Jump to content
Annons

Oj... Liket lever. Vettigt inlägg...


pennudd

Recommended Posts

Annons

Välformulerat och tänkvärt. Däremot anser jag följande påstående vara fullständigt felaktigt, på gränsen till befängt: "Utan upphovsrätt skulle det ju inte kunna göras musik, film eller litteratur."

Jag skulle inte sluta göra musik om upphovsrätten försvann, och jag tror att det gäller de flesta som sysslar med kreativ verksamhet. Det finns mängder av konstnärer som inte kan leva på sin konst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror väl på vilket samhälle vi vill ha... på vilket sätt vi ser på konstnärer.

I framtiden kanske det kommer att bli som med musiker och producenter/låtskrivare som med annan kostnärliga yrken (tillexempel teatrar). Att de bekostas av staten och att man får lön av dem.

Det innebär ju bara att färre kan försörja sig på det.

För då är det ju diverse "råd" som ska utse vilka som får betalt av staten eller ej. Det kommer att bli selektivt.

Jag som inte vill eller kan nånting annan än att göra musik får väl ta ett heltidsjobb med dåligt betalt och försaka min familj...

Men nu kanske jag är egoistisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja se herr Guillo köpa kurslitteratur för 1000:-/mån då den genomsnittlige studenten enligt en välkänd utredning gjord av FSB har 20:- kvar att leva på efter alla obligatoriska utgifter. Att jämställa kurslittaratur med mat e ju bara löjligt. Mat är ett basbehov, och vad jag vet e inte min kursbok på 600 sidor i sociologi (kostade 500:-) av nödvändighet för mitt fortsatta levene. Vad skulle Jan ha prioriterat? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Redan idag klagar ju alla på att svenska högskolan är bland de sämsta i hela västvärlden.

Det kommer ju knappast att bli bättre om de som försörjer sig på att skriva kurslitteratur tjänar mindre pengar.

Det han försöker att säga är ju att då blir det ju sämre kvalitet på kurslitteratur och sämre status på att skriva sånt. Dvs i slutändan sämre studenter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror väl på vilket samhälle vi vill ha... på vilket sätt vi ser på konstnärer.

I framtiden kanske det kommer att bli som med musiker och producenter/låtskrivare som med annan kostnärliga yrken (tillexempel teatrar). Att de bekostas av staten och att man får lön av dem.

Det innebär ju bara att färre kan försörja sig på det.

För då är det ju diverse "råd" som ska utse vilka som får betalt av staten eller ej. Det kommer att bli selektivt.

Jag som inte vill eller kan nånting annan än att göra musik får väl ta ett heltidsjobb med dåligt betalt och försaka min familj...

Men nu kanske jag är egoistisk.

Det finns faktiskt en positiv sida av detta scenario, nämligen att de som ger sig in i musikbranschen bara för att tjäna pengar skulle försvinna. De som liksom du och jag skapar musik pga en inre drift kommer att vara kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns faktiskt en positiv sida av detta scenario, nämligen att de som ger sig in i musikbranschen bara för att tjäna pengar skulle försvinna. De som liksom du och jag skapar musik pga en inre drift kommer att vara kvar.

Och vem skulle det vara positivt för och varför? Varför ska någon kunna bestämma över dig att just din drivkraft inte är okej?

Tror du att elvaåringarna hellre skulle lyssna på din musik än det Britney framför, bara de hade chansen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror väl på vilket samhälle vi vill ha... på vilket sätt vi ser på konstnärer.

I framtiden kanske det kommer att bli som med musiker och producenter/låtskrivare som med annan kostnärliga yrken (tillexempel teatrar). Att de bekostas av staten och att man får lön av dem.

Det innebär ju bara att färre kan försörja sig på det.

För då är det ju diverse "råd" som ska utse vilka som får betalt av staten eller ej. Det kommer att bli selektivt.

Jag som inte vill eller kan nånting annan än att göra musik får väl ta ett heltidsjobb med dåligt betalt och försaka min familj...

Men nu kanske jag är egoistisk.

Det finns faktiskt en positiv sida av detta scenario, nämligen att de som ger sig in i musikbranschen bara för att tjäna pengar skulle försvinna. De som liksom du och jag skapar musik pga en inre drift kommer att vara kvar.

nu tycker jag att du har lite snäv syn på det hela...

Det innebär också att vi som upphovsmän inte kommer att kunna kontrollera alls vår upphovsrätt.

Då kan man ju likagärna ta bort upphovsrätten, som har funnits sedan 1800-talet om man resonerar som du. Varför ha kvar nåt som ingen kan leva upp till?

Självklart kommer det alltid att finnas folk som gör musik. Men det hör ju inte hit tycker jag.

Oavsett hur många som gör musik och om det inte skulle lanseras några nya artister överhuvudtaget skulle vissa artister ändå bli större än andra eftersom att människan har behov av att känna sammhörighet.

Det är alltså inte alls säkert att det skulle bli mer "mångfald" inom musiken.

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns faktiskt en positiv sida av detta scenario, nämligen att de som ger sig in i musikbranschen bara för att tjäna pengar skulle försvinna. De som liksom du och jag skapar musik pga en inre drift kommer att vara kvar.

Och vem skulle det vara positivt för och varför? Varför ska någon kunna bestämma över dig att just din drivkraft inte är okej?

Tror du att elvaåringarna hellre skulle lyssna på din musik än det Britney framför, bara de hade chansen?

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, jag har väl inte sagt att någons drivkraft inte är ok? Jag har väl heller aldrig påstått att någon hellre skulle lyssna på min musik än på Britneys? 😳

Jag tycker bara det är lite intressant att se saken ur ett annat perspektiv. Sen vill inte jag heller avskaffa upphovsrätten. Jag får trots allt också lite pengar från STIM, även om det inte räcker till försörjningen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hårdast drabbad av denna nya form av stöld är den svenska musikbranschen. Sedan 2001 har skivbranschens omsättning minskat med hela 42 procent och cirka 8Ì´1;000 personer har blivit arbetslösa. Därför att över en miljon svenskar stjäl musik på nätet".

Hur kan Guillou vara så säker på att det är fildelningen som orsakat att "den svenska musikbranschen" (vilka kan ses som medlemmar av branschen?) går dåligt? Själv tror jag att det är en kombination av fildelning, ny teknik (hemstudios) och att "den svenska musikbranschen" bara släpper ifrån sig en massa skit nuförtiden, och folk har tröttnat på det. Och dessa 8000, finns det något som säger att de fortfarande är arbetslösa? Varje gång något revolutionerar en viss del av samhället finns det såklart folk vars positioner blir överflödiga.

"En del av de ungdomar som organiserar denna stöldmarknad framträder då och då i medierna med ett politiskt försvar för sin kriminalitet. De säger sig exempelvis vara motståndare till upphovsrätt och menar att det är demokratiskt att sprida upphovsskyddade verk eftersom exempelvis amerikanska filmbolag är rika."

Vilka är dessa ungdomar? Jag har aldrig hört någon använda argumentet "film/skivbolagen är rika" iaf.

"Polisen är dessvärre inte mycket att hoppas på när det gäller dessa tjuvar. Rikspolisens it-enhet är dränkt i barnporr, den it-brottslighet som politikerna prioriterar."

Är det inte bra att polisen prioriterar barnporr framför fildelning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan Guillou vara så säker på att det är fildelningen som orsakat att "den svenska musikbranschen" (vilka kan ses som medlemmar av branschen?) går dåligt? Själv tror jag att det är en kombination av fildelning, ny teknik (hemstudios) och att "den svenska musikbranschen" bara släpper ifrån sig en massa skit nuförtiden, och folk har tröttnat på det. Och dessa 8000, finns det något som säger att de fortfarande är arbetslösa? Varje gång något revolutionerar en viss del av samhället finns det såklart folk vars positioner blir överflödiga.

Du har ingen rätt att agera domare om vad som är bra musik eller inte... 😳

och att dra koppling till nedladdning vs minskad skivförsljning är väl inte helt långsökt. Tycker du verkligen det?

Det allt det här handlar om egentligen tycker jag är att upphovsmännen/kvinnorna inte har gett sitt tillstånd till att alla ska ha tillgång till deras musik gratis.

Det är ju all musik som tankas ned, dvs då är all musik skräp i såna fall om man resoneras som du.

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror väl på vilket samhälle vi vill ha... på vilket sätt vi ser på konstnärer.

I framtiden kanske det kommer att bli som med musiker och producenter/låtskrivare som med annan kostnärliga yrken (tillexempel teatrar). Att de bekostas av staten och att man får lön av dem.

Det innebär ju bara att färre kan försörja sig på det.

För då är det ju diverse "råd" som ska utse vilka som får betalt av staten eller ej. Det kommer att bli selektivt.

Jag som inte vill eller kan nånting annan än att göra musik får väl ta ett heltidsjobb med dåligt betalt och försaka min familj...

Men nu kanske jag är egoistisk.

Det finns faktiskt en positiv sida av detta scenario, nämligen att de som ger sig in i musikbranschen bara för att tjäna pengar skulle försvinna. De som liksom du och jag skapar musik pga en inre drift kommer att vara kvar.

nu tycker jag att du har lite snäv syn på det hela...

Det innebär också att vi som upphovsmän inte kommer att kunna kontrollera alls vår upphovsrätt.

Då kan man ju likagärna ta bort upphovsrätten, som har funnits sedan 1800-talet om man resonerar som du. Varför ha kvar nåt som ingen kan leva upp till?

Självklart kommer det alltid att finnas folk som gör musik. Men det hör ju inte hit tycker jag.

Oavsett hur många som gör musik och om det inte skulle lanseras några nya artister överhuvudtaget skulle vissa artister ändå bli större än andra eftersom att människan har behov av att känna sammhörighet.

Det är alltså inte alls säkert att det skulle bli mer "mångfald" inom musiken.

Som sagt, jag är inte ute efter att avskaffa upphovsrätten, jag vill bara ifrågasätta den (som det verkar) förhärskande synen på upphovsrätten som en förutsättning för kreativ verksamhet. Som du själv säger, upphovsrätten har bara funnits sedan 1800-talet, vilket är en historiskt sett mycket kort period.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har idag ingen riktigt klar inställning till alla dessa frågor kring nerladdning av diverse saker eller om upphovsrätten är den bästa möjliga lösning för musik. Jag har inte studerat ämnet särskilt djupt.

Önskar ändå att debatt förs med rimliga påståenden. När ett, i mitt tycke, väldigt tvivelaktigt påstånde som "Utan upphovsrätt skulle det ju inte kunna göras musik, film eller litteratur." förs fram tycker jag det är bra att det tas upp och kritiseras. Jag tycker inte man kan säga att det är ovidkommande. Ofta gör man på ett sådant sätt att man skaffar sig en arsenal av argument för eller mot någonting som tillsammans utgör ett angrepp eller försvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror väl på vilket samhälle vi vill ha... på vilket sätt vi ser på konstnärer.

I framtiden kanske det kommer att bli som med musiker och producenter/låtskrivare som med annan kostnärliga yrken (tillexempel teatrar). Att de bekostas av staten och att man får lön av dem.

Det innebär ju bara att färre kan försörja sig på det.

För då är det ju diverse "råd" som ska utse vilka som får betalt av staten eller ej. Det kommer att bli selektivt.

Jag som inte vill eller kan nånting annan än att göra musik får väl ta ett heltidsjobb med dåligt betalt och försaka min familj...

Men nu kanske jag är egoistisk.

Det finns faktiskt en positiv sida av detta scenario, nämligen att de som ger sig in i musikbranschen bara för att tjäna pengar skulle försvinna. De som liksom du och jag skapar musik pga en inre drift kommer att vara kvar.

nu tycker jag att du har lite snäv syn på det hela...

Det innebär också att vi som upphovsmän inte kommer att kunna kontrollera alls vår upphovsrätt.

Då kan man ju likagärna ta bort upphovsrätten, som har funnits sedan 1800-talet om man resonerar som du. Varför ha kvar nåt som ingen kan leva upp till?

Självklart kommer det alltid att finnas folk som gör musik. Men det hör ju inte hit tycker jag.

Oavsett hur många som gör musik och om det inte skulle lanseras några nya artister överhuvudtaget skulle vissa artister ändå bli större än andra eftersom att människan har behov av att känna sammhörighet.

Det är alltså inte alls säkert att det skulle bli mer "mångfald" inom musiken.

Som sagt, jag är inte ute efter att avskaffa upphovsrätten, jag vill bara ifrågasätta den (som det verkar) förhärskande synen på upphovsrätten som en förutsättning för kreativ verksamhet. Som du själv säger, upphovsrätten har bara funnits sedan 1800-talet, vilket är en historiskt sett mycket kort period.

kort period vill jag inte säga...

när började boktryckar konsten?

före dess gick det ju inte att ha någon upphovsrätt kontroll överhuvudtaget. Det gick ju inte ens att kopiera noter i mängder.

Men nog om det...

Jag blir arg på argumenten inte på personer vill jag säga i den här debatten. Jag har en tendens att debattera ganska vilt och vill be om ursäkt om någon känner sig kränkt eller förödmjukad.

Men du skriver att du inte bryr dig om pengar, samtidigt är du glad att du får pengar, lite hyckleri tycker jag.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har idag ingen riktigt klar inställning till alla dessa frågor kring nerladdning av diverse saker eller om upphovsrätten är den bästa möjliga lösning för musik. Jag har inte studerat ämnet särskilt djupt.

Önskar ändå att debatt förs med rimliga påståenden. När ett, i mitt tycke, väldigt tvivelaktigt påstånde som "Utan upphovsrätt skulle det ju inte kunna göras musik, film eller litteratur." förs fram tycker jag det är bra att det tas upp och kritiseras. Jag tycker inte man kan säga att det är ovidkommande. Ofta gör man på ett sådant sätt att man skaffar sig en arsenal av argument för eller mot någonting som tillsammans utgör ett angrepp eller försvar.

självklart ska man ha sakliga argument...

och det är ju självklart lättare att försvara hela upphovsrätten när man själv tjänar pengar på den.

Men det är ändå en moralfråga tycker jag.

Om det nu var lika lätt och lika liten risk att åka fast om man stal något annat så skulle folk göra det.

Varför har vi lagar och poliser?

Annars skulle vi ha anarki...

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

kort period vill jag inte säga...

när började boktryckar konsten?

före dess gick det ju inte att ha någon upphovsrätt kontroll överhuvudtaget. Det gick ju inte ens att kopiera noter i mängder.

Men nog om det...

Jag blir arg på argumenten inte på personer vill jag säga i den här debatten. Jag har en tendens att debattera ganska vilt och vill be om ursäkt om någon känner sig kränkt eller förödmjukad.

Men du skriver att du inte bryr dig om pengar, samtidigt är du glad att du får pengar, lite hyckleri tycker jag.. 🙂

Jag menar "kort period" ur perspektivet att det skapats konst under många tusen år, upphovsrätten har funnits i drygt hundra. Alltså är inte upphovsrätten en förutsättning för kreativt skapande.

Jag har aldrig sagt att jag inte bryr mig om pengar, jag har bara sagt att jag skulle skapa musik oavsett om jag fick betalt för det eller inte. Men självklart är jag glad om jag får pengar, jag har ju en familj att försörja. 🙂

Och jag vill tillägga att jag inte på något sätt känner mig kränkt eller förödmjukad. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

kort period vill jag inte säga...

när började boktryckar konsten?

före dess gick det ju inte att ha någon upphovsrätt kontroll överhuvudtaget. Det gick ju inte ens att kopiera noter i mängder.

Men nog om det...

Jag blir arg på argumenten inte på personer vill jag säga i den här debatten. Jag har en tendens att debattera ganska vilt och vill be om ursäkt om någon känner sig kränkt eller förödmjukad.

Men du skriver att du inte bryr dig om pengar, samtidigt är du glad att du får pengar, lite hyckleri tycker jag..  🙂

Jag menar "kort period" ur perspektivet att det skapats konst under många tusen år, upphovsrätten har funnits i drygt hundra. Alltså är inte upphovsrätten en förutsättning för kreativt skapande.

Jag har aldrig sagt att jag inte bryr mig om pengar, jag har bara sagt att jag skulle skapa musik oavsett om jag fick betalt för det eller inte. Men självklart är jag glad om jag får pengar, jag har ju en familj att försörja. 🙂

Och jag vill tillägga att jag inte på något sätt känner mig kränkt eller förödmjukad. 🙂

ja... men vad jag menar är att det inte behövdes någon upphovsrätt för risken att bli kopierad var väldigt liten.

Visst fanns det säkert sådana som försörjde sig på att kopiera andras verk. Men i vilken omfattning var det frågan om.

På den tiden (före upphovsrätten) var det ju en fråga om att överleva på sitt konstnärliga yrke. Det var iof. bara rika som hade råd med konst (mozart gjorde väl mest verk åt kungar och diverse rika aldel människor, han gjorde bara ett verk som han inte var ett beställningsjobb). Det var ju inte så många som hade så värst mycket tid över till fritidsintressen i liga hög grad som idag.

Och ett sådant samhälle vill väl ingen leva i. 🙂

Kanske lite långsökt, men ändå relevant tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Klart som fan han har rätt !

Folk får sparken m.m för alla idioter laddar hem.

Jag kan göra inbrott hemma hos dig och sno din nya gitarr för 25000kr, det är väl ungefär vad du tankar för på ett år. Då skulle du bli assur och inte förstå varför folk stjälade av dig.

Skillnaden att sno musik är INGEN !

Börja köp skivor, 150 spänn har du, får du bra ljud på köpet oxå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt ämne! Å ena sidan kan jag instämma i: " Det finns faktiskt en positiv sida av detta scenario, nämligen att de som ger sig in i musikbranschen bara

för att tjäna pengar skulle försvinna. De som liksom du och jag skapar musik pga en inre drift kommer att vara kvar." samt att jag tycker det är rätt åt

en dumslö skivbranch ifall intäkterna minskar, dock ifall det inte går att leva på musikskapande kommer ingen riktigt bra musik längre att skapas

så är det bara! Den största anledningen till detta är att det tar tid att göra bra musik och måste man ha heltidsjobb vid sidan av musikskapandet finns

inte den tiden som krävs och de enda som sysslar med musik blir en massa obegåvade statsbidrags-försörjda och miljonärsbarn som kommer göra

precis lika dålig musik som dom gör idag, men med skillnaden att i framtiden kan detta komma att bli den enda musiken som görs... skrämmande tanke!

Och nej, det blir aldrig riktigt bra som bara hobby-projekt! Det spelar ingen roll hur många gånger man tycker att det borde vara så. Det är tiden

som saknas, inte engagemanget eller skaparglädjen - tiden! Finns inte tiden skapas heller ingen fantastisk musik! Så nej, den där magiska låten

spelas inte på halvtimmen som blev över mellan heltidsjobbet och blöjbyten, tyvärr 🙂!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför nämner han endast musik, film och böcker? Är det inte vanligare att program och spel kopieras? Dessa får ju dessutom inte någon ersättning i form av kassettavgiften.

En annan fundering, varför är det aldrig någon som nämner porr när det pratas om fildelning? Porr borde väl ändå vara bland det som fildelas absolut mest i världen. Men trots detta har jag aldrig någonsin sett regissörer, filmare, aktörer och aktriser stå i media och prata om förlorade intäkter. Eller är det bara intressant när vissa branscher förlorar pengar i "jämställda" Sverige?

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Porr har tydligen aldrig varit så lönsamt som det utmålats att vara men i.v.f. har porr-branchen varit den som förlorat absolut mest på fildelning!

Och nej, oavsett land, vem gråter över det 😆? Skiv-branchens betydligt mindre tillbakagång är det måhända även den få som gråter över och vinst

drar dom säkert in som aldrig förr, med 8000 mindre anställda och allt lägre produktion och tekniska omkostnader, så ägarna gråter nog ej heller dom!

Dom som borde gråta är musikälskare och alla artister som inte kan tjäna mer på ett reklamkontrakt än vad ens skivförsäljning till samtliga Svenskar

(9 miljoner) skulle inbringa! De kommer alltid vara möjligt att försörja sig som musikskapare men den unika konstnärliga friheten som skivförsäljning

gav på andra hälften av 1900-talet kommer nog historiskt att sakna motstycke!

Spel har ju klarats sig förvånansvärt bra, böcker behöver nog inte ens oroa sig, program kan antingen bli billigare eller om det verkligen kniper göras

om till hårdvara (som ex UAD/TC) och film-branchen är så mycket smartare än musik-branchen så den klarar sig alltid, nej är det nån som kommer gå

under är det helt klart skiv-branchen! Branch med större andel slöa, oinsatta samt allmänt inkompetenta korkskallar på höga poster får man dessutom

söka medels ljus och lykta om den ens finns? (Skulle möjligen vara Rosenbad då 😆?)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
nu kommer det säkert att bli en evighetstråd av detta. Tycker att han har rätt...

kolla in

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,752336,00.html

tycker annorlunda och därmed detta svar med tillhörande stavfel och liknande!

Hej Jan, du dubbelmoralens tjänare och predikare.

Angående din debattartikel i Aftonbladet rörande piratkopiering så skulle du vara den förste att vara tyst då du är en av de första att ha publicerat hemligstämplat och upphovsrättsskyddat material., Nu till din artikel om stöld, om jag som konsument skulle vilja ha tag i skivor som band från 60-70-talet som skivbolagen inte längre distribuerar till marknaden längre, alltså det går inte längre att köpa, så har någon insett denna del och lagt ut material av detta så jag kan ta del av denna musik som de vederbörande inte längre tillhandahåller, är detta då fel? alltså jag tar kontakt med skivbolaget som inte är intresserad av att sälja detta till mig eftersom Britney Spears är mer intressant ur deras sjuka profithungriga vinkel??? Dessutom hör det till saken att jag som musiker som inte är bunden till något kontralt hos något bolag ska betala skatt för medium som jag kan lagra min musik på, som då de får betalt för men inte jag då jag som privatperson inte får anmäla mig till copyswede, och på så sätt blir bestulen av marknaden för musik som de aldrig skrivit kontrakt med mig om som dessutom är MIN MUSIK INTE DERAS. är inte detta tjuveri så förklara för mig vad det är då? du ska inte skriva artiklar om sådant du knappast vet något om och dessutom då du själv inte har rent mjöl i påsen, kom med nåt som gynnar konsumenten och inte den marknad du så fint är gynnad av, att ingen vill piratkopiera dina böcker har inget med att gör att de inte skulle ha nåt värde utan tvärtom, DU ÄR INTE TROVÄRDIG! dessutom så är du en motsägelse i sig själv som kan publicera statshemligheter men sedan gå marknadens vägar när det passar dig, du har helt enkelt spelat ut din roll och är inte trovärdig. så om du vill bli trodd, kom med nåt som du kan stå för utan att vi skrattar åt dig din pajjas... håll käften och gör nåt vettigt av ditt liv istället för att försöka framstå som nån slags samhällskämpe, man undrar varför fildelning har blivit något som är värre brott än att våldföra sig på kvinnor eller människor i allmännhet som t ex vårt s.k rättssamhälle har misslyckats med helt och hållet, alltså är det värre att sno en bok men din smörja i än att våldta kvinnor t ex? du är en riktig patetisk dubbelmoralist som misslyckats med det enkla här i livte! TTA VARA KONSEKVENT! hoppas att du blir fattig och utan medkänsla från oss andra ditt helvete, du är en riktig motsägelse och du är också en styggelse som borde straffas för uppvigling mot dina egna ditt äckliga rika miserabla infantila elände, jag spottar på sådana som du representerar och önskar dig all olycka du kan få!

Med förhatliga önskningar om din olycka och en snabb avfärd från denna vidriga värld. Och då är jag ändå på rätt gott humör denna dag!

Fyllan den värmer bäst!

Link to comment
Dela på andra sajter

DU ÄR INTE TROVÄRDIG! dessutom så är du en motsägelse i sig själv som kan publicera statshemligheter men sedan gå marknadens vägar när det passar dig,

Statshemligheter värda att bevara eller ovärdiga att hemlighålla 😆? Sen är det lite för mycket personangrepp i din kritik för att den ska kunna tas på allvar!

DU ÄR inte trovärdig! Man måste dessutom kunna särskilja på den ödmjuka personen som Guillou ju är och hans åsikter! Varannan åsikt mannen framför är

ytterst sann, varenda en tankvärd!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

nu kommer det säkert att bli en evighetstråd av detta. Tycker att han har rätt...

kolla in

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,752336,00.html

tycker annorlunda och därmed detta svar med tillhörande stavfel och liknande!

Hej Jan, du dubbelmoralens tjänare och predikare.

Angående din debattartikel i Aftonbladet rörande piratkopiering så skulle du vara den förste att vara tyst då du är en av de första att ha publicerat hemligstämplat och upphovsrättsskyddat material., Nu till din artikel om stöld, om jag som konsument skulle vilja ha tag i skivor som band från 60-70-talet som skivbolagen inte längre distribuerar till marknaden längre, alltså det går inte längre att köpa, så har någon insett denna del och lagt ut material av detta så jag kan ta del av denna musik som de vederbörande inte längre tillhandahåller, är detta då fel? alltså jag tar kontakt med skivbolaget som inte är intresserad av att sälja detta till mig eftersom Britney Spears är mer intressant ur deras sjuka profithungriga vinkel??? Dessutom hör det till saken att jag som musiker som inte är bunden till något kontralt hos något bolag ska betala skatt för medium som jag kan lagra min musik på, som då de får betalt för men inte jag då jag som privatperson inte får anmäla mig till copyswede, och på så sätt blir bestulen av marknaden för musik som de aldrig skrivit kontrakt med mig om som dessutom är MIN MUSIK INTE DERAS. är inte detta tjuveri så förklara för mig vad det är då? du ska inte skriva artiklar om sådant du knappast vet något om och dessutom då du själv inte har rent mjöl i påsen, kom med nåt som gynnar konsumenten och inte den marknad du så fint är gynnad av, att ingen vill piratkopiera dina böcker har inget med att gör att de inte skulle ha nåt värde utan tvärtom, DU ÄR INTE TROVÄRDIG! dessutom så är du en motsägelse i sig själv som kan publicera statshemligheter men sedan gå marknadens vägar när det passar dig, du har helt enkelt spelat ut din roll och är inte trovärdig. så om du vill bli trodd, kom med nåt som du kan stå för utan att vi skrattar åt dig din pajjas... håll käften och gör nåt vettigt av ditt liv istället för att försöka framstå som nån slags samhällskämpe, man undrar varför fildelning har blivit något som är värre brott än att våldföra sig på kvinnor eller människor i allmännhet som t ex vårt s.k rättssamhälle har misslyckats med helt och hållet, alltså är det värre att sno en bok men din smörja i än att våldta kvinnor t ex? du är en riktig patetisk dubbelmoralist som misslyckats med det enkla här i livte! TTA VARA KONSEKVENT! hoppas att du blir fattig och utan medkänsla från oss andra ditt helvete, du är en riktig motsägelse och du är också en styggelse som borde straffas för uppvigling mot dina egna ditt äckliga rika miserabla infantila elände, jag spottar på sådana som du representerar och önskar dig all olycka du kan få!

Med förhatliga önskningar om din olycka och en snabb avfärd från denna vidriga värld. Och då är jag ändå på rätt gott humör denna dag!

Fyllan den värmer bäst!

skriv ett mail till Jan så kan ni ju ha en debatt i aftonbladet...

Det skulle jag följa med nöje... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
nu kommer det säkert att bli en evighetstråd av detta. Tycker att han har rätt...

kolla in

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,752336,00.html

tycker annorlunda och därmed detta svar med tillhörande stavfel och liknande!

Hej Jan, du dubbelmoralens tjänare och predikare.

Angående din debattartikel i Aftonbladet rörande piratkopiering så skulle du vara den förste att vara tyst då du är en av de första att ha publicerat hemligstämplat och upphovsrättsskyddat material., Nu till din artikel om stöld, om jag som konsument skulle vilja ha tag i skivor som band från 60-70-talet som skivbolagen inte längre distribuerar till marknaden längre, alltså det går inte längre att köpa, så har någon insett denna del och lagt ut material av detta så jag kan ta del av denna musik som de vederbörande inte längre tillhandahåller, är detta då fel? alltså jag tar kontakt med skivbolaget som inte är intresserad av att sälja detta till mig eftersom Britney Spears är mer intressant ur deras sjuka profithungriga vinkel??? Dessutom hör det till saken att jag som musiker som inte är bunden till något kontralt hos något bolag ska betala skatt för medium som jag kan lagra min musik på, som då de får betalt för men inte jag då jag som privatperson inte får anmäla mig till copyswede, och på så sätt blir bestulen av marknaden för musik som de aldrig skrivit kontrakt med mig om som dessutom är MIN MUSIK INTE DERAS. är inte detta tjuveri så förklara för mig vad det är då? du ska inte skriva artiklar om sådant du knappast vet något om och dessutom då du själv inte har rent mjöl i påsen, kom med nåt som gynnar konsumenten och inte den marknad du så fint är gynnad av, att ingen vill piratkopiera dina böcker har inget med att gör att de inte skulle ha nåt värde utan tvärtom, DU ÄR INTE TROVÄRDIG! dessutom så är du en motsägelse i sig själv som kan publicera statshemligheter men sedan gå marknadens vägar när det passar dig, du har helt enkelt spelat ut din roll och är inte trovärdig. så om du vill bli trodd, kom med nåt som du kan stå för utan att vi skrattar åt dig din pajjas... håll käften och gör nåt vettigt av ditt liv istället för att försöka framstå som nån slags samhällskämpe, man undrar varför fildelning har blivit något som är värre brott än att våldföra sig på kvinnor eller människor i allmännhet som t ex vårt s.k rättssamhälle har misslyckats med helt och hållet, alltså är det värre att sno en bok men din smörja i än att våldta kvinnor t ex? du är en riktig patetisk dubbelmoralist som misslyckats med det enkla här i livte! TTA VARA KONSEKVENT! hoppas att du blir fattig och utan medkänsla från oss andra ditt helvete, du är en riktig motsägelse och du är också en styggelse som borde straffas för uppvigling mot dina egna ditt äckliga rika miserabla infantila elände, jag spottar på sådana som du representerar och önskar dig all olycka du kan få!

Med förhatliga önskningar om din olycka och en snabb avfärd från denna vidriga värld. Och då är jag ändå på rätt gott humör denna dag!

Fyllan den värmer bäst!

skriv ett mail till Jan så kan ni ju ha en debatt i aftonbladet...

Det skulle jag följa med nöje... 😆

Detta är ju skickat till honom, därav denna presentation här också!

Schkåll då föfan

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
nu kommer det säkert att bli en evighetstråd av detta. Tycker att han har rätt...

kolla in

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,752336,00.html

tycker annorlunda och därmed detta svar med tillhörande stavfel och liknande!

Hej Jan, du dubbelmoralens tjänare och predikare.

Angående din debattartikel i Aftonbladet rörande piratkopiering så skulle du vara den förste att vara tyst då du är en av de första att ha publicerat hemligstämplat och upphovsrättsskyddat material., Nu till din artikel om stöld, om jag som konsument skulle vilja ha tag i skivor som band från 60-70-talet som skivbolagen inte längre distribuerar till marknaden längre, alltså det går inte längre att köpa

Det mesta bra från 60-70 talet går ju att få tag på antingen nytt eller beg. om du letar lite, ofta återutgivet av små entusiastbolag som behöver varje intäkt de kan få....Vad Britney och annan modern musik har med din oförmåga att hitta bra retromusik att göra kan jag inte förstå.

Förövrigt så fick väl Guillou fängelse för att han avslöjade IB, fast han egentligen hade förtjänat medalj....

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Är det ingen som ens reagerar på det faktum att ni betalar t ex Gessle för att ni vill kunna få era låtar nedbrännda på en cd/dvd??? ni är bra konstiga! och till er som tror att det går att få tag på alla musik längre kan jag delge er att då det inte går och de skivbolag som jag varit i kontakt med inte vill sälja mig denna musik så tankar jag ned den då det finns andra som jag som insett att de inte vill längre, därför tillhandahåller de det till t ex mig och andra, ni diskuterar frågor som ini inte ens tänkt igenom, jag är inte för att man ska bara sno från andra men när möjligheterna att vara laglig och dessutom bli bestulen själv så undrar jag var går gränsen och vilken debatt ska vi ha? ni förstår tydligen inte riktigt vart detta kommer att leda till då det är ett värre brott att ha tankat ned en låt som ingen längre vill sälja än att våldföra sig på människor då inte ens polisen längre prioriterar brott som stöld våldtäkter med mera, och till detta så är ni de som betalar priset för vad denna tvångsdemokrati kommer att leda till... jag bara undrar var är ni när ni blir bestulna själva och vad är det för ett samhälle bni vill ha?

jaja ni väljer ju själva och som man säger, sådana politiker sådant folk, detta gör en ledsen när ni inte ens begriper ert eget bästa! whatever nu slutar jag och ni kan säga vafan ni vill, ni vill ju inget ändå mer än att betala för den smörja som stoppas i er mun, ni är sjukligt köpta av den värld ni själva skapat och därav ert eget straff, don't say I didn't warned you!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...