Jump to content
Annons

Oj... Liket lever. Vettigt inlägg...


pennudd

Recommended Posts

Glaskatten (oregistrerad)
Är det ingen som ens reagerar på det faktum att ni betalar t ex Gessle för att ni vill kunna få era låtar nedbrännda på en cd/dvd??? ni är bra konstiga! och till er som tror att det går att få tag på alla musik längre kan jag delge er att då det inte går och de skivbolag som jag varit i kontakt med inte vill sälja mig denna musik så tankar jag ned den då det finns andra som jag som insett att de inte vill längre, därför tillhandahåller de det till t ex mig och andra, ni diskuterar frågor som ini inte ens tänkt igenom, jag är inte för att man ska bara sno från andra men när möjligheterna att vara laglig och dessutom bli bestulen själv så undrar jag var går gränsen och vilken debatt ska vi ha? ni förstår tydligen inte riktigt vart detta kommer att leda till då det är ett värre brott att ha tankat ned en låt som ingen längre vill sälja än att våldföra sig på människor då inte ens polisen längre prioriterar brott som stöld våldtäkter med mera

Nej polisen kommer aldrig prioritera upphovsrättsbrott före våldsbrott, du har förövrigt tokfel vad gäller det mesta i ditt resonemang och en normalanvändare av brännbara CD/DVD betalar inte Gessle ett öre ens.

Vilka plattor är det förresten du inte kan köpa?

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är det ingen som ens reagerar på det faktum att ni betalar t ex Gessle för att ni vill kunna få era låtar nedbrännda på en cd/dvd???

Jo, och det finns därför åtminstone en tråd tidigare om detta. Kassettavgiften upprör många, bland annat mig.

ni förstår tydligen inte riktigt vart detta kommer att leda till då det är ett värre brott att ha tankat ned en låt som ingen längre vill sälja än att våldföra sig på människor då inte ens polisen längre prioriterar brott som stöld våldtäkter med mera

Det här känns rätt taget ur luften. Jag har svårt att tänka mig att någon skulle hamna i fängelse för att ha laddat ned en låt. Det högsta straff som delats ut för piratkopiering i Sverige var väl dagsböter?

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som ens reagerar på det faktum att ni betalar t ex Gessle för att ni vill kunna få era låtar nedbrännda på en cd/dvd??? ni är bra konstiga! och till er som tror att det går att få tag på alla musik längre kan jag delge er att då det inte går och de skivbolag som jag varit i kontakt med inte vill sälja mig denna musik så tankar jag ned den då det finns andra som jag som insett att de inte vill längre, därför tillhandahåller de det till t ex mig och andra, ni diskuterar frågor som ini inte ens tänkt igenom, jag är inte för att man ska bara sno från andra men när möjligheterna att vara laglig och dessutom bli bestulen själv så undrar jag var går gränsen och vilken debatt ska vi ha? ni förstår tydligen inte riktigt vart detta kommer att leda till då det är ett värre brott att ha tankat ned en låt som ingen längre vill sälja än att våldföra sig på människor då inte ens polisen längre prioriterar brott som stöld våldtäkter med mera, och till detta så är ni de som betalar priset för vad denna tvångsdemokrati kommer att leda till... jag bara undrar var är ni när ni blir bestulna själva och vad är det för ett samhälle bni vill ha?

jaja ni väljer ju själva och som man säger, sådana politiker sådant folk, detta gör en ledsen när ni inte ens begriper ert eget bästa! whatever nu slutar jag och ni kan säga vafan ni vill, ni vill ju inget ändå mer än att betala för den smörja som stoppas i er mun, ni är sjukligt köpta av den värld ni själva skapat och därav ert eget straff, don't say I didn't warned you!

Lasse Mongo...

Det är inget fel att vara upprörd över att något som man upplever vara fel. Tvärtom det är bra att man vill något. Men varför ta i så mot Fabror Guillou som att han var den värste och mest skenheliga vår värld.

Kanske har du antipatier mot Guillou liksom jag har mot Leijonborg och A. Svensson. Skulle ändå önska att du i en sådan här debatt tog det lite lugnare och underbyggde dina påståenden och tyckanden så att man hade mer chans att förstå vad du menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur är det egentligen med den där kassettersättningen?

SIBA tar 129:- för 50-pack CD-R 700 MB så exkl moms 2.06 kr/st, minus kassettersättning (0.25 öre/MB x 700 =) 1.75 kr blir det kvar 31 öre per cd...

rätt billigt, för billigt 🙂?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Jag tankar inte och jag köper inga nya CD-skivor längre. Jag fäller inga tårar om de stora skivbolagen går under därför att de inte släpper något av intresse för min del idag. De lägger mer krut på reklam och musikvideos istället för bra musik. Bra musik kommer alltid att finnas och kan spridas fort över nätet oavsett. Det finns så många som kombinerar ett vanligt jobb med musikskapande och gör helt fantastiska saker.

Skivkontrakt och skivbolag är inget jag behöver för att få folk att lyssna på min musik. Jag är inte heller ute efter att bli någon popstjärna eller kunna leva på min musik. Det är inte därför jag skapar. Så...jag bryr mig helt enkelt inte. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som ens reagerar på det faktum att ni betalar t ex Gessle för att ni vill kunna få era låtar nedbrännda på en cd/dvd??? ni är bra konstiga! och till er som tror att det går att få tag på alla musik längre kan jag delge er att då det inte går och de skivbolag som jag varit i kontakt med inte vill sälja mig denna musik så tankar jag ned den då det finns andra som jag som insett att de inte vill längre, därför tillhandahåller de det till t ex mig och andra, ni diskuterar frågor som ini inte ens tänkt igenom, jag är inte för att man ska bara sno från andra men när möjligheterna att vara laglig och dessutom bli bestulen själv så undrar jag var går gränsen och vilken debatt ska vi ha? ni förstår tydligen inte riktigt vart detta kommer att leda till då det är ett värre brott att ha tankat ned en låt som ingen längre vill sälja än att våldföra sig på människor då inte ens polisen längre prioriterar brott som stöld våldtäkter med mera, och till detta så är ni de som betalar priset för vad denna tvångsdemokrati kommer att leda till... jag bara undrar var är ni när ni blir bestulna själva och vad är det för ett samhälle bni vill ha?

jaja ni väljer ju själva och som man säger, sådana politiker sådant folk, detta gör en ledsen när ni inte ens begriper ert eget bästa! whatever nu slutar jag och ni kan säga vafan ni vill, ni vill ju inget ändå mer än att betala för den smörja som stoppas i er mun, ni är sjukligt köpta av den värld ni själva skapat och därav ert eget straff, don't say I didn't warned you!

Vem är egotrippad och ser allt utifrån sitt eget perspektiv?

Du dumförklarar inte bara dig själv (och nu syftar jag inte på personangreppen), utan du dumförklarar alla som lyssnar på musik. Alla lyssnar inte på Britney och det är inte bara max martin som får pengar. (och för övrigt, som jag konsumerar musik lagligt). Visst, britney säljer mest och tankas således ned mest. Men jag köper musik och jag köper inte Britney, vad det nu har med saken att göra. Alla som vill och kommer försörja sig på musik är ju förlorarna, oavsett vilken musik man nu gör.

Bara för att viss musik lanseras och har kommersiella syften är ingen anledning att rycka upp hela upphovsrätten längs dess rötter. Det är mycket i samhället som är kommersialiserat. Du kanske tillexempel har yes hemma när du diskar? och det kanske beror på att du har sett reklam.

Ska du stjäla alla yesflaskor som tillverkas för det?

Det är jättesvårt att få tag på monalisa... helt omöjligt faktiskt. JAg kanske ska stjäla den. Det är ju enda sättet.

Det begås väl flera brott i samhället än ett?

Du verkar själv vara en upplyst människa som är bra på att predika vad andra människor gör fel. Du har inte tänkt på att det kanske är du som tänker fel?

Om det inte hade funnits något internet hur hade du då fått tag på din musik som är ömöjlig att få tag på?

Brutit dig in hos skivbolaget och stulit orginaltaparna?

Jag tycker i alla fall att det här är en moralfråga i botten och jag kommer inte gråta några tårar om folk som tankar hem upphovsrättsskyddat material får böter. Nu kan ju ingen ha undgått att det är förbjudet.

Liksom att det är förbjudet att stjäla andra saker.

Ska du sluta den här debatten? Bra... om än visar det att du är konflikträdd trots att du startade peronangreppen. Kanske kommer du till självinsikt nån gång också.

Hoppas det, för din skull...

Jag tycker inte att du är dum i huvudet för att du har en annan åsikt än mig (som du verkar tycka om alla som har en annan åsikt än du). Utan bara för att du verkligen anstränger dig för att jag ska tycka det och det klumpiga sätt som du framför det på.

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Är det ingen som ens reagerar på det faktum att ni betalar t ex Gessle för att ni vill kunna få era låtar nedbrännda på en cd/dvd??? ni är bra konstiga! och till er som tror att det går att få tag på alla musik längre kan jag delge er att då det inte går och de skivbolag som jag varit i kontakt med inte vill sälja mig denna musik så tankar jag ned den då det finns andra som jag som insett att de inte vill längre, därför tillhandahåller de det till t ex mig och andra, ni diskuterar frågor som ini inte ens tänkt igenom, jag är inte för att man ska bara sno från andra men när möjligheterna att vara laglig och dessutom bli bestulen själv så undrar jag var går gränsen och vilken debatt ska vi ha? ni förstår tydligen inte riktigt vart detta kommer att leda till då det är ett värre brott att ha tankat ned en låt som ingen längre vill sälja än att våldföra sig på människor då inte ens polisen längre prioriterar brott som stöld våldtäkter med mera, och till detta så är ni de som betalar priset för vad denna tvångsdemokrati kommer att leda till... jag bara undrar var är ni när ni blir bestulna själva och vad är det för ett samhälle bni vill ha?

jaja ni väljer ju själva och som man säger, sådana politiker sådant folk, detta gör en ledsen när ni inte ens begriper ert eget bästa! whatever nu slutar jag och ni kan säga vafan ni vill, ni vill ju inget ändå mer än att betala för den smörja som stoppas i er mun, ni är sjukligt köpta av den värld ni själva skapat och därav ert eget straff, don't say I didn't warned you!

Vem är egotrippad och ser allt utifrån sitt eget perspektiv?

Du dumförklarar inte bara dig själv (och nu syftar jag inte på personangreppen), utan du dumförklarar alla som lyssnar på musik. Alla lyssnar inte på Britney och det är inte bara max martin som får pengar. (och för övrigt, som jag konsumerar musik lagligt). Visst, britney säljer mest och tankas således ned mest. Men jag köper musik och jag köper inte Britney, vad det nu har med saken att göra. Alla som vill och kommer försörja sig på musik är ju förlorarna, oavsett vilken musik man nu gör.

Bara för att viss musik lanseras och har kommersiella syften är ingen anledning att rycka upp hela upphovsrätten längs dess rötter. Det är mycket i samhället som är kommersialiserat. Du kanske tillexempel har yes hemma när du diskar? och det kanske beror på att du har sett reklam.

Ska du stjäla alla yesflaskor som tillverkas för det?

Det är jättesvårt att få tag på monalisa... helt omöjligt faktiskt. JAg kanske ska stjäla den. Det är ju enda sättet.

Det begås väl flera brott i samhället än ett?

Du verkar själv vara en upplyst människa som är bra på att predika vad andra människor gör fel. Du har inte tänkt på att det kanske är du som tänker fel?

Om det inte hade funnits något internet hur hade du då fått tag på din musik som är ömöjlig att få tag på?

Brutit dig in hos skivbolaget och stulit orginaltaparna?

Jag tycker i alla fall att det här är en moralfråga i botten och jag kommer inte gråta några tårar om folk som tankar hem upphovsrättsskyddat material får böter. Nu kan ju ingen ha undgått att det är förbjudet.

Liksom att det är förbjudet att stjäla andra saker.

Ska du sluta den här debatten? Bra... om än visar det att du är konflikträdd trots att du startade peronangreppen. Kanske kommer du till självinsikt nån gång också.

Hoppas det, för din skull...

Jag tycker inte att du är dum i huvudet för att du har en annan åsikt än mig (som du verkar tycka om alla som har en annan åsikt än du). Utan bara för att du verkligen anstränger dig för att jag ska tycka det och det klumpiga sätt som du framför det på.

Vem är egotrippad och ser allt utifrån sitt eget perspektiv?

"Du dumförklarar inte bara dig själv (och nu syftar jag inte på personangreppen), utan du dumförklarar alla som lyssnar på musik. Alla lyssnar inte på Britney och det är inte bara max martin som får pengar. (och för övrigt, som jag konsumerar musik lagligt). Visst, britney säljer mest och tankas således ned mest. Men jag köper musik och jag köper inte Britney, vad det nu har med saken att göra. Alla som vill och kommer försörja sig på musik är ju förlorarna, oavsett vilken musik man nu gör."

Svar: Jag är inte dum för att jag förmedlar dig ett budskap om att det finns fler fel än att vi bara ska vara tjuvar i bolagens ögon då deras marknad går i graven för att det finns fler sätt idag att distribuera musik än att få dem på en skiva köpt från ett profithungrande bolag, det finns många anledningar att diskutera vad upphovsrätt ska ha för betydelse då det idag kopieras inte bara för lyssnande utan för att tjäna på det i form av människor som t ex inte har musikaliska begåvning utan rippar mina stycken och använder dem i sin musik och dessutom anser det vara sin rätt att ta mina stycken!

"Bara för att viss musik lanseras och har kommersiella syften är ingen anledning att rycka upp hela upphovsrätten längs dess rötter. Det är mycket i samhället som är kommersialiserat. Du kanske tillexempel har yes hemma när du diskar? och det kanske beror på att du har sett reklam.

Ska du stjäla alla yesflaskor som tillverkas för det?"

Svar: Förstår inte vad du avser, jag stjäl inte diskmedel utan betalar för det och det utan att det behöver vara YES.

Det är jättesvårt att få tag på monalisa... helt omöjligt faktiskt. JAg kanske ska stjäla den. Det är ju enda sättet.

Svar: Mona lisa går att få utan att stjäla den och jag är inte intresserad av originalet.

Det begås väl flera brott i samhället än ett?

Svar: jag har precis beskrivit det vid flera tillfällen.

Du verkar själv vara en upplyst människa som är bra på att predika vad andra människor gör fel. Du har inte tänkt på att det kanske är du som tänker fel?

svar: jag har inte sagt att ni gör fel, bara att ert tänkande inte gynnar er själva och den framtid vi går till mötes om det bara är på bolagens/marknaden premisser som lagar skapas.

Om det inte hade funnits något internet hur hade du då fått tag på din musik som är ömöjlig att få tag på?

Brutit dig in hos skivbolaget och stulit orginaltaparna?

Svar: nej jag hade inte brutit mig in hos dem, det finns alltid ett sätt att få tag i det jag vill frågan är bara om hur och när jag vill vara laglig men inte får då de tagit bort möjligheten hur ska det då bli i framtiden, vad ska vara möjligt och inte eller lagligt eller inte, det är en fråga som man ska tänka på då det snabbt kan bli farligt att låta marknaden sätta ramar som sedan våra politiker bara sväljer utan vidare debatt, det hanldar om vår framtid.

Jag tycker i alla fall att det här är en moralfråga i botten och jag kommer inte gråta några tårar om folk som tankar hem upphovsrättsskyddat material får böter. Nu kan ju ingen ha undgått att det är förbjudet.

Liksom att det är förbjudet att stjäla andra saker.

Svar: det har alltid varit förbjudet att stjäla och nu har vi ställts inför andra faktorer som inte längre går att mäta vid fast egendom och då uppstår problem med vad som egentligen är en fråga om stöld, jag skriver ett stycke som du sedan använder i din låt, jag anser det vara störld och förstörande av egendom och du anser det vara din fria rätt att använda mina ideér för dina ändamål, vem har rätt?

Ska du sluta den här debatten? Bra... om än visar det att du är konflikträdd trots att du startade peronangreppen. Kanske kommer du till självinsikt nån gång också.

Hoppas det, för din skull...

Svar: Du är den som egentligen är rädd, rädd att din förljugna värld ska rämna och visa sig vara en stulen värld av människor vars enda syften är att tjäna på sina syften oavsett hur de är framställda eller använda, hursomhelst så är de bara intresserade av det som de kan tjäna på och det till vilket pris som helst, Läs gärna om Sony´s nya metoder att inkräkta på människors datoerer (läs egendom) för att tjäna sina syften, alltså det är förbjudet för mig som privat preson att skriva elak kod som kan fördärva datorer/hårdvara men inte för företag, de kan göra som de vill och vi ska bara lyda?

Jag tycker inte att du är dum i huvudet för att du har en annan åsikt än mig (som du verkar tycka om alla som har en annan åsikt än du). Utan bara för att du verkligen anstränger dig för att jag ska tycka det och det klumpiga sätt som du framför det på.

svar: Du tycker att jag är dum i huvudet för att jag vågar stå upp och säga ifrån på ett sätt som stör din trygga verklighet där du påstår att du är en så rätt-trogen människa som minsann aldrig begått något fel i något avseende, du har säkert gått mot röd gubbe nångång eller kört för fort nångån i livet så kom inte med nåt dravel om att det är skillnad, är det olagligt så är det eller?

Nu ser ni inget mer i denna debatt av mig och det är inte för att jag skulle vara konflikträdd, då hade jag inte skrivit det alls i det första läget men eftersom de flesta här verkar vara rädda att tappa facet inför det faktum att alla på ett eller annat sätt har begått något fel i något avseende antingen det är nåt ni har datorn utan att betala för eller gå mot röd gubbe eller liknande så är ni bara patetiska i era ansträngningar att vara lagliga, alltså debatten handlar egentligen om vart går gränsen (om du hade läst vad jag skrev och inte vad du ville läsa)

Så nu kan du sova lugnt i din enfaldiga övertygelse om hur duktig du är då du aldrig begått några fel eller övertramp, du är väl duktigast av oss alla, sådana som du utgör en direkt fara för det som skulle kallats demokrati men eftersom det endast finns i teorin så är du förlåten i din okunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man blir ärligt talat FRUKTANSVÄRT trött på alla dessa "kändisar" och skribenter som sätter sig på "Moralens pedistal". Denna diskussionen håller på att bli ett Moment-22. Att dessutom som Jan, jämföra ett basbehov med rent förnuft, för det är precis vad det handlar om, RENT FÖRNUFT!. Är fel som bara IQ befriade människor ägnar sig åt.

Min åsikt är snarare att sysslar man med t.ex. musik borde väl den huvudsakliga prioriteten vara att bli uppskattad och sedd av sina fans?. Med reservation skulle jag nog vilja säga att majoriteten av dagens artister tjänar redan så mycket pengar att dom har ett lättare liv än den genomsnittliga svensken.

Det finns ingen logisk tanke bakom ett CD-pris på ungefär 200 kr. Det övergår mitt förstånd. Återigen handlar det om att TJÄNA mer och mer pengar. Man skiter i moralen och musikens egentliga syfte.

Sluta satsa 70% av priset på en flashig reklam och ett överarbetat omslag. Satsa på att sälja skivor och musik med kvalité istället.

Man kan diskutera moraliska aspekter i denna typ av frågor i all oändlighet. Självklart finns det saker som är mer eller mindre "orätt". Men så länge man handlar med sunt förnuft så är det i alla fall mer rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Med reservation skulle jag nog vilja säga att majoriteten av dagens artister tjänar redan så mycket pengar att dom har ett lättare liv än den genomsnittliga svensken.

Det finns ingen logisk tanke bakom ett CD-pris på ungefär 200 kr. Det övergår mitt förstånd. Återigen handlar det om att TJÄNA mer och mer pengar. Man skiter i moralen och musikens egentliga syfte.

Sluta satsa 70% av priset på en flashig reklam och ett överarbetat omslag. Satsa på att sälja skivor och musik med kvalité istället.

En fullpris CD kostar runt 200 (oftast mindre) vilket rent logiskt beror på att det kostar att producera tjänster och produkter och att staten vill ha skatt inget konstigt med det.

Det är extremt få skivor som det läggs 70% av skivans pris på reklam och "överarbetade omslag"

Skivbolagen satsar oftast på att producera musik av hög kvalitet men konsumenterna köper ofta hellre mer lättnynnat precis som att fler går till McDonalds istället för till förstaklasskrogar....

Link to comment
Dela på andra sajter

ok lasse mongo.

Du förlöjligar verkligen dig själv genom att säga att antyda att förstår mer än andra människor fast du använder innehållslösa argument!

1) anledningen att jag tog upp det här med yes är att kommersialiseringen i samhället finns överallt. och att det inte är något att försvara den illegala nedladdningen av musik för. Det argumentet är inte ens något argument då det finns extremt mycket mer och olika sorters musik att välja på än på tillexempel 70-talet. Jag hörde att på 70 talet kom det ut ungefär ett par hundra nya skivor sammanlagt om året. Och nu är det uppe i ett antal tusen. Alltså är musiken mer mångfassiterad idag. Så det argumentet tycker jag går fetbort!!! Dessutom har INGEN rätt i att, som jag skrev tidigare, vara domare och säga att viss musik ska inte ges ut för att den är skit (så länge den inte kränker någon annan människa förstås). Jag tycker att viss musik är skit, absolut!!! Men jag har ingen rätt att säga att det inte sa ges ut bara för att jag tycker att det är skit.

2) Vad jag menar när jag skrev att det finns fler än ett brott som begås i samhället så menar jag att man inte bara kan satsa alla resurser på våldtäkter (för jag undrar vad det har att göra med den här diskussionen), även fast det självklart ska och alltid kommer att prioriteras mycket högre än upphovsrättsbrott, som är sakt tidigare. Det är ungefär som att säga att man inte ska gripa snattare för att det begås bankrån.

3) Vad jag menar med egotrippad är att du har svårt att acceptera att andra har andra åsikter än dig utan att du tar till personangrepp, som tillexempel "förljugen värld". Fine att du tycker det, jag bryr mig inte. Men i mina ögon är det absolut så lågt man kan sjunka. Det påminner om samma argumentations teknik som tillexempel extrema politiska organisationer använder och då tycker jag att det är den som yppar såna uttalanden som verkligen är egotrippad av den enkla anledningen att man har svårt att acceptera andras åsikter. Alltså brist på emati! Därav att jag skrev som jag tycker, att du är dum i huvudet för att du använder sånt enligt mig idiotiskt språk.

4) sony använder olagliga metoder (spion program) för att spåra fildelare, det tycker jag suger kraftigt! Men det har ju egentligen inget att göra med att upphovsrättslagen efterföljs. Dom gör sig själva skyldiga till brott. Det är lika idiotiskt!

5) Att du inte bryr dig om att andra eventuellt snor din musik och kommer att tjäna pengar på det tycker jag är bra för din skull. Men de upphovsmän som inte tänker som du har sin fullaste rätt att kunna bestämma själv över sina verk, precis som du har av dina. Du kan ju lätt lägga ut dina verk på internet (på en hemsida) så kan folk tanka hem dem så mycket som helst.

Sen är jag också sugen på att veta vilken musik du pratar om som inte går att få tag på...

6) Jag har inte sakt att jag inte har gjort nåt fel och jag tycker inte heller det är något som helst relevant argument i denna debatt (snarare ytterligare ett personangrepp). Du kanske vill att jag ska göra upp en lista på alla fel som jag har begått i mitt liv? Jag kan skriva en självbiografi om du är intresserad av att läsa en sån. Här är du verkligen ute och cyklar igen. I den här debatten disskuterar vi upphovsrätt, om du vill diskutera brottsbekämpning överlag, starta gärna en egen tråd om det (eller varför inte en Gallup? "hur många fel och vad för fel har du gjort i ditt liv"). Men använd det inte som ett argument mot mig (återigen ett argument som inte är ett riktigtargument).

Du lever själv i din "enfaldiga" (citat) övertygelse att alla som inte tycker som du lever i en "förljugen värld". För mig är betydelsen av enfald när man har svårt att accepteras andras åsikter (man behöver givetvis inte hålla med), vilket du har. Så ditt nyttjande av detta ord mot mig ser jag som att du lider av mycket svåra självinsiktsproblem.

Du är också förlåten för din okunskap och din brist på empati. Du är dessutom förlåten för att din argumentation i mångt och mycket fullständigt saknar substans.

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Sen är jag också sugen på att veta vilken musik du pratar om som inte går att få tag på...

Jag kan ge ett antal förslag inom filmmusik. Det är tyvärr en genre som hela tiden vill vara "up to date" vilket gör att man slutar trycka upp nya skivor av äldre material (såvida det nu inte handlar om Grease och annat lättsåld skit). 😄

Eftersom filmmusik dessutom blivit en prishetsande samlarbuskis (liksom frimärken och gamla dataspel) så blir priset man får betala på insidemarknader löjligt högt.

Jag vill ju bara höra bra musik...

Redigerat av Katla
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Sen är jag också sugen på att veta vilken musik du pratar om som inte går att få tag på...

Jag kan ge ett antal förslag inom filmmusik. Det är tyvärr en genre som hela tiden vill vara "up to date" vilket gör att man slutar trycka upp nya skivor av äldre material (såvida det nu inte handlar om Grease och annat lättsåld skit). 😄

Eftersom filmmusik dessutom blivit en prishetsande samlarbuskis (liksom frimärken och gamla dataspel) så blir priset man får betala på insidemarknader löjligt högt.

Anledningen att filmmusikskivor är svåra att få tag på beror på att filmmusikskivor i regel säljer riktigt dåligt, ungefär en på 50 säljer över 1000 ex i Sverige.

Filmmusikskivor brukar vara billiga på skivbörsar och skivmässor, men dyra på nätet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Anledningen att filmmusikskivor är svåra att få tag på beror på att filmmusikskivor i regel säljer riktigt dåligt, ungefär en på 50 säljer över 1000 ex i Sverige.

Filmmusikskivor brukar vara billiga på skivbörsar och skivmässor, men dyra på nätet....

Det är sant att det inte är någon stor marknad om man vill göra stora pengar. Men det var ett exempel på vad jag inte kan köpa eller beställa i en skivaffär.

Skivmässor i all ära men jag har aldrig hittat mycket filmmusik på de jag brukar hänga på i Lund/Malmö. Skivbörsar har jag dålig koll på, men det ska inte mycket till för att priset ska stiga på obskyra plattor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Anledningen att filmmusikskivor är svåra att få tag på beror på att filmmusikskivor i regel säljer riktigt dåligt, ungefär en på 50 säljer över 1000 ex i Sverige.

Filmmusikskivor brukar vara billiga på skivbörsar och skivmässor, men dyra på nätet....

Det är sant att det inte är någon stor marknad om man vill göra stora pengar. Men det var ett exempel på vad jag inte kan köpa eller beställa i en skivaffär.

Skivmässor i all ära men jag har aldrig hittat mycket filmmusik på de jag brukar hänga på i Lund/Malmö. Skivbörsar har jag dålig koll på, men det ska inte mycket till för att priset ska stiga på obskyra plattor.

Skivbörsarna i Stockholm har alltid tusentals mer eller mindre obskyra filmmusikskivor för mellan 30-100 kr. Skivmässan i Solna brukar ha ett stort utbud av filmmusik till hyfsade priser. Blir förvånad ibland över vilka priser som begärs för relativt vanliga skivor på nätet, fast jag kanske är bortskämd med ett flertal bra skivbörsar i närheten av där jag bor på Söder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...