Jump to content
Annons

Keyboardteknik/ harmonilära/ ackord...osv


bdatony

Recommended Posts

Får denna tråden vara med här?

Jag har spelat trummor i över 20 år och nu köpt dator och keyboard och vill lära mig FORT!!! Efter allt övande med teknik på trummorna tror jag ju såklart att det går att lära sig att spela keyboard med samma metod.

Koordination, notläsning och en massa timmar.

Ifall någon vill svara kommer jag att fråga en massa här och se om jag får svar.

Hur flyttar man fingrarna när man vill spela mer än 8 toner i rad?

Ta högerhand tex. Först spelar man 3 toner och flyttar tummen till 4.e och spelar resterande 5...

Hur gör man sen?

Vilka är dina favorit ackord? Alltså vilka toner spelar du och vad heter ackordet?

Visst är gsus2 och dsus4 samma toner? Fast det låter annorlunda när man byter bastonen såklart...

Får se om det blir någon kul tråd av det här :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Blandade småsvar:

Får denna tråden vara med här?

Självklart! 😆

Hur flyttar man fingrarna när man vill spela mer än 8 toner i rad?

Ta högerhand tex. Först spelar man 3 toner och flyttar tummen till 4.e och spelar resterande 5...

Hur gör man sen?

Använd inte lillfingret. Du spelar de första 3 som du skriver, och flyttar tummen till 4:e. Sen spelar du 4 till, men istället för att ta den 5:e med lillfingret så tar du den med tummen. Och då är du ju tillbaka där du började så sen är det lika bra att fortsätta...

Vilka är dina favorit ackord? Alltså vilka toner spelar du och vad heter ackordet?

Favoriter kommer och går. Jag hittade tillbaka till add9:orna igår. Typ Cadd9 (C-E-G-D). Mysigt värre.

Visst är gsus2 och dsus4 samma toner? Fast det låter annorlunda när man byter bastonen såklart...

Jupp, det är samma toner. Men det är många ackord som har samma toner. Det finns ju bara tolv toner på ett keyboard, men det finns en ohemul massa ackord och färgningar.

Lycka till med spelandet! 😉

Edit: La till en ton till... 😳

Redigerat av Gote
Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)
Närå, allvarligt, det finns alltså 12 toner: A, A#, B, C, C#, D, D#, E, F, F#, G, G#

Konstigt, jag har 12 (eller fem om man ska vara noga) andra: A, Ab, G, Gb, F, E, Eb, D, Db, C, B, Bb

😕😳😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Närå, allvarligt, det finns alltså 12 toner: A, A#, B, C, C#, D, D#, E, F, F#, G, G#

Konstigt, jag har 12 (eller fem om man ska vara noga) andra: A, Ab, G, Gb, F, E, Eb, D, Db, C, B, Bb

😆🙂🙂

Möjligtvis om du spelar fiol eller dyl. men inte på en tempererad klaviatur. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd inte lillfingret. Du spelar de första 3 som du skriver, och flyttar tummen till 4:e. Sen spelar du 4 till, men istället för att ta den 5:e med lillfingret så tar du den med tummen. Och då är du ju tillbaka där du började så sen är det lika bra att fortsätta...

Men det är ju jättesvårt att få in tummen där lillfingret ska vara...

Bara att öva då förstår jag. Ska man böja upp de andra fingrarna på nåt speciellt sätt eller ska jag bara göra som det känns?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu sitter jag här och övar mitt i natten och börjar ge mig på andra skalor än C...

Om man spelar skalan upp och ner som man ska med högerhanden. 3 fingrar först och sen börjar man med tummen igen... som jag lärt mig här... :-)

När man gör F-dur...

Då blir ju tummen på Bb... Hur ska man tråckla tummen dit?

När man gör G-dur...

Då blir ju tummen på Ciss... Hur gör man då...

Detta blir ju konstigt på flera ställen.

Mer hjälp är jag tacksam för :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade så här :-)

Om man ska spela 8 toner efter varandra ska man väl spela:

tumme, pekfinger, långfinger och sen börja om med tummen? Det har jag lär mig i alla fall....

Har jag fel i detta? OM jag inte har fel kan väl någon försöka svara på min tidigare fråga... snälla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade så här :-)

Om man ska spela 8 toner efter varandra ska man väl spela:

tumme, pekfinger, långfinger och sen börja om med tummen? Det har jag lär mig i alla fall....

Har jag fel i detta? OM jag inte har fel kan väl någon försöka svara på min tidigare fråga... snälla?

Det är en bra utgångspunkt som funkar bra i t.ex. C, men den får ju anpassas efter skalan. Som du själv märker funkar det inte i F, så då får man göra som Grahn säger och klämma in ett långfinger också.

Hur går det med spelandet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo tack det går bra med spelandet. Börjar förstå hur det hänger ihop nu fast mina fingrar hänger inte riktigt med...

Tillbaks till frågan. Vilket finger ska jag då ta efter ringfingret?

Finns det fler skalor man får ta till lite lustiga knep?

Hur gör du?

När man ser folk spela på TV eller nåt så flyger ju fingrarna över pianot men det funkar inte för mig :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

De man ser på tv har oftast spelat mer än två månader... :rolleyes:

Efter ringfingret blir det tummen på C.

Det finns säkert regler för vilka skalor man ska behandla hur, men det viktigaste är ju att det funkar för dig. Grunden blir i alla fall att ta en tre-fyra toner och sen flytta handen. Om det känns fel eller du inte får nåt flyt i det så prova nåt annat grepp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu har jag också skaffat keyboard och börjat träna.

Jag har följt råden här och tycker att jag hittar det som känns naturligt för högerhanden vid skalövningar typ 3 + 4 och för vissa lägen 4 + 3 osv utan att använda lillfingret.

Men när det gäller vänsterhanden blir jag lite undrande. Visst kan jag få det att kännas bra t.ex. tyckte jag att det kändes bra att spela F# dur så här; ring, lång, pek, tumme, ring, pek tumme.

Men ändå, skall man verkligen undvika att använda lillfingret så långt som möjligt? Tycker mig ha sett att pianister använder lillfingret i vänsterhanden relativt flitigt.

Tankar, kommentarer, tillrättavisningar mottages gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu undrar jag hur jag ska kalla ett ackord jag gjorde mellan en vers och refräng...

Tonerna är C, D och G och jag tar ett D i basen.

Är detta ett Csus2/D eller kan man skriva det på ett annat sätt? C11/D kanske?

Tacksam för tips.

Ska man skapa ny tråd för varje fråga tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

jag har spelat piano i många många år och kan väl säga att det ackord som ligger bäst i mina öron är maj ackorden, därefter så kommer t.ex. moll 7 orna. 9orna är lite mer poppiga och smöriga.

det som är coolt är att man kan verkligen få olika uppfattningar om ackordens sinnestämningar. det slutar aldrig förvåna mig iaf.

mvh Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu undrar jag hur jag ska kalla ett ackord jag gjorde mellan en vers och refräng...

Tonerna är C, D och G och jag tar ett D i basen.

Är detta ett Csus2/D eller kan man skriva det på ett annat sätt? C11/D kanske?

Tacksam för tips.

Ska man skapa ny tråd för varje fråga tycker ni?

Jag skulle nog kallat det för ett dsus47 lite beroende på vad det har för funktion i låten vad som kommer efter o.s.v

Agående lite speciella fingersättningar i skalor så är det t.ex ess-dur jag kommer att tänka på där du börjar med pekfingret (eller, du och du, jag gör så iaf :rolleyes:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle eventuellt kunna vara ett D11no9 också?

Sluta upp att fundera på hur du ska spela skalorna i olika tonarter, tonerna kommer aldrig i den ordningen ändå. Lär dej bli bekant med klaviaturet och alla dess tolv toner istället, och alla dina fingrar... tänk ett par toner framåt när du spelar så tar inte fingrarna slut i första taget. Och viktigt som fan: bli bekant med pedalen! Den kan göra underverk. Kontroll över pedalen = kontroll över pianot = så mycket som nudda pedalen med tåspetsen så gör pianot som du vill. That's the shit.

När det gäller ackord så är en nybliven favorit hos mej minus-femman i olika varianter. Den kan faktiskt bli väldigt naturlig och... poppig. Me like.

Gb6sus2-5 t ex (Eb, Gb, Ab, C - Gb i basen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför krångla till det? syftet med att kunna benämna ackord är ju så att andra medmusikanter snabbt ska kunna spela låten. Får man en låt där ackordet Gb6sus2-5 finns med så kliar man sig i huvudet både en och två gånger... bättre att skriva Ab/Gb Alltså ett Ab med Gb i basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm egentligen, men det är ju också en jävla skillnad på Ab/Gb och Gb6sus2-5, sånt beror ju alltid på sammanhanget... Men nu var det ju just minusfemman jag var ute efter, som jag har fastnat för på olika sätt på senaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...