Jump to content
Annons

Mikrofonförstärkare?


Hans

Recommended Posts

Hej!

Nästa uppgradering är mikrofonförstärkare!

Har nu en Summit Audio 2BA-221 som är bra, men har i och för sig inte direkt ägt något annat att jämföra med!

Tänkte hoppa över nåt led i uppgraderingskarusellen och gå direkt mot målet, så vad ska man köpa?

Hur dyrt är det meningsfullt att köpa? Sett att Amek är billiga i Tyskland medan Focusrite är dyra i Europa! Amek, nåt att ha?

(Mikrofonen är i första hand Neumann TLM-127 och sång är det primära)

Efter att ha surfat runt lite lutar det starkt åt AMEK PURE PATH CHANNEL som går att få för lite drygt 14ki Tyskland / England!

Allt annat som framstår likvärdigt är samtidigt mycket dyrare!

Känns ju sjukt att köpa utan att ha lyssnat men att låna hem en är för mig helt uteslutet, inga kontakter på den fronten!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Hans.

Om du är ute efter transparens (så lite färgningsom möjligt) så rekommenderar jag:

Earthworks 1024, 1022 och 1021.

Har bättre prestanda än Millennia, Dacs, Focusrite, Amek, etc.

Klart överlägsen Summit i den aspekten.

Men är lite dyrare (ca 20 000 kr - Summit ca 13 000 kr för 2 kanaler).

Men om du vill ha ngn slags karaktär från Preampen så finns det mkt annat att välja på och där är frågan svårare eftersom det beror på vilken färging du är ute efter.

Jag föredrar att ha det så rent som möjligt eftersom du kan alltid skita ner signalen efteråt men det går inte att göra tvärtom.

Vh Omni

Redigerat av Omni
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är riktigt häftigt att börja med en 2BA-221 som första preamp. 😎 Den låter kanonbra och tillhör inte precis de billigaste...

Min första fristående preamp var en Behringer UltraGain Pro - och den andra (som jag dessutom fortfarande använder), en RME ADI-96 Pro...

Att få en transparent preamp behöver faktiskt inte innebära så stora pengar. Svenska Line Audio Design DMP (2-kanalig) kan ge de stora märkena en synnerligen tuff match när som helst. Här ska man inte låta sig luras av priset, eftersom de byggs av en tvättäkta entusiast som vill ta så lite betalt som möjligt. Jag har hört om studios som har valt OMP (8-kanaliga modellen) före Earthworks-preamps för att skillnaden i ljud var löjligt liten och skillnaden i pris löjligt stor... 🙁

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är ute efter transparens (så lite färgningsom möjligt) så rekommenderar jag:

Earthworks 1024, 1022 och 1021.

Har bättre prestanda än Millennia, Dacs, Focusrite, Amek, etc.

Klart överlägsen Summit i den aspekten.

Men är lite dyrare (ca 20 000 kr - Summit ca 13 000 kr för 2 kanaler).

Earthworks har iofs låg dist, men de oscillerar vid höga frekvenser. Vi har en Lab-102 och det är möjligt att de nya modellerna är bättre. Line Audio OMP tycker jag låter minst lika bra. Något lite högre dist (mätbart men ej hörbart), men den låter minst lika bra som Lab-102.

Millennia Media har inte imponerat på mig, de åkte ur i en blindtest när vi köpte nya preampar. Amek har en Neve preamp som är ok om det är det man är ute efter. Vill man ha en transparent peramp så är OMP det bästa alternativet på marknaden, dessutom är den kraftigt underprissatt. OMP'n är bättre byggd än vår Earthworks, snyggare kretskortlayout, sen har Line Audio lite elegantare lösningar överlag. Lab-102 är helt op-baserad medan Line Audio anävnder ett diskret ingångssteg. Jag tror dessutom att den nya Line Audio preamparna har ett ännu bättre ingångssteg.

Det finns många riktigt bra preampar, men de flesta tillverkare har insett att prislappen för många reflekterar kvalitet. Det har inte Line Audio gjort. De skulle lätt kunna kosta dubbelt så mycket, och letar man efter Line Audio i Tyskland, så ligger de i enn annan prisklass. OMP kostar 30-40% mer i Tyskland än i Sverige.

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, dom nya modellerna är bättre.

Line Audio är också bra för pengarna, utan tvekan - jag har två st, men Earthworks 1022 är klart bättre. Inte bara distorsionsmässigt utan även brus och slewrate är viktiga aspekter om man vill ha riktigt ärligt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen ! ? ! :rolleyes:

Hela 2 stycken som har Earthworks mikrofonförstärkare?

Det trodde jag aldrig jag skulle se på Studioforum.

Jag håller med! 10-serien är otroligt bra 😏

Vi har dom också.

Annars är DACs bra och lite billigare.

Line Audio är fina men inte i Earthworks-ligan tycker vi.

Inte så konstigt med tanke på priset...

Ska kolla om jag kan få fram lite mätningar som vårt hitech-geek gjorde.

Adios!

Redigerat av Ljudfjollan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Verkligen tack för svaren :rolleyes:!

Än så länge är det fortfarande AMEK PURE PATH CHANNEL som står högst på önskelistan!

Det mesta "extra" på Amek (EQ / Comp / Line-ingång) ses nog till stor del som underbar bonus, dock att ha högklassig limiter är nog ett

måste då sångerskan jag sammarbetar mest med är en jvl på att ibland klämma i! Hur är det annars med eq/comp redan vid inspelning?

Ett måste? Bra att ha ibland? Onödigt?

(DMP kan man alltid, till det priset, köpa o ha som extra preamp, tror faktiskt jag gör det, väntetid har jag hört att det är på den, bådar gott!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen ! ? ! :rolleyes:

Hela 2 stycken som har Earthworks mikrofonförstärkare?

Det trodde jag aldrig jag skulle se på Studioforum.

Jag håller med! 10-serien är otroligt bra 😱

Vi har dom också.

Annars är DACs bra och lite billigare.

Line Audio är fina men inte i Earthworks-ligan tycker vi.

Inte så konstigt med tanke på priset...

Ska kolla om jag kan få fram lite mätningar som vårt hitech-geek gjorde.

Adios!

OMP'n är ju inte brusigare än Lab-102'an iaf. Har ni verkligen jämfört Line Audio med Earthworks? Line Audio är ju transparent, inte alls sämre än vår Earthworks. Line Audio har sparat in på pottarna, i övrigt finns det inget i vare sig komponentval eller konstruktion som motiverar ett så mycket högre pris för Earthworks. Fasiken, Line Audio är ju byggd helt för hand. Helt sanslöst prisvärda grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Verkligen tack för svaren 😛!

Än så länge är det fortfarande AMEK PURE PATH CHANNEL som står högst på önskelistan!

Det mesta "extra" på Amek (EQ / Comp / Line-ingång) ses nog till stor del som underbar bonus, dock att ha högklassig limiter är nog ett

måste då sångerskan jag sammarbetar mest med är en jvl på att ibland klämma i! Hur är det annars med eq/comp redan vid inspelning?

Ett måste? Bra att ha ibland? Onödigt?

(DMP kan man alltid, till det priset, köpa o ha som extra preamp, tror faktiskt jag gör det, väntetid har jag hört att det är på den, bådar gott!)

Du bor inte i närheten av borås?? Isåfall hade jag kunnat ordna så du fått prova CIB:en.

Förövrigt använder jag alltid comp när jag spelar in....en mikpre utan comp är inget vidare imo.

Men som sagt....en CIB kan man köpa olyssnad med tanke på hur bra den är...

Du har väl läst de flesta reviews på nätet om den antar jag??

Redigerat av x-pander
Link to comment
Dela på andra sajter

Du bor inte i närheten av borås?? Isåfall hade jag kunnat ordna så du fått prova CIB:en.

Förövrigt använder jag alltid comp när jag spelar in....en mikpre utan comp är inget vidare imo.

Men som sagt....en CIB kan man köpa olyssnad med tanke på hur bra den är...

Du har väl läst de flesta reviews på nätet om den antar jag??

Hmm. Jag använder istort sett aldrig kompressor när jag spelar in. Dee finns så grymt bra mjukvarukompressorer idag, så det är waste of dough imo.

Dessutom, till hugad spekulant, ta alla recensioner med en nypa salt. Särskilt de på nätet.

Låna hem, fixa blindtest om möjligt, sen köp. Skit i vad jag och alla andra säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Låna hem! Hur då? Jag är inte Max Martin! Jag har inte ens en studio! Plus att jag tänker nog inte köpa Amtek i Sverige

för 29,995:- när den kostar 13995:- i Tyskland/England så att då låna hem och sen köpa nån annanstans känns inte bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Låna hem! Hur då? Jag är inte Max Martin! Jag har inte ens en studio! Plus att jag tänker nog inte köpa Amtek i Sverige

för 29,995:- när den kostar 13995:- i Tyskland/England så att då låna hem och sen köpa nån annanstans känns inte bra!

14 är ett kanonpris. Vart hitta du den för det priset??

Vill byta ut min TL Audio jag har hemma. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Låna hem! Hur då? Jag är inte Max Martin! Jag har inte ens en studio! Plus att jag tänker nog inte köpa Amtek i Sverige

för 29,995:- när den kostar 13995:- i Tyskland/England så att då låna hem och sen köpa nån annanstans känns inte bra!

Öppet köp. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo men den tillhör just gruppen som framstår likvärdigt men samtidigt är mycket dyrare! - dubbla priset eller mer!

Intressenta men tyvärr till dubbla priset eller mer-gruppen:

SSL XLogic Channel , API 7600 , Summit Audio MPC 100A , Focusrite Red 7 / Liquid Channel / ISA430 Mk2, o.s.v.

Den här känns också intressant och den är billigare men då ska den också vara bättre då eq/comp saknas!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Visst kommer jag rapportera!

"Problemet" är nog att när jag inte haft något jämbördigt att jämföra med kommer jag vara lyrisk över hur suverän den är 😏!

Hade jag istället köpt en Focusrite ISA-nåt så hade jag kanske varit lyrisk över den, o.s.v! Är det förresten nån annan än jag

som tycker att det är lite underligt att medan Amek CIB kostar 29,995:- i Sverige kostar den (€ 1450) 13,925:- i Tyskland?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Visst kommer jag rapportera!

"Problemet" är nog att när jag inte haft något jämbördigt att jämföra med kommer jag vara lyrisk över hur suverän den är 😏!

Hade jag istället köpt en Focusrite ISA-nåt så hade jag kanske varit lyrisk över den, o.s.v! Är det förresten nån annan än jag

som tycker att det är lite underligt att medan Amek CIB kostar 29,995:- i Sverige kostar den (€ 1450) 13,925:- i Tyskland?

Det mesta är ju dyrt här i sverige tyvärr. Så tyskland är ju ett väldigt bra alternativ.

Otroligt bra pris 14 är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Visst kommer jag rapportera!

"Problemet" är nog att när jag inte haft något jämbördigt att jämföra med kommer jag vara lyrisk över hur suverän den är 😏!

Hade jag istället köpt en Focusrite ISA-nåt så hade jag kanske varit lyrisk över den, o.s.v! Är det förresten nån annan än jag

som tycker att det är lite underligt att medan Amek CIB kostar 29,995:- i Sverige  kostar den (€ 1450) 13,925:- i Tyskland?

Jag tycker att 13.900 är dyrt för en bra preamp. Har använt en del Amek och SÅ bra är de inte (min åsikt). Överprissatt är bara förnamnet.

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi använder 2 st Amek 9098 i våra studios. Dom funkar skitbra och låter underbart i kombination med Brauner mickarna.

Köpte dom från thoman.de för typ 13.500 ink. För båda alltså. I sverige var dom sjukt mycket dyrare.

nu vill man ju bara ha 9098 kompressorn. Och EQ´n 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej!

När du slår till är jag väldans nyfiken på vad du tycker om den. Jag har också sneglat på den en del...

Jo som sagt, har ju inget motsvarande att jämföra med men... FANTASTISKT BRA låter den, helt makalost bra 😄🙂!!

Nackdelar är ingen på/av-knapp... det är sant 😳 samt att digitalväljarna sitter på baksidan, fördelarna, förutom ljudet, är much more-knappen!

Jo, en till nackdel - det går måhända inte att uppgradera 🙂!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...