Jump to content
Annons

muppas

Medlem
  • Antal inlägg

    8
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om muppas

  • Födelsedag 1971-08-05
  1. Proximityn hjälper i allra högstagrad till när det gäller basen i MD-421. Väldigt många professionella inspelningar har gjorts med 421:an på baskaggen. Klicksoundet i D112 och Beta52 kommer sig av att mikrofonerna är presade i konstruktionen. Det gör att det är svårt att bestämma vilken "färg" klicket skall ha, med 421:an kan du lägga klicket där du vill ha det. D112 är för mig ett sista hands val för baskagge, om jag inte vill ha ett vädigt punkigt sound med det där tjärva 2,5-3kHz klicket 😆 Ett gammalt studiotrix är att använda en 421:a inuti kaggen och en stormembranskonding en bit utanför. Brukar fungera riktigt bra! 😉
  2. Jag håller mest på med inspelning av klassisk musik och eftersom jag inte kan höra någon skillnad på 96 och 192 kHz, så köpte jag en MetricHalo 2882. Det är förövrigt ett riktigt bra kort 😆 Den stora vinsten med att höja samplingsfrekvensen över 44.1 kHz är att det blir lättare att konstruera LP-filtret som sitter innan samplingskretsen. Mitt råd: Bry dig inte om 192kHz utan köp ett kort med riktigt bra A/D & D/A omvandlare, dvs med lite jitter. Komplettera sedan med bättre mikförstärkare. Jag har testat HD896, RME Fireface 800 och MetricHalo 2882. Inget av dem har riktigt bra preamps.
  3. Ett mycket bra Logicforum är www.logicpro.se. Trevlig stämning, snabba och bra svar dessutom på svenska 😆
  4. Ooops komplex fråga 😮 Personligen tycker jag att det är skönt om det sker ngn slags utveckling mellan olika refränger. En snygg grej jag provade en gång var att dra upp ambiensmikrofonerna på trumsetet 3dB högre i slutrefrängen än i tidigare. Det är tämligen subtilt, men gör defenitivt skillnad. En anna möjlighet kan vara att lägga till en loop så svagt att den knappt är urskiljbar. Kan ge ett riktigt juste driv utan att den egentligen hörs.
  5. En klassisk De-esser är helt enkelt en kompressor med en eq på sidechainen.
  6. Ett gammalt 60-tals trick är att använda en mikrofon, som man placerar i jämhöjd med baskaggens övre kant, ca 5 decimeter ut från kaggen. Har själv provat både med en gammal Akg D12 och med diverse stormembranskondingar. Låter "Vintage".
  7. AndyPandys variant låter vettig. Prova att lägga reverbet på undermicken, för en sådan bör du använda. Det är inte nödvändigt så att du skall använda ett riktigt bra och snyggt reverb. Till den här typen av sound skulle jag prova med en Hall utan predelay från ett Yamaha reverb, typ Rev-7 eller SPX 90. Yamahas gammla reverb är ofta riktigt hårda och kan ge en passande syntetisk klang. Om du använder ett modernare reverb så kan det vara värt ett försök att hålla in-nivån låg på reverbet, så att du inte använder hela bitdjupet. Det ger en mer syntetisk klang.
  8. Billiga PCI-kort tenderar till att ha dålig skärming av samplingskretsarna. Det kan vara därför det blir lite brusigt.
×
×
  • Skapa ny...