Jump to content
Annons

Vad gör en producent egentligen?


Hellworks

Recommended Posts

Man har ju sett dokumentärer om olika band där producenten ger olika tips under inspelningen och även fixar med ljudinställningar, vilka gitarrer som passar bäst osv.

Men exakt hur inblandad exakt är en producent?

Producenten står väl många ggr för låtskrivandet också men sägg att ett band skall in i studion och spela in en platta med färdiga låtar. Sköter producenten allt under inspelningen samt ger tips, fungerar som bollplank åt bandet?

Eller har en producent "rätt" i sitt yrke att göra lite som han vill?

Kort och gott, vad gör en musikproducent?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det varierar väldigt mycket. Vad en producent gör i helhet är att se till att en låt förvandlas från idé/demo till en färdig produkt, som ett spår på en skiva.

Låtskrivandet är egentligen ingen del av produktionsprocessen (Fast det kan debatteras idag efter hemstudioboomen då många gör låtskrivandet och producerandet på en gång).

Produktion kan delas upp i flera små steg, och en producent kan välja att sikta in sin karriär helt på ett av stegen. Det första är själva produktionsbiten, då man i princip återskapar en låt utifrån ett demo eller något med. Se det som när slaktarna gör köttet till McDonalds. Sedan går vi över till mixningen där hela låten förfinas med volymjustering, panorering, och effekter som EQ, kompression och reverb läggs till. Till slut kommer mastringen som egentligen är samma sak som mixning, fast de slutgiltiga finjusteringarna. Man kanske måste mastra låten på olika sätt beroende på vilket medium den ska användas till.

Det är inte den definitiva, nakna sanningen. Det är bara hur jag ser på saken i helhet. Det är inga gyllene regler som måste följas.

I dessa moderna tider då det blir allt vanligare med producerade artister som egentligen inte kan ett smack om musik, så får producenterna även ta rollen som musiker/låtksrivare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är producenten som får ett band att låta bra! :rolleyes:

Nä, ärligt, en producent gör en massa saker. En hel del näms redan i den här tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag själv anser vara en producents huvuduppgift är att se till att den musik som spelas in är målinriktad och har ett sammanhang(dvs låtarna på skivan passar ihop på ett eller annat sätt). Detta kan så klart lika väl göras av musikerna eller inspelningsteknikern men bra producenter växer inte på träd tyvärr. Är det något jag märkt på bra producenter jag jobbat med så är det just att dom har en mycket tydlig bild av hur det ska låta.. spelar man in ett band som bara säger 'visst det låter fint' på första tagningen av allt kan det sluta hur som helst.

Att sköta budget är också en del av producentrollen. Jag har ingen riktigt koll på hur det ser ut i musikbranschen i det fallet men på radio och tv har producenten väldigt mycket administrativa uppgifter.

Link to comment
Dela på andra sajter

En musikproducent kan väll också hålla i budgeten och se till att projektmålen uppfylls och att det inte drar ut på tiden..

/S

Han som är producent för Guns N' Roses' Chinese Democracy har ju verkligen misslyckats ifal lde ska se till att det inte drar ut på tiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

En producent skapar väl själva soundet ett band har?!

Tillsammans med en/flera ljudtekniker...

Jo, det klart! Men "lyder" inte ljudtekninkerna producenten så mycket de kan då?

Ärligt talat: Inte en aning 😛

Beror nog på hur sträng han är 😛😄

Det måste ju dock vara så att alla inblandade gör sitt till soundet. Kan nog vara svårt för en producent att få till samma sound med andra ljudtekninker!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Producent= Person som vill och tror att han bestämmer. Ljudtekniker= personen som skiter i preducenten o kör sitt race.

😛😛😛

Fast nuförtiden är ju oftast ljudtekniker och producent samma person.

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

Det varierar väldigt mycket. Vad en producent gör i helhet är att se till att en låt förvandlas från idé/demo till en färdig produkt, som ett spår på en skiva.

Låtskrivandet är egentligen ingen del av produktionsprocessen (Fast det kan debatteras idag efter hemstudioboomen då många gör låtskrivandet och producerandet på en gång).

Produktion kan delas upp i flera små steg, och en producent kan välja att sikta in sin karriär helt på ett av stegen. Det första är själva produktionsbiten, då man i princip återskapar en låt utifrån ett demo eller något med. Se det som när slaktarna gör köttet till McDonalds. Sedan går vi över till mixningen där hela låten förfinas med volymjustering, panorering, och effekter som EQ, kompression och reverb läggs till. Till slut kommer mastringen som egentligen är samma sak som mixning, fast de slutgiltiga finjusteringarna. Man kanske måste mastra låten på olika sätt beroende på vilket medium den ska användas till.

Det är inte den definitiva, nakna sanningen. Det är bara hur jag ser på saken i helhet. Det är inga gyllene regler som måste följas.

I dessa moderna tider då det blir allt vanligare med producerade artister som egentligen inte kan ett smack om musik, så får producenterna även ta rollen som musiker/låtksrivare.

Tänkte bara glida in lite snabbt och korrigera en grej. Mixning och Mastering är INTE samma sak.

Mixning = Korrigering på alla spåren - individuellt.

Mastering = Korrigering på alla spåren - tillsammans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan behövas nån som enar alla olika viljor i ett band. Det känns bättre att bli lite förbannad på nån "utifrån" än på varandra. Ibland när kraften tryter behöver man en spark i arlset. Typiska producentarbetsuppgifter.

Instämmer 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Producentens roll för ett band/artist är väl som dirigenten för en symfoniorkester - åtminstone i många fall. Jag har uppfattat det som att ett band/artist eller ett skivbolag rent av kan anlita en producent för att styra upp produktionen. Producenten har - liksom dirigenten - en vision om hur det skall bli i slutändan och jobbar för att uppnå visionen. Ett exempel är Bob Ezrins jobb på KISS-plattan Destroyer. Jämför hur KISS lät på de tre första skivorna (och även live; och då inte Alive! som är studiouppstyrd) och hur de låter på Destoyer. Eller om du har tillfälle lyssna på KISS egna demos inför Destroyer och lyssna sedan på själva plattan... i synnerhet på God of Thunder tror jag man märker Bobs inflytande ganska tydligt.

Såg även någon dokumentär om Metallica - kan ha varit inspelningen av The Black Album - där producenten sågade gitarrsolona för Kirk Hammet (heter han så?! Ingen större Metallicafan...) i stil med "tja, det där var väl bra men du kan bättre. Men visst... är det det här du vill ge fansen så tar vi det. Men jag vet att du kan bättre" och tjötade tills den stackarn tog om och om igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

En producent gör väl allt i stort sett.

Man är chef under skapandet av ett album.

Jag har precis producerat ett album nu i ett halvår, en storsatsning på en svensk artist.

Jag har valt ut låtarna till albumet, musikerna, jag spelar 95% av alla instrument på albumet, jag har mixat, jag har sett till att budgeten hålls. Dvs, allt ...

Producenter mixar inte alltid, det lämnas i hälften av fallen (på hög nivå) bort till andra som mixar och i 98% av fallen till någon annan som masterar.

Som producent tycker jag det är självklart att den ska få såga och stycka musiken från det band som bett om att få blivit producerade.

Producenter behöver inte alltid ha med soundet att göra heller, men väldigt väldigt ofta. Finns producenter som i stort sett bara har hand om det musikaliska och sen har dom fantastiska tekniker med sig.

Producenten gör allt för att artisten eller bandet ska låta bra ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Producenten inom musik är som en films regissör, som ibland dessutom är manusförfattare, som ibland sköter kameran och som ibland spelar filmens huvudroll!

Tänkte precis komma till det!

När jag producerar så ser jag mig som en regissör som har en klar bild redan från början (därmed inte sagt att den kan ändras under resans gång). Det handlar då för mig om att skapa en kreativ miljö för musikerna och dessutom så får gärna stämningen i studion vara densamma som i den aktuella låten i viss mån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med riska att tjöta om saker som redan är nämnda så kommer jag här med ett litet bidrag.

Den enda genre jag känner till är country och i Nashville fungerar det ofta så att när ett skivbolag bestämmer sig för att låta en artist spela in så hyr bolageten studio med musiker.

För att ha en projektledare som ser till att artisten kommer att låta som bolaget vill så väljer man en producent, ibland får även artisten vara med och bestämma vem man tar.

Ofta kommer låtarna från utomstående låtskrivare och dom låtarna finns på kassetter som producenten har med sig till studion.

Musikerna tar sig en kopp kaffe och lyssnar på demon samtidigt som producenten förklarar hur han hade tänkt sig att det ska låta.

Sen lirar dom in under producentens granskande blick.

Om inte producenten fanns i detta fall så skulle det vara upp till teknikern att avgöra när en tagning är godkänd och för att man vill låta teknikern sköta tekniken så har man producent.

I detta fall så är producenten mellanhand mellan bolag, ljudtekniker och artist. En garant för att produkten uppnår den klass och kvalitet som bolaget kräver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd! Som yngling som står inför ett ganska avgörande val av utbildning tycker jag numera att all information om yrken är intressant, hehe. Hur blir man producent?

Hur betalas producenter, förresten? Har de rätt till en del av intäkterna som skivor inbringar, även om de inte är låtskrivare? De är ju trots allt låtändrare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...