Jump to content
Annons

hitta bmmp i en låt!


pirateKING

Recommended Posts

Annons
Gurra (oregistrerad)
hejsan!

jag hade tänkte göra en simpel julvariant av en låt. så jag tänkte lägga in lite bjällror i låten. Men jag har ingen aning om i vikken bmp som låten går i. Finns det något sått att ta reda på detta .

btw så använder jag cubase

Prova detta program kanske något du kan ha nytta av.

BPM-Analyse

Redigerat av Gurra
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett antal låtar som jag har som referens... och alla är Metallica låtar 😆

Ifall det är de exakta värdena är jag inte 100 på.

Harvester Of Sorrow - ~85

Fade To Black - 116bpm

Wherever I may Roam - 132?

Blackened - 188

Master Of Puppets - 220

Stampa i takt till låten du lyssnar på. Spela sedan upp en utav låtarna i huvudet till tempot du har i foten. Den låt som passar bäst till takten, där omkring cirka ligger slag per minut.

Det ska finnas något sätt räkna ut det noggrannare genom att räkna hur måänga fjärdedelar det är inom ett antal sekunder och sedan på ett matematiskt vis räkna ut det.

MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett antal låtar som jag har som referens... och alla är Metallica låtar 😉

Ifall det är de exakta värdena är jag inte 100 på.

Harvester Of Sorrow - ~85

Fade To Black - 116bpm

Wherever I may Roam - 132?

Blackened - 188

Master Of Puppets - 220

Stampa i takt till låten du lyssnar på. Spela sedan upp en utav låtarna i huvudet till tempot du har i foten. Den låt som passar bäst till takten, där omkring cirka ligger slag per minut.

Det ska finnas något sätt räkna ut det noggrannare genom att räkna hur måänga fjärdedelar det är inom ett antal sekunder och sedan på ett matematiskt vis räkna ut det.

MvH

du menar att du gör så här på riktigt?!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det finns flera olika sätt att räkna ut tempot på en låt i cubase. Ett av de mer smidiga enligt mig är att använda "beat calculator". Gå in på "project" och välj "beat calculator". Nu öppnas en dialog ruta där du kan välja "tap tempo". Tryck på den knappen och ett nytt fönster öppnas där du med hjälp av musen eller spacetangenten kan trycka i takt med musiken. På så viss får du upp ett bpm värde för tempot. Lycka till!

Mvh Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska finnas något sätt räkna ut det noggrannare genom att räkna hur måänga fjärdedelar det är inom ett antal sekunder och sedan på ett matematiskt vis räkna ut det.

Det är väl inte så krångligt, eller...???

Bpm - Beats per minute, eller taktslag per minut. Dvs. har du ett slag i sekunden är det 60 bpm, två slag i sekunden 120 bpm. Enkel matematik.

Krångligare blir det om du har lite mer udda takter. Tänk då så här ex. 7 slag på 10 sek (räkna alltid i 10 sek, det räcker) 7 x 6 = 42 bpm.

Alternativt 18 slag på 17,52 sekunder gör då så här 18 / 17,52 = 1,027397 / 2 = 0,513699 x 120 = 61,64384 bpm 😆

The Mr... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Beat calculatorn/project som sagt men förstora upp audiospåret och markera t.ex 16 takslag med range selection innan du öppnar beat calculatorn(och ändra till 16 beats) så får du exakt.

Om man nu ska räkna kan man ju alltid slösa bort en hel minut och få det exakt... ? 😆

Klockrent med metalicaprylen förresten 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett antal låtar som jag har som referens... och alla är Metallica låtar 😉

Ifall det är de exakta värdena är jag inte 100 på.

Harvester Of Sorrow - ~85

Fade To Black - 116bpm

Wherever I may Roam - 132?

Blackened - 188

Master Of Puppets - 220

Stampa i takt till låten du lyssnar på. Spela sedan upp en utav låtarna i huvudet till tempot du har i foten. Den låt som passar bäst till takten, där omkring cirka ligger slag per minut.

Det ska finnas något sätt räkna ut det noggrannare genom att räkna hur måänga fjärdedelar det är inom ett antal sekunder och sedan på ett matematiskt vis räkna ut det.

MvH

du menar att du gör så här på riktigt?!! 😆

Japp. Var en enorm Kirk Hammett och Metallica fan som liten och jag pluggade låtarna på gitarr ganska mycket så de sitter bra i huvudet 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför krångla med att räkna tio sekunder och multiplicera? Det blir ju exaktare att räkna i sextio sekunder, och det tar inte såå mycket längre tid 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför krångla med att räkna tio sekunder och multiplicera? Det blir ju exaktare att räkna i sextio sekunder, och det tar inte såå mycket längre tid 😆

För att det är rätt så mycket större chans att tappa bort sig på 60 sekunder än på 10?

Fast Sonar har en enkel tap tempo-funktion som jag använder, så jag brukar inte behöva räkna. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så använder man Live...

Ja, att köpa ett program för 5000 kr bara för att göra något som redan går att göra i Cubase känns väldigt motiverat. 🥰

Killen kallar sig pirateKING, jag tror inte att han skulle betala för Live om han nu ville använda det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så använder man Live...

Ja, att köpa ett program för 5000 kr bara för att göra något som redan går att göra i Cubase känns väldigt motiverat. 🥰

Killen kallar sig pirateKING, jag tror inte att han skulle betala för Live om han nu ville använda det.

Så du menar att Pluffo uppmanar till piratkopiering? Ok, då vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så använder man Live...

Ja, att köpa ett program för 5000 kr bara för att göra något som redan går att göra i Cubase känns väldigt motiverat. 🥰

Killen kallar sig pirateKING, jag tror inte att han skulle betala för Live om han nu ville använda det.

Så du menar att Pluffo uppmanar till piratkopiering? Ok, då vet jag.

Haha, va? Hur skulle jag kunna mena det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så använder man Live...

Ja, att köpa ett program för 5000 kr bara för att göra något som redan går att göra i Cubase känns väldigt motiverat. 🥰

Killen kallar sig pirateKING, jag tror inte att han skulle betala för Live om han nu ville använda det.

Så du menar att Pluffo uppmanar till piratkopiering? Ok, då vet jag.

Haha, va? Hur skulle jag kunna mena det?

Du skrev ju det?

Jag skrev till Pluffo att det inte var ett särskilt bra förslag att köpa Live för att göra något man lika gärna kan göra i Cubase.

Då skrev du (om man läser mellan raderna) att pluffo inte menade att man skulle köpa programmet, utan ladda ner det.

Om du nu inte menade det så förstår jag inte varför du ifrågasätte mig från första början 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så använder man Live...

Ja, att köpa ett program för 5000 kr bara för att göra något som redan går att göra i Cubase känns väldigt motiverat. 🥰

Killen kallar sig pirateKING, jag tror inte att han skulle betala för Live om han nu ville använda det.

Så du menar att Pluffo uppmanar till piratkopiering? Ok, då vet jag.

Haha, va? Hur skulle jag kunna mena det?

Du skrev ju det?

Jag skrev till Pluffo att det inte var ett särskilt bra förslag att köpa Live för att göra något man lika gärna kan göra i Cubase.

Då skrev du (om man läser mellan raderna) att pluffo inte menade att man skulle köpa programmet, utan ladda ner det.

Om du nu inte menade det så förstår jag inte varför du ifrågasätte mig från första början 😆

Okej, för att reda ut missförståndet; jag har en no smiley day för att se om det fungerar att kommunicera på internet utan dessa små gula figurer, men det har uppenbarligen redan misslyckats, hehe. Jag borde ha petat in en rolleyes-smiley efter mitt ursprungliga inlägg.

Jag ifrågasatte eller kritiserade varken ditt eller Pluffos inlägg, jag gjorde mest en, i mitt tycke, rolig iakttagelse av att killens användarnamn var pirateKING och ni pratade om att köpa mjukvara.

Jag tycker att du ska vara försiktig med att läsa mellan mina rader. Jag påstod aldrig, varken rakt ut eller underförstått att Pluffo menade att killen skulle ladda ner programmet och jag tycker inte heller att han ska göra det. Däremot kan han ladda ner demon, som är fullt funktionell sånär som på spara-funktioner, för att ta reda på låtars bpm, om det är något han känner inte kan göras bättre på något annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...