Mr Keys Postat 22 november 2005 Postat 22 november 2005 Tabletter kan ta bort det stĂ€ndiga oljudet i öronen. En ny studie ger hopp till dem som plĂ„gas av tinnitus. - Vissa personer blev helt besvĂ€rsfria, sĂ€ger överlĂ€karen Kajsa-Mia Holgers. Samtliga deltagare blev klart bĂ€ttre av antidepressiv medicin. Ăronsusningar, sömproblem, koncentrationssvĂ„righeter - symptomen pĂ„ tinnitus har betraktats som nĂ„got den drabbade mĂ„ste lĂ€ra sig leva med. Tills nu. Kajsa-Mia Holgers har lett studien vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg och hon tvekar inte om att tala om bot i gynnsamma fall. - Det Ă€r första gĂ„ngen forskning visar att tinnitus medicinskt gĂ„r att behandla, pĂ„ samma sĂ€tt som symptom pĂ„ utmattningsdepression, sĂ€ger hon. - Jag tror att det hĂ€r Ă€r en vĂ€ldigt viktig upptĂ€ckt, som ger hopp för mĂ„nga med svĂ„r tinnitus. Försvann helt HĂ€lften av de 76 deltagarna har fĂ„tt placebo - sockerpiller - och hĂ€lften Zoloft, ett vanligt antidepressivt medel. Trots att varken de sjĂ€lva eller lĂ€karna kĂ€nt till vilka som fĂ„tt riktig medicin visar resultaten tydliga skillnader. De som tog Zoloft upplevde sin tinnitus som betydligt svagare eller mĂ€rkte inte av den pĂ„ samma sĂ€tt som tidigare. NĂ„gra blev helt symptomfria. Deltagarna hade alla sĂ„ svĂ„ra problem att risken fanns att de skulle tvingas sjukskriva sig. Kajsa-Mia Holgers framhĂ„ller att de inte lidit av depression i högre utstrĂ€ckning Ă€n normalt. Samma mekanismer - Samma mekanismer som ger svĂ„r tinnitus hos vissa personer kan hos andra leda till utmattningsdepression, men hos dem med tinnitus finns ofta en hörselskada av nĂ„got slag. Studien kommer snart att publiceras i tidskriften Journal of Clinical Psykopharmacology. Artikeln finns hĂ€r: http://www.expressen.se/index.jsp?a=474340
D Vibe Postat 22 november 2005 Postat 22 november 2005 Jag har iallafall upplevt att min tinnitus minskat betydligt sen jag började Àta antidepressivt; men det tror jag handlar om att man har vÀrre tinnitus nÀr man mÄr psykiskt dÄligt. Vi fÄr vÀl se, rÀknar med att sluta helt med medicinen snart. /Daniel
Mr Keys Postat 22 november 2005 TrĂ„dstartare Postat 22 november 2005 SpĂ€nnande......nu har jag vĂ€ldigt lindrig tinnitus, men jag Ă€r oerhört intresserad av att veta mer om detta....eftersom man stĂ€ndigt utsĂ€tter sig för musik/ljud nĂ€r man arbetar sĂ„ aktivt med det som flertalet hĂ€r inne gör, sĂ„ Ă€r ju Ă€mnet minst sagt aktuellt oavsett om man Ă€r direkt drabbad av tinnitus eller ej.....!!! Ă terkom gĂ€rna med mer info om hur det gĂ„r...... đ
Claes Holmerup Postat 22 november 2005 Postat 22 november 2005 Detta har jag hört för lÀnge sedan frÄn mÄnga som har Tinnitus, sÄ det Àr inte direkt nÄgon nyhet... Antidepressiva eller lugnande lÀkemedel kan ha mycket bra effekt mot Tinnitus. Förmodligen beror det pÄ att man slappnar av lite extra - och bieffekten blir att Àven musklerna vid öronen slappnar av, sÄ att besvÀren lindras. Det Àr nog inte otÀnkbart att man kan fÄ samma lindring med hjÀlp av meditation, Qi-Gong och liknande avslappningsmetoder - men har man extra jobbig Tinnitus, Àr det nog svÄrt att slappna av tillrÀckligt med sÄdana metoder och dÄ ger tabletterna god hjÀlp...
musik (oregistrerad) Postat 22 november 2005 Postat 22 november 2005 (redigerat) Hej! Fakta: Zoloft har sin verkan i centrala nervsystemet. Tinnitus kan i mĂ„nga fall ha sitt ursprung i ett fel i perifera nervsystemets utskott till innerörat och/eller nerverna mot hörselcentrum och/eller nĂ„gon omkopplingsstation. Zoloft bedövar sĂ„ledes nervsystemet och Ă€ven de delar som har med hörseln att göra. Man kan tyvĂ€rr aldrig tala om bot i detta fall. Ăven giljotinering Ă€r i sĂ„ fall en bot. Att med psykofarmaka försöka lindra tinnitusbesvĂ€r har pĂ„gĂ„tt lĂ€nge. NĂ€r patienter nĂ„r ett slag av halfzombiestadium sĂ„ kan det i gynnsamma fall medföra att de uppfattar sin tinnitus som lindrigare, men tyvĂ€rr registrerar en sĂ„dan kropp allt "lindrigare"; reaktionsförmĂ„ga, smĂ€rtupplevelser m.m. Detta Ă€r ingen lösning pĂ„ problemet och det gör mig aningen besviken att man inte kommit lĂ€ngre under de drygt fem senaste Ă„ren, dĂ„ jag inte följt forskningen lika intensivt som sedan 1989-2002. huh: :musik Redigerat 19 juli 2007 av musik
Claes Holmerup Postat 22 november 2005 Postat 22 november 2005 Nej - "bot" kan det aldrig bli förrÀn de skadade delarna byts ut, eftersom man inte kan reparera en fysisk skada med hjÀlp av lÀkemedel - men antidepressiva lÀkemedel Àr det som hjÀlper bÀst mot Tinnitus-symptomen. Som i sÄ mÄnga andra fall, sÄ mÄste alltsÄ symptomen, snarare Àn orsaken, behandlas.
brojd Postat 22 november 2005 Postat 22 november 2005 Detta Ă€r ingen lösning pĂ„ problemet och det gör mig aningen besviken att man inte kommit lĂ€ngre under de drygt fem senaste Ă„ren, dĂ„ jag inte följt forskningen lika intensivt som sedan 1989. đ Senaste 5 Ă„ren?....snarare 16-17 Ă„r om vi pratar 89'. đ
AndyPandy Postat 22 november 2005 Postat 22 november 2005 Att med psykofarmaka försöka lindra tinnitusbesvÀr har pÄgÄtt lÀnge. NÀr patienter nÄr ett slag av halfzombiestadium sÄ kan det i gynnsamma fall medföra att de uppfattar sin tinnitus som lindrigare, men tyvÀrr registrerar en sÄdan kropp allt "lindrigare"; reaktionsförmÄga, smÀrtupplevelser m.m. Detta Àr ingen lösning pÄ problemet och det gör mig aningen besviken att man inte kommit lÀngre under de drygt fem senaste Ären, dÄ jag inte följt forskningen lika intensivt som sedan 1989. 1) Du blir inte en zombie av Zoloft. Att pÄstÄ nÄgot sÄdant Àr befÀngt. DÀremot har Zoloft en del biverkningar som kan vara ganska besvÀrliga, t ex sömn- och potensproblem. Vad gÀller reaktionsförmÄgan Àr det bara att lÀsa innantill: "Under behandling med Zoloft har ingen pÄverkan pÄ förmÄgan att framföra fordon och anvÀnda maskiner pÄvisats." 2) Antidepressiva medel Àr effektiva mot en hel rad symptom som inte Àr relaterade till psyket, t ex smÀrtor frÄn nerver som har kommit i klÀm. Att komma med nÄgon halvflummig kÀnsloladdad antydan om att man snarare botar symptomen Àn sjukdomen kÀnns rÀtt sorgligt nÀr mÀnniskor med tinnitus faktiskt kan fÄ en lindring.
Claes Holmerup Postat 22 november 2005 Postat 22 november 2005 Ofta blir man lite tröttare i början av behandlingen med antidepressiva medel, men det försvinner efter ett par veckor och man blir lika pigg som vanligt och definitivt ingen "zombie". Det Ă€r en vanlig missuppfattning att man blir "avtrubbad" av antidepressiva medel, men det blir man inte (utom de absolut vĂ€rsta medlen som anvĂ€nds för att ta ner vĂ„ldsamma psyksjuka som annars Ă€r farliga för bĂ„de sig sjĂ€lva och sin omgivning...). Det Ă€r snarare sĂ„, att de kapar de vĂ€rsta topparna, ungefĂ€r som en limiter i ljudsammanhang, om man ska Ă„terknyta till nĂ„got som de flesta vet nĂ„got om... đČ
brojd Postat 22 november 2005 Postat 22 november 2005 Det Ă€r snarare sĂ„, att de kapar de vĂ€rsta topparna, ungefĂ€r som en limiter i ljudsammanhang, om man ska Ă„terknyta till nĂ„got som de flesta vet nĂ„got om... đ đ Vad Ă€r Amfetaminets motsvarighet i ljudsammanhang? Maximizer? Exciter? đČ
Matthew L Postat 22 november 2005 Postat 22 november 2005 Det Ă€r snarare sĂ„, att de kapar de vĂ€rsta topparna, ungefĂ€r som en limiter i ljudsammanhang, om man ska Ă„terknyta till nĂ„got som de flesta vet nĂ„got om... đ đ Vad Ă€r Amfetaminets motsvarighet i ljudsammanhang? Maximizer? Exciter? đČ Som en fet exciterplugg som gör att hela datorn till slut hĂ€nger sig och lĂ€gger av att funka... Intressant trĂ„d dock sĂ„ sorry trĂ„dstartaren...
D Vibe Postat 22 november 2005 Postat 22 november 2005 Jag vet inte om zoloft Àr nÄgot Àmne som ingÄr i alla antidepressiva medel, men jag har inte upplevt nÄgra som helst biverkningar med mina mediciner; förutom att jag mÄr psykiskt bÀttre och Àr piggare. Det gör att jag pÄ sÄ sÀtt kan lÀttare jobba med roten till problemen som gör att jag mÄr psykiskt dÄligt. Sen sÄ ska det tillÀggas att medicinen Àr ett tillskott av ett Àmne som redan finns i kroppen (tror att det heter serotonin), men som Àr lÄgt nÀr man mÄr dÄligt, det behöver alltsÄ inte ha nÄgon direkt lugnande effekt i den mÄnen som t.ex. antiÄngestmedicin har. DÀremot Àr effekten av att man mÄr bÀttre psykiskt, vÀldigt lugnande, och kan sÄledes hjÀlpa Àven mot tinnitus. Alkohol, som ocksÄ har en lugnande effekt, bidrar förresten till att min tinnitus ökar, inte tvÀrtom. /Daniel
Hazard Postat 22 november 2005 Postat 22 november 2005 "Vad Àr Amfetaminets motsvarighet i ljudsammanhang? Maximizer? Exciter?" Beror vÀl pÄ i vilket syfte man tar det, finns ju bland annat autister som blir lungnare av det.
Linus Postat 22 november 2005 Postat 22 november 2005 (redigerat) Det Ă€r snarare sĂ„, att de kapar de vĂ€rsta topparna, ungefĂ€r som en limiter i ljudsammanhang, om man ska Ă„terknyta till nĂ„got som de flesta vet nĂ„got om... đČ đ Vad Ă€r Amfetaminets motsvarighet i ljudsammanhang? Maximizer? Exciter? đ Kompressor med lÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄng attack och responstid? đČ Alternativt en rullbandare som spelar upp i halv hastighet! Redigerat 22 november 2005 av Linus
musik (oregistrerad) Postat 23 november 2005 Postat 23 november 2005 (redigerat) Hej! Brojd: 1989-1999: jag följde och hade fysisk personlig kontakt med personer pĂ„ omrĂ„det forskning om tinnitus veckovis, nĂ€stan dagligen, nationellt och internationellt, skrev en del material. 2000-2005: inte lika intensivt arbete frĂ„n min sida pĂ„ detta omrĂ„de. Jag kĂ€nner mĂ„nga forskare nationellt och internationellt pĂ„ omrĂ„det, dĂ„ jag kommit i kontakt med dem vid konferenser utomlands och pĂ„ andra sĂ€tt i samband med min egen hyperacusis & tinnitus sedan 1989. Klarare nu? D Vibe: Glad om du tycker att det hjĂ€lpte, men Ă€nnu gladare av att du tĂ€nkte avsluta behandlingen. Zoloft Ă€r inget Ă€mne som "ingĂ„r" i alla antidepressiva medel och det Ă€r inte heller ett tillskott av serotonin i sig. Antidepressiva medel kan dock faktiskt höja halten av serotonin. Precis som du sjĂ€lv sa sĂ„ brukar alltid alkohol höja min tinnitus, som dĂ„ istĂ€llet upplevs som ett helt getingbo. Till Claes & AndyPandy: 1) Det rĂ„der ingen tvekan om att man pĂ„verkar kĂ€nsloupplevelser och smĂ€rtupplevelser med t.ex. Zoloft. Det Ă€r sĂ„ med alla lĂ€kemedel att sĂ„ lĂ€nge inte tillrĂ€ckligt mĂ„nga anmĂ€lningar har kommit in om biverkningar sĂ„ fĂ„r de lov att sĂ€ljas och de fĂ„r ocksĂ„ lov att sĂ€ljas med information om att det t.ex. inte kunnat pĂ„visas att reaktionsförmĂ„gan pĂ„verkas. 2) Det Ă€r ingen bot mot tinnitus att anvĂ€nda Zoloft, men upplevelsen av tinnitus kan pĂ„verkas av Zoloft. Som sĂ„ mycket annat. 3) Claes pĂ„pekar att medicin aldrig kan reparera fysiska skador. Det Ă€r troligen förvisso sant, för ingen lĂ€kare med sjĂ€lvaktning oavsett disciplin kan sĂ€ga att ett kemiskt preparat nĂ„gonsin kunnat bota en sjukdom, men Zoloft kan i bĂ€sta fall hjĂ€lpa kroppen att fĂ„ ork att lĂ€ka sig sjĂ€lv Ă€ven fysiskt. SjĂ€lvlĂ€kningen Ă€r egentligen den enda metod som man kan hoppas pĂ„ för nĂ€rvarande, sĂ„som egentlig bot mot tinnitus. 4) I samband med mitt Thoractic Outlet Syndrome, hade jag kontakt med tvĂ„ OrtopedlĂ€kare idag och en sjukgymnast och med anledning hĂ€rav fastslogs att nerver som kommit i klĂ€m aldrig kan lĂ€kas med hjĂ€lp av lĂ€kemedel, men att man i gynnsamma fall kan lindra symptomen hĂ€rmed. Men smĂ€rta i sig Ă€r aldrig farlig, nĂ€r den blivit tillrĂ€cklig stark sĂ„ svimmar man bara. Det kanske Ă€r dĂ€rför jag inte tar bedövning hos tandlĂ€kare t.ex. Det Ă€r inte ett djĂ€vla dugg halvflummigt att konkretisera! Vid hyperacusis (=extrem ljudöverkĂ€nslighet) gör kroppen desperata försök efter ett tag att försöka Ă„terskapa skadade hörseltrĂ„dar, alternativt tror man att dessa mikroskopiska produkter (som kan se ut som smĂ„ smĂ„ nystan) bildas som dĂ€mpning. Lite som ett skadat ben bildar brosk, sĂ„ den inte kan utsĂ€ttas för samma dumma pĂ„frestning igen. Intressant, inte sant!! đ :musik Redigerat 23 november 2005 av musik
allansson Postat 23 november 2005 Postat 23 november 2005 Jag har hört nÄgonstans att tinnitus kan orsaka depressioer, dÄ skulle det ju vara att slÄ tvÄ flugor i en smÀll att ta antidepressivt...
musik (oregistrerad) Postat 23 november 2005 Postat 23 november 2005 Hej! Allansson: det Ă€r helt riktigt! Faktum Ă€r att det t.o.m. Ă„tminstone har varit den enskilt vanligaste orsaken till sjĂ€lvmord alla kategorier. NĂ€r jag fick genomgĂ„ ett behandlingsförsök hos en sjukgymnastikgrupp i början av 90-talet, avslappning m.m., sĂ„ presenterade den sjukgymnasten en bok för mig dĂ€r det stod listat sĂ„dana orsaker och tinnitus lĂ„g dĂ„ i topp. Boken var skriven av en amerikan vill jag minnas. Det skulle enligt sjukgymnasten tydligen vara uppmuntrande lĂ€sning pĂ„ nĂ„got absurt vis, för hon trodde att jag trodde att jag var ensam om att mĂ„ skit... Problemet var bara att jag istĂ€llet mĂ„dde mer skit just p.g.a. att det var sĂ„ mĂ„nga som hade tinnitus! Jag upplevde det nĂ€mligen istĂ€llet sĂ„som att det vore bĂ€ttre om jag var den ende som hade det i hela Sverige, eftersom forskningen inte kom nĂ„n vart trots att sĂ„ mĂ„nga hade det. Det var ju ganska skrĂ€mmande att man trots att sĂ„ mĂ„nga hade det, inte kom nĂ„n vart med lösningen. Hur löjligt det Ă€n lĂ„ter sĂ„ Ă€r det av största vikt om man kommer frĂ„n sin fokusering pĂ„ tinnitus. Om man fokuserar pĂ„ nĂ„got annat symtom, egenhet eller hobby rentav, sĂ„ kan hjĂ€rnan lĂ€ras om att registrera tinnitus mindre tror ganska mĂ„nga. Det Ă€r lite grann samma som gĂ€ller för resonemanget om upplevelse av smĂ€rta: rĂ„kar man ut för en multipel olycka, som jag sjĂ€lv gjorde för 3.5 vecka sedan, sĂ„ kan kroppen inte registrera alla olika smĂ€rtstĂ€llen rĂ€ttvist direkt! DĂ€rför kan man komma pĂ„ att "ojdĂ„, jag har tydligen jĂ€kligt ont dĂ€r ocksĂ„...och dĂ€r....". PĂ„ sĂ„ sĂ€tt kan man alltsĂ„ upptĂ€cka frakturer efterhand. Jag har personlig erfarenhet hĂ€rav just nu. Underskatta inte motionens betydelse vid tinnitus. Den kan fĂ„s att minska avsevĂ€rt hĂ€rigenom! BĂ„de tillfĂ€lligt och permanent. đ :musik
Lilleman Postat 23 november 2005 Postat 23 november 2005 Jag ser bara denna diskussion och forskning om tinnitus som ett ytterligare bevis pĂ„ att Drug & Rock & Roll hör ihop... đ Nu Ă€r det bara sexet kvar att bevisa... đ
Egghuvud Postat 23 november 2005 Postat 23 november 2005 Jag ser bara denna diskussion och forskning om tinnitus som ett ytterligare bevis pĂ„ att Drug & Rock & Roll hör ihop... đ Nu Ă€r det bara sexet kvar att bevisa... đ SĂ„g du inte att biverkningar av zoloft kan ha en libidosĂ€nkande effekt? Non-sex drugs and rockÂŽn roll đ För övrigt sĂ„ Ă€r det vĂ€l bra att det finns möjligheter att hjĂ€lpa folk med tinnitus. Det Ă€r ju inte första gĂ„ngen i vĂ€rldshistorien som ett preparat kommer att ha en helt annan medicinsk effekt. Zoloft prodicerar för övrigt inte mer serotinin som nĂ„gon pĂ„stod. Det huvusakliga syftet Ă€r att selektivt hĂ€mma Ă„terupptagningen i nervĂ€ndarna, vilket gör att serotininhalten balanseras. Citat frĂ„n Karolinska: "Hur fungerar SSRI-preparaten? Serotonin Ă€r en transmittorsubstans som har betydelse vid bland annat depressions- och Ă„ngestsjukdom. SSRI verkar genom att selektivt hĂ€mma Ă„terupptaget av bland annat signalsubstansen serotonin, dĂ€rigenom balanseras serotoninnivĂ„erna. Effekten Ă€r inte omedelbar utan kommer först efter nĂ„gra veckor. Det Ă€r ocksĂ„ vanligt att man mĂ„ste öka dosen för att nĂ„ bĂ€sta möjliga effekt. En Ă„ngestsjukdom bör oftast behandlas under minst sex mĂ„nader, ofta lĂ€ngre"
Linus Postat 23 november 2005 Postat 23 november 2005 Ă hej vad vi Ă€r duktiga pĂ„ att knapra medicin i Sverige! đ
Lilleman Postat 23 november 2005 Postat 23 november 2005 Hittade dom hĂ€r biverkningarna till ZOLOFT... Puh... đ Liksom alla lĂ€kemedel kan Zoloft ge biverkningar. Biverkningar Ă€r vanligast i början av behandlingen och avtar som regel efter nĂ„gra veckor. Det kan ibland vara svĂ„rt att skilja pĂ„ de symtom man fĂ„r av sjukdomen och biverkningar. Vanliga biverkningar som kan förekomma hos fler Ă€n 1 av 100 patienter: IllamĂ„ende, krĂ€kningar, diarrĂ©, förstoppning, matsmĂ€ltningsbesvĂ€r, magknip och muntorrhet (ökar risken för karies, noggrann munhygien viktig). Svettningar, yrsel, sömnbesvĂ€r, huvudvĂ€rk, oro, rastlöshet, viktminskning, aptitlöshet, kraftlöshet, trötthet, gĂ€spningar, suddig synskĂ€rpa. Blodvallningar, bröstsmĂ€rtor och hjĂ€rtklappning. Darrighet, förĂ€ndringar i rörelsemönstret (t ex ryckningar, ofrivilliga munrörelser och kĂ€kstelhet), myrkrypningar, minskad kĂ€nslighet, sexuella problem hos mĂ€n (t ex svĂ„righeter att fĂ„ erektion och utlösning). Hudutslag, menstruella oregelbundenheter. Mindre vanliga biverkningar: AllmĂ€n sjukdomskĂ€nsla, feber, blĂ„mĂ€rken, klĂ„da, hĂ„ravfall, pupillvidgning, tillfĂ€lligt förhöjda levervĂ€rden, ökad aptit, viktökning, ledvĂ€rk, svĂ„righeter att hĂ„lla tĂ€tt. Högt blodtryck, svimning, ökad hjĂ€rtverksamhet, svullnader pga vĂ€tskeansamling t ex runt ögonen. Mani, överaktivitet, förvĂ€rrad depression, hallucinationer. SĂ€llsynta biverkningar (fĂ€rre Ă€n 1 av 1000 patienter drabbas): Allergiska reaktioner, svullnad av ansikte, lĂ€ppar, tunga och/eller svalg, ibland med andnöd eller svĂ€ljsvĂ„righeter, hudirritation vid starkt solljus, allvarliga hudbesvĂ€r, kramp i luftrören, muskelkramp, öronsusningar. Onormala blödningar sĂ„som nĂ€sblod, mag-tarmblödningar, blod i urinen och vaginala blödningar. Aggressivitet, förvirring, drömstörningar, okontaktbarhet, kramper, sexuella problem hos kvinnor (t ex minskad sexlust, svĂ„righeter att fĂ„ orgasm), minskad sexlust hos mĂ€n. Hormonrubbningar sĂ„som rinnande bröst och sköldkörtelrubbningar. LeverpĂ„verkan, inflammation i bukspottskörteln. KĂ€rlödem (vĂ€tskeansamling), ökat kolesterolvĂ€rde. SvĂ„righeter att urinera, lĂ„ngvarig smĂ€rtsam erektion. Hyponatremi, trombocytopeni, leukopeni (för lĂ„ga serummĂ€ngder av salter, vita blodkroppar och blodplĂ€ttar). MigrĂ€nliknande huvudvĂ€rk har setts hos framför allt personer med kĂ€nd migrĂ€n. Om du observerar en eller flera biverkningar som inte nĂ€mns i denna bipacksedel tala om det för din lĂ€kare eller pĂ„ apoteket. Effekter som kan upptrĂ€da nĂ€r behandlingen med Zoloft avslutas: Oro, rastlöshet, yrsel, huvudvĂ€rk, illamĂ„ende och myrkrypningar.
Bastian Postat 23 november 2005 Postat 23 november 2005 Jag fick höra att en för hög dos av vitaminer, (vad nu det innebÀr), kunde lindra tinnitus. Intaget skulle ske sÄ snabbt efter att man utsatts för det höga ljudet o gÀrna innan ocksÄ??! Tror kÀllan var rapport eller BBC för drygt ett Är sen... peace
Linus Postat 23 november 2005 Postat 23 november 2005 (redigerat) Men vem kollar upp biverkningar idag? đł BiverkningarVanliga (fler Ă€n 1 av 100 patienter): Trötthet, huvudvĂ€rk. Hmmm... Ta en Ipren till? đ Redigerat 23 november 2005 av Linus
Majken Postat 23 november 2005 Postat 23 november 2005 (redigerat) Kajsa-Mia Holgers framhÄller att de inte lidit av depression i högre utstrÀckning Àn normalt. SÄ det Àr normalt att lida av depression nuförtiden? Ja jösses, jag hÀnger ju tydligen inte alls med i svÀngarna. Dags att spela bort besparingarna pÄ nÀtpoker och göra slut med flickvÀnnen. HÀr ska byggas depression! /Majken Redigerat 23 november 2005 av Majken
musik (oregistrerad) Postat 23 november 2005 Postat 23 november 2005 (redigerat) Hej Majken! Kajsa-Mia, som jag vĂ€l kĂ€nner till, menar nog snarare att det Ă€r normalt att lida av depression om man lider av DjĂ€vulens orkester (vilket tinnitus kallats i folkmun). Och att de som testats inte lidit av depression i högre utstrĂ€ckning Ă€n normalt. đ :musik Redigerat 23 november 2005 av musik
D Vibe Postat 23 november 2005 Postat 23 november 2005 Hittade dom hĂ€r biverkningarna till ZOLOFT... Puh... đ Pjae, men kolla pĂ„ packsedeln till vanliga huvudvĂ€rkstabletter, sĂ„ fĂ„r du se att det finns rĂ€tt mkt dokumenterade biverkningar dĂ€r ocksĂ„ đ. /Daniel
surikatmamma Postat 23 november 2005 Postat 23 november 2005 En sak som jag och en kompis diskuterade förut över en öl: Om man har en sÄdan tinnitus som "spelar" en ton (kÀnner till exempel en trummis vars ton Àr ett rent A och som han anvÀnder för att stÀmma gitarrer), borde det inte gÄ att bygga en liten in-ear-monitor som spelar samma ton som tinnitustonen fast helt fasvÀnd? Iofs Àr det ju sÄ att tonen sitter i huvet och inte kommer frÄn en osynlig högtalare som följer en vart man Àn gÄr sÄ det borde inte fungera.
D Vibe Postat 23 november 2005 Postat 23 november 2005 En sak som jag och en kompis diskuterade förut över en öl:Om man har en sĂ„dan tinnitus som "spelar" en ton (kĂ€nner till exempel en trummis vars ton Ă€r ett rent A och som han anvĂ€nder för att stĂ€mma gitarrer), borde det inte gĂ„ att bygga en liten in-ear-monitor som spelar samma ton som tinnitustonen fast helt fasvĂ€nd? Iofs Ă€r det ju sĂ„ att tonen sitter i huvet och inte kommer frĂ„n en osynlig högtalare som följer en vart man Ă€n gĂ„r sĂ„ det borde inte fungera. Njae, tror inte att det skulle funka som sagt, för att man ska kunna fasvĂ€nda mĂ„ste vĂ€l ljudet gĂ„ i luften först, och det gör inte tinnitus. Som du skrev förövrigt, antar jag? đ /Daniel
brojd Postat 24 november 2005 Postat 24 november 2005 Hej Majken! Kajsa-Mia, som jag vĂ€l kĂ€nner till, menar nog snarare att det Ă€r normalt att lida av depression om man lider av DjĂ€vulens orkester (vilket tinnitus kallats i folkmun). Och att de som testats inte lidit av depression i högre utstrĂ€ckning Ă€n normalt. đ :musik Jag som trodde beatles var djĂ€vulens orkester. đ
suedehead Postat 24 november 2005 Postat 24 november 2005 det största problemet med zoloft som jag har upplevt Ă€r att man blir sĂ„ himmla lat av det đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.