Jump to content
Annons

My Heart Missed a Heartbeat


Kornsan

Recommended Posts

LÅTNAMN:

ARTIST/GRUPP:

GENRE:

LÅTLÄNGD:

KOMPOSITÖR:

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:

FORMAT: (ex. mp3/ogg vorbis/aac osv)

STORLEK: (ex. 5.3 megabyte)

STATUS: Skiss/Färdig demo (OBS! Färdig demo kan även komma att recenseras i papperstidningen)

(

LÅTLÄNK:)

Detta är den första låt jag gjort på PC och det jag kan om effekter o dyl är väl delay och reverb typ. Har problem med att inspelningen "släpar efter" emellanåt och letar efter tips för att få stopp på detta.

Jag spelar allting själv och är väl inget snille på varken gura, bas trummor eller sång men med lite fantasi kan man nog tänka sig hur ett färdigt resultat borde låta.

Vet inte riktig vilken genre den hamnar under, men det närmaste jag kommer på är typ Creedens. Vad kallar man det... Rockpop?

Mixningstips, omdömen eller annat konstruktivt mottages mycket tacksamt.

Kornsan

Redigerat av Kornsan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det här var faktiskt rätt fräckt. Påminner om något som jag inte kommer på...

Pano-gururna dominerar sången lite väl kanske... och vid 01:05 (etc) låter det som gittarren är klippt MIDI-mässigt på sista tonen... men det är kanske bara jag som förväntar mig annan tonföljd i huvvet, och det är din konstnärliga frihet att göra sådär. 😕

Hade jag kunnat sätta betyg hade du fått ett bra sådant. 😄 Fast sången skulle kunna förbättras ljudbildsmässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

De som jag visat låten för här hemma har direkt sagt Sweet Home... men lyssnar man på de båda så är de faktiskt helt olika. Det är nog gitarrplocket som gör att man tänker på den.

Lyssnade på låten nu på tråden och den har blivit klippt på ngt vis någon minut in i låten, vet inte vad som kan ha hänt när jag lade upp den. Efter halva låten ungefär blir det ruggigt osynkat och det spelade ingen roll hur många gånger jag spelade in det så släpar den på samma ställe!

Sedan att man sjunger surt på sina ställen får jag väl skylla på arvet... 😕

Tyvärr heter man ju inte Mercury eller något sådant i efternamn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nåt med takten som inte stämmer.

Trummorna går i 4/4 men det gör inte gitarrerna riktigt.

Om jag i inledningen räknar i dubbel takt så bör jag hamna på 8 innan gitarrerna tar en ny vända men jag hinner bara till ca 7,5.

Sången gillar jag o låten är bra men lägg om gitarrerna. Kanske skulle funka med ett helt annat gitarrkomp, så prova att tänka om.

My heart missed a heartbeat, låter lite kaka på kaka. My heart missed a beat skulle jag säga.

Ta inte illa upp om det låter för negativt, för jag gillar som sagt låten 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Diggar melodin och sång ljudet... hur har du gjort där... dubblat hör jag... men har du någon effekt eller så... grymt svängit

Använde an gammal mic som jag köpt på Ica för 180:- och som man nästan måste svälja för att det skall höras ngt, men den ger nästan en effekt på rösten i sig själv. Har sjungt versen 2ggr, gillar inte riktigt soundet jag fått när jag dubblar.

Enda effekten jag lagt på sången är egentligen ett svagt reverb och en delay i sista refrängen på duo-stämman.

Martinm Jag har lyssnat på låten ett antal ggr nu och räknat, men jag är inte riktigt med på vad du menar. Jag räknar bastrumman=1, virveln=2 bas=3 osv och det blir 16 hela takter när riffet "gått runt" ett varv.

Tycker dock för egen del att gitarrspelet gör väldigt mycket för låten, men det kan nog kanske bli lite för mycket av det i längden. Skall prova att skifta lite mer.

Tack för bra tips!!

Link to comment
Dela på andra sajter

ja du den här var bra, en sån låt man kan tänka köpa på singel för en 20 spän. jag skulle vilja se bättre trumm komp (jag villl gärna vara med på ett hörn med trummorna), men det är vel bara för att man skulle vilja vara med på den här grymma låten. ifall du vill ge mig en adition så kan du göra en version där du mutar trumorna och skickar den till mig så ska jag försöka göra den så ball jag kan. grymt bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nåt med takten som inte stämmer.

Trummorna går i 4/4 men det gör inte gitarrerna riktigt.

Om jag i inledningen räknar i dubbel takt så bör jag hamna på 8 innan gitarrerna tar en ny vända men jag hinner bara till ca 7,5.

skit i det nu, låten är ju bland det bästa vi hört här 😳

Edit: sry för att jag spämadde igen men låten är så F till N bra!!!!!! 🙂

Redigerat av beat mastern
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar låten, kul när man vågar sno från "tidlösa hits"...

-Släng in ett sprucket hammond/rhodes sound så blir det finfint....O slutet efter 3.23 suger....försök hålla tillbaka alla sångpålägg på verserna, lägg krutet på refrängen istället.

kanske en mer livlig basgång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska skön låt & ja... Sweet Home-stuket ligger lite i de inledande knäppen på guran, tycker jag. Skulle bli ännu bättre om man bara arra'de om gitarrerna lite grand. Sången är helt ok, man behöver inte vara skolad för att det skall vara bra. Personlighet går alltid före teknik för mig. Lite mer attityd på trummorna skulle vara trevligt också (men jag lägger själv alltid enklast möjliga trummor ) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Martinm Jag har lyssnat på låten ett antal ggr nu och räknat, men jag är inte riktigt med på vad du menar. Jag räknar bastrumman=1, virveln=2 bas=3 osv och det blir 16 hela takter när riffet "gått runt" ett varv.

Tycker dock för egen del att gitarrspelet gör väldigt mycket för låten, men det kan nog kanske bli lite för mycket av det i längden. Skall prova att skifta lite mer.

Det räcker att lyssna på första takten. Du påbörjar spelet i andra takten innan första takten är slut. Man hinner alltså inte räkna till 8 innan du börjar spela andra takten.

Eller för att uttrycka det enklare: Det är otajt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du sjunger helt OK, våga bara sätta lite mer tryck på sången så kommer det låta riktigt bra.

För mig är det för mycket Sweet Home Alabama i låten. Inte bara för riffet utan främst för refrängen, du har nästan identisk melodi där men iom att texten är annorlunda blir det rytmiskt lite skillnad. Alldeles för nära för min smak i alla fall.

Annars tycker jag versen är riktigt bra och sticket är brilliant Byrdsigt. 😳

Riffet låter lite taffligt spelat ibörjan men när låten kommer igång märker man inte det längre. Snyggt arrade sång- och gitarr-stämmor.

En hel del the Byrds känsla i låten vilket är toppbetyg när det kommer från mig 🙂

(utom refrängen som är mer Lynyrd Skynyrd 😳 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker gitarrljudet påminner lite om "Shadows". 🙂 Glad skön låt även om jag tycker att dynamiken inte är den bästa. Som det är nu så maler allt på ganska friskt hela tiden. Skulle önska mer tryck när refrängen kommer. Ett stort plus för tonartshöjningen 😆 men varför går ni över till bara en gitarr där för att sen återkomma med 2 st. 😆

Sången är helt ok med fina stämmor men den ligger lite långt bak i mixen. Trummorna låter mkt klent. Testa att lägga på lite kompressorer och eq:a lite för mer tryck.

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

påminner lite om "save tonight" med eagle-eye cherry, arret är väl lite åt sweet home... men det är ju inte fel att låna och inspireras av andra. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

hänger inte låtens skapare här längre??? 😉

Jodå, nu är jag tillbaks igen. 😉

Fastnade framför datorn halva natten igår med en ny idé (som som vanligt dyker upp i samma stund man funderar på att lägga huvet på kudden) och känner mig gott sliten idag. I säng vid ett, upp vid sex och jobba till 7 (19 alltså). Härligt.

Tack alla för många bra tips och synpunkter!! Skall sätta mig ikväll och slita med låten igen. Var ganska less på den ett tag men efter att ha fått lite att tänka på och många positiva reaktioner från er kom inspirationen som ett brev på posten!

En VÄLDIGT bra kommentar djonas. Har faktiskt inte tänkt på det du säger om att allt bara mal på hela tiden. Har det så klart inna i skallen att refrängen höjer sig, så jag inte har tänkt på att det inte är någon skillnad på refräng och vers vad gäller instrumenten. Skall gå igenom detta grundligt!

Att jag valde att ta bort plocket i sista versen, var det att jag tyckte det kändes "tjatigt" med det där. För egen del tyckte jag att det blev rätt fräckt när man körde omvänt och plockade bort i refrängen istället och låta sången dominera mera, men det kanske bara är ngt jag fått för mig. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

F*N va bra!! 🙂

Det här var ju ett mästervärk. Jag tror nog detta är det bästa jag har hört här på studio-forumet.

Vilket gitarriff! Superbra! 😉

Det enda som jag kan klaga på är trummorna. De är lite för enformiga och har lite mesigt ljud på crashen.

Men än en gång superbra låt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra!

Com sagt är gitarren otajt, gör ett clicktrack som spelar 16-delar och öva/spela in riffet till det.

Bra melodi!

Joel

Tack för tipset!

Har alltid kört till 4/4 på metronomen, men det kanske blir lättare när man kör så "snabbt" plock på gitarren om man har snabbare metronom.

Jag har dock redan övat och övat och övat och det börjar kännas betydligt säkrare nu. En sista koll då med 16-delar bara, så det är väl snart dags för ett nytt inspelningsförsök. 🥰

Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Någon som har ett tips för hur man skall plocka fram sången?

Det är ju några som påpekat att sången ligget för långt bort och jag har försökt fixa till detta genom att höja volymen, men då låter den bara för högt istället.

Hur kan man göra för att få mer "närvaro" i sången?

Tacksam för tips så den nya versionen blir snäppen bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...