Jump to content
Annons

mastrings reverb


lodger

Recommended Posts

har ni några tips när det gäller att lägga reverb på hela mixen,

blir lite förvirrad av alla begrepp,wet,dry,size,time,predelay,decay,diffusion.

Jag förstår att man måste lyssna själv men skulle önska att det fanns rimliga värden man kunde utgå ifrån när man mastrar,dom presets jag har hört dånar med reverb som dom går inte att använda.

För jag antar att om man kan använda reverb rätt så kan man lyfta en mix ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du kommit så långt att du inte kan göra om mixen skulle jag prova ett ambient program typ "Ambiens" eller liknande..ett mycket litet rum.. eller egentligen bara en färgning. ett ambiensprogram ska ju simulera ett överhäng av mikrofoner... jag fick ett par av mina äldre låtar "mastrade" av en kille som tyckte att ett reverb skulle hjälpa karaktären..det resulterade i att man retade sig på den bomullsliknade flytande sörjan som basen genererade ( runt 40 - 50 hz )

Om du tar ett reverb på hela mixen som är allt annat än Ambiens: bered dig på lite pill med predelay och filtrering av bas och topp i reverbprogrammet för att få det att låta som om musiken och reverbet hänger ihop.

Använder du reverb i mixstadiet och då på enskilda instrument har du ju ungefär 200% större chans att få till ett riktigt kanonljud istället för att vänta tills den helt snustorra mixen är klar.. 🙂

Prova att använda en reverb-plugg med mindre inställningar och experimentera med den.. Ju fler möjligheter, desto fler fallgropar om du inte vet vad dom olika delarna gör.. dessutom kanske man ska undvika att applicera samma inställningar på alla typer av ljud.. vissa ljud kräver kanske att reverbet slår in direkt medan andra kanske behöver ett långt pre-delay t.e.x för att fungera i mixen..

men ta ett steg i taget o lattja runt..så brukar jag göra när jag är osäker på vad låten och instrumenten behöver, sen sparar jag flera versioner och låter det ligga någon dag innan jag lyssnar igen...

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att bussa alla kanaler till en aux-utgång där du lagt ett väldigt subtilt "ambience" reverb efter EQn. EQa sedan bort basen upp till ca 150 hz (testa dig fram) på den kanalen, så slipper du all basgröt, plus att du har full kontroll över volymen på den reverbade signal du vill blanda in i huvudmixen.

EDIT: Vilket demoniqus nästan redan skrivit ja 😉 Märkligt.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Vilket demoniqus nästan redan skrivit ja 😄 Märkligt.

Man behöver alltid någon som vinklar det man skriver för att alla ska få en chans att fatta.. 😉

man skriver som man tänker istället för att tänka som man skriver...

Tack dbd för ett förtydligande...

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

tack Demoniqus för det utförliga svaret.

vad använder du själv för reverb?

Oj..det varierar.. jag kör med tre huvudtyper av reverb för det mesta ( två TC electronics och en Lexicon MPX 1 ) hårdvara + en del andra mjukvarupluggar..alltsomallt kan jag ha en 5 - 6 olika typer av reverb som jag kombinerar på olika sätt, lite beroende på låt och vilket humör man är på.

Ett Donationware-reverb som jag tycker låter skitbra ..suger lite väl mycket datorkapacitet för att vara allround, är Ambience.

http://www2.kvr-vst.com/get/707.html

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

cellular (oregistrerad)

personligen har jag aldrig någonsin sett någon som vet vad de sysslar med rekommendera att använda reverb över hela mixen, men jag antar att man kan om man absolut vill. själv skulle jag aldrig komma på tanken.

Link to comment
Dela på andra sajter

det där med AUX blir jag aldrig riktigt klok på,men jag förstår att det är en väldigt bra lösning.

har testat att köra mixen genom Izotopes mastering reverb och det blir inte så tokigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

AUX send/return kan du se som en extra volymregel/ratt och den skickar, beroende på hur reglaget står olika mycket signal till effektenheten.

Signalen ligger därmed parallellt med direktsignalen

I vissa reverb ligger wet/dry-förhållandet på c:a 50% wet och 50% dry som default från fabriken..och det används när du kör hela signalen genom reverbet ..alltså ungefär som med en kompressor.. om du istället då kör signalen från mixerns AUX send/return, måste du ställa om det förhållandet till att bli 100%wet och 0% dry, annars kan du få en massa fasfel och annat som inte blir så lyckat

Hoppas det klarnade lite?

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

tack så mycket,jag ska spara ditt inlägg och ha det som instruktion när jag "AUX övar mej" framöver.

jag lyssnade på dina två låtar den om Reidar och den andra mer seriösa,jäkligt bra ljud.önskar jag kunde få det trycket,det jag gör blir så LO_FI 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

önskar jag kunde få det trycket,det jag gör blir så LO_FI 😆

tanx.. det är inget speciellt hemligt med dom mixarna..."reidar" är vanliga standardljud och samplingar och dom är inte EQ'ade eller nåt...

Reach out är faktiskt bara standardpatcher ifrån Yamaha Motif..+ ett basljud och syntljud från JV1080..

resten är bara mixningen.

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte jag kunde gå igenom parametrarna du nämnde med någorlunda utförliga beskrivningar.

Dry/Wet kontrollerar mixen mellan den "torra" signalen, utan effekter, och den "våta" med effekter. Ett lågt värde på denna ratt ger förhållande rent ljud, som ligger "nära" lyssnaren i mixen, och vice versa. Vissa effekter har separata reglar för dry- och wetvolym. Principen är dock densammma.

Size är helt enkelt en kontroll för storleken på "rummet"; ju högre värde desto större rum.

Time styr reverbets utklingningstid, alltså hur lång tid det tar från det att reverbet "börjar" (vanligtvis så snart ett ljud skickas till reverbet) tills det att det är helt tyst. Även om resultatet är snarlikt det för Size finns det vissa skillnader. Exempelvis genererar många reverb vid fullt värde på Time oändliga reverb som aldrig klingar ut, detta oavsett värdet för Size. I övrigt gäller att ett lågt värde ger ett kort reverb och vice versa.

Predelay styr tiden det tar innan reverbet börjar, och simulerar alltså tiden det tar innan ett ljud träffar en yta och reflekteras tillbaka som rumsklang. Låga värden ger korta tider, höga värden ger långa.

Decay är i princip identisk med Time.

Diffusion är jag inte riktigt helt säker på de bakomliggande funktionerna. Effekten kan däremot beskrivas som att reverbet mjukas upp lite. Höga värden ger mjukare ljud och tvärt om.

Det finns en hel massa kombinationer av parameterkombinationer, men det finns några till som är vanliga.

Damp dämpar helt enkelt de höga frekvenserna i rumsklangen. Detta fungerar i princip som ett lågpassfilter, men påverkar bara själva reverbet - den ursprungliga signalen lämnas oberörd. Till skillnad från frekvensratten på ett filter innebär dock låga värden mindre dämpning och höga värden mer.

Jag skulle också vilja avråda från att köra ett reverb på hela mastern. Om du ändå vill göra detta rekommenderar jag förhållandevis låga värden för alla parametrar. Har ditt reverb ingen parameter för att dämpa låga frekvenser rekommenderar jag att du EQ:ar eller filtrerar bort dessa för att undvika smet i basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Diffusion är jag inte riktigt helt säker på de bakomliggande funktionerna. Effekten kan däremot beskrivas som att reverbet mjukas upp lite. Höga värden ger mjukare ljud och tvärt om.

...

Diffusion 'smutsar' till reverbet... blir lite brusigare osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...