Jump to content
Annons

En speciell virvel.


Martin

Recommended Posts

Annons

Är det något sådant här du är ute efter: Gated rock snare.wav?

Jag utgick från den här virveln: Rock snare.

Jag kan direkt säga att jag aldrig någonsin har varken sysslat med eller lyssnat på rockmusik, så jag chansar bara ...

(Det var lite problem att spela upp virveln i Media Player, attacken kom inte med.)

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde i tur och ordning ursprungsvirveln genom

1) Kompressor

2) Reverb

3) Gate

4) Eq

Dock drog jag upp diskanten, inte ned som någon påstod. Dessutom tror jag att det är viktigt att använda ett bra reverb. Jag körde allt genom ett konvolverande reverb, och här har du tur eftersom det har visat sig att ett gratis-IR-reverb av känt märke låter lika bra som ett proffsreverb, det är bara det att jag inte kommer ihåg vad det där gratisreverbet heter. 🙂

Det finns en sida med det där reverbet och en massa impulsfiler som man kan ladda ned, men jag kommer helt enkelt inte på namnet. Någon annan?

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

AndyPandys variant låter vettig. Prova att lägga reverbet på undermicken, för en sådan bör du använda.

Det är inte nödvändigt så att du skall använda ett riktigt bra och snyggt reverb. Till den här typen av sound skulle jag prova med en Hall utan predelay från ett Yamaha reverb, typ Rev-7 eller SPX 90. Yamahas gammla reverb är ofta riktigt hårda och kan ge en passande syntetisk klang. Om du använder ett modernare reverb så kan det vara värt ett försök att hålla in-nivån låg på reverbet, så att du inte använder hela bitdjupet. Det ger en mer syntetisk klang.

Redigerat av muppas
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
ADAT (oregistrerad)
Jag körde i tur och ordning ursprungsvirveln genom

1) Kompressor

2) Reverb

3) Gate

4) Eq

Dock drog jag upp diskanten, inte ned som någon påstod. Dessutom tror jag att det är viktigt att använda ett bra reverb. Jag körde allt genom ett konvolverande reverb, och här har du tur eftersom det har visat sig att ett gratis-IR-reverb av känt märke låter lika bra som ett proffsreverb, det är bara det att jag inte kommer ihåg vad det där gratisreverbet heter. 😉

Det finns en sida med det där reverbet och en massa impulsfiler som man kan ladda ned, men jag kommer helt enkelt inte på namnet. Någon annan?

Hur la du reverbet? Som insert eller tappade du signalen till reverbet. Om du körde reverbet som insert före gate så klipper man ju reverbet med gaten.... Men det är kanske vitsen också...

Fredrik 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Doktorns virvelskola: Skit i vilket orginalljud på virveltrumman du har, det är ändå effekterna som gör jobbet :rolleyes:

1) Högpassfilter någonstans mellan 40-80Hz för att inte senare krocka med bastrumma.

2) Kompressor

3) Dubb: 10-30ms stereodeley (gör att trumman låter stor)

4) Reverb: SPX90

5) Gate

Vill du få riktigt syntetiskt ljud kan du testa med att lägga en till kompressor mellan steg 2 och 3 för att öka volymen på efterklangen...då blir det jävlarimig 80-talsvirvel 🙂

Redigerat av Dr Arthur Krause
Link to comment
Dela på andra sajter

Doktorns virvelskola: Skit i vilket orginalljud på virveltrumman du har, det är ändå effekterna som gör jobbet :rolleyes:

1) Högpassfilter någonstans mellan 40-80Hz för att inte senare krocka med bastrumma.

2) Kompressor

3) Dubb: 10-30ms stereodeley (gör att trumman låter stor)

4) Reverb: SPX90

5) Gate

Vill du få riktigt syntetiskt ljud kan du testa med att lägga en till kompressor mellan steg 2 och 3 för att öka volymen på efterklangen...då blir det jävlarimig 80-talsvirvel 🙂

Kultips 😠

Det tackar vi för...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...