Jump to content
Annons

Samarbeta över nätet, nu med ljudexempel


Majken

Recommended Posts

Ohoj!

Ikväll smäller det, eller nåt sånt. Jag och Mats, ni vet han konstiga figuren på tidningen, drar igång en VSTunnel session och vill samarbeta med dig över nätet. Programmet jobbar loop-baserat och det är lätt att komma igång. Dessutom går det att köra gratis med begränsad ljudkvalitet och ni slipper krångliga registreringar helt och hållet.

Egentligen har vi en steg-för-steg guide till hur man kommer igång i nya numret. Men vi kunde helt enkelt inte hålla oss eftersom det är så skoj. Vill du vara med? Gör såhär:

1. Ladda hem pluggen på - http://www.vstunnel.com (Finns i vst och au format för PC och Mac)

2. Starta ett nytt projekt i ditt inspelningsprogram och aktivera pluggen på master-spåret.

3. Klicka på Join Session och leta upp den Session jag och Mats skapat. Den kommer att heta nånting med Studio, mitt minne sviker mig men Mats hade ett bra namn.

4. Titta vilket tempo vi ställt in, det lutade igår åt att vi skulle sikta på 100 bpm. Ställ in tempot i ditt inspelningsprogram och rita ut en loop som börjar på den första takten och går 4 eller 8 takter framåt.

5. Tryck på uppspelningsknappen och lyssna på de loopar som ligger i sessionen, aktivera sedan pluggar och bygg vidare på det vi gjort.

6. Sålänge du spelar upp projektet skickar du loopen du jobbar på till de övriga. Vill ni kommunicera så kan ni göra det via chat fönstret.

---

Klockan 20:00 är det du som loggar in och gör ett fläskigt beat på mats funkiga basgång och min blippiga syntlead. Annars!

Har ni trassel att komma igång? Skriv ett meddelande här så hjälper vi varandra.

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ja varför inte? Vadfasen, blir det mycket folk (hoppas, hoppas, hoppas) så startar vi helt enkelt flera sessioner.

/Majken

Får se om jag hinner. Kommer att sitta i studion under kvällen, men kommer jag hem i någorlunda vettig tid är jag gärna med på ett hörn. 🙂 Hur länge håller ni på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att jag har en hemtenta att lägga all min koncentration på och inte kunde haka på. Det låter roligt. Men blev det någon musik, eller var det bara skojigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat in 1 h 37 min, måste nog städas upp lite. 😱

Nu börjar det låta bra!

/Mats

Cool, vore intressant att lägga upp ljudexempel för andra som är intresserade av hur det kan låta. Vi kan ta det imorgon.

Blir kul att höra, några bitar blev riktigt sköna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten... störde mig på:

- att man inte kunde göra VSTunnel fönstret större

- att man inte kan göra "always on top" på fönstret

- att den ibland skickade iväg ens chat innan man skrivit klart

- att det var öht lite buggigt från och till...

Något av detta som är fixat i betan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten... störde mig på:

- att man inte kan göra "always on top" på fönstret

Något av detta som är fixat i betan?

Always on top: .. funkar i 1.4b åtminstone - Check!

Saejten..det var ju svinkul en stund innan det brölade loss 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...