Jump to content
Annons

Ljudfjollan

Medlem
  • Antal inlägg

    46
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Nämen ! ? ! Hela 2 stycken som har Earthworks mikrofonförstärkare? Det trodde jag aldrig jag skulle se på Studioforum. Jag håller med! 10-serien är otroligt bra 😏 Vi har dom också. Annars är DACs bra och lite billigare. Line Audio är fina men inte i Earthworks-ligan tycker vi. Inte så konstigt med tanke på priset... Ska kolla om jag kan få fram lite mätningar som vårt hitech-geek gjorde. Adios!
  2. Jasså Glaskatten - är du igång med dina gissningar, ditt skitsnack och enfaldiga samt felaktiga argument nu igen. Det verkar som om du har ngt emot Öhman personligen. Har han kanske satt dig på plats en gång för mkt? Ska jag be honom diskutera högtalare med dig här och göra klart för alla hur lite du kan om monitorer? Det är ingen idé, Logichead. Glaskatten kan bara gnälla om aktiva element men kan inte mkt mer. Läs denna länk och kolla in dagisnivån på hans argument. https://www.studio.se/index.php?showtopic=13151&hl= (Studioutrustning - Bra små monitorer ) Ino är ÖVERLÄGSET bättre - lätt att höra och mäta. Pi P är en mkt, mkt bra monitor som INTE kräver en dyr förstärkare som en del okunniga påstår. En bra förstärkare är bättre än en dålig - herregud, det är ju helt självklart. Hur korkade argument får det förkomma egentligen? Vi har eller har haft Genelec, Adam och Dynaudio samt INO. Ino är utan tvekan bäst i pris och prestanda. Vi vet - vi har gjord blintester OCH mätningar. Edit: stavfel
  3. Vaffan Fredster - du är för trevlig för att bråka med. Och skön humor, det gillar jag. 🙂 Jag ska leta upp artikeln du pratar om, jag har den ngnstans. Jo, angående öppen eller sluten låda. Hegobald verkar tro att om det är en sluten låda spelar inte rummets akustiska egenskaper ngn roll - men det gör det givetvis. Vi har bla a slutna lådor och dom påverkars lika mkt. Nu är jag här igen - jag skulle ju bara hämta mer kaffe med kanel i... Mvh Fjollan
  4. Ok - jag ska försöka att inte vara sarkastisk men då kanske folk få sluta med sina gissningar. Jag har inte tid med detta. Snälla Fredstar. Kan du sluta fara med osanning. Öhman har inte sagt det du påstår och du kör en ful stil som ljuger bakom hans rygg. Om SACD och CD har han sagt att CD systemet är mer högupplöst i det högre registret - vilket stämmer. Du kan själv följa debatterna i USA. Du skriver att Öhman hävdat att det låter fruktansvärt - det är lögn. Diskriver att Öhman säger att SACD är underlägset CD - det stämmer inte heller. Han debatterade en speciell parameter och då kan du givetvis inte lyfta det ur sitt sammanhang. T.o.m. Sony/Philips ingenjörer/tekniker erkänner bristerna i SACD systemet. Dessutom kodas SACD fortfarnade i PCM format vilket är precis det motsatta med originaltanken. Men nu tappar vi tråden helt och hållet - sök upp serösa forum angående CD- SACD och DVD audio. Hegobald - det spelar ingen roll om det är en sluten låda - rummet påverkar ljudet från alla ljudkällor. Vad jag har för monitorer är inte så intressant i sammanhanget men ok... Jag har egen studio och jobbar i en annan. Vi använder Genelec, Dynaudio, Adam, Ino Audio, Supreme. Allt kört i blindtester och med mätningar. Har en del invändningar mot vissa av dessa men vida överlägsna NS10. Sorry - nu är fikarasten slut. Mixning på gång. Mvh Fjollan
  5. Ja, det är precis sånt här som gör att myten om NS10 lever kvar. Om folk inte vill förstå kommer man inte att göra det heller. Alltså att kritisera Öhman för att han korrekt mätt upp högttalarna är ju bara sorgligt. Att inte kunna acceptera uppmätta bevis är också sorgligt. (döh - mätningarna stämmer inte - jag hör att dom har rak frekvensgång) Dom flesta proffs använder inte NS10. Dom flesta proffs tycker inte ens om dom. Det finns självklart alltid undantag. Och bara för att dom används här och där är ju självklart inget bevis för att dom är bra. Stora studios som äger NS10 har fler monitorer - ngn som har märkt det? Cuttingroom och många andra masteringsstudios runt om i hela välrden har stora problem att fixa mixar som är gjorda i NS10. Självklart blir det mindre problem om NS10 ägaren är medveten om dom stora bristerna i NS 10 och har försökt kompensera men lika självklart är det att det hade varit lättare med monitorer som är raka. Och svamlet om att NS10 att låter likadant överallt är ju rent nonsens. Skulle alla högtalare utom just NS10 vara befriad från rummets akustiska egenskaper? Det är självklart en omöjlighet. Kom igen nu - ni förstår detta bättre än ni ger sken av. Ni vet väl att en bra monitopr bör ha ärlig frekvensgång? Det är vad konstruktörerna eftersträvar. NS10 har dålig frekvensgång - det är lätt att höra och mäta. Dom flesta vet ändå att om t ex en basrik högtalare (läs - inte NS 10) ska användas vid mixnig och man inte kompenserar för monitorns dåliga frekvensgång så får man en basfattig mix. Är ni med så långt? Att lära sig kompensera för en mkt dålig frekvensgång (läs NS10) är både svårt och onödigt då det finns mkt rakare monitorer att skaffa. Två seglivade myter: "Om det låter bra i NS10 så låter det bra överallt" "Dom representerar ljudet som vanligt folk har hemma" Tänk igenom detta en stund innan ni slänger er på tangenterna och svarar. Om det låter bra överallt efter en mix i NS10 så behövs ju inga andra monitorer. Vanligt folk har högtalare som kan låta precis hur som helst men sällan med så dåligbasåtergivning som NS10. Att mixa djupbas i dom GÅR INTE eftersom dom inte har ngn djupbas. Inte så komplicerat att förstå. Specen på NS 10 anger (om jag minns rätt) ca 60 Hz -20 kHz. Det räcker inte, man ska ju självklart också ange inom vilket dynamikområde högtalarna jobbar. Kan ni tala om varför ni anser det vara BRA att en monitor har katastrofalt dålig frekvensgång som gör att man inte hör mixen korrekt? Vad är fördelen? Fredster skrev om Öhman: "Farbrorn som inte i sitt liv kan förstå varför någon kan överhuvudtaget lyssna på SACD, han hävdar att det låter så fruktansvärt." Suck, han har aldrig skrivit eller sagt som du påstår - han ägen själv många SACD utgåvor och har bara bevisat att DVD audio är bättre än SACD och att SACD har brister - vilket det har, som du själv kommer att märka om du sätter dig in i det hela. Håll dig gärna till fakta. Säg istället att ni gillar hur NS10 låter - inga problem. Alla har ju olika smak. Men varför blunda för fakta? Själv tycker jag och mina kollegor att NS10 låter dåligt och att dom är urusla att mixa med.
  6. Ja, det där är en bra länk. Öhman är en mkt kunnig man. Ska se om jag har några andra NS-10 länkar sparade. Det finns många seriösa tester som visar hur dåliga NS-10 är. Vi har också mätt upp dessa - med lika skrämmande resultat.
  7. Åhhh - jag blir alldeles matt. Lyssna på Claes. NS 10 suger hårt. T.o.m. konstruktören erkänner att de är dåliga monitorer.
  8. Var snäll och nämn inte DPA - jag får erektion direkt. Suveräna mickar!
  9. Audio Technica 3032! Otroligt bra omni mickar - föredrar dom framför Neumann och div ryssar. Mkt rak frekvensgång och lägre brus än konkurrenterna. Ca 2200 kr /st Har gjort många lyckade inspelningar i kyrkor med dessa. Näste steg är Schoeps men de är väldigt dyra. Mvh Fjollan.
  10. Uilleanpipes (Irländsk säckpipa) - förbannat bökigt instrument men åååå så vackert.
  11. Hello DJ! Kan varmt rekommendera ett fantastiskt mixerbord i rätt prisklass: SOUNDCRAFT LX 7 II Låter och mäter klart bättre än Mackies nya Onyx - vi har testat noga. Tror det kostar runt 20 000 för 24-kanaler och det finns även en 16 och 32a. OBS - det är inte den gamla LX7 serien jag talar om utan nya (II) varianten. Lycka till!
  12. Helt rätt - Neumann är inte alltid bäst. Men det vore kanon om det fanns en mick som var bäst på allt. Whoa - då hade man sparat stålar vill jag lova!
  13. 😉 Hej Henkan. Nä, jag beklagar men det är lite svårt att låta somliga ljuga hit och dit. Aha - så nu vet du allt om mina kunskaper i akustik och praktiskt studioarbete? Återigen sitter du och dillar om saker som du inte har koll på alls. Och återigen har du vägrat svara på frågorna. Det är ok - jag vet att du inte kan det. Förresten så bilr det bara värre ju mer du skriver. Ska högtalartillverkare göra sämre monitorer för att dom akustiska egenskaperna inte är optimerade i olika studios? Jösses! Lite högre nivå skulle inte skada. Nåja. Henkan - allt jag kan säga är att om du har enklare högtalare så kan det vara en god idé att lyssna i lurar och i andra anläggningar som komplement. Om dina monitorer beter sig mkt annorlunda än många andras, så tar du hänsyn till detta när du mixar. Och kom ihåg att tillverkare av små monitorer brukar kompensera avsaknaden av djupbas genom att förstärka området kring 50-80 Hz och det kan vara lite trixigt att mixa rätt. Önskar dig lycka till 🙂 Mvh HiFi-fjollan
  14. Du har förlorat tävlingen om du inte kan ge några riktiga svar Vi väntar fortfarande på det. Jo Jazz är oftast mkt, mkt mindre komprimerat än pop/rock. På t ex ECM - ett bolag i världsklass, komprimerar man ofta inte alls. Du missförstår igen. Med väldesignad studio menar jag ett ställe där rummet inte färgar lika mkt som en dålig lokal och där bedömning av monitorer blir lättare. Såklart. Prinskorv och bratwurst. Ja, du är verkligen konkret. 😛
  15. Äh - du är ingen match för mig. Du kommer inte med några fakta. Jag har jobbat åt två HiFi och musiktidningar och Öhman har gladeligen lånat ut sina burkar för test. Du snackar skit och det är mkt trist. 😛 Säg istället att du inte gillar dom, jag har inga probelm med det men sluta ljuga så är du snäll. Men du sade ju att en hel drös är bättre och jag undrar fortfarande vilka burkar det är. Och vi talar om samma prisklass. Kan du svara på det? Jag frågade vad du menar med tappar luften och bottnar lätt och allt du gör är att repetera orden. Det är ingen förklaring. Du får ju för farao ta reda på vad det är som säljs. Ino har aldrig påstått att man kan spela 120 dB med pi p. Då finns ju t ex pi 60 eller ett gäng andra modeller. Jodå, vi känner mkt väl till Inos burkar. Vi har pi p och pi 60. Vi har även Adam, Dynaudio och Genelec. Inos är klart bäst för pengarna. Vi har gjort flera blindtester och mätningar i väldesignade studios. Och hur ska högtalarna vara olika för pop och metall? - svara gärna på det också. Jazz? Vet du inte att okomprimerad musik ställer högre krav på högtalare? Och Inos klarar alltså detta? Hur ska du ha det?
×
×
  • Skapa ny...