Jump to content
Annons

Gitarrdynamik


johahl

Recommended Posts

Jag håller på med en nyare soul/rnb låt som ska ha ett gitarrsolo men jag får inte det att passa in alls. Det är en lite softare del och det kräver mycket dynamik på solot.

Eftersom trummorna är rätt hårt komprimerade så dödar det solot om man kör utan effekter.

Så min fråga lyder:

Hur drar ni upp gitarrsolon i volym och har göttiga effekter på utan att döda dynamiken? 🙂 Kom gärna med tips om effekter, eq osv osv

/ John

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kompressor heter visst effekten du söker..  😄

Rätta mig om jag har fel, men är inte en av kompressorns huvudfunktioner att ta bort dynamiken i ljudet. Den höjer väl svaga och sänker starka ljud? Vilket i sin tur borde innebära mindre dynamik? Jag kanske är ute och cyklar...

Jag skulle rekommendera att du prövade att dubba solot. Brukar göra det själv och det kan ibland ge bra resultat. Om det behåller dynamiken i solot vet jag dock inte.

Redigerat av The Edge
Link to comment
Dela på andra sajter

För det första så tror jag lätt att kompressor funkar. När man pratar dynamiskt spel så är det int bara den faktiska volymen som är viktig. I frasering och i tonen på instrumentet så låter ju en starkt anspelad ton väldigt annorlunda än en svagt anspelad ton även om du drar upp dessa toner till samma volym.

Om du nu inte tror mig så får du sätta dig och automatisera volymregeln i vad du nu jobbar i för plattform.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska testa att dubba, det kanske fungerar.

Grejen är ju att jag vill att det ska höras både de svaga och starka tonerna. Det är ju det som gör skillnaden i solot, så att det blir rejäl feeling 😉

Vill ni ha ljudexempel så tänk brett garsed, pat metheny, allan holdsworth, robben ford och liknanade artister. Jag skulle vilja veta hur de får sån go dynamik i sitt sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

abnormalbrain (oregistrerad)
Ska testa att dubba, det kanske fungerar.

Grejen är ju att jag vill att det ska höras både de svaga och starka tonerna. Det är ju det som gör skillnaden i solot, så att det blir rejäl feeling 😄

Vill ni ha ljudexempel så tänk brett garsed, pat metheny, allan holdsworth, robben ford och liknanade artister. Jag skulle vilja veta hur de får sån go dynamik i sitt sound.

Det som gör robben fords sound är vilken förstärkare och gitarr han har. Jag är nästan bergsäker på att han har en rörförstärkare som är mer dynamisk och levande än en transistor. Men det kanske du redan viste. Som nämnt innan finns det kompressor. Den minskar dynamiken. Eftersom en kompressor tar tid på sig att arbeta kommer den aldrig att verka exakt på tonen. Det gör att man höjer transienterna när man komprimerar, för de släpps igenom. Och det i sin tur höjer attacken vilket kan låta lite störande. Jag skulle inte ha för mycket kompressor och du säger själv att du vill ha mycket dynamik. Det som du letar efter är mer givet än de flesta tror, och kallas eq. Det finns folk som är experter på att ställa en eq. En eq kan göra underverk om man vet hur man ska handskas med den, det glömmer folk ofta bara för att den är så vanlig. Det som du gör är att du tar ett band och ställer in ett smalt Q-värde. Sen höjer du volymen på det och sveper över frekvenserna. När du hittat själva tonen någonstans i mellanregistert kan du höja den så att själva tonen skär genom mixen. Sen letar du upp attaken och skärpan i ljudet i diskanten och höjer tills det låter bra. Ett kort delay kan också få en känsla av dubb och förstärka tonen, men då måste den vara ganska kort och inte för hög i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du använder en lätt overdrive (med en Ibanez Tubescreamer t ex) så blir skillnaderna i karaktären på ljudet större vid hårdare och lösare spel. Slår du hårt så distar ljudet lätt slår du löst så får du en mjuk och ren ton. Sen kan du använda kompressor lite lätt för att jämna ut volymskillnaderna. Dynamik har inte bara med den faktiska volymen att göra utan det är ju upplevelsen av dynamik som är det viktiga i detta fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nästan bergsäker på att han har en rörförstärkare som är mer dynamisk och levande än en transistor.

Det där köper jag inte alls. Hela rörsound grejen är ju en distortion och distortion är ju kompression. Så jag säger att det är precis tvärtom. Hela upplevelsen av ett dynamiskt spel sitter ju i den som spelar. Läs vad jag skrev ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch jag tror att du skall leka lite med kompressorn/reverb,sök efter solo i forumet å kolla runt lite så tror jag att du kan hitta lite tips som du söker.

Annars så är en kompressor ett bra verktyg,sedan finns det ju MASSA olika inställningar/kompressorer som passar olika ändamål.

Lite svårt att säga exaxt hur du skall göra:) lägg gärna upp ett spår så vi kan analysera och kanske ge lite tips:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nästan bergsäker på att han har en rörförstärkare som är mer dynamisk och levande än en transistor.

Det där köper jag inte alls. Hela rörsound grejen är ju en distortion och distortion är ju kompression. Så jag säger att det är precis tvärtom. Hela upplevelsen av ett dynamiskt spel sitter ju i den som spelar. Läs vad jag skrev ovan.

där slog du fast vid en del saker som du uppenbarilgen inte vet så mycket om..

visst, mycket av gitarr, och även bas, dragspel, harpa, piano etc, sitter i fingrarna men påstå inte att hela grejen med rörsound är distortition!

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

Ge er nu!

Alla som har spelat in i en "riktig" studio vet....!!!

Enda sättet att få en gitarr att låta bra är att "mätta" en bandare.

Vi pratar alltså om bandkompression!

Det ger gitarren den punch du söker oavsett rå metaldist eller rent jazzkomp.

Undvik att använda en massa kassa pluggar som finns inbyggda i era inspelningsprogram. Och jag påstär även att Protools inte klarar detta utan extern hjälp.

Förr och utan syfta att låta som en gammal vitklädd inspelningstekniker.., hade man inte så många kompressorer. Det var för dyrt!

Men låter tidiga inspelningar bra? Absolut.

En bandare har bättre upplösning samt möjligheten att kunna leverera en harmonisk distortion som i sig ökar känslan av dynamik.

Skaffa bra pluggar eller skapa hål i mixen som är stora nog att kunna ta hand om en okomprimerad gitarr.

Spela sedan som tidigare nämnts.., med avsikt att få det låta dynamiskt.

Ha det gött!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...