Jump to content
Annons

På jakt efter det feta gitarrljudet!


pirateKING

Recommended Posts

Hejsan alla, jag håller på att försöka få fram ett någolunda tungt gitarrljud för inspelninga av lite metal låtar. Jag har gjort ett litet test och de vore schysst att få lite feedback på det hela då jag inte riktigt vet vad jag ska göra härnäst. Gitarrljudet är inspelat med en MXL2006 mic på en JJlabs 2X75HV topp + EG412V låda.

Med i rarfilen följer 3 olika versioner. En med hela arrangemanget, (låten är Bloody Tears från Castlevania spelen). En där det är bara en gitarr(i arret är gitarren dubbad 3 gånger) där jag har lekt runt lite med VoxengoEQ, och en version som består av bara råmaterialet. Visste inte riktigt vikken jag skulle lägga upp.

Vore kul att höra lite synpunkter.

http://stash.cladam.mine.nu/upload/Alltihop.mp3

http://stash.cladam.mine.nu/upload/EngitarrmedEQ.mp3

http://stash.cladam.mine.nu/upload/Engitar...bara_gitarr.zip[/url]

EFTER TIPEN, NY VERSION, ANNAN LÅT:

http://stash.cladam.mine.nu/upload/elgitarr.mp3

Redigerat av pirateKING
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
rent spontant: jag vill klicka på en länk och lyssna

(inle ladda ner-packa upp)

ladda inte ner då.

anledningen till att de vart så var att silentwhisper inte ville ta upp några mp3:er. kan försöka hitta nåt annat

hittade en plats 🙂 här kommer direktlänkar istället

http://stash.cladam.mine.nu/upload/Alltihop.mp3

http://stash.cladam.mine.nu/upload/EngitarrmedEQ.mp3

http://stash.cladam.mine.nu/upload/Engitarr.mp3

Redigerat av pirateKING
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur långt ifrån lådan/tyget har du mikrofonen? Du kanske ska försöka få mindre rumsklang genom att sätta den närmre eller att lägga filtar över stärkaren och mikrofonen så att rumsljudet blir i mindre mängd. MvH

Edit:

Om du har en dynamiskmikrofon (t.ex. Shure SM57) så kan du testa med den då jag tycker att de inte fångar upp rumsljudet så lätt/detaljerat.

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

inte för att vara sån nu... men jag tycker ärligt talat att man får mkt bättre ljud genom att plugga in gitarren i ljudkortet o köra med Amplitube. Ist för att hålla på o krångla med mickar och stärkare hit o dit.

Once you go down that amplitube road, you´ll never go back... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

inte för att vara sån nu... men jag tycker ärligt talat att man får mkt bättre ljud genom att plugga in gitarren i ljudkortet o köra med Amplitube. Ist för att hålla på o krångla med mickar och stärkare hit o dit.

Once you go down that amplitube road, you´ll never go back... 😄

Visst blir det tjysst med Amplitube men för min del så saknar den en del utav egenskaperna som en förstärkare kan låta (i olika rum). T.ex. när du mutar ett F# på mörka E eller ett C# på mörka E (kan variera vilka toner det gäller på olika gitarrer). MvH

Edit:

Men när jag säger det så är det när jag verkligen är petig och lyssnar på det i ensamhet och inte i en mix.

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker gitarrerna låter helt ok. Lite burkiga kanske men tyngden tycker jag ändå finns där. Den andra av de 2 ensamma gitarrerna låter bäst tycker jag, den har mer mellanregister som tränger igenom tydligare. 😄

Mvh / djonas

aeeh, jag tycker gitarrerna är helt utan burkregister och urholkade. tror dom skulle kunna må bra av lite kropp.

Link to comment
Dela på andra sajter

inte för att vara sån nu... men jag tycker ärligt talat att man får mkt bättre ljud genom att plugga in gitarren i ljudkortet o köra med Amplitube. Ist för att hålla på o krångla med mickar och stärkare hit o dit.

Once you go down that amplitube road, you´ll never go back... 🙂

Nix. det finns hittills inget som slår en väl mickad välljudande förstärkare.

gärna med kompletterande rumsmikrofon(er).

alla mjukvarulösningar jag har hört hittills, och det är nog alla utom waves GTR, låter.... ja hobbex. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Allihop: gitarrerna hörs knappt i små högtalare, man får anstränga sig för att höra dem

Engitarr: Tycker det låter som du får med lite för mycket rumsklang på inspelningen.. som Punkrockdude redan antytt: har du förstärkaren stående nära någon vägg? kan vara så att direktljudet blir dubblerat av studsen som kommer från väggen.. om det är artificiellt reverb skulle jag försöka dämpa frekvenserna runt mid och uppåt för att få jämnare balans till direktljudet.

Allting är ju till syvende og sidst en smaksak, men för att få en fetare känsla bör du nog prova att skära bort de "kalla" frekvenserna till fördel för en varmare, rundare botten /mid + minska på efterklangen /reverbet alternativt dämpa de övre frekvenserna, eller en kombination.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle först och främst testa med att dra av några nivåer dist. Man lurar sig gärna och tror att ju mer dist, desto fetare ljud. Sen skulle jag öka hyggligt mycket mellan och en aning diskant. Allt för att få gitarren att låta mer "aaaah" än "uuuuuh" om du förstår.

Till sist, flytta micken ett snäpp närmre, öka volymen, testa att vinkla den en bit mot konen samt att ha den mitt framför. Nånstans hittar du ett bra läge. Och som nån redan skrivit, dämpa bort allt som kan studsa och ha inverkan.

Allt är som sagt en smaksak 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Once you go down that amplitube road, you´ll never go back...

Amplitube låter bra och det går att få väldigt respektabla resultat med den.

Det bästa är ju att det går snabbt att arbeta med det och leta ljud.

Däremot en BRA stärkare och en BRA mick samt BRA Mickpreamp ger en

helt annan botten ocg tyngd i gitarrljudet.

Framför allt om man vill ha Fet Dist och där har Amplitube tyvärr inte en chans.

SÅ " Once you got the real stuff , Amplitube is just a bluff " 😄

Lite skön svengengelska där ..

Link to comment
Dela på andra sajter

inte för att vara sån nu... men jag tycker ärligt talat att man får mkt bättre ljud genom att plugga in gitarren i ljudkortet o köra med Amplitube. Ist för att hålla på o krångla med mickar och stärkare hit o dit.

Once you go down that amplitube road, you´ll never go back... 🙂

Måste tyvärr säga emot där... Jag har testat både Amplitude och den där andra, eh vad heter den? Den där det följer med en golvpedal till... GuitarRig är det. Jag tycker båda har en del intressanta ljud men distljuden låter som man om man kört gitarren genom en gammal radio. Enda användningsområdet jag hittat för dem är att färga eller lägga på effekter på redan inspelade gitarrer. Men ja, det kanske är jag som inte kan ställa in dem ordentligt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara, för hundrafemtielfte gången här på forumet, påpeka att det för mig är helt obegripligt att någon kan vilja betala för en gitarrsimulator när den bästa är gratis? GuitarSuite från http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm Låter ju bättre än samtliga övriga (ljudklippen på deras sida är inte så representativa faktiskt). Möjligen något mer begränsat med effekter, förstärkaremodeller och sånt, men hellre några få riktigt bra en många dåliga! 😆

Har för övrigt hört rykten att det ska komma en kommersiell version i januari nästa år, men betydligt fler förstärkarmodeller och effekter.

Och sälla mig till den skaran som anser att om man har en bra gitarrförstärkare, bra mick och bra mickförstärkare, samt kunskap och tålamod för att verkligen ställa in ett bra ljud, så är det än så länge det bästa. Men för hemmabruk (och mer därtill ocks ibland) så låter ju simulatorerna så bra att jag aldrig skulle få för mig att börja böka med uppmickning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara, för hundrafemtielfte gången här på forumet, påpeka att det för mig är helt obegripligt att någon kan vilja betala för en gitarrsimulator när den bästa är gratis? GuitarSuite från http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm Låter ju bättre än samtliga övriga (ljudklippen på deras sida är inte så representativa faktiskt). Möjligen något mer begränsat med effekter, förstärkaremodeller och sånt, men hellre några få riktigt bra en många dåliga! 😕

Har för övrigt hört rykten att det ska komma en kommersiell version i januari nästa år, men betydligt fler förstärkarmodeller och effekter.

Och sälla mig till den skaran som anser att om man har en bra gitarrförstärkare, bra mick och bra mickförstärkare, samt kunskap och tålamod för att verkligen ställa in ett bra ljud, så är det än så länge det bästa. Men för hemmabruk (och mer därtill ocks ibland) så låter ju simulatorerna så bra att jag aldrig skulle få för mig att börja böka med uppmickning.

en fråga: Måste du lira in gitarren "rent" först och sen höra dist o dyl efteråt?

eller funkar det höra effektljudet när man spelar in? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Hejsan alla, jag håller på att försöka få fram ett någolunda tungt gitarrljud för inspelninga av lite metal låtar. Jag har gjort ett litet test och de vore schysst att få lite feedback på det hela då jag inte riktigt vet vad jag ska göra härnäst. Gitarrljudet är inspelat med en MXL2006 mic på en JJlabs 2X75HV topp + EG412V låda.

Med i rarfilen följer 3 olika versioner. En med hela arrangemanget, (låten är Bloody Tears från Castlevania spelen). En där det är bara en gitarr(i arret är gitarren dubbad 3 gånger) där jag har lekt runt lite med VoxengoEQ, och en version som består av bara råmaterialet. Visste inte riktigt vikken jag skulle lägga upp.

Vore kul att höra lite synpunkter.

http://stash.cladam.mine.nu/upload/Alltihop.mp3

http://stash.cladam.mine.nu/upload/EngitarrmedEQ.mp3

http://stash.cladam.mine.nu/upload/Engitar...bara_gitarr.zip[/url]

Den gitarr som heter utan Eq är väl den som låter bäst - fast den låter inget vidare. Instängd o burkig.

Men det är svårt att ge råd när man inte alls vet vad du vill uppnå.

Vad är fett? Vad är tungt? För dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

en fråga: Måste du lira in gitarren "rent" först och sen höra dist o dyl efteråt?

eller funkar det höra effektljudet när man spelar in? 😄

Har du tillräckligt låg latency (för min del, mindre än 10 ms) så är det inga problem att höra det processade ljudet samtidigt som man spelar in.

Sen kan man ju välja om man vill spela in det processade ljudet direkt i audio-filen, eller om man spelar in en ren fil (vilket ju gör att man har mer valmöjligheter vid mix, men drar mer processorkraft). Men i båda fall kan man som sagt välja att höra hur det låter med gitarreffekterna igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

inte för att vara sån nu... men jag tycker ärligt talat att man får mkt bättre ljud genom att plugga in gitarren i ljudkortet o köra med Amplitube. Ist för att hålla på o krångla med mickar och stärkare hit o dit.

Once you go down that amplitube road, you´ll never go back... 😱

Måste tyvärr säga emot där... Jag har testat både Amplitude och den där andra, eh vad heter den? Den där det följer med en golvpedal till... GuitarRig är det. Jag tycker båda har en del intressanta ljud men distljuden låter som man om man kört gitarren genom en gammal radio. Enda användningsområdet jag hittat för dem är att färga eller lägga på effekter på redan inspelade gitarrer. Men ja, det kanske är jag som inte kan ställa in dem ordentligt. 😱

Jag kör oftast Amplitube på mina inspelningar och tycker jag får ett fett gitarrljud. Klart att stärkare är det bästa. Men då ställs det krav på mic, att du har en stärkare som låter bra, ett rum som funkar, att du har tolleranta grannar mic placering.

Lyssna på min inspelning HÄR jag gillar det gitarr ljudet och får ofta creed för det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den analoga värmen saknas alltid.

Den analoga värmen….?? Nej det är bara ett hypat ord som inte betyder nånting egentligen. Men jag kan förstå vad du menar. Självklart så går det inte att få samma ljud vid uppmikning som vid simulering i tex amplitude, om det däremot är bättre eller sämre är väl bara synd att tvista om eftersom det beror på vad man ska ha ljudet till. Men som i detta fall när kille vill ha ett tungt, fett ljud så skulle jag använda dynamiska och kondensatormikrofoner, förstärkare, ett bra rum, kanske två lådor och sist men inte minst en gitarr som är anpassad för tung rock (dvs inga singelcoil mikar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Den analoga värmen….??

Ja.

Det är väl snarare närheten som oftast saknas i emulator pluggar.

Men som sagt rena ljud med chorus och liknande är relativt enkelt att fixa med

pluggar men den Tunga , Djupa disten går säkert men personligen tycker jag

att det alltid känns lite fattigt med pluggarna.

För demo eller EP duger det men håller inte riktigt måttet om det ska

bli skivsläpp av det hela.

Den analoga värmen….?? Nej det är bara ett hypat ord som inte betyder nånting egentligen.

Nja hypat och hypat , kanske inte värmen med dom små övertoner och dist som

analoga prylar framför allt rör tillför går ju inte att ta miste på.

Och det är just dom som saknas i emuleringpluggar.

Man kommer till 98 % kanske men inte riktigt hela vägen.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har en pod xt eller nåt liknande med två utgångar så kan du ju köra ut en gitarr med podljudet och en ren. Så kan du lägga på Guitar Rig eller nån annan plugg på den rena och vips så har du ett fetare ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den analoga värmen….?? Nej det är bara ett hypat ord som inte betyder nånting egentligen.

Nja hypat och hypat , kanske inte värmen med dom små övertoner och dist som

analoga prylar framför allt rör tillför går ju inte att ta miste på.

Och det är just dom som saknas i emuleringpluggar.

Man kommer till 98 % kanske men inte riktigt hela vägen.

Ett bra substitut till rör-värme är Voxengos Tube amp. Funkar utmärkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör en hel del med Amplitube just. Både till demos och till lite filmmusik jag har gjort. Jag tycker det låter bra men det finns ett par problem. Det första är den brusnivå jag upplever att alla förstärkarsimulatorer kommer med. Jag vet inte om tanken är att man ska emulera bruset i en vanlig stärkare men somliga patchar i Amplitube är helt enkelt FÖR brusiga för att användasa i många samanhang. Ett annat problem är avsaknaden av sustain. Tonen dör alldeles för snabbt. Så jag har faktiskt köpt ett par Shure SM7-mickar (fick 2 st till ett bra pris) som jag tänker micka min Tech 21-stärkare med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...