monitorer av partiska själ. Vi använder det som är bäst för pengarna. Hittar vi bättre än Ino så byter vi direkt. Punkt.

Du däremot klarar som sagt inte av att erkänna när du har fel.

Sorgligt beteende, katten.

Det är alltså dags för dig att tala om vad som är bättre med dessa monitorer mot pi P gällande pris och prestanda.

We are waiting...

Eller tänkte du slingra dig igen?

Omni, det som det handlar om här är alltså hur lämpade Inos högtalare är till hemstudio, till proffsstudios finns det givetvis också bättre val av monitorer än Ino, men då kostar det lite mer, fast proffsstudios brukar ju inte gå efter pris, men konstigt nog så sitter det många billiga små Genelecs i väldigt många stora prostudios givetvis i kombination med större huvudmonitorer många av dessa studios har testat INO men inte sett sig tvungna att byta, snarare tvärtom.

Det som otvivelaktigt är bättre hos många av de billigare monitorerna vs Ino är att de är lättare att placera och ställa in och inte kräver ingrepp i rummet för att komma till sin rätt.

Vad gäller ljudkvalitet och återgivning så håller de flesta aktiva monitorer över 5000 kronor mer än väl måttet som närfältsmonitorer.

Har själv hört ett flertal pip:ar som bottnat betydligt lättare än mindre aktiva högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry - du lyckas inte bluffa mig.

Och ingen annan heller förhoppningsvis.

Såå, vilka studios är det som testat Ino och inte tyckt att det varit bra då?

Kom ihåg att jag kommer att ställa dig mot väggen om du ljuger.

Ett antal studios har inte fått sina Ino ännu pga den långa väntetiden.

Just tillgången och beställnigstiden är något som IÖ verkligen borde rätta till.

Men att klaga på Inos högtalare angående ljudåtergivning är helt befängt.

Vi har använt Genelec och Dynaudio i ett stort kontrollrum och Event samt Adam i mindre.

Dessa märken är några av dom som vi gillar - eller gillade.

(Mackie, KRK, Yamaha gick bort direkt)

Nu har vi överlägset ljud och detta uteslutande med Ino monitorer.

Alla är givetvis stenhårt testade mot varandra.

Det som otvivelaktigt är bättre hos många av de billigare monitorerna vs Ino är att de är lättare att placera och ställa in och inte kräver ingrepp i rummet för att komma till sin rätt.

Inte kräver ingrepp i rummet?

Kom igen nu - du måste väl ha mer kunskap än så?

Att flippa en 3 dB switch på ett par billiga Genelec gör inte att frekvensgången blir korrekt. Särskilt som högtalaren från början helt saknar djupbas och som i övriga frekvenser är krokig även med korrekt placering och dämpning.

Du måste för 17 skämta. Inte ens Genelec 8040 som kostar 16 000 kr/par klarar djupbas lika bra som pi P och du dillar om 8020! Löjligt!

För att inte tala om jämförelser angående distorsion, impulssvar, resonans, frekvenskurva, etc.

Det märks att du inte vet vad du talar om.

Bottnar? Du menar när man spelar starkare än 106 dB?

Men snälla glaskatt - har du fått fnatt?

Ino har ju klargjort att pi P inte är gjorda för extrema ljudtryck.

Det kan du istället få med större Ino modeller och återigen till fantastiska priser.

Det är ju helt sjukt att klaga på en parameter som tillverkaren klargör att högtalana inte är gjorda för.

Varför tar du inte reda på fakta innan du klagar?

Det är helt obegripligt.

Dessutom kan du spela mycket starkt med pi P med otroligt låg distorsion - något som dina märken du rapat upp INTE klarar. Vi vet för vi har testat och jämfört. Det är lätt att höra detta - även du borde höra den distorsionen jag talar om.

Jag säger inte att dom gamla högtalarna vi hade var skräp, jag säger bara att Ino är betydligt bättre.

Vad sägs om ett test?

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Sorry - du lyckas inte bluffa mig.

Och ingen annan heller förhoppningsvis.

Såå, vilka studios är det som testat Ino och inte tyckt att det varit bra då?

Kom ihåg att jag kommer att ställa dig mot väggen om du ljuger.

Ett antal studios har inte fått sina Ino ännu pga den långa väntetiden.

Just tillgången och beställnigstiden är något som IÖ verkligen borde rätta till.

Men att klaga på Inos högtalare angående ljudåtergivning är helt befängt.

Vi har använt Genelec och Dynaudio i ett stort kontrollrum och Event samt Adam i mindre.

Dessa märken är några av dom som vi gillar - eller gillade.

(Mackie, KRK, Yamaha gick bort direkt)

Nu har vi överlägset ljud och detta uteslutande med Ino monitorer.

Alla är givetvis stenhårt testade mot varandra.

Det som otvivelaktigt är bättre hos många av de billigare monitorerna vs Ino är att de är lättare att placera och ställa in och inte kräver ingrepp i rummet för att komma till sin rätt.

Inte kräver ingrepp i rummet?

Kom igen nu - du måste väl ha mer kunskap än så?

Att flippa en 3 dB switch på ett par billiga Genelec gör inte att frekvensgången blir korrekt. Särskilt som högtalaren från början helt saknar djupbas och som i övriga frekvenser är krokig även med korrekt placering och dämpning.

Du måste för 17 skämta. Inte ens Genelec 8040 som kostar 16 000 kr/par klarar djupbas lika bra som pi P och du dillar om 8020! Löjligt!

För att inte tala om jämförelser angående distorsion, impulssvar, resonans, frekvenskurva, etc.

Det märks att du inte vet vad du talar om.

Bottnar? Du menar när man spelar starkare än 106 dB?

Men snälla glaskatt - har du fått fnatt?

Ino har ju klargjort att pi P inte är gjorda för extrema ljudtryck.

Det kan du istället få med större Ino modeller och återigen till fantastiska priser.

Det är ju helt sjukt att klaga på en parameter som tillverkaren klargör att högtalana inte är gjorda för.

Varför tar du inte reda på fakta innan du klagar?

Det är helt obegripligt.

Dessutom kan du spela mycket starkt med pi P med otroligt låg distorsion - något som dina märken du rapat upp INTE klarar. Vi vet för vi har testat och jämfört. Det är lätt att höra detta - även du borde höra den distorsionen jag talar om.

Jag säger inte att dom gamla högtalarna vi hade var skräp, jag säger bara att Ino är betydligt bättre.

Vad sägs om ett test?

😎

Omni att påstå att genelecs monitorer helt saknar djupbas jämfört med pip tyder på att du bara går efter teoretiska mätdata. Basegenskaperna beror givetvis på hur man placerar högtalarna ett par ino pip mot bakvägg ger givetvis mer bas än ett par genelec en bit ifrån väggen....sen så är det ju lättare att göra ett par högtalare som går djupt i basen än att göra ett par högtalare som dessutom spelar högt...för mycket djupbas ställer dessutom bara till det, bättre att köra med frånkopplingsbar sub istället i mindre studios.

Att jämföra impulssvar frekvensomfång resonanser distortion o.s.v. mellan olika högtalare är inte helt lätt och beror mycket på förstärkare och rum, men du kan väl knappast påstå att Inos högtalare ger bättre impulssvar och lägre distortion än ADAMs banddiskantsförsedda monitorer i diskanten, skulle vara mycket märkligt i så fall....även Dynaudio och andra tillverkare slår Ino på fingrarna vad gäller detta.

Vad gäller studios som nobbat Ino så kan du ju kolla upp de senaste stora studiobyggena i Stockholm, inga INO där inte..

Möjligheten att frekvens och nivåjustera en aktiv högtalare är ett mycket stort plus. Fast vissa kanske föredrar att bygga om studion varje gång de byter monitor istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj - det var nog ditt sämsta inlägg hittills, och då har jag extremt låga förväntningar från början.

Inga Inos i nya studios?

Öh, så när det står ett par Genelec i en studio innebär det alltså att t ex Dynaudio är dåliga?

Logik verkar inte vara din starka sida.

Teoretiska mätdata?

Vad vet du om hur våra tester är gjorda?

Inget alls.

Varför sitter du och chansar nu igen?

Och tycker du inte att bas är en viktig egenskap i monitorer?

Det anser vi att det är.

Väldigt viktigt, faktiskt.

Pi p SKA stå emot en bakvägg. Dom är gjorda för det.

För tusan - jag orkar inte hålla på och informera dig om saker du borde känna till. Läs på FÖRST och diskutera sedan.

Dom Genelec vi talar om (8020) har inte i närheten av den korrekta bas som pi P har OAVSETT om dessa står emot vägg eller inte.

Vi kan demonstrera detta för dig.

Du får ställa Genelec högtalarna vart du vill. Du får flippa alla switcharna på Genelec hur du vill - det kommer inte att hjälpa.

Det står ett par Genelec 8030a här (den nyare runda modellen) och den har bättre bas än 8020.

Förresten - du behöver inte citera mig hela tiden - det är bara du och jag som fånar oss här och du tar bara utrymme med ditt eviga citerande.

Även om mina inlägg, till motsats från dina, är underbart adekvata och kan läsas mången gång så blir det tjatigt t.o.m. för mig.

Alltså, jag är intresserad av sanningen. Fakta ska fram och det finns goda metoder för detta förfarande.

Återigen, katten,

vad sägs om ett test?

Du kan få en kopp kaffe också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Oj - det var nog ditt sämsta inlägg hittills, och då har jag extremt låga förväntningar från början.

Inga Inos i nya studios?

Öh, så när det står ett par Genelec i en studio innebär det alltså att t ex Dynaudio är dåliga?

Logik verkar inte vara din starka sida.

Teoretiska mätdata?

Vad vet du om hur våra tester är gjorda?

Inget alls.

Varför sitter du och chansar nu igen?

Och tycker du inte att bas är en viktig egenskap i monitorer?

Det anser vi att det är.

Väldigt viktigt, faktiskt.

Pi p SKA stå emot en bakvägg. Dom är gjorda för det.

För tusan - jag orkar inte hålla på och informera dig om saker du borde känna till. Läs på FÖRST och diskutera sedan.

Dom Genelec vi talar om (8020) har inte i närheten av den korrekta bas som pi P har OAVSETT om dessa står emot vägg eller inte.

Vi kan demonstrera detta för dig.

Du får ställa Genelec högtalarna vart du vill. Du får flippa alla switcharna på Genelec hur du vill - det kommer inte att hjälpa.

Det står ett par Genelec 8030a här (den nyare runda modellen) och den har bättre bas än 8020.

Förresten - du behöver inte citera mig hela tiden - det är bara du och jag som fånar oss här och du tar bara utrymme med ditt eviga citerande.

Även om mina inlägg, till motsats från dina, är underbart adekvata och kan läsas mången gång så blir det tjatigt t.o.m. för mig.

Alltså, jag är intresserad av sanningen. Fakta ska fram och det finns goda metoder för detta förfarande.

Återigen, katten,

vad sägs om ett test?

Du kan få en kopp kaffe också.

Att det inte står INO högtalare i de flesta studios i Stockholm betyder inte att dom är dåliga, men det visar också att de inte är så otroligt fantastiskt bra som du och andra sektmedlemmar påstår. Vore de så bra så skulle de givetvis vara standard i varenda studio...och kom inte med att de är svåra att få tag på, om efterfrågan fanns så skulle INO givetvis tillverka fler..

Bas är en viktig egenskap från en monitor men mest när man mixar, så en avstängningsbar sub är som sagt att föredra i många mindre studios.

Att Ino ska stå mot en vägg vet jag givetvis men det ger den också en mätmässig fördel mot andra högtalare som inte ska stå mot en vägg, problemet med direkt mot väggplaceringen är dock att rummet lättare färgar basåtergivningen...och då är vi tillbaks till resonemanget att Ino pip kommer bäst till sin rätt om man bygger om rummet de ska stå i , något som är orealistiskt för de flesta hemstudioägarna.

Vad som övergår mitt förstånd och antagligen rätt många andras är att du verkar vilja påskina att en Ino pip med en billig förstärkare är bättre än alla andra monitorer och det oavsett rum......

Vad gäller test så vore det absolut intressantaste att en tidning eller testinstitut skulle göra ett helt objektivt test med säg 5 olika bra monitorer och Ino pip, men detta motsätter sig tydligen INO...

Link to comment
Dela på andra sajter

😎 Vad är det som krälar på marken?

😎 Öh, jag tror det är Glaskatten som slingrar sig.

Vad sägs om ett test, katten? 😎

Ditt sista inlägg innehöll flera felaktigheter igen samt en lögn.

Hinner tyvärr inte ge dig på pälsen - jag har annat för mig.

Jag återkommer givetvis, men jag kommer nog att debitera dig för utbildningen.

Du är fortfarande välkommen till ett test - inget snackande, jag menar allvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
😎 Vad är det som krälar på marken?

😎 Öh, jag tror det är Glaskatten som slingrar sig.

Vad sägs om ett test, katten? 😎

Ditt sista inlägg innehöll flera felaktigheter igen samt en lögn.

Hinner tyvärr inte ge dig på pälsen - jag har annat för mig.

Jag återkommer givetvis, men jag kommer nog att debitera dig för utbildningen.

Du är fortfarande välkommen till ett test - inget snackande, jag menar allvar.

Du slutar som du började, med ett personangrepp...

Vad har du och INO emot ett seriöst jämförande test av någon tidning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul diskussion ni har, pojkar.

Jag har lyssnat på piP och den låter riktigt bra. Tillräckligt bra för att jag skulle välja den framför samtliga "pris-syskon", aktiva som passiva. Att Inos högtalare inte är mer populära i studios beror nog på att han inte lägger ner ett öre på marknadsföring, och få stora studios är nog villiga att stå i kö i två år, alternativt bygga sina egna högtalare. Att påstå att erkänt bra högtalare borde vara "standard" i studios är ju bara befängt. Lucas Films använder B&W:s Nautilushögtalare vid mixning (se duktigt uppletad bild), och dom sägs vara "bäst" - men inte ser jag dem i många studios för det.

lucasfilms.jpg

Så här, va!

Inos högtalare är bra. Att de är ovanliga i studios är inget tecken på att de inte är det - i så fall är B&W:s Nautilusserie också dålig ( 😲 ).

Nu ska jag sova, hej!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Kul diskussion ni har, pojkar.

Jag har lyssnat på piP och den låter riktigt bra. Tillräckligt bra för att jag skulle välja den framför samtliga "pris-syskon", aktiva som passiva. Att Inos högtalare inte är mer populära i studios beror nog på att han inte lägger ner ett öre på marknadsföring, och få stora studios är nog villiga att stå i kö i två år, alternativt bygga sina egna högtalare. Att påstå att erkänt bra högtalare borde vara "standard" i studios är ju bara befängt. Lucas Films använder B&W:s Nautilushögtalare vid mixning (se duktigt uppletad bild), och dom sägs vara "bäst" - men inte ser jag dem i många studios för det.

lucasfilms.jpg

Så här, va!

Inos högtalare är bra. Att de är ovanliga i studios är inget tecken på att de inte är det - i så fall är B&W:s Nautilusserie också dålig ( 😲 ).

Nu ska jag sova, hej!

Så Nurfen du har alltså lyssnat på samtliga prissyskon till pip både aktiva och passiva? Imponerande eftersom det med hifimonitorer finns ca 5000 högtalarmodeller i samma prisklass...

Att B&W Nautilus inte används i fler studios beror kanske på att ett Nautilus 5.1 system kostar från ca: 500.000 kronor...

Att Ino inte står i fler studios trots att de enligt fanboysen både är oootroligt billiga och ännu mer oootroligt fantaaastiskt bäst på och till allt är ju iaf lite underligt. Tänk att så många proffs inte vet vad de egentligen borde använda..

Att bygga ihop ett par Ino pip i byggsatsform är nog för de flesta studiotekniker inget oöverstigligt hinder.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj.. nu vart det visst eld i brasan. :rolleyes:

Tyvärr så blir man ju inte klokare av dessa diskussioner, då de oftast inte leder till nåt entydligt svar. Tro mig, jag har redan följt ett bra antal såna när det gäller just Ino:s högtalarserie..

Men som opartisk medlem i publiken så måste jag ändå påstå att motsägarna (de få som finns) oftast gärna sprider faktafel, lögner och påståenden som inte stämmer.

Undra varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten - du behöver inte citera mig hela tiden - det är bara du och jag som fånar oss här och du tar bara utrymme med ditt eviga citerande.

Även om mina inlägg, till motsats från dina, är underbart adekvata och kan läsas mången gång så blir det tjatigt t.o.m. för mig.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Sluta tjafsa nu, o visa mätdata.

Påståenden hit o dit är ju helt ointressant. Visa siffrorna.

Show me the money!

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Så Nurfen du har alltså lyssnat på samtliga prissyskon till pip både aktiva och passiva? Imponerande eftersom det med hifimonitorer finns ca 5000 högtalarmodeller i samma prisklass...

Att B&W Nautilus inte används i fler studios beror kanske på att ett Nautilus 5.1 system kostar från ca: 500.000 kronor...

Att Ino inte står i fler studios trots att de enligt fanboysen både är oootroligt billiga och ännu mer oootroligt fantaaastiskt bäst på och till allt är ju iaf lite underligt. Tänk att så många proffs inte vet vad de egentligen borde använda..

Att bygga ihop ett par Ino pip i byggsatsform är nog för de flesta studiotekniker inget oöverstigligt hinder.

🙁

Självklart har inte butikerna jag varit i 5000 olika högtalarmodeller inkopplade. Däremot har de totalt sett runt 30 olika modeller uppställda inom den prisklassen bland Stockholmsbutikerna jag besökt, och dessa har jag lyssnat på.

Så du påstår att 500 000 är mycket för en professionell studio att lägga på ljudåtergivning? En stereouppsättning av 800-modellen kostar runt 200 000 - inte speciellt mycket pengar med tanke på hur mycket en proffsstudio faktiskt kostar att bygga.

Det du inte verkar förstå är att det inte finns någon som säger att piP är bäst av allt. Däremot är den, enligt mej och många med mej, oslagbar i sin prisklass. Inte så svårt att förstå, faktiskt. Proffsen vet nog vad de egentligen borde använda, och just därför kör de inte med piP - eftersom de slängt ner betydligt större summor på högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Oj.. nu vart det visst eld i brasan. :rolleyes:

Tyvärr så blir man ju inte klokare av dessa diskussioner, då de oftast inte leder till nåt entydligt svar. Tro mig, jag har redan följt ett bra antal såna när det gäller just Ino:s högtalarserie..

Men som opartisk medlem i publiken så måste jag ändå påstå att motsägarna (de få som finns) oftast gärna sprider faktafel, lögner och påståenden som inte stämmer.

Undra varför?

Vilka faktafel lögner och påståenden som inte stämmer har spritts om piparna? Snarare så är väl kritiken mer närmare sanningen än hallelujah ropen från fanboysen.

Sen blir jag lite misstänksam när någon påstår sig vara opartisk medlem i publiken(?).....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåja.. för att rätta till sanningen kanske du då har möjlighet att räta ut nedanstående punkter?

* Att de är svårplacerade

* Att man behöver ha förstärkare som kostar ungefär lika mycket som högtalarna för att fungera riktigt bra

* Att piP:arna "bottnar betydligt lättare" än mindre aktiva högtalare

Sen att IÖ själv redan har varit tvungen att räta ut saker och ting i en annan tråd, kanske oxå är värt att nämna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta har jag citerad från en annan tråd här på Studioforum, där Glaskatten återigen ljugit om Ino och Ingvar Öhman.

Jag ska även ta kontakt med Admin om lögnerna som katten sprider eftersom det inte längre handlar om smak eller åsikter utan om rent förtal.

Hej alla!

Mitt namn är Ingvar Öhman och jag driver företaget Ino Audio som tillverkat högtalare sedan 1978, ursprungligen endast monitorer för hörselstudier, men senare även för studio-, hemmabio- och hemmahifi-bruk. Jag har inte för avsikt att bidra i denna tråd med några agrument hit eller dit, men jag vill med emfas klargöra att en person som gjort inlägg under pseudonymen Glaskatten ljuger.

Jag har bara snabbt ögnat igenom tråden och hittat minst tre fullständigt uppdiktade påstående, allihopa från Glaskatten.

QUOTE 

Ino själva rekommenderar ju att de ska användas med deras subwoofers och då hamnar man betydligt högre i prisklass.

Detta är lögn. Ino piP (studioversionerna heter pr10 och pr10k) är primärt avsedd att användas utan subwoofer.

Den togs utsprungliga fram på önskemål av den världsberömde inspelningsteknikern Bertil Alving, som ville ha en liten lätt flyttbar djupbaskapabel monitor för mobilt bruk. De har dock även kommit att användas i många småstudior mera fast installerade, där exaktheten i återgivningen är mycket vilktig, men där extrema ljudtryck inte behövs.

Behöver man kunna spela mycket starkt är ingen minimonitor lämplig. De som kan spela starkare än piP är i regel väsentligt mindre djupbaskapabla.

Förvisso kan man komplettera piP med ett par basmoduler av typ profundus P (eller möjligen profundus X), men det är MYCKET ovanligt att så sker. Per 1000 par tillverkade piP har ungefär 15 par profundus P levererats. Den modell på Ino Audios modellprogram som brukar användas med basmoduler är nästa system uppåt i storlek - det mindre (än piP/pr10) djupbaskapabla systemet pr18. De är dimensionerade så att de, utan komplettering med basmoduler, faller av i basen ungefär som ett medelsnitt av hyggligt goda högtalare som folk använder hemma (de faller alltså av högre upp i frekvens än piP gör).

Många studior väljer att komplettera pr18 med vanligtvis ett par profundus X, således att man med en knapptryckning (eller rättare sagt vippning) på det elektroniska delningsfiltret cr80s kan välja mellan "real life-extention" (för att få höra hur det kommer att låta i snitt hos folk) och äkta fullregisterprestande (>20 - 20 000 Hz).

QUOTE 

intressant är att Ino inte vill att deras högtalare testas av oberoende tidningar, undrar varför?

Lögn och förtal. För något knappt år sedan publicerades en artikel om Ino Audio i MM.

Jag har till sags dato ALDRIG sagt nej till någon oberoende tidskrift som anmält intresse av att testa någon av Ino Audios högtalare. Glaskatten påståenden är en ren lögn.

Just nu är det för övrigt inte ens en aktuell fråga eftersom Ino Audio har beställningsstopp minst fram till mars nästa år på huvuddelen av modellprogrammet. Det är inte ens säkert att Ino Audio kommer att finnas efter nästa år.

QUOTE 

på grund av Inos ganska besynnerliga krav att själv få vara med vid testet.........

??? 

Glaskattens uttalande är ju rent absurt! En person som Glaskatten (som gärna får ge sig till känna, att sprida lögner under pseudonym är verkligen ynkligt) bör i framtiden kontrollera sina källor bättre. Vill du Glaskatt veta något om min inställning i olika frågor är du välkommen att ringa mig på 070 - 523 32 32 och fråga, under förutsättning att du inte tänker vara anonym vill säga.

Tills dess skulle jag mycket uppskatta om du ville avstå ifrån att ljuga ihop flera lögner om saker du inte vet någonting om.

Vill dock avsluta med att vidimera att Glaskatten har rätt på en punkt - piP är inte avsedda för spelning på nivåer över sisådär 100 dB på lyssningsplats. I stora delar av frekvensregistret kan de spela avsevärt högre än så, men har man till dagligdags sådana behov, bör man investera i ett väsentligt ljudtryckskapabare system än piP.

Men - vill man bevara vettig monitorprestanda (monitor=visa/övervaka) så är näppeligen ett system med sämre utsträcknig i basregisteret (för att kunna uppnå högre ljudtryckskapacitet) en vettig lösning.

Den som vill kunna spela (monitorlyssna) både bredbandigt och högt får nog acceptera att system som tilgodoser sådana önskemål ofta blir lite dyrare än sådana som bara gör det ena av de två.

I övrigt kan jag tycka att uttalandet:

QUOTE 

...olika personer har olika behov och smak vad gäller monitorer...

påminner en smula om idén att olika personer skulle ha behov av ljudtrycksmätare som visar olika ljudtryck... Är verkligen monitorlyssning en fråga om tycke och smak? 

Olika behov av ljudtryck finns självklart, men vad betyder "olika smak vad gäller monitorer"? Det låter som ett uttalande från någon som menar att monitorernas syfte är att "låta subjektivt bra". Min uppfattning är nog att vackert färgande högtalare använda istället för monitorer är ett bra sätt att se till så att just det vackra sound som högtalaren lägger till programmaterialet INTE kommer att hamna på inspelningen. 

Vh, Ing. Öhman

- - - - -

PS. Jag avser inte deltaga varken här på studio forum i allmänhet på återkommande basis, eller i synnerhet i denna tråd med något mera. Jag ville bara klargöra att vissa påståenden som finns i denna tråd är lögner, nämligen de från från det genomskinliga kattskrället. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...