Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tabletter kan ta bort det stÀndiga oljudet i öronen. En ny studie ger hopp till dem som plÄgas av tinnitus.

- Vissa personer blev helt besvÀrsfria, sÀger överlÀkaren Kajsa-Mia Holgers.

Samtliga deltagare blev klart bÀttre av antidepressiv medicin.

Öronsusningar, sömproblem, koncentrationssvĂ„righeter - symptomen pĂ„ tinnitus har betraktats som nĂ„got den drabbade mĂ„ste lĂ€ra sig leva med. Tills nu. Kajsa-Mia Holgers har lett studien vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg och hon tvekar inte om att tala om bot i gynnsamma fall.

- Det Àr första gÄngen forskning visar att tinnitus medicinskt gÄr att behandla, pÄ samma sÀtt som symptom pÄ utmattningsdepression, sÀger hon.

- Jag tror att det hÀr Àr en vÀldigt viktig upptÀckt, som ger hopp för mÄnga med svÄr tinnitus.

Försvann helt

HÀlften av de 76 deltagarna har fÄtt placebo - sockerpiller - och hÀlften Zoloft, ett vanligt antidepressivt medel. Trots att varken de sjÀlva eller lÀkarna kÀnt till vilka som fÄtt riktig medicin visar resultaten tydliga skillnader. De som tog Zoloft upplevde sin tinnitus som betydligt svagare eller mÀrkte inte av den pÄ samma sÀtt som tidigare. NÄgra blev helt symptomfria.

Deltagarna hade alla sÄ svÄra problem att risken fanns att de skulle tvingas sjukskriva sig. Kajsa-Mia Holgers framhÄller att de inte lidit av depression i högre utstrÀckning Àn normalt.

Samma mekanismer

- Samma mekanismer som ger svÄr tinnitus hos vissa personer kan hos andra leda till utmattningsdepression, men hos dem med tinnitus finns ofta en hörselskada av nÄgot slag.

Studien kommer snart att publiceras i tidskriften Journal of Clinical Psykopharmacology.

Artikeln finns hÀr: http://www.expressen.se/index.jsp?a=474340

Annons
Postat

Jag har iallafall upplevt att min tinnitus minskat betydligt sen jag började Àta antidepressivt; men det tror jag handlar om att man har vÀrre tinnitus nÀr man mÄr psykiskt dÄligt.

Vi fÄr vÀl se, rÀknar med att sluta helt med medicinen snart.

/Daniel

Postat

SpĂ€nnande......nu har jag vĂ€ldigt lindrig tinnitus, men jag Ă€r oerhört intresserad av att veta mer om detta....eftersom man stĂ€ndigt utsĂ€tter sig för musik/ljud nĂ€r man arbetar sĂ„ aktivt med det som flertalet hĂ€r inne gör, sĂ„ Ă€r ju Ă€mnet minst sagt aktuellt oavsett om man Ă€r direkt drabbad av tinnitus eller ej.....!!! Återkom gĂ€rna med mer info om hur det gĂ„r...... 🙂

Postat

Detta har jag hört för lÀnge sedan frÄn mÄnga som har Tinnitus, sÄ det Àr inte direkt nÄgon nyhet... Antidepressiva eller lugnande lÀkemedel kan ha mycket bra effekt mot Tinnitus. Förmodligen beror det pÄ att man slappnar av lite extra - och bieffekten blir att Àven musklerna vid öronen slappnar av, sÄ att besvÀren lindras. Det Àr nog inte otÀnkbart att man kan fÄ samma lindring med hjÀlp av meditation, Qi-Gong och liknande avslappningsmetoder - men har man extra jobbig Tinnitus, Àr det nog svÄrt att slappna av tillrÀckligt med sÄdana metoder och dÄ ger tabletterna god hjÀlp...

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Fakta: Zoloft har sin verkan i centrala nervsystemet. Tinnitus kan i mĂ„nga fall ha sitt ursprung i ett fel i perifera nervsystemets utskott till innerörat och/eller nerverna mot hörselcentrum och/eller nĂ„gon omkopplingsstation. Zoloft bedövar sĂ„ledes nervsystemet och Ă€ven de delar som har med hörseln att göra. Man kan tyvĂ€rr aldrig tala om bot i detta fall. Även giljotinering Ă€r i sĂ„ fall en bot.

Att med psykofarmaka försöka lindra tinnitusbesvÀr har pÄgÄtt lÀnge. NÀr patienter nÄr ett slag av halfzombiestadium sÄ kan det i gynnsamma fall medföra att de uppfattar sin tinnitus som lindrigare, men tyvÀrr registrerar en sÄdan kropp allt "lindrigare"; reaktionsförmÄga, smÀrtupplevelser m.m.

Detta Àr ingen lösning pÄ problemet och det gör mig aningen besviken att man inte kommit lÀngre under de drygt fem senaste Ären, dÄ jag inte följt forskningen lika intensivt som sedan 1989-2002.

huh:

:musik

Redigerat av musik
Postat

Nej - "bot" kan det aldrig bli förrÀn de skadade delarna byts ut, eftersom man inte kan reparera en fysisk skada med hjÀlp av lÀkemedel - men antidepressiva lÀkemedel Àr det som hjÀlper bÀst mot Tinnitus-symptomen.

Som i sÄ mÄnga andra fall, sÄ mÄste alltsÄ symptomen, snarare Àn orsaken, behandlas.

Postat
Detta Àr ingen lösning pÄ problemet och det gör mig aningen besviken att man inte kommit lÀngre under de drygt fem senaste Ären, dÄ jag inte följt forskningen lika intensivt som sedan 1989.

😆

Senaste 5 Ă„ren?....snarare 16-17 Ă„r om vi pratar 89'. 😆

Postat
Att med psykofarmaka försöka lindra tinnitusbesvÀr har pÄgÄtt lÀnge. NÀr patienter nÄr ett slag av halfzombiestadium sÄ kan det i gynnsamma fall medföra att de uppfattar sin tinnitus som lindrigare, men tyvÀrr registrerar en sÄdan kropp allt "lindrigare"; reaktionsförmÄga, smÀrtupplevelser m.m.

Detta Àr ingen lösning pÄ problemet och det gör mig aningen besviken att man inte kommit lÀngre under de drygt fem senaste Ären, dÄ jag inte följt forskningen lika intensivt som sedan 1989.

1) Du blir inte en zombie av Zoloft. Att pÄstÄ nÄgot sÄdant Àr befÀngt. DÀremot har Zoloft en del biverkningar som kan vara ganska besvÀrliga, t ex sömn- och potensproblem. Vad gÀller reaktionsförmÄgan Àr det bara att lÀsa innantill: "Under behandling med Zoloft har ingen pÄverkan pÄ förmÄgan att framföra fordon och anvÀnda maskiner pÄvisats."

2) Antidepressiva medel Àr effektiva mot en hel rad symptom som inte Àr relaterade till psyket, t ex smÀrtor frÄn nerver som har kommit i klÀm. Att komma med nÄgon halvflummig kÀnsloladdad antydan om att man snarare botar symptomen Àn sjukdomen kÀnns rÀtt sorgligt nÀr mÀnniskor med tinnitus faktiskt kan fÄ en lindring.

Postat

Ofta blir man lite tröttare i början av behandlingen med antidepressiva medel, men det försvinner efter ett par veckor och man blir lika pigg som vanligt och definitivt ingen "zombie".

Det Ă€r en vanlig missuppfattning att man blir "avtrubbad" av antidepressiva medel, men det blir man inte (utom de absolut vĂ€rsta medlen som anvĂ€nds för att ta ner vĂ„ldsamma psyksjuka som annars Ă€r farliga för bĂ„de sig sjĂ€lva och sin omgivning...). Det Ă€r snarare sĂ„, att de kapar de vĂ€rsta topparna, ungefĂ€r som en limiter i ljudsammanhang, om man ska Ă„terknyta till nĂ„got som de flesta vet nĂ„got om... đŸ˜Č

Postat
Det Ă€r snarare sĂ„, att de kapar de vĂ€rsta topparna, ungefĂ€r som en limiter i ljudsammanhang, om man ska Ă„terknyta till nĂ„got som de flesta vet nĂ„got om... 😉

😆

Vad Ă€r Amfetaminets motsvarighet i ljudsammanhang? Maximizer? Exciter? đŸ˜Č

Postat
Det Ă€r snarare sĂ„, att de kapar de vĂ€rsta topparna, ungefĂ€r som en limiter i ljudsammanhang, om man ska Ă„terknyta till nĂ„got som de flesta vet nĂ„got om... 😉

😆

Vad Ă€r Amfetaminets motsvarighet i ljudsammanhang? Maximizer? Exciter? đŸ˜Č

Som en fet exciterplugg som gör att hela datorn till slut hÀnger sig och lÀgger av att funka...

Intressant trÄd dock sÄ sorry trÄdstartaren...

Postat

Jag vet inte om zoloft Àr nÄgot Àmne som ingÄr i alla antidepressiva medel, men jag har inte upplevt nÄgra som helst biverkningar med mina mediciner; förutom att jag mÄr psykiskt bÀttre och Àr piggare. Det gör att jag pÄ sÄ sÀtt kan lÀttare jobba med roten till problemen som gör att jag mÄr psykiskt dÄligt.

Sen sÄ ska det tillÀggas att medicinen Àr ett tillskott av ett Àmne som redan finns i kroppen (tror att det heter serotonin), men som Àr lÄgt nÀr man mÄr dÄligt, det behöver alltsÄ inte ha nÄgon direkt lugnande effekt i den mÄnen som t.ex. antiÄngestmedicin har. DÀremot Àr effekten av att man mÄr bÀttre psykiskt, vÀldigt lugnande, och kan sÄledes hjÀlpa Àven mot tinnitus.

Alkohol, som ocksÄ har en lugnande effekt, bidrar förresten till att min tinnitus ökar, inte tvÀrtom.

/Daniel

Postat

"Vad Àr Amfetaminets motsvarighet i ljudsammanhang? Maximizer? Exciter?"

Beror vÀl pÄ i vilket syfte man tar det, finns ju bland annat autister som blir lungnare av det.

Postat (redigerat)
Det Ă€r snarare sĂ„, att de kapar de vĂ€rsta topparna, ungefĂ€r som en limiter i ljudsammanhang, om man ska Ă„terknyta till nĂ„got som de flesta vet nĂ„got om... đŸ˜Č

😛

Vad Ă€r Amfetaminets motsvarighet i ljudsammanhang? Maximizer? Exciter? 😛

Kompressor med lÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄng attack och responstid? đŸ˜Č

Alternativt en rullbandare som spelar upp i halv hastighet!

Redigerat av Linus
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Brojd: 1989-1999: jag följde och hade fysisk personlig kontakt med personer pÄ omrÄdet forskning om tinnitus veckovis, nÀstan dagligen, nationellt och internationellt, skrev en del material. 2000-2005: inte lika intensivt arbete frÄn min sida pÄ detta omrÄde. Jag kÀnner mÄnga forskare nationellt och internationellt pÄ omrÄdet, dÄ jag kommit i kontakt med dem vid konferenser utomlands och pÄ andra sÀtt i samband med min egen hyperacusis & tinnitus sedan 1989. Klarare nu?

D Vibe: Glad om du tycker att det hjÀlpte, men Ànnu gladare av att du tÀnkte avsluta behandlingen. Zoloft Àr inget Àmne som "ingÄr" i alla antidepressiva medel och det Àr inte heller ett tillskott av serotonin i sig. Antidepressiva medel kan dock faktiskt höja halten av serotonin. Precis som du sjÀlv sa sÄ brukar alltid alkohol höja min tinnitus, som dÄ istÀllet upplevs som ett helt getingbo.

Till Claes & AndyPandy:

1) Det rÄder ingen tvekan om att man pÄverkar kÀnsloupplevelser och smÀrtupplevelser med t.ex. Zoloft. Det Àr sÄ med alla lÀkemedel att sÄ lÀnge inte tillrÀckligt mÄnga anmÀlningar har kommit in om biverkningar sÄ fÄr de lov att sÀljas och de fÄr ocksÄ lov att sÀljas med information om att det t.ex. inte kunnat pÄvisas att reaktionsförmÄgan pÄverkas.

2) Det Àr ingen bot mot tinnitus att anvÀnda Zoloft, men upplevelsen av tinnitus kan pÄverkas av Zoloft. Som sÄ mycket annat.

3) Claes pÄpekar att medicin aldrig kan reparera fysiska skador. Det Àr troligen förvisso sant, för ingen lÀkare med sjÀlvaktning oavsett disciplin kan sÀga att ett kemiskt preparat nÄgonsin kunnat bota en sjukdom, men Zoloft kan i bÀsta fall hjÀlpa kroppen att fÄ ork att lÀka sig sjÀlv Àven fysiskt. SjÀlvlÀkningen Àr egentligen den enda metod som man kan hoppas pÄ för nÀrvarande, sÄsom egentlig bot mot tinnitus.

4) I samband med mitt Thoractic Outlet Syndrome, hade jag kontakt med tvÄ OrtopedlÀkare idag och en sjukgymnast och med anledning hÀrav fastslogs att nerver som kommit i klÀm aldrig kan lÀkas med hjÀlp av lÀkemedel, men att man i gynnsamma fall kan lindra symptomen hÀrmed. Men smÀrta i sig Àr aldrig farlig, nÀr den blivit tillrÀcklig stark sÄ svimmar man bara. Det kanske Àr dÀrför jag inte tar bedövning hos tandlÀkare t.ex. Det Àr inte ett djÀvla dugg halvflummigt att konkretisera!

Vid hyperacusis (=extrem ljudöverkÀnslighet) gör kroppen desperata försök efter ett tag att försöka Äterskapa skadade hörseltrÄdar, alternativt tror man att dessa mikroskopiska produkter (som kan se ut som smÄ smÄ nystan) bildas som dÀmpning. Lite som ett skadat ben bildar brosk, sÄ den inte kan utsÀttas för samma dumma pÄfrestning igen. Intressant, inte sant!!

😆

Redigerat av musik
Postat

Jag har hört nÄgonstans att tinnitus kan orsaka depressioer, dÄ skulle det ju vara att slÄ tvÄ flugor i en smÀll att ta antidepressivt...

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Allansson: det Àr helt riktigt! Faktum Àr att det t.o.m. Ätminstone har varit den enskilt vanligaste orsaken till sjÀlvmord alla kategorier. NÀr jag fick genomgÄ ett behandlingsförsök hos en sjukgymnastikgrupp i början av 90-talet, avslappning m.m., sÄ presenterade den sjukgymnasten en bok för mig dÀr det stod listat sÄdana orsaker och tinnitus lÄg dÄ i topp. Boken var skriven av en amerikan vill jag minnas. Det skulle enligt sjukgymnasten tydligen vara uppmuntrande lÀsning pÄ nÄgot absurt vis, för hon trodde att jag trodde att jag var ensam om att mÄ skit... Problemet var bara att jag istÀllet mÄdde mer skit just p.g.a. att det var sÄ mÄnga som hade tinnitus! Jag upplevde det nÀmligen istÀllet sÄsom att det vore bÀttre om jag var den ende som hade det i hela Sverige, eftersom forskningen inte kom nÄn vart trots att sÄ mÄnga hade det. Det var ju ganska skrÀmmande att man trots att sÄ mÄnga hade det, inte kom nÄn vart med lösningen.

Hur löjligt det Àn lÄter sÄ Àr det av största vikt om man kommer frÄn sin fokusering pÄ tinnitus. Om man fokuserar pÄ nÄgot annat symtom, egenhet eller hobby rentav, sÄ kan hjÀrnan lÀras om att registrera tinnitus mindre tror ganska mÄnga. Det Àr lite grann samma som gÀller för resonemanget om upplevelse av smÀrta: rÄkar man ut för en multipel olycka, som jag sjÀlv gjorde för 3.5 vecka sedan, sÄ kan kroppen inte registrera alla olika smÀrtstÀllen rÀttvist direkt! DÀrför kan man komma pÄ att "ojdÄ, jag har tydligen jÀkligt ont dÀr ocksÄ...och dÀr....". PÄ sÄ sÀtt kan man alltsÄ upptÀcka frakturer efterhand. Jag har personlig erfarenhet hÀrav just nu.

Underskatta inte motionens betydelse vid tinnitus. Den kan fÄs att minska avsevÀrt hÀrigenom! BÄde tillfÀlligt och permanent.

😏

Postat

Jag ser bara denna diskussion och forskning om tinnitus som ett ytterligare bevis pĂ„ att Drug & Rock & Roll hör ihop... 😏 Nu Ă€r det bara sexet kvar att bevisa... 😉

Postat
Jag ser bara denna diskussion och forskning om tinnitus som ett ytterligare bevis pĂ„ att Drug & Rock & Roll hör ihop... 😉 Nu Ă€r det bara sexet kvar att bevisa... 🙂

SÄg du inte att biverkningar av zoloft kan ha en libidosÀnkande effekt?

Non-sex drugs and rock®n roll 😏

För övrigt sÄ Àr det vÀl bra att det finns möjligheter att hjÀlpa folk med tinnitus. Det Àr ju inte första gÄngen i vÀrldshistorien som ett preparat kommer att ha en helt annan medicinsk effekt.

Zoloft prodicerar för övrigt inte mer serotinin som nÄgon pÄstod. Det huvusakliga syftet Àr att selektivt hÀmma Äterupptagningen i nervÀndarna, vilket gör att serotininhalten balanseras.

Citat frÄn Karolinska:

"Hur fungerar SSRI-preparaten?

Serotonin Àr en transmittorsubstans som har betydelse vid bland annat depressions- och Ängestsjukdom. SSRI verkar genom att selektivt hÀmma Äterupptaget av bland annat signalsubstansen serotonin, dÀrigenom balanseras serotoninnivÄerna. Effekten Àr inte omedelbar utan kommer först efter nÄgra veckor. Det Àr ocksÄ vanligt att man mÄste öka dosen för att nÄ bÀsta möjliga effekt. En Ängestsjukdom bör oftast behandlas under minst sex mÄnader, ofta lÀngre"

Postat

Åhej vad vi Ă€r duktiga pĂ„ att knapra medicin i Sverige! 🙂

Postat

Hittade dom hĂ€r biverkningarna till ZOLOFT... Puh... 🙂

Liksom alla lÀkemedel kan Zoloft ge biverkningar. Biverkningar Àr vanligast i början av behandlingen och avtar som regel efter nÄgra veckor. Det kan ibland vara svÄrt att skilja pÄ de symtom man fÄr av sjukdomen och biverkningar.

Vanliga biverkningar som kan förekomma hos fler Àn 1 av 100 patienter:

IllamÄende, krÀkningar, diarré, förstoppning, matsmÀltningsbesvÀr, magknip och muntorrhet (ökar risken för karies, noggrann munhygien viktig).

Svettningar, yrsel, sömnbesvÀr, huvudvÀrk, oro, rastlöshet, viktminskning, aptitlöshet, kraftlöshet, trötthet, gÀspningar, suddig synskÀrpa.

Blodvallningar, bröstsmÀrtor och hjÀrtklappning.

Darrighet, förÀndringar i rörelsemönstret (t ex ryckningar, ofrivilliga munrörelser och kÀkstelhet), myrkrypningar, minskad kÀnslighet, sexuella problem hos mÀn (t ex svÄrigheter att fÄ erektion och utlösning).

Hudutslag, menstruella oregelbundenheter.

Mindre vanliga biverkningar:

AllmÀn sjukdomskÀnsla, feber, blÄmÀrken, klÄda, hÄravfall, pupillvidgning, tillfÀlligt förhöjda levervÀrden, ökad aptit, viktökning, ledvÀrk, svÄrigheter att hÄlla tÀtt.

Högt blodtryck, svimning, ökad hjÀrtverksamhet, svullnader pga vÀtskeansamling t ex runt ögonen.

Mani, överaktivitet, förvÀrrad depression, hallucinationer.

SÀllsynta biverkningar (fÀrre Àn 1 av 1000 patienter drabbas):

Allergiska reaktioner, svullnad av ansikte, lÀppar, tunga och/eller svalg, ibland med andnöd eller svÀljsvÄrigheter, hudirritation vid starkt solljus, allvarliga hudbesvÀr, kramp i luftrören, muskelkramp, öronsusningar.

Onormala blödningar sÄsom nÀsblod, mag-tarmblödningar, blod i urinen och vaginala blödningar. Aggressivitet, förvirring, drömstörningar, okontaktbarhet, kramper, sexuella problem hos kvinnor (t ex minskad sexlust, svÄrigheter att fÄ orgasm), minskad sexlust hos mÀn. Hormonrubbningar sÄsom rinnande bröst och sköldkörtelrubbningar. LeverpÄverkan, inflammation i bukspottskörteln. KÀrlödem (vÀtskeansamling), ökat kolesterolvÀrde. SvÄrigheter att urinera, lÄngvarig smÀrtsam erektion. Hyponatremi, trombocytopeni, leukopeni (för lÄga serummÀngder av salter, vita blodkroppar och blodplÀttar).

MigrÀnliknande huvudvÀrk har setts hos framför allt personer med kÀnd migrÀn.

Om du observerar en eller flera biverkningar som inte nÀmns i denna bipacksedel tala om det för din lÀkare eller pÄ apoteket.

Effekter som kan upptrÀda nÀr behandlingen med Zoloft avslutas: Oro, rastlöshet, yrsel, huvudvÀrk, illamÄende och myrkrypningar.

Postat

Jag fick höra att en för hög dos av vitaminer, (vad nu det innebÀr), kunde lindra tinnitus. Intaget skulle ske sÄ snabbt efter att man utsatts för det höga ljudet o gÀrna innan ocksÄ??!

Tror kÀllan var rapport eller BBC för drygt ett Är sen...

peace

Postat (redigerat)

Men vem kollar upp biverkningar idag? 😳

Biverkningar

Vanliga (fler Àn 1 av 100 patienter): Trötthet, huvudvÀrk.

Hmmm... Ta en Ipren till? 🙂

Redigerat av Linus
Postat (redigerat)
Kajsa-Mia Holgers framhÄller att de inte lidit av depression i högre utstrÀckning Àn normalt.

SÄ det Àr normalt att lida av depression nuförtiden? Ja jösses, jag hÀnger ju tydligen inte alls med i svÀngarna. Dags att spela bort besparingarna pÄ nÀtpoker och göra slut med flickvÀnnen. HÀr ska byggas depression!

/Majken

Redigerat av Majken
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej Majken!

Kajsa-Mia, som jag vÀl kÀnner till, menar nog snarare att det Àr normalt att lida av depression om man lider av DjÀvulens orkester (vilket tinnitus kallats i folkmun). Och att de som testats inte lidit av depression i högre utstrÀckning Àn normalt.

🙂

Redigerat av musik
Postat
Hittade dom hĂ€r biverkningarna till ZOLOFT... Puh... 😉

Pjae, men kolla pĂ„ packsedeln till vanliga huvudvĂ€rkstabletter, sĂ„ fĂ„r du se att det finns rĂ€tt mkt dokumenterade biverkningar dĂ€r ocksĂ„ 🙂.

/Daniel

Postat

En sak som jag och en kompis diskuterade förut över en öl:

Om man har en sÄdan tinnitus som "spelar" en ton (kÀnner till exempel en trummis vars ton Àr ett rent A och som han anvÀnder för att stÀmma gitarrer), borde det inte gÄ att bygga en liten in-ear-monitor som spelar samma ton som tinnitustonen fast helt fasvÀnd?

Iofs Àr det ju sÄ att tonen sitter i huvet och inte kommer frÄn en osynlig högtalare som följer en vart man Àn gÄr sÄ det borde inte fungera.

Postat
En sak som jag och en kompis diskuterade förut över en öl:

Om man har en sÄdan tinnitus som "spelar" en ton (kÀnner till exempel en trummis vars ton Àr ett rent A och som han anvÀnder för att stÀmma gitarrer), borde det inte gÄ att bygga en liten in-ear-monitor som spelar samma ton som tinnitustonen fast helt fasvÀnd?

Iofs Àr det ju sÄ att tonen sitter i huvet och inte kommer frÄn en osynlig högtalare som följer en vart man Àn gÄr sÄ det borde inte fungera.

Njae, tror inte att det skulle funka som sagt, för att man ska kunna fasvÀnda mÄste vÀl ljudet gÄ i luften först, och det gör inte tinnitus.

Som du skrev förövrigt, antar jag? 😉

/Daniel

Postat
Hej Majken!

Kajsa-Mia, som jag vÀl kÀnner till, menar nog snarare att det Àr normalt att lida av depression om man lider av DjÀvulens orkester (vilket tinnitus kallats i folkmun). Och att de som testats inte lidit av depression i högre utstrÀckning Àn normalt.

😄

Jag som trodde beatles var djĂ€vulens orkester. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.