Jump to content
Annons

Hurt - Johnny Cash


equality

Recommended Posts

Annons

ok... personligen tycker jag NINs orginal är bättre för den låten fångar det mörka och sjukliga i texten och sätter ut det i toner. Hela den låten känns så ostämd på nåt sätt, medan Cashs version är lite mer trallig. Men den är bra det är den...

Det jag inte gillar dock är när Cash byter ut låtraden: "I wear this crown of shit" med "I wear this crown of thorns". Helt plötsligt har huvudkaraktären i låten gått från att bara vara en som mår jävligt dåligt på grund av sitt eget drogberoende och inser att det är hans eget fel och att drogerna verkligen inte gjort hans liv bättre (I wear this crown of shit), men när cash sjunger sin rad är helt plötsligt huvudkaraktären ett offer eller en martyr inte helt olik Jesus (I wear this crwon of thorns)... men

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl mer kommersiellt gångbart att sjunga thorns istället för shit antar jag.

Men angående Reznor tycker jag att han sjunger så bajsnödigt krystat, lite tillgjort, men Cash låter helt ärlig (speciellt under "you could have it all"), och tillsammans med videon och faktumet att hans fru hade dött och han själv strax efter gör låten så mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl mer kommersiellt gångbart att sjunga thorns istället för shit antar jag.

mmm... det är väl därför... och sen har vi det faktum att det passar Cashs stil att anknyta till biblen....

EDIT: Stavfel...

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

...och faktumet att hans fru hade dött och han själv strax efter gör låten så mycket bättre.

Precis de tankar som for genom mitt huvud! Samtidigt som upphovsmannen till låten troligen gjort erfarenheter man inte önskar någon medmänniska men lyckats göra stor konst av dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är bra men inte lika bra som originalet eftersom texten inte riktigt passar Cash. Däremot är videon desto bättre. 😱

Annars kan jag tipsa varmt om live-versionen där Trent sjunger duett med David Bowie. Finns på minst två olika bootlegs Children Of The Night med NIN och Stage1 Hurling Disdain med Bowie om jag minns rätt. De gör förresten Reptile och Scary Monsters ihop också. Och appropå covers så har förresten Tori Amos kört delar av Hurt live. Vill minnas att hon hade ihop det lite halvt om halvt med Trent ett tag på nittiotalet nån gång.

Och nej jag är inte en fanatisk Trent Reznor fan, jag råkar bara älska karln 😳

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl mer kommersiellt gångbart att sjunga thorns istället för shit antar jag.

Men angående Reznor tycker jag att han sjunger så bajsnödigt krystat, lite tillgjort, men Cash låter helt ärlig (speciellt under "you could have it all"), och tillsammans med videon och faktumet att hans fru hade dött och han själv strax efter gör låten så mycket bättre.

Videon tyckte jag var sådär. Lite jobbigt amerikansk övertydlig och sentimental.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Cash har gjort många bra tolkningar av andras låtar.

han har ju själv varit drogberoende så han kan säkert relatera till texten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cash is king.

En av de få artister (som jag på rak arm komma på), som blivit bättre med åren. Visst har han gjort en del bra låtar i sin tidiga karriär men en del av hans tolkningar de sista åren är bara lysande helt enkelt. En av de få artister som lyfter covers ovanför originalutförandet - bara min åsikt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Cash is king.

En av de få artister (som jag på rak arm komma på), som blivit bättre med åren. Visst har han gjort en del bra låtar i sin tidiga karriär men en del av hans tolkningar de sista åren är bara lysande helt enkelt. En av de få artister som lyfter covers ovanför originalutförandet - bara min åsikt. 😎

Cash's Hurt o Jeff Buckley's Hallelujah var sommarens soundtrack.

Två enastående covers som visar att orginalet inte alltid är bäst.

Bägge dessa slår orginalen med hästlängder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...