Jump to content
Annons

dubba?


EkenMusiX

Recommended Posts

Tjena.. jag undrar om man MÅSTE dubba distgitarrer ( bakgrundsguror) ..

kan man inte bara spela in ett gitarrspår, kopiera det till ett annat spår, och lägga det ena spåret några millisekunder före det ena.. det bör väl ge stereoeffekt, och fungera rätt bra? 😮

( rätt jobbigt att dubba en jättesnabb bakgrunds distgitarr.. 😉

nån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visst kan du göra så, men det kommer ikke att bli lika fett som att dubba gitaren på riktigt. Och du kommer säkert fä en massa fasfel. '

Om du ska dubba på det sättet du beskriver så rekomenderar jag att du kör med ett Moddelay, så att inte git-dubben ligger 10ms före hela tiden, utan att det varierar. Prova även att leka väldigt försiktigt med pitch om det går attt modulera det med den moddelay plug du använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet att det kan vara jobbigt, men jag föreslår att du, istället för att tvivla på dubbandet, sätter dig ner och övar ordentligt på låten. 😉

Det är ju bara jobbigt att dubba om man inte kan spela låten/partiet så bra. Det är ju KUL att spela!!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som alla andra säger, det blir bättre resultat med dubbning, ser till att feta till ljudet ordentligt. Som kuriosa kände jag några killar i ett metalband som överdrev allting... så de dubbade sina kompgitarrer 12 gånger på sin demo. Ja, 12 gånger för båda gitarrerna! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju just det en dubb är!

Att spela in samma slinga unisont.

Oavsett instrument.. även trummor!!!

Jupp! ABBA dubbade trummor på sina plattor bland annat.

Tänk så här för det finns fördelar och nackdelar....

Om du vill få fram ett hårt och aggresivt ljud så kan det vara bättre att inte dubba för att bibehålla så mycket attack som möjligt går att få.

Vill du ha ett mustigare och mer satt ljud som en synthpad så är det bara att börja dubba!

Om du bara söker ett större ljud än vad en ensam gitarr ger dig så kan du börja leta efter bra reverb som kan skapa ambience åt din gitarr. Med det kan du få en otrolig bredd och närhet på ditt ljud. Eller ja, i alla fall en känsla av det.

En dubb ska nog snarare ses som ett eget sound mer än något annat.

Mvh.

/Crunchman'

Ps. Det är inget ovanligt med 12 dubbar för gitarrer i metal sammanhang!!

Har själv varit med om försök där mer än 50 spår har spelats unisont.

Mest för att se vad som hände!!! Där kan man tala om fullt register!!! Ha ha ha!

Ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle definitivt dubba... tycker det låter mycket bättre...

och sen om du skulle råka spela fel nånstans är det bara att lyssna på det, låter det skit spelar du om det och låter det bra kallar du det helt enkelt för en medveten utsmyckning av melodi.. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Som alla andra säger, det blir bättre resultat med dubbning, ser till att feta till ljudet ordentligt. Som kuriosa kände jag några killar i ett metalband som överdrev allting... så de dubbade sina kompgitarrer 12 gånger på sin demo. Ja, 12 gånger för båda gitarrerna! 😆

hahaha 😲 .. tack för tipsen allihopa 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet att det kan vara jobbigt, men jag föreslår att du, istället för att tvivla på dubbandet, sätter dig ner och övar ordentligt på låten. 😎

Det är ju bara jobbigt att dubba om man inte kan spela låten/partiet så bra. Det är ju KUL att spela!!! 🙂

mm.. det är väl kanske det rätta ändå 😄😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaffan! 😄😕🙂 Klagar du på att det är tråkigt att dubba 2 gitarrer, jag peronligen tycker inte att det borde kallas dubba om man ska spela in 2 gitarrer, det är lixom självklart, dubba borde vara 4 gitarrer och uppåt. Det är ju oftast 2 gitarrister i ett band och då spelar ju alla sitt instrument en gång.

Rammstein t. ex fram tills Mutter dubbade med 24 gitarrer (tror att de bara kör 2 eller 4 gitarrer på den senaste skivan). Om du kör rock, spela 2 gitarrer, om du vill ha ett mer tyngre metal ljud så kör minst 4. 🙂

Det där med att kopiera samma ljud låter lite annorlunda, Black Album är ett bra exempel på det, fast då har de spelat in tre gitarrer och kopierat alla tre, pitch shiftat och delayat, och den plattan har ju rätt grymma gitarrer. 😠 Fast det är nästan mer jobb att kopiera och få det att låta rätt, än att spela om gitarren en gång.

Redigerat av Frank Zappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Dubba det du vill dubba... ibland behövs det inte alltid.

Man kan få coola effekter om man testar att kopiera spåret till en ny kanal, panna fullt... Jobba sen med olika långt delay på den ena kanalen... allt från 10-150ms... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubba det du vill dubba... ibland behövs det inte alltid.

Man kan få coola effekter om man testar att kopiera spåret till en ny kanal, panna fullt... Jobba sen med olika långt delay på den ena kanalen... allt från 10-150ms... 😕

precis det som var tanken om man inte skulle dubba :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste i all dubb-iver slå ett slag för att INTE hålla på att dubba allting. Tydligheten och den där "direkta" känslan försvinner direkt i mina öron. Givetvis är det növändigt att dubba i vissa fall, men gör det för guds skull inte till en rutin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som alla andra säger, det blir bättre resultat med dubbning, ser till att feta till ljudet ordentligt. Som kuriosa kände jag några killar i ett metalband som överdrev allting... så de dubbade sina kompgitarrer 12 gånger på sin demo. Ja, 12 gånger för båda gitarrerna! 😕

Det bandet råkar inte vara metallica dåra ...på deras black album skiva så genom snittligen så är det 64 gitarrer på varje låt

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbning för mig är när mixen börjar ta form man hör hur mycket fetare ljudet kan bli. Och det är en cool effect att gurerna inte liggare exact samtidigt ..jag vet på en gammal megadeth platta som jg har dubblar dom vissa solon. Och dom kunde ju varit lite tajtare på dom.Så en del av den otajt heten försvinner när man panorerar. + att det är lite retro att göra det på sången

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bandet råkar inte vara metallica dåra ...på deras black album skiva så genom snittligen så är det 64 gitarrer på varje låt

Nope, 3 kompgitarrer. Sen har de pitch shiftat och delayat, på vissa låtar t.ex sad but true, i refrängen, den där sologrejen som nästan inte hörs, har de typ 6 gitarrer, men kompgitarrerna är 3.

Link to comment
Dela på andra sajter

dubba eller inte dubba=ditt val--finns liksom inga regler för hur man ska göra,vill du att det skall låta som dom och dom som redan har använt metoden-då gör du det,vill du ha ett rent och direkt ljud med en annan närhet-då skiter du i dubb,vare sig det gäller sång eller gitarr--helt klart är det ett bra sätt att feta till mattor av ljud osv,vilken dubbmetod du väljer är en smaksak=allt funkar om man gör det bra och smakfullt!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Van halen ja---oj oj oj vad bra den var/är-vilken resa när första plattan kom-vilket sound och vilket liiiir*

finns ju mängder med retro från både 60/70-tal som låter hur bra som helst om inte bättre med världens dynamik och kräm osv som absolut INTE är dubbat*

beror på vilket sound man är ute efter återigen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...