Jump to content
Annons

HJÄLP! Vill byta insp.program Nu!


AXL THE ROCKER

Recommended Posts

Jag vill byta inspelningsprogram. Men jag har ingen stenkoll på vad som är bra, så lite hjälp skulle jag vilja be om. 😛

Jag spelar endast in rockmusik. Det jag har behovet av att spela in är:

Trummaskin (Acoustica beatcraft)

Gitarrer och bas

Det blir på som mest 10 kanaler.

Min dator har 384 Ram, och processorn är en AMD Athlon 3200 1.79GHz

Djudkortet ska vi inte snacka om, jag tänkte köpa nytt.

Jag kör PC.

Jag vill ha ett program som är så enkelt som möjligt att förstå.

Jag tycker det är grymt tråkigt att sitta och läsa manualer. 😕

Det ska funka att ha VST pluggar, jag kör nu Mixcraft och det funkar inte så jättebra med VST. Det blir massa latency bara.

Dessutom så hänger sig programmet hela tiden. Det är ju kul när man precis satt ett skitbra solo!

Jag skulle alltså vara tacksam om jag fick lite förslag på bra enkla program och på ett djudkort 24:bitars kanske? till ett bra pris. Hellst runt 1000 lappen eller billigare.

/Axl

Redigerat av AXL THE ROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mina vänner har precis gått över till Tracktion o snackar bara om hur bra o enkelt de e. Känner mig utanför. Måste nog gå över jag med. Prova deras demo. Programmets ide är att det ska va mycket enklare o intuitivare att jobba med än drakarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina vänner har precis gått över till Tracktion o snackar bara om hur bra o enkelt de e. Känner mig utanför. Måste nog gå över jag med. Prova deras demo. Programmets ide är att det ska va mycket enklare o intuitivare att jobba med än drakarna.

Kan inte annat än att hålla med. Jag köpte Tracktion 2 för ca. 3 veckor sedan och det är utan tvekan mitt "favvo"-program när det gäller sequencers. 😕

Snabbjobbat och lätt att förstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med tidigare tipsare, kolla in Tracktion.

Och vad gäller ljudkort så låter det som att du bara har behov av att spela in max ett par kanaler åt gången. Titta förslagsvis på ESI Julia (internt) eller M-Audio Firewire Solo (externt).

Om du inte redan har våra ljudkortstester, kan du köpa två jämförande tester från 2005 med totalt 28 ljudkort i vårt Artikelarkiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper ett nytt ljudkort så får du väl i många fall ett bundlat inspelningsprogram. Ett nytt ljudkort löser dina latencyproblem oxå...förhoppningsvis. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Många ljudkort kommer nuförtiden med Cubase LE, kolla in det.

Ovanstående tips är absolut värt att kolla upp. Som gammal "rocker" kan jag rekommendera Cubase. Det påminner mig på något sätt om analoga studios fast i digitalt format... lätt att komma in i etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått för mig att det är Cubase eller Logic som gäller när man ska prodda metal på datorn?

Det är nog som du säger, att det bara är nått du fått för dig.

Inte musikgenren som styr vilket program du skall använda.

Men kanske kan det bli svårt att prodda metal i reason iofs, men om väljer bandare, logic, cubase, protools eller nått annat program som klarar audio lär det ju kvitta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellst runt 1000 lappen eller billigare.

Hej!

Ett E-MU 404 och få Cubase LE/Sonar LE/Live Lite på köpet. 😄

MVH-Linus... 😆

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tracktion 2 är super för liveinspelningar och RocknRoll. Men sälvklart så bör du ha ett passande ljudkort (med lämpligt antal ingångar samtidigt) med passande drivrutiner...

Själv använder jag Cubase Se i Studion samt Traktion 2 ute på livegigg.

Är du händig på datorer och operativsystem så finns även

Rosegarden om du vill köra helt gratis.. Linux å så... funkar finfint numera med de flesta ljudkort

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad gäller ljudkort så låter det som att du bara har behov av att spela in max ett par kanaler åt gången. Titta förslagsvis på ESI Julia (internt) eller M-Audio Firewire Solo (externt).

Hej!

Om du vill ha ett externt kort så rekomenderar jag inte FireWire Solo eftersom det bara fixar ett instrument och en mic samtidigt ändå. Äger du ett mixerbord? I sådana fall tycker jag att du bör ta en titt på FCA202. Ligger på under 1000:- och har FireWire. Går även att använda om du har någon förstärkarsimulator ( eller om du har lust att linea direkt från en vanlig förstärkare ).

Uppgradera sedan Live Lite versionen du får med till Live 5, för 2000:- så har du en komplett set-up.

Lycka till.

MVH-Pluffo... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jobbat med cubasis och cubase, det är det enda jag kan. Jag nyttjar långt

ifrån alla funktioner och lär mig lite, lite varje vecka.

Jag har funderat på att närma mig Ableton LIVE då många säger att det ska vara bra..

Egentligen måste jag inte byta inspelningsprogram. Men när vissa säger att det är

roligare och kreativare med LIVE än med cubase så börjar man att fundera.

Det är inte helt ångestfritt att börja om. Tvärsom. Frågan är om det är värt????

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått för mig att det är Cubase eller Logic som gäller när man ska prodda metal på datorn?

Det är nog som du säger, att det bara är nått du fått för dig.

Inte musikgenren som styr vilket program du skall använda.

Men kanske kan det bli svårt att prodda metal i reason iofs, men om väljer bandare, logic, cubase, protools eller nått annat program som klarar audio lär det ju kvitta.

Självklart ska ju inte grenren avgöra vilket programval du ska göra, men jag tror som du att det tex inte är så lätt att göra det i reason som du sa men också fl studio kan jag tänka mig vara lite svårt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...